אתם על פרשת דרכים בחיים; החלטתם להחליף את הרכב. הפעם תגשימו לעצמכם חלום – 'קומפקט SUV'.
המבחר עצום והאפשרויות מגוונות. יש מגוון יצרנים, דגמים, גרסאות ורמות גימור.
והפעם : אופל גרנלנד איקס, המבוססת על פיג'ו 3008 ומיצובישי אקליפס קרוס שהיא נגזרת של האח הגדול – האאוטלנדר.
הן הושקו ב-2017, תוצר של אופנה סוחפת יצרנים המציבים את הנהג גבוה יותר אך על חשבון היכולת הדינאמית. הממדים דומים – לאופל בסיס גלגלים ארוך בסנטימטר ומרכב ארוך בשבעה סנטימטר. האופל רחבה מהמיצובישי בחמישה סנטימטר, ונמוכה ממנה בשמונה. האופל גם קלה ב-90 ק"ג מהמיצובישי השוקלת 1460 ק"ג.
לשתיהן מנועי טורבו – בנזין קטני נפח. זה של האופל קטן יותר, בעל שלוש בוכנות ובנפח 1.2 סמ"ק. זהו מנוע המשרת את קונצרן PSA, שרכש את 'אופל' מג'נרל מוטורס, בלא מעט מדגמיו. המנוע משודך לתיבת אוטומטית "רגילה" תוצרת 'אייסין' יפאן, בעלת שש מהירויות – שילוב שתמצאו בלא מעט דגמי פיג'ו סיטרואן.
למיצובישי נפח מנוע גדול יותר המתחלק בין ארבע בוכנות. גם הספק המנוע גבוה יותר – 163 כוחות סוס לעומת 130 כוחות סוס במנוע האופל. שניהם, אגב, מושגים בסיבובי מנוע זהים. שיא המומנט במיצובישי גם גבוה יותר יותר בכ-2 קג"מ. היפאנים החליטו להעביר את התפוקה הזו לגלגלים דרך תיבה הילוכים רציפה.
העיצוב החיצוני שונה בתכלית; האופל, נחבאת אל הכלים. הפרופורציות נאות, הקווים נאים, אבל היא לא תסובב ראשים. עיצוב המכונית עליה היא מבוססת – הפיג'ו 3008, מוצלח יותר לטעמנו. המיצובישי היא כבר סיפור אחר. החזית מזכירה את האח הגדול – האאוטלנדר. אבל אקליפס קרוס נועזת יותר, חצופה. הקווים חדים, בולטים, לא שגרתיים. מאחור היא תזכיר לאחדים את ההונדה סיוויק האצ'בק הקודמת.
עיצובו נועז ומיוחד – מעין קופה מוגבה סטייל ב.מ.וו X6. פנים הרכב ובמיוחד סביבת נהג עשירה באבזור, וכולל מולטימדיה מקורית עם מערכת הפעלה ישראלית. משולב בה משטח הפעלה מקורי – מעין משטח החלקה לאצבע. אבזור המפרט מרשים, בעיקר מרמת הגימור instyle ומעלה.
מערכות הבטיחות והציונים הגבוהים במבחני הריסוק האירופאיים, מציבים את האקליפס גבוה ברמת הבטיחות. 4 נוסעים יוכלו להתרווח (מרווח הראש מעט מוגבל יחסית מאחור) , אבל תא המטען סביר בלא מצטיין בנפחו .
מנוע הטורבו מאפשר תאוצות טובות, אך בשילוב הגיר הרציף הדואג לשמור על סל"ד גבוה בתאוצות, התחושה לא ספורטיבית. הביצועים טובים מאוד וצריכת הדלק סבירה ׁ(כ-12 ק"מ לליטר). האקליפס נוטה לרכות ונדנוד והניהוג שלה לא מצטיין כשמדובר בנהיגה מהירה וספורטיבית בכביש מפותל. הכיוון הוא לצד הצפוי והבטוח יותר..
לגרנדלנד מנוע 1.2 טורבו שאינו קיים בהיצע ה-3008 בישראל. המנוע מספק ביצועים טובים וסבירים לצד צריכת דלק טובה (בהתחשב במיוחד באופי הנהיגה.
עם מרווח פנימי טוב הכולל גם תא מטען רחב ממדים, הגרנדלנד עונה על צרכי משפחה בהחלט. הדבר הבולט במיוחד בנסיעה באופל, היא נהיגה נינוחה ורגועה. גם תיבת ההילוכים היפאנית מעדיפה להעביר מהילוך להילוך, בנינוחות ולעיתים חסרה לה קצת זריזות. הכיול הוא לכיוון נהיגה רגועה וחסכונית (צריכת דלק ממוצעת של כ-14 ק"מ לליטר)
התנהגות הכביש טובה, במיוחד ביחס למוגבהות המרכב ואף אפשר ליהנות מנהיגה מהירה ונשלטת בכבישים המפותלים. האבזור ומערכות הבטיחות, גם ברמה הבסיסית – טובים.
