Home / כללי / מרצדס ספרינטר 519 – דור שלישי לאצן החרוץ

מרצדס ספרינטר 519 – דור שלישי לאצן החרוץ


עם אורך כולל של כשבעה מטרים ורוחב של מעל שני מטרים, הספרינטר החדש של מרצדס לא מאיים על אף אחד, מלבד על מתחריו. משקל כולל של 5 טון – היא הגרסה שקיבלנו למבחן, דורשת מנהגה רשיון C1, אבל תתפלאו, למרות הגודל – הספרינטר החדש הוא רכב נעים וקליל לנהיגה, וגם בטוח עוד יותר מקודמו. 

ספרינטר דור ראשון הוצג ב-1995 כשמטרתו אחת היא – להוביל. עם כושר העמסה של משאית קטנה לצד נוחות נהיגה גבוהה ומגוון תצורות וגמישות גדולה, קבע הספרינטר אמות מידה בתחומים רבים בקטגוריה. ב-2006 נולד הדור השני של הספרינטר כדגם משותף עם פולקסווגן קראפטר. אם אתם נתקלים בוואן הזה בכל מקום, זה לא בכדי – ספרינטר נמכר עד היום ביותר מ-3.4 מיליון יחידות.

כבר במגרש החניה של כלמוביל בראש העין, הבחנתי בדגמים החדשים של הספרינטר החדש. הם נאים למראה, גם ביחס לדור הקודם,  תודות לזוויות מעוגלות יותר, פנסים קדמיים ושכבה קדמית מעודנים, ניצבים במגרש כהוכחה ניצחת שרכב עבודה קשוח לא חייב להיות רבוע ומשעמם במראהו.

גרסת ה-519 שעומדת כאן לרשותי ארוכה מאוד ומוגבהת. זו גרסת וואן עם בסיס גלגלים של 4.3 מ' וגובה 2.7 מ' ללא חלונות אבל עם דלת צד ענקית ושתי דלתות אחוריות הפוערות כניסה לחלל הטענה מרשים בגודלו. אבל ההפתעה האמיתית מגיעה עם פתיחת דלת הנהג, החושפת קבינה מודרנית ביותר הכוללת גלגל הגה מצופה עור וצג מולטימדיה הלקוח ישירות מגרסאות הנוסעים המפוארות של מרצדס. הנה, תראו:

ההתנעה, בלחיצת כפתור, מעוררת לחיים את מנוע הטורבו-דיזל בנפח שלושה ליטרים V6. מדהים עד כמה צליל טרטור הדיזל של פעם הפך למעודן ושקט. יחד עם זאת, המנוע השקט הזה בכלל לא פראייר. מדובר בתפוקה של 190 כוחות סוס ו-440 נ"מ בטווח סל"ד 1600-2600. הגרמנים חיברו את המנוע לתיבה  7G-TRONIC PLUS והובילו את התפוקה היישר אל הגלגלים האחוריים כפולי הג'אנטים.

ספרינטר, כשמו כן הוא, מאיץ כנשוך נחש. כשהוא ריק ממטען משקלו העצמי 2.7 טון (כושר העמסה – 2.3 טון ) והוא מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 13 שניות, כמו טויוטה לנד קרוזר או קיה פיקנטו, אם תרצו.
תיבת ההילוכים זריזה יחסית ודואגת לשמר את זמינות הכח, מאיצה את נהג ההובלות תוך שניות עד למהירות שוללת פרנסה. מהצד השני –  צריכת הדלק שנרשמה במהלך המבחן עמדה על כ-8 ק"מ לליטר סולר, בנהיגה די נמרצת וללא מטען.

תפעול התיבה האוטומטית נעשה בעזרת ידית קטנה וחכמה ליד גלגל ההגה. למה חכמה? ראשית – במידה ונהג השליחויות הממהר לרדת מהקבינה לטובת תעודת המשלוח, ישכח להציב את התיבה במצב חניה – P, תעשה זאת התיבה בעצמה, עם פתיחת דלת הנהג. ועוד דבר – העברת הידית ממצב D למצב R, פעולה שכיחה של נהג מוביל המבצע תמרוני חניה רבים, אינה דורשת מעבר דרך N ומקלה מאוד על הביצוע. ידיות החלפת הילוכים מאחרי ההגה מוסיפות עוד נדבך לתפעול היעיל והנוח לנהג.

עם שדה ראיה מעולה, תנוחת נהיגה מצוינת הנעזרת בכיווני מושב נהג רבים, הכוללים אפילו שינוי אורך מסעד המושב ומושב הדראולי, נהג הספרינטר מרגיש כמלך הכביש. הגה נעים למגע וקטן בקוטרו, השולט על היגוי מדויק וקוטר סיבוב מדהים ביחס לאורך הרכב, מוכיחים שבמרכז הסטודיו שבו תוכנן הספרינטר, ישב נהג.

