ראשי / מבחני רכב / פיג'ו 308 GTI – האריה שאהב פיתולים

פיג'ו 308 GTI – האריה שאהב פיתולים


זוכרים את 'דיזל-גייט'? אז בעוד הדי שערוריית קבוצת VAG עדיין נשמעים פה ושם, אנחנו לא ממש צריכים להיות מופתעים; יצרנים אירופאים לא תמיד מדייקים – ואני עדין בלשוני – בנתוניהם.

308GTI ו-306S16

קחו את 308GTI , למשל. היצרן הבטיח לנו נתון משקל מדהים של 1205 ק"ג לפי תקן דין (לא כולל את התוספת המטופשת של 75 ק"ג – באדיבות היורוקרטים מבריסל או שטרסבורג), בין 100-200 ק"ג נמוך מכל מתחריו. בפועל, שוקלת המכונית מעל 1300 ק"ג! עם זאת, פער של כ-100 ק"ג עדיין נשמר מול המתחרות הואגיות, גולף GTI ולאון קופרה, שגם שם – הנתון המוצהר, מופרך בלמעלה מ-100 ק"ג. אם תהיתם, גם הונדה סיוויק טייפ R הקיצונית כבדה מהאריה שלנו בכ-100 ק"ג.

אצל היפנים, זאת עליכם לדעת, לא תמצאו פערים כאלו – ונתוני המשקל מדוייקים ברמת סטייה של כ-20 ק"ג לכל היותר.

משקל קל הוא ברכה. לניהוג, למכלולים ולכיס. 308GTI מציגה צריכת דלק ממוצעת חסכונית במיוחד של כ-11 ק"מ לליטר – בנהיגה לא חסכונית בעליל – ומותירה אותנו מופתעים לטובה. אחרי הכל, 270 כוחות הסוס שלה מאיצים את הקומפקטית המשפחתית הזו בנחישות רבה, מדביקים אתכם לכיסא כשצריך – ועוקפים בבטיחות רבה. על אף נפחו הקטן של המנוע – 1.6 ליטר – למול מתחרותיו בעלות שני הליטרים, אין הוא מרגיש נחיתות; לא בגמישותו ובוודאי שלא בהספקו, בעודו שועט בתאווה רבה למחוזות האסורים שמעבר לקו 6000 הסל"ד. המנוע משודך לתיבה ידנית בת ששה הילוכים, קלילה ומדוייקת לתפעול. מהלכה ארוך מעט, אך די מהר מתרגלים. אדרבא, אופיה של ידית ההילוכים משקף את אופיה הכללי של המכונית, בו מתגלם שילוב של קומפקטית משפחתית נוחה ומהודרת – ביחד עם הוט האץ' שרק מחכה לבצע.

בכביש המפותל יזכיר לכם האריה הספורטיבי כי זהו בעצם יעודו האמיתי. הוא מוריד את כוחו לכביש בסיוע דיפרנציאל מוגבל החלקה, שמסייע למשוך אותו החוצה מהפנייה, ללא החלקה מיותרת ומאבדת כח של הגלגל הפנימי. ההגה הקטן שלו, על אף יחס העברה מעט ארוך של 2.9 סבובים בין הנעילות, מדויק בתגובתו ומסייע להפניה המהירה של הרכב. החלק האחורי מסייע גם הוא בהפניה; אתם מרגישים שעומס הפניה מתחלק בין ארבעת הגלגלים ולא נופל רק על השניים הקדמיים, בדומה לסיוויק טייפ R, למשל. במכונית המבחן צמיגים קדמיים עייפים – והדבר תורם לתת היגוי מוגבר ומפחית ממשחקיות הרכב בהעברות משקל יזומות, מאחר והחרטום פחות נטוע במקומו. הבלמים – מצוינים – וגם כשהם מתחילים לדעוך, זה מתבטא בעיקר בדוושה ופחות במרחקי העצירה, ריחות מסריחים ובתמרות עשן.

ביום יום, 308GTI היא משפחתית מפנקת ושימושית, כל עוד במושב האחורי לא יושבים בנכם הכדורסלן וחבריו לקבוצה. תא המטען גדול ומבנהו שימושי, חומרי הדיפון עשירים למראה ונעימים למגע – והמכונית מרגישה די פרימיום, מבלי ליפול לקלישאות על מהותם של מותגי הפרימיום. לטובת אספני הדיסקים, יש להיצר על החלטתו של היבואן לייבא את המכונית ללא נגן CD, על אף שיש אופציה אינטגרלית כזו.

עם זאת, לובינסקי קיבלו מאיתנו דוז פואה על תמחור מצויין למכונית מצוינת (190,000 ש"ח). מופנמת מעט – אלא אם בחרתם בצביעה הדו-גוונית המכונה Coupe franche – כזו שתדבר לליבם של חובבי נהיגה אמיתיים ולא בעיקר לאלו שבאים לאולם התצוגה ומבקשים את "הגולף הכי יקר שיש לכם, כמו שהשכן שלי רוזנצוייג קנה". שימו לב, עם זאת, שבימים אלו מוצגת מתיחת הפנים של סדרת 308 – והביאו זאת בחשבון בשיקוליכם.


אודות שמרון אנגל

עיתונאי רכב (בעבר) ותיק ומוערך, מומחה לתחום הרכב ולהיסטוריה של כלי הרכב.

ראה גם

פיג'ו 208 1.6 HDI – היא זולה, היא חסכונית, אבל היא ידנית

Tweetפעם, בישראל אסור היה לרכוש מכונית פרטית עם מנוע דיזל. מדינת ישראל רצתה לשמור על …

תגובה אחת

  1. דרור זהבי

    יפה, כתבה מעניינת אהבתי את ההסבר שלך לטורבו החדש.
    מקווה שאחרי 3 שנים על הכביש האריה לא יתחיל להתפרק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סגור
סגור