סובארו פורסטר דור 5 – ראש לשועלים


סובארו פורסטר, שהדור הראשון שלו הושק כבר ב-1997, תמיד הציע שילוב נהדר בין יכולת הכביש לזו שבשטח. בעוד ששלל דגמים רב העונה לשם  קומפאקט קרוסאובר (Compact crossover suv), מציע יכולת כביש טובה יחסית עם יכולת שטח סמלית, בולט הפורסטר של סובארו באיזון המוצלח בין השניים. הפעם, בדור החמישי שלו, הוא אפילו מצליח להיות טוב יותר.

כשחברת טיולי השטח "שבילים 4X4" מפרסמת מסלול לטיול, כדאי להתעדכן ברמת הקושי שבו עובר המסלול. לא כל רכב מוגבה גחון, בעל הנעה כפולה מותאם לנהיגת שטח ובוודאי כשהמסלול אתגרי במיוחד.
לעיתים מודגש כי מסלול הטיול  מיועד לרכבי שטח "קשוחים" כדוגמת טויוטה לנדקרוזר, ג'יפ רנגלר (שהדגם החדש יבחן פה בקרוב) , מיצובישי פאג'רו, סאניונג רקסטון ודומיהם. במסלולים עבירים יותר מצוין כי המסלול מותאם גם לרכבי שטח "רכים". על ההבדלים בינהם תוכלו לקרוא כאן.

אך גם מבין המסלולים המותאמים  לרכבי שטח "רכים" – כאלה שאינם מצוידים במפרט ייעודי לנהיגת שטח אתגרית, כגון תיבת העברה, גלגלים גדולים יחסית,  או בעלי חוסן מבני רב, יש הבדלים. לרדת לשטח עם קאדילק XT5 או טויוטה ראב4 החדש, יאלץ את הנהג ומשפחתו לחשב היטב את צעדיהם בכל מכשול ומכשול והפוטנציאל לנזק הוא בהחלט גדול. מאידך, עם פולקסווגן טיגואן, דאצ'יה דאסטר או סובארו XV/ פורסטר, החוויה תהיה פשוטה יותר ונעימה יותר.

משפחתית
הפורסטר של סובארו נולד לשמש בראש ובראשונה כמכונית משפחתית יעילה. עיצובו השמרני שלא ממש השתנה ברבות השנים, לטעמנו קצת מיושן, אך עדכונים במיוחד בחלקו האחורי, מקנים לו מראה מודרני יותר מהדור היוצא. בסובארו מעדיפים פרקטיות על יופי, מסתבר. בגרסת ה'ספורט' שקיבלנו, נוספו אלמנטים בצבעי כתום ושחור להוספת עניין. יפה? תחליטו בעצמכם.

לא שעיצוב הפנים בפורסטר מפצה על השמרנות החיצונית. לא תמצאו בו מעוף וחדשנות כמו למשל בזו שבפיג'ו 3008. אבל התכליתיות והשימושיות קדמו ליצירתיות והפורסטר החדש רושם שיפור ומציע תנוחת נהיגה מצוינת, עם שדה ראיה נרחב מאוד. המושבים מוצלחים, גם מלפנים וגם מאחור ולא פחות חשוב, הכניסה והיציאה מהרכב נוחים תודות למפתחי הדלתות הגדולים. שטח החלונות מכניס אור רב לחלל הנוסעים ובשילוב עם תא מטען  בנפח 520 ליטר (בגרסת "ספורט" הוא נפתח חשמלית – מהדלת, מהשלט או מתוך הרכב) ההגדרה – "רכב משפחתי" קולעת בול. מה לא אהבנו? את מראת הצד השמאלית, שהיא בהחלט גדולה אך ישרה ומגדילה. חבל.