הנהג שלנו, היושב שעות על גבי שעות מאחורי הגה רכב החלוקה, חייב נוחות מרבית וגיבויים בטיחותיים לטעויות שיעשה בדרך. אלה קיימים בשפע במסחרית החדשה. אני, כרגע בתפקיד הנהג, מטפס לקבינה, מתיישב מאחרי ההגה, ומתרשם משפע תאי האחסון, הכוללים גם 4 מחזיקי כוסות, משטח הטענה לטלפונים וממערכת המולטימדיה, שממש מזכירה את זו שבמרצדס A קלאס שבחנו לא מזמן. זו מערכת מולטימדיה MBUX בעלת ממשק מתקדם וחדשני עם מסך מגע צבעוני בגודל "10.25, חיבור BT כולל השמעת קבצי מוסיקה, חיבור מכשיר סלולרי וחיבורי USB (טייפ Cׂ). כל זאת בנוסף ללוח מחוונים צבעוני בגודל "5.5 המציג אינפורמציה מגוונת לנהג הכוללת בין השאר גם חיווי על מפלס השמן ללא צורך בבדיקה פיזית (אין מדיד ). השליטה בממשקים הללו מתבצעת גם מגלגל ההגה רווי הכפתורים וגם בעזרת פקודות קוליות.

אני מפנה את הוואן הארוך אל מחוץ למגרש החניה, יצאתי לדרך. עד כמה קשה להשתלב בתנועה עם וואן ארוך כל כך? הספרינטר מתגלה כבן לוויה נוח גם במקומות צרים וצפופים. על אף אורכו וגובהו החריגים, רוחבו (אם נתעלם ממראות הצד המתקפלות) זהה לזה של  שברולט טראוורס, SUV אמריקאי בינוני בגודלו וזה אומר, יכולת תנועה גם בכרך הצפוף.
התגובות לפקודות הנהג טובות ומעודנות ונוחות הנסיעה מפתיעה לטובה. המתלה הנפרד מלפנים משכך מהמורות ורק הסרן והמתלה האחורי שתכליתו – נשיאת מטען כבד, מקפיץ פה ושם את ארגז המטען הריק. אם תוסיפו לכך את בידוד הרעשים המשובח, שרק רעשי רוח במהירויות גבוהות מפרות את השלווה, תתחילו לחשוב, כמוני, שאתם נמצאים ברכב נוסעים מפנק.

פתיחת דלתות אחוריות עד 180 מעלות (ניתן להזמין גם פתיחת 270 )

אבל פינוק בלבד לא מספיק כאן, ולנהג הממהר חשובה גם בטיחות. הספרינטר 519 מגבה את נהגו בעזרת מעטפת בטיחות מרשימה. זו כוללת מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, עם קביעת מרחק, ובלימה אקטיבית. בנוסף, מערכת התראה על סטייה מנתיב המרטיטה את ההגה במקרה של סטייה לכיוון קו מקוטע. במידה והסטייה היא לכיוון קו רצוף, תתערב המערכת עם בלימה קצרצרה שתחזיר את הרכב לנתיב ואת הנהג לסורו.

למרות מראות צד כפולות ויעילות, גיבוי נוסף לניטור "שטחים מתים" יתריע על רכב הנמצא בקרבה מסוכנת גם עם חיווי קולי והבהוב מהיר של משולש אדום בשטח המראה. זהו אביזר חיוני ביותר כשמדובר ברכב ארוך שכזה שנהגו עלול לא להעריך נכונה את מרחק הרכב הנעקף. אבזור חיוני נוסף היא מערכת לניטור עירנות הנהג המנטרת את התנהגותו באופן רציף וממליצה על עצירת התרעננות.

במזג אוויר די סוער ביחס לעונת האביב, נאלצתי להתמודד, במהלך המבחן, עם רוחות צד חזקות, שהן משמעותיות לרכב מסחרי גבוה שכזה. שילוב של רכב לא עמוס ונסיעה לאורך כביש החוף בואכה לחיפה, מביא לנדנוד חזק של הרכב והסטת הרכב  מנתיב הנסיעה. בספרינטר, קימת, במיוחד עבור מצבים שכאלה,  מערכת עזר (Crosswind Assist) המזהה את משבי הרוח, מייצבת את הרכב ומונעת סטייה, באמצעות בלימה סלקטיבית של הגלגלים. אני מודה, לא הרגשתי איך המערכת הזו פעלה, אבל היי, אם אני כאן כדי לספר לכם על זה, אז זה כנראה עבד…

בהמשך למזג האויר הסוער – מערכת המגבים בספרינטר החדשה, נלקחה היישר ממכוניות הפאר של החברה והיא בעלת פתחי התזה הממוקמים על גבי המגבים. זה עובד מעולה וזה נראה מרשים ומכאן הסליחה מאנשי כלמוביל, שמסרו לי את הרכב, על ריקון מיכל נוזל השמשות. התלהבתי.

לאחר 723 קילומטרים ו-14 שעות נהיגה על גבי הספרינטר דור – 3 המסקנה היא אחת – מרצדס ממשיכים לייצר רכב מסחרי משובח. היצע הדגמים והגרסאות של הספרינטר החדש הכולל לראשונה גם גרסאות הנעה קדמית, הוא רב. פרטים נוספים על הספרינטר תוכלו לקרוא גם  כאן.

 

 

 

 


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. מורה לנהיגה ומדריך ותיק לנהיגה מתקדמת www.galgalove.co.il . ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

מרצדס S560e – תחבורה לא בסיסית

Tweet 'וספה' – אמצעי תחבורה אישי, זול, ובעל מכללים מכניים פשוטים וקלים ליצור ולתחזוקה, הוא …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סגור
סגור
Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page