התקציב שלנו הוא כ-150,000 ש"ח. הנ"ל בגרסאות הבסיסיות – מיצובישי אקליפס קרוס INTENCE ׁואופל גרנלנד איקס ENJOY נכנסות במסגרת התקציב (148,900 למיצובישי מול 149,900 לאופל).
המידות קרובות למדי. העיצוב תובע את מחירו כשמדובר במרחב הפנימי – האופל מרווחת יותר ובמיוחד במרווח הראש מאחור ומשמעותית בנפח תא המטען.
למיצובישי יתרון בנפח מיכל הדלק – עשרה ליטרים יותר מ-53 הליטרים שמכיל מיכל הדלק באופל.
תאוצות ממצב עמידה ותאוצות בינים, כמו גם מהירות מירבית, עדיפות במיצובישי. המנוע שלה בעל הספק מירבי גבוה יותר ומחפה על המשקל העצמי הגבוה יותר. התיבה הרציפה במיצובישי אמנם זריזה יותר ובעלת 8 יחסי העברה מדומים, אך אופן פעולתה פחות "טבעי" ומאלץ את הנהג ונוסעיו להאזין לשאון המנוע בסל"ד גבוה. גם בידוד הרעשים באופל טוב יותר.
לאופל, תיבה פלאנטארית קלאסית עם טיפטרוניק. יחסי העברה ארוכים והמנוע מנצל בעיקר את המומנט הגבוה שלו בסל"ד נמוך. תאוצות חזקות לא ממש תמצאו כאן, אבל התנהלות נינוחה ומספקת – כן.
ואם מספרים מעניינים אתכם אז – תאוצה ממצב עמידה ל-100 קמ"ש תערוך באקליפס כ-9.3 שניות בדרך ל-200 קמ"ש מירביים, לעומת 10.9 שניות ו-188 קמ"ש באופל.
במיצובישי תקבלו בקרת אקלים ובאופל אמנם מזגן רגיל אך עם פתחי מיזוג גם למושב האחורי (חשוב מאוד).
למיצובישי: מערכת התראה לשמירת מרחק כולל בלימה אוטונומית עד 80 קמ"ש כולל זיהוי הולכי רגל, מערכת התראה על סטיה מנתיב, מסילות גגון.
ובאופל: בלם יד חשמלי, מערכת התרעה על סטיה מנתיב כולל היגוי אקטיבי, מערכת התרעה לשמירת מרחק כולל בלימת חירום אוטונומית, מערכת התרעת עייפות, מערכת זיהוי תמרורים, מערכת Blind Spot להתראה על רכב ב"שטח מת" במראות.
שתיהן סיימו את מבחני הריסוק בציון חמישה כוכבים, כשבמיצובישי כרית הגנה שביעית לברכי הנהג בנוסף לשש הכריות שיש גם באופל.
האחריות היא לשלוש שנים בשתיהן וניכר שההבדלים כפי שניתן לראות במפרטים, לא ממש מהותיים.
וכאן נכנס אלמנט חשוב בבחירת הרכב, והוא ההתאמה האישית.
יתרון בביצועים, בנראות הבולטת והמרשימה יותר לטובת המיצובישי לצד שילדה והיגוי 'סינטטים' מול מרווח פנים, נוחות נסיעה ועיצוב מופנם יותר של האופל, כמו גם ניהוג עדיף. מאידך, מתפשרת האופל ומביאה אפרוריות ושמרנות ויחידת כוח חסרת מחץ. ועדיין – זהו לא כל הסיפור.
בבחירת ורכישת רכב אסור לפסוח על נהיגת מבחן משמעותית. קריאת ביקורת מבחן דרכים תבהיר את ההבדלים המהותיים, אך רק נהיגה עצמית תתן לכם את התשובה האישית באמת.
ובכל זאת, באופן אישי העדפנו, דניאל סקלי ואני, את האופל על המיצובישי. למרות שרכב המבחן של מיצובישי הגיע ברמת גימור גבוהה יותר – INSTYLE, מאובזר למשעי, הרשימה האופל יותר בתכונותיה הבסיסיות. אמנם המנוע והגיר מיושבים, רגועים ואינם מעניקים זריזות כמו במיצובישי, אבל כרכב משפחתי זו פשרה מתקבלת.
האופל נינוחה יותר, שקטה יותר ומאפשרת איכות חיים ליושבי המושב האחורי הן במרחב והן בפתחי המיזוג החיוניים במדינה חמה כישראל. וביננו – מי שקונה משפחתית מוגבהת שכזו, רוב הסיכויים שהתכונות הללו ידברו אליו יותר.
תודה לדניאל סקלי על הצילומים והשתתפות במבחן