נהיגה – באורות ובמופתים


מערכת האורות והאיתות ברכב מיועדת גם לשימושים פחות שכיחים מהמקובל. הכוונה היא לשימוש בתנאים חריגים, כגון תנאי נהיגה מכבידים או מצבי חירום. שימוש נכון בהם יכול, לעיתים, למנוע תאונה, להציל חיים. שימוש שגוי יכול לגרום גם לתוצאה הפוכה – מסוכנת.

רמת הגולן, ינואר, ערפל מכסה את הכביש. הראות לפנים מצומצמת לכדי מטרים בודדים לפנים. נהיגה ללא אורות בתנאים כאלה, משולה להתאבדות. עוד נחזור לערפל הזה בהמשך.

נהיגה בתנאים מכבידים כגון ערפל, גשם זלעפות, או אפילו תנאי חשיכה, קשה יותר מנהיגה באור יום. לא כל נהג מורגל בנהיגה בתנאים שכאלה, אך עלול להיקלע אליהם.

לרשות הנהג אמצעי תאורה וסימון המיועדים למצבים הבלתי רגילים הללו; פנסי יום, פנסי ערפל קדמיים ואחוריים, ואיתותי מצוקה. מסתבר שלא כולם מבינים את השימוש הנכון בהם. לא פעם נתקלים ברכב הנוסע בחשיכה ללא אורות כלל, עם אורות חניה בלבד, או עם פנס ערפל אחורי הפועל שלא לצורך. חוסר מודעות להשלכות של שימוש, או אי שימוש בפנסים ובעזרים הללו יכול להסתיים בדו"ח משטרתי וגרוע מזה, גם בתאונה.

אז החלטנו להבהיר לכם ולשפוך אור על האמצעים הללו, הנמצאים אצל חלקנו בעלטה ובחוסר מודעות

ניראות טובה יותר
אורות הרכב משמשים בעיקר להארת הדרך, בחשיכה. אבל לא רק. רכב עם פנסים דולקים גם בולט יותר בכביש. מה-1 בנובמבר עד 31 המרץ, חודשי החורף, מחויבים לנהוג עם אורות גם ביום בכביש בינעירוני (משאיות, אוטובוסים ודו-גלגליים – גם בעיר). הקנס הוא, אגב – 100 ש"ח ו-2 נקודות חובה.
צה"ל מחייב נהיגה עם אורות דולקים כל השנה.

בשנים האחרונות, מתוקנים פנסי לד הנקראים DRL – Daytime running lamp המופעלים באופן אוטומטי עם התנעת הרכב. מטרתם – ניראות טובה יותר ובמיוחד בתנאי ראות לא אידיאליים. הרעיון מצוין אך אינו מושלם.
ראשית, לא בכל המכוניות התאורה האחורית מופעלת והדבר אינו יעיל בתנאי ראות ירודים. בנוסף, נהגים רבים בטוחים כי פנסי החזית דולקים ושוכחים להפעיל את הפנסים הראשיים ברכב. זה מביא לא פעם לתנועת כלי רכב בחשיכה ללא אורות אחוריים דולקים. פנסי הלד גם מסנוורים מאוד בחשיכה.

לחצן אורות מצוקה – כשמו, כן הוא

Hazard lights
אלה הם אורות המצוקה, איתותי המצוקה, החירום, הסכנה, תבחרו אתם איך לקרוא להם. העיקר – השתמשו בהם בחכמה.
מטרתם לשדר לסביבה כי הרכב תקוע, עומד במקום מסוכן, גורם להפרעה לתנועה.
תתפלאו, הם לא מקנים לכם את הזכות לעמוד בחניה לא חוקית, או להפריע לתנועה כי קפצתם לרגע לסידורים.
שימוש שגוי נוסף שנעשה בפנסים אלה, הוא בנהיגה בגשם, ואפילו בערפל. נהג המתקרב בתנאי ראות קשים לרכב המפעיל פנסי חירום אלה, עלול לחשוב כי הרכב עומד, נייח. אם הרכב באמת יאלץ להיעצר, לא תהיה שום אפשרות לסמן זאת. השאירו את האורות הללו למטרתם היחידה.
גם עצירה פתאומית בסופו של טור מכוניות שעצר בכביש מהיר בגלל סיבה כלשהי, כדאי שתסומן באורות מצוקה לאלה המגיחים מאחור. זה ימשוך את תשומת לב הנהגים מרחוק.
בלא מעט מכוניות בלימת חירום תפעיל את אורות המצוקה באופן אוטומטי ותבטל אותם ברגע שהנסיעה תחודש.

ערפל ותנאי ראות חריגים
חזרנו לרמת הגולן, פה משתרר לו ערפל כבד. הפעלת אורות גבוהים תשיג, בתנאים כאלה, תוצאה לא רצויה – סינוור עצמי. הפתרון הוא הפעלת אורות ערפל קדמיים – אלה לא מסוגלים לחדור מבעד לערפל, אך מאירים לרוחב ומאפשרים לנהג לראות את שולי הדרך ולא לסטות מהם.
מאחור, פנסי הרכב האדומים חלשים מכדי לחדור מבעד למסך הערפל. נהג הנוסע מאחור יבחין ברכב לפניו רק אם יתקרב מאוד. כאן נכנס תפקידם של אורות הערפל האחוריים. אלה פנסים אדומים בעצמה גבוהה המאפשרים ניראות גם בתנאים קיצוניים של ראות ירודה בערפל או במבול חריג.
אין שום צורך ואף מסוכן להפעיל אורות כאלה כשיורד גשם. הסינוור שהם מפיקים מפריע לנהגים מאחור ומסכן את הסביבה. דו"ח על הדלקת אורות שכאלה שלא בתנאי ערפל, מוצדק בהחלט (250 ש"ח).

סיכום
– הדליקו תמיד אורות, בכל שעה, בכל העונות ובכל מזג אויר. זה רק ישפר את הניראות שלכם
– פנסי DRL לא מספקים בתנאי החורף בנהיגה ביום.
– השאירו את איתותי המצוקה למקרי חירום בלבד. לעצירות חריגות במקומות מסוכנים, הפרעה לתנועה.
– פנסי ערפל קדמיים יכולים גם לשמש בנהיגה בכביש חשוך מאוד, כל עוד הם אינם מסנוורים את הבאים ממול.
– פנסי ערפל אחוריים יש להפעיל רק בתנאי ערפל וראות מאוד גרועה.
הערה – בחלק מהמכוניות המיובאות לישראל אין פנסי ערפל עקב התקינה האמריקאית שאינה דורשת זאת.

דוגמא לאמצעי עזר מתקדם לנהיגה בתנאים מכבידים:

אמצעי שנמצא במכוניות יוקרה מסוימות (כאן ב-DS7 CROSSBACKׂׂׂ). ניתן לראות בסרטון כיצד באורות הנמוכים לא מבחינים באדם שעומד מעבר לטווח ההארה של הפנסים. מעבר ללוח המחוונים בה מופיעה תצוגת המערכת התרמית, מגלה כי אכן, הולך רגל (המקרין חום), נמצא שם בחשיכה. פתרון מעולה לנהיגה "עיוורת" בתנאי ערפל כבדים.

מחפשים מאמרי בטיחות נוספים?
תוכלו להתחיל במאמר על שדה הראיה


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

סובארו BRZ – לרקוד עם כוכבים

Tweet הצלצול הוא בשבילי. כן בשבילי.מנוע הסובארו הכחולה מטפס במהירות כלפי מעלה במעלה סיבובי המנוע, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page