ראשי / כללי / נהיגה – זהירות, סכנה מגיחה מאחור!

נהיגה – זהירות, סכנה מגיחה מאחור!


ב-10 לפברואר השנה, בכביש 443 מירושלים למודיעין, התנגש אוטובוס ברכב מסחרי, שעצר בכביש מהיר. האוטובוס התהפך על צידו. התוצאה הייתה קטלנית; שתי הרוגות ו-51 פצועים. כמו רוב התאונות, גם זו הייתה תאונה שניתן היה למנוע אותה עם מעט מחשבה והרגלי נהיגה נכונה.

תאונה המתרחשת בדרך בינעירונית או מהירה היא לרוב בעלת עצמה ואנרגיה גבוהה מאוד, המועברת לנוסעי הרכב ומשאירה לנוסעי הרכב סיכוי קלוש לצאת ממנה ללא פגע. על התאונות הללו אנחנו שומעים לרוב באמצעי התקשורת או מעדות אנשים שחוו או היו במקום.
אמנם קיימות כבר מערכות התראה ובלימה עצמאיות שהוכחו כמפחיתות מעורבות ופגיעה בתאונות שכאלה, אבל בינתיים המניעה היא בעיקר, בידנו הנהגים. ריכזנו עבורכם  מידע על האמצעים והדרכים שבעזרתם יכולים כל נהג או נהגת, למנוע את התאונה הבאה, זאת כדי שנלמד, נרענן ובעיקר ניישם.

מניסיוני הרב כמורה לנהיגה ומדריך ותיק לנהיגה מתקדמת.  אנסה לתת לכם, הנהגים והנהגות, מספר נקודות למחשבה, להפנמה וליישום מיידי. נסו ליישם אותן כבר בנהיגה הקרובה שלכם.

הנהיגה בכביש המהיר זורמת והמהירות לרוב גבוהה. בדרך המהירה אין בדרך כלל סיבה לעצירת התנועה, אין צמתים, אין רמזורים, כולם ממהרים ורוצים להגיע, עד ש…

  1. צפו רחוק ככל שניתן – 100 קמ"ש הם כ-28 מטר לשנייה. צפיתם למרחק הרווחתם את המשאב החשוב ביותר בבטיחות – זמן. אל תיצפו על הרכב שלפניכם, חפשו את הרכב הרחוק ביותר שניתן לראות באופק.
  2. שדה הראיה חסום? – נהיגה אחרי רכב גבוה מסתירה אינפורמציה מלפנים ולמעשה "מעוורת" אתכם, אל תישארו שם לאורך זמן, נסו להימצא במקום שיאפשר תצפית רחוקה, השתדלו לא להיתקע אחרי משאית. אם אין ברירה אחרת – לפחות שימרו מרחק גדול יותר.
  3. שמירת מרחק – אחת מהסיבות השכיחות לתאונות דרכים היא אי-שמירת מרחק. שימרו לפחות זמן של 2 שניות מהרכב לפנים – זה יתרום לשיפור שדה הראיה, זה יאפשר לכם להגיב ולמנוע תאונה, זה יפחית את המתח בנהיגה. לא – אין לזה חסרונות!
  4. נסו להבחין בסימנים מקדימים – קליטה מוקדמת של סימן מוקדם לסכנה, תקדים את תגובתכם במקרה והדברים ישתבשו להם. אורות בלם נדלקים, סטייה של רכב (שאולי ברח ממכשול על הכביש), אבק שעולה מלפנים (אולי סימן להתרחשות תאונה, גלגל משאית שהתפוצץ) ועוד.
  5. תהיו חשדניים – רכב שעצר בשול הדרך, נהג שאינו מקפיד לשמור על הנתיב באדיקות (עייפות, שיכרות ) רכב שעוקף במהירות ומזגזג מלפנים בין הנתיבים, כל אלה עשויים להתפתח לתרחיש שתהיו מעורבים בו במהרה. נסו להתרחק מאובייקטים חשודים.

עכשיו, כשאתם נוהגים מרוכזים, צופים הרחק לפנים ומחפשים סימנים מחשידים אתם מבחינים מלפנים בתנועה שנעצרה. זו עשויה להיות תאונת דרכים, או סתם עומס תנועה כבד. אתם במהירות גבוהה עדיין כשלצידכם ומאחריכם עשרות כלי רכב. כן, גם משאיות ענק מאיימות ומפחידות.

אלו הן שניות קריטיות. מכל הנהגים הנוהרים מאחור, סביר להניח שמישהו שם לא בשיא הריכוז שלו. הוא לא צופה למרחק, הוא נתון להסחת דעת, עייף או סתם טרוד.

עצירה שלכם עשויה להפוך אתכם למטרה. מה עושים?