רכב משפחתי זו גם נוחות נסיעה. ולזה אמורה לדאוג מערכת המתלים של הרכב. הדור החמישי של סובארו פשוט מצטיין בסעיף הזה. נקודה. מערכת המתלים שלו מגהצת ומבודדת מפני כל פגע רע בכביש. זה לא משנה אם מדובר בשבר אספלט אקראי, או פס האטה מוגזם בגובהו. את היתרון הזה מרגישים גם בשטח. בידוד הרעשים בכללותו טוב, למעט כשנדרשת האצה חזקה. או אז, שאון המנוע מוחשי אבל הסאונד הבוקע אינו צורם או מרגיז.

האבזור התקני בסובארו פורסטר עשיר. הוא כולל גם מערכת מולטימדיה בגודל 6.5 אינץ' ועוד מסך תצוגה עליון בראש הקונסולה, מחשב דרך עם מסך בגודל 4.2 אינץ' מפורט וצבעוני בתוך לוח המחוונים, תאורת לד מלאה, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת, בלם חניה חשמלי  ובורר מערכת X-Mode לשטח.

בגרסת הבכירה שנבחנה וכינויה  "ספורט" המסך המולטימדיה גודל ל-8 אינץ', מתווספת תאורה עוקבת פניה, גג פנוראמי נפתח חשמלית, שני שקעי USB   מאחור,  אפשרות לכוונון משענת הגב ומצב שטח נוסף למערכת ה-X-Mode.

מערכת הבטיחות EyeSight המשמשת את סובארו פועלת באמצעות שתי מצלמות צבעוניות הממוקמות בצידי המראה המרכזית. זה מאפשר לה לזהות גם את אורות הבלימה האדומים לפנים ולהגיב קצת קודם. היא כוללת בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקקים, התרעת סטייה מנתיב עם היגוי אקטיבי וגם בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור. בגרסת "ספורט"  הבכירה מתווסף גם מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, התרעה על רכב בשטח מת במראות הצד הכוללת התרעה על רכב עוקף  והתרעה על תנועה חוצה מאחור ביציאה מחניה.
.

בכביש
הפורסטר משווק עם מנוע אטמוספרי 4 צילינדרים בנפח של 2.5 ליטרים. שיא ההספק הוא 182 כ"ס ושיא המומנט -24.3 קג"מ. זהו שיפור ניכר ממנוע 2 הליטרים של הדור היוצא והביצועים השתפרו בהתאם. זה החדש מאיץ ל-100 קמ"ש תוך 9.3 שניות. ואם תיבת ההילוכים הרציפה קצת מטרידה אתכם, דעו כי תפקודה בהחלט נעים ביחס לתיבות שכאלה. יש לה שבעה יחסים מדומים ואפשרות שליטה על החלפתם באמצעות מנופים מאחורי ההגה. תיבה ידנית כבר לא תמצאו כאן. הפורסטר לא היה מעולם וגם בגרסה הנוכחית, שיאן בחסכון צריכת דלק. בנהיגה משולבת ומציאותית נרשמה במבחן צריכת דלק של כ-9.5 ק"מ לליטר.
.

כשמדובר ברכב המיועד לשמש גם לנהיגת שטח, הברירה היא פשרה. שכן, העלאת מרכז הכובד לטובת מרווח גחון גבוה יותר, כמו גם שיפור מהלך המתלים, שימוש בצמיגים מותאמים גם לשטח וכדומה, יוצרים הפחתה ביכולת הדנאמית בכביש. רכב שטח קשוח בעל עבירות גבוהה, לעולם לא יוכל להצטיין בנהיגה מהירה בכביש מפותל. הפורסטר יודע לעשות את הפשרה הזו באופן מעורר הערצה. למרות גודלו וגובהו ועל אף נוחות הנסיעה הגבוהה, הניהוג שלו בטוח ואפילו מהנה. אחיזה גבוהה, יכולת פניה טובה ואיזון הם המפתח למילים הלא מוגזמות שכתבתי.

