הסיסמה ZOOM-ZOOM נכנסה לשימוש במאזדה בתחילת שנות האלפיים. זו מטרתה הייתה להמחיש את התחושה הפשוטה של "הנאה מנהיגה". מאזדה השתמשה בכך כדי לבדל עצמה ממותגים שמתמקדים רק בתכונות פונקציונליות כגון; חסכון בדלק, מרווח, בטיחות, והדגישה את הצד הרגשי של הנהיגה. האם גרסת הטורבו של ה-3 הוותיקה, ריגשה אותנו?
מאזדה 3 שהופיעה לראשונה ב-2003 ונחלה הצלחה כבירה בשוק הישראלי, נמצאת כבר בדור הרביעי שלה שהופיעה ב-2019 ולאחרונה מגיעה אלינו בגרסת טורבו חזקה. המשפחתית הקטנה קיבלה בעבר גרסאות חמות כבר ב-2006 (MPS/MAZDASPEED), אך לא הגיעה לישראל. כעת, על בסיס הדור החדש והמוכר בעל ההנעה הקדמית, מיובאת ה-3 טורבו עם הנעה כפולה, מנוע בנפח 2500 סמ"ק מוגדש טורבו 227 כ"ס ב-5,000 סל"ד ו-42 קג"מ ב-2,000 סל"ד ותיבת הילוכים אוטומטית בעלת 6 מהירויות . תאוצה של 6.5 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 215 קמ"ש, מספרים רק חלק מהסיפור.
מספרים הרי לא מספרים הכל וזו הסיבה שאנחנו כאן ,לנסות ולהעביר לכם חלק מהתחושות. אלה מתחילות בהתרשמות מהעיצוב החיצוני הנאה (ואם זו הייתה גרסת ההאצ'בק 5 דלתות, אז אפילו נאה מאוד…) המתאפיינת בעיקר בניקיון עיצובי ולא מקושקש. קצת נמאס לנו מכל המרכבים המוגבהים והמוגזמים בגודלם, ומאזדה 3 היא כאותו חלוק נחל נקי ומושלם, ללא סרחים מיותרים וניסיון מתאמץ להרשים. זה גם ממשיך בתא הנוסעים עם עיצוב אלגנטי ובמיוחד ריפוד לבן ואיכותי כבמכונית המבחן. שילוב של שעונים אנאלוגיים, מסך לא מוגזם, ונקיון עיצובי, עושה לנו את זה. תוסיפו לזה את האיכות הכללית המתבטאת בחומרי הדיפון, רמת הגימור ואיכות הבניה ולרגע תטעו לחשוב שאתם בתוך לקסוס יוקרתית…
תנוחת הנהיגה עמוקה ולטעמנו ובכלל, ההרגשה כאן היא שהכל נגיש וקל לתפעול. רק שההרגשה הזו משתנה קצת כשמתחילים לנבור בתפריטי המולטימדיה. מאזדה לא דוגלת במסך מגע ומציעה גלגלת וכפתורים לטובת שיטוט בתפריטי המערכת. זה קצת מעצבן, ובמיוחד אחרי שהורגלנו לתת לאצבעות ללכת במקומנו ישירות על גבי המסך. הניחום היחיד הוא שזה הופך לפשוט יותר ככל שמתרגלים…
נקודת תורפה נוספת במאזדה 3 – כאן בגרסת הסדאן, היא המושב האחורי שאינו נדיב במיוחד במרווח הרגליים והראש. תא המטען סביר בגודלו (444 ליטרים) עם מפתח של דלת צרה יחסית. אבל אנחנו באנו כדי לנהוג ב-ZOOM-ZOOM, לא?
כבר בהתנעה גרגור מנוע בשרני מבטיח ומלהיב, אך לא מוגזם, עושה לנו חשק לנהוג. ואכן, כשמתחילים לנהוג מתחילים להעריך את מהנדסי מאזדה על האיכות שלא נשארה רק בדיפון הדלתות ותחושת הכפתורים. מדובר במכונית המרגישה מהודקת, נעימה לנהיגה ונסיעה, ותודות למנוע הבריון נהנית מזמינות כח מיידית וללא כל מאמץ מורגש.
התאוצה מהמקום זריזה ותאוצות הביניים מידיות תודות למנוע הנפלא ותיבת ההילוכים הקשובה והחדה.
שיוט נינוח על מומנט זמין ובשרני, יחד עם יכולת להעלות סל"ד ולהאיץ ללא קשיי נשימה. אמנם לא מדובר בכוח מתפרץ כבאותן ספורטיביות שבחנו לאחרונה (סקודה אוקטביה RS ויונדאי אלנטרה N), אבל זו בהחלט מכונית זריזה ומהירה.
נהיגה משמחת שכזו תניב אמנם צריכת דלק של כ-10 ק"מ לליטר, ותזכיר לנו שלא מדובר כאן במשפחתית היברידית חוסכת הוצאות, אבל כרגע מחובר אליה התקן דלקן, אז פנינו ימינה, אל הכביש ההררי…

