כלמוביל, יבואנית יונדאי לישראל, השיקה לאחרונה את חטיבת המסחריות של המותג. מדובר בשוק רכבי עבודה גדולים מאלה ששווקו עד היום (H1, H100 ו-i800). את ה-H350 קיבלנו למבחן בגרסתה הבסיסית – מרכב קצר, ארגז מוגבה, שלושה מושבים, תא מטען ענק ועץ ריח.
מדובר בשוק המסחריות 3.5-4.5 טון, שהציג גידול של 64% במסירות ב-3 השנים האחרונות. פיאט דוקאטו הוא השליט הבלתי מעורער ושולט בכמעט מחצית השוק (48%) , אחריו רנו מאסטר עם 17% מהשוק, פיג'ו בוקסר עם 14% , ושברולט סוואנה עם כ-10%.
יונדאי H350 נראה לראשונה בתערוכת הרכב המסחרי של האנובר לפני כ-3 שנים. הוא יוצע בעיקר כוואן סגור עם מרכב גבוה, ובשתי גרסאות אורך בסיס גלגלים – 343.5 ס"מ ו-367 ס"מ, כאשר האורך הכללי הוא 551.5 ס"מ ו-619.5 ס"מ בהתאמה. יש גם אופציה לגרסת שלדה (חד-קבינה) המאפשרת התקנת ארגז מאחור.
H350 מתחרה בדגמים כמו מרצדס ספרינטר, פורד טרנזיט, רנו מאסטר, פיאט דוקאטו/ פיג'ו בוקסר ואחרים. אין לו בשורת עיצוב מהפכנית וקרוב לוודאי שתתקשו להבדיל בינו לבין חלק מהמתחרים שלו.
אבל העיצוב הוא לא החלק החשוב כאן. ה-H350 משתבץ בתחום של כלים שמשקלם מעל 3.5 טון – משמע זכאים להטבות מס שונות – אך מתחת ל-4.0 טון, ולכן ניתן לנהוג בו עם רשיון בדרגה B שהוצא לפני 2007, אז הגבלת הדרגה ירדה ל-3.5 טון. מאותם אלה שהוציאו את רשיון הנהיגה לאחר 2007, נדרש רשיון C1 (משאית) על מנת לנהוג בו.
מדובר במסחרית נעימה לנהיגה
כניסה לתא הנהג דורשת טיפוס קל, אך מיד עם ההתמקמות במושב מגלים סביבת נהג מעוצבת כמעט כמו מכונית פרטית. לוח שעונים מפורט, הכולל מחשב רכב, ומערכת מולטימדיה Connected של החברה, על מסך "8, מצלמת רוורס, ניווט WAZE ועוד. מושב הנהג בגרסה שקיבלנו לא היה הידראולי, ולטעמנו הוא מעט קצר ולא מושלם מבחינת תמיכה. צמד המושבים לידו, כוללים גם תאי אחסון ענקיים מתחת לכריות המושב, בנוסף לשפע תאי אחסון בכל הגדלים הנמצאים מכל עבר בסביבת הנהג. אבזור הבטיחות כולל צמד כריות אוויר, מערכת מובילאיי ומערכת התרעה מקורית המתריעה על סטייה מנתיב הנסיעה.
תנוחת הנהיגה, למרות אפשרויות הכיוונון, איננה מושלמת, (אין כיוון זוויות הגה בגרסה הזו), אך מאידך, לאחר נהיגה ארוכה הערכנו את שדה הראיה המצוין לפנים ואת מראות הצד המעולות.
ה-H350 משווק בארץ עם מנוע טורבו דיזל בנפח 2.5 ליטר, המפיק בגרסת הבסיס 150 כ"ס ו-38 קג"מ, ובגרסה המחוזקת 170 כ"ס ו-43 קג"מ, המושגים ב- 1,500-2,500 סל"ד, המשודכים לתיבת הילוכים ידנית עם 6 הילוכים והנעה אחורית.
לאורך הקילומטרים הרבים שנהגנו ב-H350 עם המנוע החלש יותר, לא הרגשנו מחסור בכח. חלוקת ששת ההילוכים טובה (למרות שהילוך חמישי בעל יחס העברה גבוה ומאפשר בעצמו שיוט נינוח) ותפעול ידית הבורר נוח. H350 הרשים במיוחד בנסיעה השקטה והנינוחה שלו ותודות לכיול מתלים רך יחסית (גם לסרן האחורי בעל קפיצי העלים), נוחות הנסיעה מרשימה.
גם יכולת התמרון הרשימה לטובה תודות לקוטר סיבוב מהטובים בקטגוריה. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על כ-9 ק"מ לליטר סולר.
H350 מוצע כעת בשתי גרסאות: ואן מסחרי סגור ושלדה (חד קבינה המאפשרת התקנת ארגז מאחור).
לוואן שני סוגי מרכב:
1. בסיס גלגלים קצר, באורך של 5.72 מטר ובסיס גלגלים של 343 ס"מ, להטענה של עד 4 משטחים בגודל סטנדרטי.
2. בסיס גלגלים ארוך, באורך של 6.16 מטר ובסיס גלגלים של 367 ס"מ, להטענה של 5 משטחים.
הרוחב בן 2.04 מטרים, והגובה (גג גבוה) – 2.32 מטרים.
לטובת העמסה ישנה דלת נגררת ימנית וצמד דלתות אחוריות 270 מעלות.
נפח המטען – 12.9 קוב (דגם ארוך) ו-10.5 קוב בדגם הקצר וכושר הגרירה מורשה 3.5 טון.
ברכב 14 נקודות עיגון בתא המטען מספר שקעי 12V ו-USB בקבינה ומאחור, פסי עיגון ברצפה ועוד.
מדובר במסחרית עם פוטנציאל מכירות טוב
התחרות בקטגוריה הזו לא קלה. מתחרים רבים ל-H350 שכבר הוכיחו את עצמם, לא ימהרו לוותר על קהל הלקוחות הנאמן להם. יחד עם זאת, ליונדאי וכלמוביל מוניטין אמינות ושירות מוכחים ו-H350 מוצע עם 5 שנות אחריות המהווים חידוש ייחודי בשוק. ל-H350 שמחירו הבסיסי (הגרסה שנבחנה) מתחיל ב-230,000 ש"ח יתרונות כמו יכולת תמרון טובה ונפח תא מטען (בגרסה הארוכה) לצד נוחות הפעלה ורשיון B המנגיש אותו למספר נהגים רב יותר.