קיה סטינגר – בירמן מוטור וורקס


בוא לחיפה, הצעתי לאייזיק. נחנה את המכונית בואדי, נראה כיצד מגיב אליה הרחוב ועל הדרך נאכל משהו.
המכונית, כפי שכבר הבנתם, היא קיה סטינגר V6 באדום בוהק – והואדי, הוא ואדי ניסנאס. מקום בו צעירים מגיבים למכוניות בשניות, מקום בו שלישיית הגרמניות תופסת אצל הדור הצעיר מקום של כבוד לצד השילוש הקדוש…

חצינו את הכביש, נכנסנו למסעדה ממול ובתוך שניות נשאלנו על הסטינגר, מחירה – ובאיזו גרסה מדובר. עוברי אורח נעצרו ליד המכונית, התעכבו, סקרו את קימוריה. אולי אין לה יחוס, לסטינגר – אבל יש לה חתיכת עיצוב.

קיה סטינגר, ילידת 2017, היא סוג של פאסטבק סאלון/קופה 5 דלתות בסגנון אודי A5/A7 או ב.מ.וו סדרה 4 גראן קופה. היא משתרעת לאורך לא צנוע של 483 ס"מ – וחלקה האחורי על קורה C הרחבה שלו – הוא נושא ללא מעט דיונים העוסקים בעיצובה של הסטינגר. המכונית עוצבה ע"י פטר שרייר וגרגורי גיום – ומעצביה טוענים שההשראה מגיעה מאחת ממכוניות ה-GT האיקוניות של 50 השנה האחרונות, מאזרטי גיבלי המקורית (ילידת 1967). אמנם הגיבלי היתה מכונית קופה ארוכה בעלת 2 דלתות ושני מושבים בלבד, אך קו הצללית הכללי של הסטינגר בהחלט רומז לשם. היא רחבה ונמוכה, כוחנית ואלגנטית – ואפילו תוספת קיטשית כמו כונס הדמה בכנף הקדמית לא מצליחה לקלקל את הרושם הכללי. נקודה נוספת שהפריעה לי במעט היא רוחבה המוגזם של דלת הצד האחורית.

קיה סטינגר היא מעבר לספינת דגל, שהרי לקיה יש כבר אחת כזו בשם K900, הנמכרת בשוק הביתי. קיה סטינגר נועדה להעביר את המסר שהחברה משחקת היום במגרש של הגדולים, מסתכלת לשלושת הגרמניות ולעוד כמה שחקנים בלבן של העיניים.
אני יפה, אומרת הסטינגר. יפה וגם אופה – והעובדה שנולדתי למשפחה ללא "יחוס" לא אמורה להפריע לי להפוך לנחשקת.

על מנת שזה אכן יקרה, גייס קונצרן יונדאי-קיה את שירותיו של אלברט בירמן, ראש חטיבת M המהוללת של ב.מ.וו, כדי שיבצע את קסמיו בשלדות ובמערכות המתלים הבינוניות של מכוניות הקונצרן. תכנן לנו מכוניות שיהיו נעימות וכיפיות לנהיגה, ביקשו הקוריאנים. תן לנו מתחרה ראויה לגולף GTI. יצר לנו….ב.מ.וו מקומי, שיוכל להתחרות בבוואריות אותן היטבת להכיר כל כך.

ואלברט בירמן, איש גבוה ונעים הליכות, שבילה את מרבית חייו המקצועיים תחת סמל הפרופלור במינכן, הסכים.

הקוריאנים ביקשו מתחרה לגולף GTI – ובירמן סיפק להם את יונדאי i30N, שאוטוטו אצלנו – ומנצחת כמעט כל מבחן השוואתי מול ה-GTI.

ואז, כאמור, ביקשו ב.מ.וו מקומי – וגם את הסחורה הזו בירמן סיפק. עם הנעה אחורית. עם התנהגות כביש מהנה. עם ביצועים בריאים. עבור קיה, שרוב מכוניותיה עד היום היו לכל היותר בינוניות בפן הדינמי, הסטינגר היא סיפור הבריאה – ובירמן הוא רב-מג.

אני נכנס לסטינגר, יושב נמוך. תנוחת הנהיגה מעולה, מושב העור חובק היטב, עם כיוון לקשיחות גב תחתון וכנפי תמיכת צד מתכווננות(ב-V6). המראה לפנים הוא מעבר למכסה מנוע רחב וארוך, המקושט בשני "כונסי אויר" קטנים. תא הנוסעים כהה, אלא אם תזמינו ריפוד בצבע אדום יין או אפור (שניהם ללא תוספת מחיר). במכונית המבחן הכל שחור – והעיצוב הכללי מזכיר במשהו מרצדס. אולי לא מקורי, אבל לפחות שימושי – ולא מפריע להתרכז במלאכת הנהיגה.