רגע לפני שנמתח את הגבולות (בכל זאת מדובר במכונית למשפחה…), נעדכן אתכם שנוחות הנסיעה הנגזרת מנוקשות המתלים (לטורבו מתלה אחורי רב-חיבורי ולא קורת מתח כמו בגרסת ה-2 ליטרים) המתבקשת במשפחתית מהירה שכזו, נסבלת כשמדובר בנסיעה עירונית ומשתפרת עם מהירות הנסיעה. בידוד רעשים טוב הופכת את הנסיעה ב-3 טורבו לנעימה ובמיוחד אם נשווה אותה ל-N הקיצונית מבית יונדאי.
אבל אז מתגלים גם ההבדלים בינה לבין הספורטיביות ההן (האוקטביה RS והאלנטרה N (ובקרוב גם נכתוב על כך בנפרד). מאזדה 3 טורבו היא מכונית מהירה גם בעיקולי הכביש, עם היגוי זריז ואחיזה גבוהה, ועם בלמים שהיינו רוצים שיהיו עצמתיים יותר. למאזדה כאמור הנעה כפולה וזה נותן לה אפילו יתרון בהעברת הכוח הרב לכביש, לעומת השתיים האחרות בעלות ההנעה הקדמית. אך מדובר במערכת הנעה כפולה בעלת מצמד המשלב את הגלגלים האחוריים לפי רמת האחיזה על סמך מידע הנאסף מחיישנים וללא דיפרנציאל מרכזי. זו מסוגלת להעביר עד 50% מהמומנט לאחור והתוצאה היא בעיקר שיפור המשיכה (בעיקר למקומות מושלגים כמו צפון אמריקה) ולא התנהגות ספורטיבית ממשית. הידוק הפניה בזמן העברת המשקל לפנים ובמיוחד אופן היציאה מהסיבוב, מושפעים מכך ופחות מוצלחים מההנעה הקדמית המתוחכמת בשתיים האחרות.

.
אז הנה אנחנו מסיימים מבחן נוסף לאחת מהמכוניות שאנחנו אוהבים. מאלה שמקרבות אותנו אל האספלט, מעוררות בנו את החושים וגורמות לנו לרצות לנהוג ובמיוחד בכבישי נהיגה מאתגרים. מאזדה 3 טורבו איננה מתיימרת להתחרות ב-RS או N או VZ למיניהן, היא פשוט משפחתית שהוסיפו לה כוח וכתוצאה מכך גם פלפל.
מי שיצפה למכונית ספורטיבית חדה ומוקצנת, עשוי להתאכזב. מי שמעריך יכולות גבוהות, בשילוב עם הנדסה מוקפדת, איכות נראית לעין, וליטוש נדיר ברמת מחירים שכזו, יהנה ממשפחתית מצוינת, גם אם כזו שלא מסוגלת להעניק מרחב ושימושיות של SUV ממוצע. היא מאובזרת מאד, איכותית – ומעניקה ביצועים ויכולת גבוהה מאחורי עיצוב צנוע ומופנם יחסית. על ה'פרימיום' שנבחנה כאן תשלמו 210,000 ש"ח, על ה'ספיריט' הפחות מאובזרת 195,000 ש"ח ועל ההאצ'בק ברמת הגימור הגבוהה (פרימיום) תידרשו להוסיף 5000 ש"ח על המקבילה בעלת ארבעת הדלתות (סדאן). אנחנו אהבנו.

















Drive Time מגזין רכב וספורט מוטורי