שטח
.
טיול בחבל עדולם עם חברת "שבילים 4X4"

חבל עדולם בשפלת יהודה הקרובה למרכז הארץ מכוסה בימים שכאלה מרבדים ירוקים ושופע פריחת כלניות. מיד אחרי רצף ימים גשומים, הייתה זו שבת שמשית שלא השאירה אנשים רבים בביתם. הפקקים להר החרמון הפכו לבלתי נסבלים והפתרון היה – הצטרפות לטיול מאורגן, שמסיר את הצורך בניווט, מביא למקומות הנכונים ומאפשר להכיר אנשים נחמדים.

הובטח לנו מסלול מרתק שעובר בשפלת יהודה, לא רחוק ממרכז הארץ, באזור שמשלב טבע פתוח, חקלאות ואתרים היסטוריים כולל אתר ארכיאולוגי בו נחשפו שרידים מרתקים מהתקופה הרומית, פסיפסים ומחילות מסתור. הטיול נערך בדרכי 4X4, ומוגבל לרכבי  הנעה כפולה קשוחים ועוד מספר דגמים מעטים, מהקטגוריה ה"רכה" יותר.

כשמדובר בקטגוריה ה"רכה" סובארו פורסטר הוא המלך הבלתי מעורער. וזה חשוב. לעיתים, מסלול מסוים מציב בדרכו אתגרים שעלולים לגרום לתקיעה וגם לנזק. במיוחד כשמדובר בימים שלאחר הגשם, אז רובצות להם השלוליות העמוקות והבוץ המסתתר תחתם וממתינות לקורבנות.
.

.
לפורסטר החדש סרחי עודף קצרים יותר מזה שבדגם היוצא. זה משפר את זווית הגישה והנטישה. מרווח הגחון נשאר 22 ס"מ. זה מאפשר לנהג הפורסטר שקט נפשי רב וחוסך חיכוך עם השטח. עם מערכת המתלים היעילה, לא רק נוחות הנסיעה מבורכת, אלא גם השמירה על מרווח הגחון למרות הטילטולים בשטח. ליכולת המשיכה והתנועה דואגת מערכת בקרת המשיכה, X-mode בשפת סובארו (בגרסת ספורט מתווסף גם מצב נוסף לנהיגת בוץ ושלג. המערכת כוללת, אגב, גם בקרת ירידה במדרון) המונעת סחרור גלגלים כשאלה מאבדים אחיזה. זה עובד מצוין ובמיוחד כששומרים על תנועה רציפה.
.
לא ממש עיכבנו את השיירה. שיירה שהורכבה מרכבי שטח קשוחים, חלקם מוגבהים ומשופרים. כן, והיה שם עוד סובארו פורסטר מהדור הקודם, שבעליו דאג למגן היטב את גחונו ואף להגביהו במעט. לאורך כל הטיול, גם במעברי השלוליות ומעברים טכנים סלעיים, לא הראתה הפורסטר רגשי נחיתות בשטח.
.
הטיול, וטיולים נוספים כדוגמתו מומלצים לאותם אלה שאוהבים לטייל ומעדיפים ליווי מקצועי שחוסך ניווט מסובך ומלווה בעזרת מדריכים לאלה המתקשים בצליחת מכשולים. ניתן לראות מגוון טיולים באתר שבילים. WWW.SHVILIM.CO.IL
חבל עדולם – פורסטר ללא רגשי נחיתות

.

לפורסטר של סובארו תמיד הייתה לנו פינה חמה בלב. הדור החמישי השתבח אף יותר והתוצאה  – רכב מאוזן המשלב יכולות באופן מעורר הערצה. לפורסטר גרסת כניסה (X) במחיר 180,000 ש"ח וגרסה בכירה (SPORT) במחירה 200,000 ש"ח. אנחנו ממליצים.


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

ג'יפ אוונג'ר – השקה בישראל

Tweet סמלת, יבואנית JEEP (ג'יפ) בישראל, משיקה את הג'יפ החשמלי הראשון – AVENGER. האוונג'ר יגיע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page