  1. הבחנתם מוקדם, הרווחתם זמן. – הזמן הזה יתורגם להאטה הדרגתית ככל שניתן. עיברו מיד לדוושת הבלם, גם אם נדרשת נגיעה קלה בבלם, או אפילו נגיעות לסירוגין על מנת לאותת באופן בולט יותר. אורות הבלימה הם כרגע התקשורת היחידה שלכם עם הנהגים מאחור. כן, אפשר ורצוי גם להוסיף את הדלקת איתותי החירום למשיכת תשומת לב נוספת של נהגים פחות ערניים מאחור. הבחנתם מאוחר – אתם בבעיה. הדרך היחידה שנשארה לכם למנוע את התאונה היא בעיקר בלימה חזקה. זה אומר לבעוט בכל הכח בדוושת הבלם. אין זמן להתאמן על זה, אין זמן לחשוב, זה להיות או לחדול. לפעמים יש גם אופציה להתחמק ימינה או שמאלה. זיכרו שגם אם הצלחתם בבלימת החירום, האיום העיקרי מתקרב אליכם עכשיו מאחור.
  2. עיקבו אחרי הנעשה מאחוריכם – הסכנה כאמור מתקרבת מאחור. לפני ההאטה בחנו את הנעשה מאחור. אם קיים מאחור איום מוחשי (משאית שאינה שומרת מרחק, למשל) נסו לבלום בהדרגתיות ככל שניתן. יש לזכור שנהג המשאית צופה מעליכם ורואה בד"כ רחוק יותר מכם. משאית שמתקרבת במהירות מרחוק, עשויה להוות דווקא איום גדול יותר.
  3. אל תשאירו את הבלימה החזקה למטרים האחרונים – לפעמים, דווקא במהירות הגבוהה יותר כדאי להאט בעצמה חזקה יותר ולאלץ, את המזדנבים להאט בקצב שאתם מכתיבים.  זה עדיף על בלימה פרוגרסיבית של תשאיר מקום לתיקון.
  4. השאירו מקום להימלטות – השאיפה היא לא לעצור קרוב למכשול/ רכב שעצר מלפנים. כך בהתקרב סכנה מאחור, לא יוותר לכם מקום לברוח אליו. עצרו במרחק גדול יחסית, אם ניתן, ובמקרה הצורך בירחו קדימה למניעת פגיעת רכב המתקרב מאחור במהירות. בריחה יכולה להיעשות גם לצדדים. תכננו מקום להימלט אליו במידה ואתם מבחינים ב"תרחיש אימים" המתקרב אליכם מאחור. במידת הצורך, לחיצה חזקה על דוושת הגז ל"שטח מילוט" עשויה להציל אתכם מפגיעה מאחור. לאלה שנוהגים על רכב ידני – עצרתם? שלבו להילוך ראשון והישארו ב"כוננות" עד אשר תיווצר לכם הגנה של מספר רכבים שנעצרו מאחוריכם.

עצירה בכביש המהיר מסוכנת מאוד. רבות דובר על הסכנה של עצירה בשול הדרך וההשלכות שלה. עצירה יכולה לנבוע מטיפשות של עוברי דרך המבקשים לשוחח בנייד בצד הדרך המהירה, להתפלל…(?) או אפילו להתפנות לצרכים ובכך לסכן את חייהם ואת חיי הנהגים מסביב.

לעיתים, העצירה מחויבת מציאות. תקלה ברכב למשל. תאונות משנה במצבים שכאלה התרחשו בגלל עצירה שנבעה מתאונה ראשונה שהתרחשה בכביש (ראו את הפתיח – התאונה הקטלנית בכביש 443 בה נעצר נהג שהבחין בתאונה בכביש המקביל ).

הגעתם לאירוע תאונה? אתם הראשונים ורוצים להגיש עזרה? זכרו את הדברים הבאים:

  1. אתם הבחנתם בתאונה, הבאים בעקבותיכם אולי לא – זה אומר שעצירה שלכם עלולה לגרום לתאונה נוספת, אולי חמורה יותר. נסו לנווט את הרכב שלכם למקום בטוח. אולי אפילו לעקוף את מקום התאונה ולהיעצר בהמשך. השאירו גם מקום לרכבי הבטחון שיגיעו למקום.
  2. פעלו בשיקול דעת ובקור רוח – הנטייה באירועים שכאלה היא להתרגשות רבה ולריצה למקום התאונה. כל זאת עוד לפני שהתנועה נעצרה והמקום "קפא". השניות הראשונות הן הקריטיות. אמנם גם לפצועי התאונה, אך גם למחלצים עצמם. קודם כל דאגו לסמן לנהגים המתקרבים מוקדם ככל שניתן. ליבשו אפוד זוהר.
  3. אין לחלץ את הנפגעים מהרכב פרט למקרים הבאים –  סכנת דליקה/ חומרים מסוכנים, לחץ של הרכב על גוף הפצוע, או סכנה מוחשית לפצוע שלא ניתן לטפל בו בתוך הרכב. יש לטפל בנפגע בהתאם להכשרה ולידע.
  4. הייתם מעורבים בעצמכם בתאונה – אם ניתן, פנו את עצמכם ואת הנוסעים שלכם מזירת האירוע למקום בטוח ועשו זאת בהקדם האפשרי. רצוי  אל מעבר לגדרות הבטיחות. שוב – השניות הראשונות לאחר התאונה הן הסכנה הגדולה.

כדאי לזכור ולהישמר – בכביש המהיר הכל זורם כל עוד לא משתבש משהו. וכשזה קורה, זה קורה במהירות גבוהה ולא משאיר הרבה זמן לתיקון טעויות. היו עירנים גם אם התחושה היא של נהיגה משעממת ומונוטונית. הזמן בכביש הוא קריטי, בכביש המהיר עוד יותר.

      להדרכות נהיגה בטיחותית, עבור נהגים ותיקים וצעירים,

                כנסו ל-WWW.GALGALOVE.CO.IL

 


אודות אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. עיתונאי רכב בעל ניסיון בכלי תקשורת מובילים. . מורה ומדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ( WWW.GALGALOVE.CO.IL), חי אוהב ונושם את תחום הרכב, והנהיגה. ניתן ליצור קשר: iseack@drivetime.co.il

ראה גם

נהיגה – כיצד להשמר מתאונה בכבישים דו-סטרים

Tweetנהיגה הרי, לא לומדים בהתכתבות. ובכל זאת אכתוב כאן מניסיוני הרב כמורה לנהיגה ומדריך ותיק …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סגור
סגור