וצריך להתרכז, במיוחד בגרסת ה-V6, שלא תמיד לוקחת שבויים. 3.3 ליטר, שני מגדשי טורבו, 370 כ"ס, 51 קג"מ של מומנט והנעה אחורית שלעתים מזכירה לבקרת היציבות מי בעלת הבית האמיתית כאן. המכונית מאיצה למאה קמ"ש בתוך 4.9 שניות מהירות ועוקפת כנשוכת נחש. יש בה משהו גס, מעט ברוטאלי, ב-V6. מעין מכונית שרירים של פעם שעברה עידון, אבל עדיין נהנית לחרוק גלגלים ולקשקש לעתים באחוריה. תחשבו על רוקי בלבואה לאחר קורס נימוסין והליכות, בחליפת טוקסידו. לפעמים בורח לו הרוקי האמיתי, האותנטי…

לכח הזה יש גם מחיר – ואפילו ברבים. ראשית, הוא ידרוש מכם נהיגה מחוייבת יותר, ביחוד בכביש רטוב או על אספלט צרוב וחלקלק. שנית, צריכת הדלק של הסטינגר הבכירה אינה מבריקה (ממוצע של 8.5 ק"מ לליטר בנהיגה לא מוגזמת) – ושלישית, הקלות בה מאיצה המכונית עשויה להפתיע אתכם במהירות גבוהה מכפי שציפיתם בהיסח הדעת – שמירה על רשיון הנהיגה קשה יותר עם מכונית כמו הסטינגר V6.

ישנה גם סטינגר עם מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2 ליטר מוגדש טורבו – וגם אם הוא נעדר את המספרים הגדולים והצליל הרוטט של אחיו הגדול, לא חסר לו דבר. עם 255 כ"ס ו-36 קג"מ, הסטינגר צנועת הנפח עדיין תאיץ למאה בשש שניות מכובדות ומספקות ותאפשר לעקוף בביטחה ובמהרה. אין לה את אפקט ה-WOW, אין לה את התאוצות הדרמטיות של גרסת ה-V6, אבל נהגים רבים יחושו שגם רמת הביצועים שלה היא מעבר למה שציפו לו.

הנאה מנהיגה, כידוע, היא מעבר לתאוצות וביצועים – ואת זה יודעת גברת סטינגר לספק בכמויות. היא לא קלה, הגברת (1640-1780 ק"ג), אך מסתירה היטב את משקלה וגודלה כשהכביש מתעקל. מערכות המתלים מכוילות היטב, חלוקת המשקל קרובה לאופטימלית והכח עובר לגלגלים האחוריים דרך דיפרנציאל מוגבל החלקה. הבלמים, אם תהיתם, יותר ממספקים – אך הסטינגר דורשת את מעורבותכם, כי היא רוצה לתגמל אתכם בדרכה שלה. בגרסת ה-V6 זה מתבטא כאמור בזנב "חי" יותר וברגישות רבה למה שקורה עם הדוושה הימנית. הגרסה הצנועה קלה יותר, מאוזנת יותר ופחות דרמטית. גם בה הזנב מאותת לכם, אך באופן פחות מאיים. המתלים הפסיביים שלה עדיפים בעיני על המתכווננים של ה-V6 והצמיגים הצנועים יחסית מקנים התנהגות הדרגתית וצפויה יותר על המגבלות.

קניתם סטינגר? קחו אותה לאחד מהמסלולים שנבנו לאחרונה, אפשר גם בסיוע מדריך לנהיגה ספורטיבית – והפיקו ממנה את המירב. או אז תגלו עד כמה המכונית מתגמלת ועד כמה כוחו של מנוע ה-V6 ממכר.ב.מ.וו קוריאני, כבר אמרנו?

סטינגר במסלול מוטור-סיטי ליד באר שבע. צילום: רונן טופלברג

ביום יום, הסטינגר מפתיעה לטובה בנוחות הנסיעה ובאיכות השיוט בה. מושב הנהג הטוב יכיל אתכם במשך שעות ללא מחאה מצדכם, המושב האחורי מעט פחות – ולא רק בגלל הגג הנמוך. נפח תא המטען מספק (406 ליטר) ויש לו דלת חמישית שימושית. נכון, הוא קטן בנפחו מהתא הענק בסקודה סופרב, למשל, אבל תמצאו לי בעל סופרב אחד שמילא את כל מערת המטען עד תומה…

קיה סטינגר היא מכונית נחשקת. נוטפת סקס אפיל, מהנה מאוד ומוציאה אצבע משולשת לאותן בנות "מבית טוב".

היית קונה קיה ב-380 אלף שקל? אני שואל את הבחור מהמסעדה. יתכן, אמר לי. במחיר של ה-GT על 370 סוסיה אני בקושי מקבל ב.מ.וו 420 גראן קופה(184 כ"ס). מאידך, הוסיף, יש הרבה מכורי מותגים – וזו בעיה…

אישית, אני מוצא את עובדת היותה "נטולת מותג" (Non brand) כיתרון, בהיבטים של תדמית ועלויות אחזקה – ועם זאת, מאוכזב משהו ממחירה הגבוה (280 אלף ש"ח לגרסת ה-2 ליטר, 380 אלף ל-V6) ומהעובדה שאחריות 7 השנים המפורסמת של קיה קוצצה כאן לשלוש שנים בלבד.

הייתי רוצה מאוד לראות את קיה סטינגר מוצאת לה נישה במקומותינו, מדברת לליבם של נהגים. ימים יגידו אם זה יקרה.

 


About שמרון אנגל

עיתונאי רכב (בעבר) ותיק ומוערך, מומחה לתחום הרכב ולהיסטוריה של כלי הרכב.

Check Also

קיה סורנטו היברידי נטען – שבעה מושבים

Tweet שילוב של מנוע ומגדש טורבו, המשולב עם מנוע חשמלי וסוללות נטענות חיצונית, כבר מוכר …

3 comments

  1. היי שימרון. מזכירה לי קצת את ה406 קופה שלי. לפחות בצבע….(-:
    נהניתי כרגיל מכתיבתך. ד"ש.

  2. כתוב מצויין!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page