ממש לא מזמן – נובמבר 2024 ליתר דיוק, ערכנו כאן מבחן לפיג'ו 208. קיבלנו אותה אז, בצבע צהוב, ברמת הגימור GT ובעצם התמונות שאתם רואים כאן, הם צילומים של המכונית ההיא שצולמו כבר אז, בנובמבר. או שלא. אתם לעולם לא תדעו…
אבל על השינויים בדגם, שהביאו אותנו לקחת, שוב, את הצהובה למבחן – תדעו גם תדעו.
ה-208 של פיג'ו היא סופר מיני (B-hatch ) הופיעה ב-2012 (דור 1) והוחלפה בדור השני ב-2019 שעבר מתיחת פנים ב-2023.
לאחרונה, קיבלה ה-208 יחידת הנעה חדשה הכוללת מנוע טורבו בנזין 1.2 ליטרים בתוספת מערכת היברידית קלה. שינוי נוסף נעשה בתיבת ההילוכים שהומר מתיבה אוטומטית פלנטרית 8 מהירויות, לתיבה כפולת – מצמדים 6 מהירויות.
כאמור – שום שינוי חזותי לא תזהו בעיצוב המוצלח של המכונית, גם לא בתא הנוסעים. השינוי היחיד שתבחינו בו קיים בתצוגת לוח המחוונים שבו הוחלף מד סיבובי המנוע בצג המתאים לרכב היברידי. 208, ובמיוחד בצבע הייחודי שכאן, היא מכונית בולטת ונאה מאוד לטעמי. גם העיצוב הפנימי שונה מהנוף המוכר ומתהדר בלוח מחוונים מקורי וייחודי.
208 דור 2 היא כבר מכונית ותיקה למדי, ודגם חדש יוצג כנראה בשנה- שנתיים הקרובות. בינתיים, כדי לתת לדגם הותיק אורך נשימה עד להחלפתו, מוצעת יחידת ההנעה החדשה ולאחרונה אף התבשרנו תוצג ממש ממש בקרוב (13 ביוני ליתר דיוק) גרסת ביצועים חמה.
.
.

.
כן, כן – ההסטוריה חוזרת. בדור הראשון עוד זכינו לגרסת ביצועים GTI כמיטב המסורת – הוט האץ' חמה עם מרכב 3 דלתות ותיבה ידנית. הפעם, וברוח הזמן, את החום והביצועים לקטנה יספק מנוע חשמלי חזק. פלטפורמת E-CMP מסוגלת לתמוך גם בהנעה חשמלית וספורטיבית ועושה כך גם בגרסאות נוספות של הקונצרן (אבארט' 600E ואלפא רומיאו ג'וניור וולוצ'ה). הידיעה על הגרסה החמה עם השם המיתולוגי, צצה לאחרונה עם חילוף בכירים בקונצרן סטלאנטיס וסביר להניח שזו גם תשובה לאלפין A290 GT ומיני JCW החשמלית. אנחנו, שפחות נלהבים מחשמלית (חזקה ככל שתהיה) קצרת טווח בתקווה שזו רק סנונית ראשונה ונזכה לראות בהמשך עוד מכוניות לנהג ולאוהבים לנהוג. אבל לא רק בגרסה חשמלית. נרשה לעצמנו ובתמימותנו, לפנטז גם על ידניות…
עד שנשים ידנו על GTI אמיתית, נסתפק כאן ב-GT שהיא רמת הגימור הבכירה של הדגם. גרסת MHEV כאמור מחליפה את יחידת ההנעה הקודמת (1.2 טורבו) מוסיפה למשקל העצמי 70 ק"ג, להספק המנוע המרבי 15 כוחות סוס, מקזזת מהמיאוץ המסורתי (0-100 קמ"ש) 0.6 שניות (8.1) ומוסיפה 2 קמ"ש למהירות המרבית (210). נתון צריכת הדלק הרשמי מראה גם על שיפור בצריכת הדלק ביחס למנוע הקודם, 4.6 ליטרים ל-100 ק"מ (לעומת 5.3 בקודם) כשבמהלך נסיעת המבחן הפחות אופיינית ורגועה, השגנו כ-7 ליטרים למאה קילומטרים.
מדובר כאמור במנוע שלושת הצילנדרים שבדור השלישי שלו מקבל שרשרת תזמון במקום רצועה הטבולה בשמן (וחסרונותיה) וחיזוק של מערכת חשמל 48V המסייעת ואף מסיעה קלות את הרכב בכוחות עצמה למרחקים קצרים בלבד. הסיוע החשמלי והעובדה שמדובר בתיבה רובוטית (כפולת מצמדים) מייעלת את העברת הכוח לגלגלים, מפחיתה את שחיקת המצמדים בזינוק מעמידה, ועל-אף שמדובר בששה יחסי העברה ולא שמונה, אין לנו תלונות על תאוצות הביניים והביצועים בכלל.
גם אופן העברת הכוח ותגובת תיבת ההילוכים חלקה וזריזה דיה ובמיוחד במוד "ספורט" המחדד את תגובותיה. בהיברידית הקלה תחושו גם בבלימת מנוע (רגנרציה) המסייעת בהאטה בהרפיית מצערת הגז, הבדל נוסף מיחידת ההנעה הקודמת.

.
144,990 ש"ח תעלה לכם המיילד הייבריד ברמת הגימור GT ו-11000 ש"ח פחות ברמת ה-Allure. אם ממש תזדרזו תוכלו אולי עוד למצוא 208 עם יחידת ההנעה הקודמת ב-500 ש"ח פחות, אבל בשביל מה בעצם…?
זו עם היחידה החדשה מציגה שיפור מסוים בביצועים, מבצעת היטב ושומרת על יתרונותיה של ה-208 שהם, לצד העיצוב, נוחות נסיעה גבוהה, לצד יכולות דינמיות גבוהות וקסם שירשים במיוחד את מי שאוהב לנהוג. היא לא היעילה ביותר בקטגוריה ולא יכולה להתחרות בהיברידית אמיתית כשמדובר בצריכת הדלק והמושב האחורי (והגישה אליו) הם עדיין החסרון העיקרי שלה.
תמיד הייתה בליבנו פינה חמה השמורה למכוניות קטנות, זריזות, היודעות גם לפנות ולשתף את הנהג שמאחורי ההגה במה שקורה. ה-208 היא מהטובות שבהן.




