פורד אקספלורר

פורד אקספלורר – הדור השישי


רכב באורך של כחמישה מטרים, רוחב של שני מטרים ובסיס גלגלים של כשלושה מטרים, הוא רכב גדול, בוודאי בממדים הישראלים. באמריקה הוא נקרא 'מיד-סייז קרוסאובר SUV' והוא אפילו לא הפורד הכי גדול בחבורה. פורד אקספלורר, בקושי נכנס אצלי לחניה, אבל לשייט איתו חצי מדינה זה היה לגמרי – פיס אוף קייק.

אקספלורר ממוקם בממלכת הקרוסאוברים של פורד בין האדג' לבין האקספדישן הענק. יש לו שבעה מושבים (או ששה) ותכליתו – לשנע את הנוסעים בנוחות ובבטיחות, על האספלט היבש, הרטוב, המושלג וגם קצת מעבר לכביש.

אצלנו, ישראל בסוף נובמבר, אין עדיין ממש שלג. בקושי גשם. אקספלורר בדור השישי שלו מגיע אלינו ברמת גימור גבוהה – 'לימיטד' ומחירו 355,000 ש"ח. ובזמן כתיבת שורות אלה התבשרנו על יבוא שתי גרסאות נוספות. המתחרים העיקרים שלו עונים לשמות – שברולט טראוורס, סובארו איוולטיס, ובעצם גם קרייזלר פסיפיקה וקיה קרניבל, שהם יותר מובילי נוסעים. פתרונות לאותם אלה שחמישה מושבים ותא מטען מוגבל – לא מספקים את צרכיהם.

וותרו על שורת המושבים השלישית, קפלו אותה באופן חשמלי ותקבלו תא מטען ענק בנפח 1357 ליטרים (516 ליטרים עם שבעה מושבים בשימוש). קפלו גם את השורה השנייה וקיבלתם נפח טעינה עצום.

פורד אקספלורר
נפח טעינה עצום כשהמושבים מקופלים

בחזית, ממוקם לאורך, מנוע אקו-בוסט 4 צילינדרים 2.3 ליטר טורבו המפתח 300 כ"ס עם הנעה כפולה וגיר אוטומטי 10 מהירויות. זה מאיץ את 2131 הקילוגרמים בזריזות ובנחישות. יחס העברה של הילוך ראשון הוא 4.7 ושל העשירי הרחוק כל כך, 0.63. הביצועים טובים מאוד, צריכת הדלק בהתאם. בנהיגה לגמרי שפויה ומציאותית צרכה הפורד הגדולה כ-9 ק"מ לליטר דלק, סביר.

הדור השישי של האקספלורר כמעט ולא שינה את ממדיו לעומת קודמו – 5 ס"מ נוספים באורך. אבל 16 ס"מ שנוספו לבסיס הגלגלים כבר גרמו לשינוי המיוחל במרווח הפנימי.

הוא בהחלט ענק.
בשורה הראשונה והשנייה המרווח יותר ממספק בכל ממד. בשורה השלישית – פחות, בהשוואה למיניוואן אמיתי, כדוגמת קריזלר פאסיפיקה, למשל. הגישה למושבים האחוריים, דורשת מאמץ מסוים, בעיקר בגלל הרצפה הגבוהה המקשה על הטיפוס.
הנהיגה על הרכב המגודל קלה משניתן היה לחשוב.
ראשית, תנוחת הנהיגה מצוינת והתצפית מעולה, גם תודות לגובה וגם בזכות קורות A שהן לא רחבות מידי. התפעול קליל על-אף שאת חוגת בורר ההילוכים, פחות אהבתי. לאקספלורר מצב תפעול ידני וידיות מאחרי ההגה, אבל אלה לא יגיעו בדגמים שיגיעו בהמשך. מושבים קדמיים המתכווננים חשמלית, מחוממים/מאווררים, נוחים למדי, ובעיקר מתאימים למגודלי מידות. את מראת הצד השמאלית האמריקאית, הייתי תולש ומתקין אחת נורמלית.

עיצוב סביבת הנהג מתוכנן באופן ארגונומי, אבל הוא מאכזב קצת כשהמדובר בעל איכות הפלסטיקה והגימור. פתחי המיזוג גבוהים ומסך המולטימדיה "8 יהיה גדול יותר בארה"ב. שם הוא בגודל של "10.1…

פורד אקספלורר
סביבת נהג טובה, אבל לא מושלמת

מאות קילומטרים והאקספלורר מתגלה כשקט ונוח. ובכל זאת: כמי שמיועד להיות משווק גם באירופה, זה אינו רכב אמריקאי מתנדנד ורך. המרכב הכבד מרוסן וזה כתוצאה מכיול קשיח יותר. התוצאה היא, שמורגשים פגעי האספלט במידת מה, ובמהירויות איטיות. לא נורא.
אקספלורר עבר את מבחן הריסוק האירופאי בציון של חמישה כוכבים והוא מאובזר בכל אבזור בטיחותי כמעט, המקובל כיום, כולל בקרת שיוט אדאפטיבית מוצלחת. אל הרשימה מתווספים גם גג פנורמי ענק ופנסי לד.

עם מרווח גחון של 21 ס"מ ובורר מצבי נהיגה, הכוללים גם מצבי שטח ובקרת ירידה במדרון, אפשר להירשם לטיול השטח הקרוב, אבל לזה המיועד לרכבי השטח הרכים. ההנעה הכפולה כאן מיועדת כדי לאפשר לנהוג בשלג העמוק בכבישי צפון אמריקה בדרך לסופר, מאשר לטפס את מעלה יאיר ולסיים בגרירה למוסך.

פורד אקספלורר
בכל זאת הנעה כפולה

פורד אקספלורר הוא אחד מהנמכרים מסוגו בארה"ב. הוא גדול ממדים, ובוודאי במונחים הישראלים שלנו.
למרות גודלו, הדור השישי מגיש את המידות הללו בצורה יותר אלגנטית, ובעזרת מנוע מוצלח וגיר מרובה הילוכים, גם מבצע היטב. שורת המושבים השלישית וצריכת הדלק מצטיינים, אך מאידך – נוחות ובטיחות מרשימים מציבים את האקספלורר בעמדה טובה מול המתחרים.


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

פורד F150 ראפטור – The Beast

Tweet חלק מכם רואים כאן רכב כחול, גדול. אחרים רואים פה טנדר. אבל רק מביני …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page