דאצ'יה ביגסטר – האם הגודל קובע?


יש מכוניות שמנסות להרשים אותך מיד, עם סמל יוקרתי או הבטחות לביצועים, ויש כאלה שמגיעות עם גישה הרבה יותר קרה ושקולה. באוקטובר 2024 חשפה דאצ'יה את ביגסטר, רכב פנאי בגודל בינוני (C-SUV) ואח גדול לדאסטר, שמראה בצורה הברורה ביותר את השאיפה של דאצ'יה לעלות מדרגה.

הביגסטר מבוסס על פלטפורמת CMF-B של רנו-ניסאן, וכבר במבט ראשון ברור שמדובר בדאסטר שנמתח, התרחב והתבגר בלי לוותר על ה-DNA המחוספס שלו. המידות מספרות את הסיפור: אורך 457 ס"מ, רוחב 181 ס"מ, גובה 170 ס"מ ובסיס גלגלים של 270 ס"מ – מעט מעל קיה ספורטאז' ברוב המדדים. מרווח הגחון עומד על 22 ס"מ, נתון חריג שמרמז על יכולת שבילים ולא רק מראה קרוסאוברי, ותא המטען מציע נפח של 488 ליטרים עם מבנה שימושי, וילון כיסוי וגלגל חליפי.

בתא הנוסעים, לוח המחוונים מוקרן ברמות הגימור הגבוהות וצג מרכזי "10.1 מאפשר חיבור אלחוטי לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, אפליקציה לשליטה מרחוק ועדכוני תוכנה מהאוויר. מאחור מותקנים פתחי מיזוג ומוצעת דלת תא מטען חשמלית לצד אבזור נוסף שנדיר למצוא בדגמי החברה הבסיסיים. המושב הקדמי נוח אך התפעול החשמלי מוגבל לגובה ולזווית המשענת, בעוד כיוון המרחק ידני, תחושת קמצנות שמורגשת מיד. מפתחי הדלתות גדולים, כניסה לרכב נוחה, מרווח מחייה מאחור מצוין ותא המטען שימושי באמת. משענת יד מרכזית זמינה הכוללת שני מחזיקי כוסות ותאי אחסון לסמארטפונים ואפשרות משענת אחורית 40/20/40 הם חלק מהפתרונות שמוצעים בביגסטר, כמו גם מחזיקי YOUCLIP שפיתחה דאצ'יה שהיא מערכת נקודות תושבת מובנות ברכב (עד כ-6 נקודות סטנדרטיות בתא הנוסעים + אפשרות להוספת 2 נקודות נוספות על תמיכות הראש) שמאפשרת לחבר אביזרים שונים ללא צורך בכלים או התקנה מורכבת.

.
בישראל מוצע הביגסטר בשתי גרסאות עיקריות: 1.2 ליטר טורבו-בנזין עם מערך היברידי 48V, 130 כ"ס, 23.4 קג"מ, תיבה ידנית עם שישה הילוכים והנעה כפולה; והגרסה ההיברידית המלאה עם מנוע בנזין אטמוספרי 1.8 ליטר ושני מנועים חשמליים, להספק משולב של 155 כ"ס, תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.7 שניות ומהירות מרבית 180 קמ"ש, תיבה אוטומטית עם 4 הילוכים למנוע הבנזין ו-2 למנוע החשמלי, והנעה קדמית בגרסה זו (עם בלמי דיסק ומתלה קורת מתח מאחור), במחיר 184,990 ₪ עם גרסאות ורמות גימור נוספות.

המנוע ההיברידי מפתיע בזריזותו, התחלה חלקה על חשמל בלבד, ומנוע הבנזין מצטרף במצבים קשים יותר. שילוב ההילוכים לא תמיד חלק והתיבה נשארת לפעמים בהילוך נמוך זמן רב מדי. צריכת הדלק בשיוט בין-עירוני עומדת על 17.5 ק"מ/ל', בעיר 14.3 ק"מ/ל', עם מיכל דלק 50 ליטר וסוללה 1.4 קוט"ש. בידוד הרעשים סביר, אך רעשי מתלים, צמיגים ורוח מורגשים; משקל ההגה קל מדי ושינוי הכיוון אינו תחושתי. המרכב מראה חוסן מבני עם מרווח גחון של 22 ס"מ, והבלמים מתפקדים בסבירות עם מצב רגנרטיבי משתנה בהתאם לתנאים.

במבחני Euro NCAP זכה דאצ’יה ביגסטר לדירוג של שלושה כוכבים בלבד, תוצאה שממקמת אותו מאחור ביחס לרוב מתחריו הישירים בקטגוריית ה-C-SUV. אמנם בהגנה על נוסעים נרשמה תמונה סבירה, עם 69% בהגנת מבוגרים ו-85% בהגנת ילדים, אך מעבר לכך בולטות מגבלות ברורות. תחום ההגנה על הולכי רגל ורוכבי אופניים הסתכם בכ-60%, בעוד שבקטגוריית מערכות הסיוע האקטיביות קיבל הביגסטר 57% בלבד – ציון נמוך המעיד על היצע מצומצם יחסית של מערכות מתקדמות או על תפקוד פחות יעיל שלהן בפרוטוקול הבדיקה המחמיר. בפועל, המשמעות היא שהביגסטר מספק הגנה בסיסית סבירה בעת תאונה, אך מתקשה למנוע אותה מראש, פער שהופך למשמעותי במיוחד מול מתחרים המצוידים בחבילת בטיחות עדכנית ומקיפה יותר. התוצאה הסופית משקפת היטב את פילוסופיית דאצ’יה: דגש על עלות-תועלת ומבנה פשוט, גם אם הדבר בא על חשבון רמת הבטיחות הכוללת.

ביגסטר


הביגסטר מציע תמורה סבירה למחיר, אך לא מתיימר לאתגר את דגמי הפנאי הקומפקטיים המקובלים בישראל. גרסאות ורמות גימור משלבות תאורת לד, חישוקי "17–18, בקרת אקלים מפוצלת, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלתות ולמושבים הקדמיים, מחוונים מוקרנים, גימור פנים שונה ומערכת שמע משופרת, בהתאם לגרסה. בסופו של יום, הביגסטר הוא רכב משפחתי גדול, שימושי וחסכוני, שמציע חוויית נהיגה פשוטה, נוחה ואמינה בלי משחקים מיותרים – בדיוק כפי שדאצ'יה מתכננת את הדגמים שלה.


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

Tiggo 4 Pro HEV – השקה בישראל

Tweetfreesbe ממשיכה להרחיב את פעילות מותג Chery בישראל, עם השקת דגם חדש ומרשים במיוחד Tiggo …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *