Home / כללי / נהיגה – שדה ראיה

נהיגה – שדה ראיה


"90% מהמידע החשוב לנהג מגיע מבחוץ, דרך חלונות הרכב. אם נשפר את איכות קבלת האינפורמציה הוויזואלית, נשפר גם את יכולתו של הנהג להחליט החלטות נכונות" – כך , הלן פטרוסקאס, מנהלת הבטיחות בחברת פורד, החברה שהייתה בשעתו, חברת האם של וולבו. גישה זאת הנחתה את פיתוח רכב הקונספט של וולבו – SCC – Safety Concept Car. בעיצוב הרכב הושם דגש על בטיחות, ובשל כך הוקדשה גם תשומת לב מיוחדת לשיפור שדה ראיה של הנוהג בו.

כמה פעמים קרה לכם שהולך רגל נסתר מעיניכם במעבר החציה?
שהבחנתם, רק ברגע האחרון, שרכב מתקרב בנתיב שלידכם, וזאת, לאחר שכבר קיבלתם את ההחלטה לסטות מנתיב הנהיגה שלכם?

ב-SCC, הקורות הקדמיות במכונית (קורות A) – שבדרך כלל חוסמות חלק משדה הראייה של הנהג מחוץ לרכב – הן כמעט שקופות, והקורות שבין הדלתות (קורות B) יכולות לנוע לאורך המכונית ולהתאים את מיקומן לזה של מושב הנהג, כדי שלא תחסומנה את שדה הראייה שלו. חיישנים מיוחדים ב-SCC מזהים את מיקום עיניו של הנהג, ובהתאם לכך מכוונים את אביזרי השליטה השונים בחלל המכונית. רדארים ומצלמות מצמצמים כמעט לאפס את השטחים המתים בשדה הראייה של הנהג. SCC, רכב קונספט של וולבו שהוצג ב-2001, השאיל אלמנטים עיצובים מהוולבו P1800ES ומוולבו 480ES. אלמנטים עיצובים ממנו הושאלו גם לטובת עיצוב וולבו C30, שהוצגה ב-2006.

שדה ראיה

שדה ראיה רחב יותר – האתגר

במכוניות של ימינו קיימים מגוון פתרונות לבעיית השטחים המתים – מערכות התראה לזיהוי מפגעים (הולכי רגל, רוכבי דו גלגלי ואפילו בעלי חיים) כבר קיימות בלא מעט מכוניות. גם התראה על תנועה חוצה מאחור בנסיעה אחורנית והתראות על זיהוי רכב ב"שטחים מתים" במראות הצד (שחלקן גם מתערב באופן אקטיבי ומונע תאונה) כבר עומדות לרשות הנהגים ותורמות את חלקן במניעת חלק מהתאונות. ובכל זאת, הנהג יכול (וצריך) לעשות את המיטב כדי לשפר את שדה הראיה הקיים מהמכונית החוצה.

שדה ראיה
בחורף – שדה הראיה קטן יותר

כיצד תוכלו לשפר את שדה הראיה שלכם?

  • הקפידו על תנוחת נהיגה זקופה ומיקום נכון של המושב שיכולים לתרום לשיפור הראות.
  • הקפידו על ניקיון השמשות והמראות חשובה מעין כמותה, ובמיוחד בשעות הלילה.
  • הסירו כל תליון או אביזר שמשתלשל מהמראה המרכזית ואף כל שלט או מדבקה שמוצמדים לחלון הרכב שעלולים להפריע לרציפותו או "ניקיונו" של שדה ראיה.
  • הימנעו משימוש בווילונות ובאמצעי הגנה אחרים מפני השמש המפריעים לשדה ראיה תקין.
  • קפלו את משענות ראש שאינן בשימוש (במקרים בהם הן ניתנות לקיפול, כמובן).
  • כוונו את מראות הצד והמראה המרכזית באופן שהחפיפה ביניהן תהיה מינימלית, על מנת לקבל שדה ראייה אחורי מרבי.

כמובן, שגם פעולות אקטיביות של הנהג – כגון הזזת הראש, הפניית מבטים ובדיקה חוזרת ושיטתית, תצמצמנה את הסיכוי לתאונה וגם תחסוכנה תירוצים מופתעים בסגנון "אבל לא ראיתי אותו…" המתלווים לחלק גדול מהתאונות.

שדה ראיה
מראה פנימית, מצלמה בקאדילק – שיפור שדה הראיה.

טיפ אחרון, לסיכום…

אם, במקרה, חטאתם והלבשתם מראה פנורמית על המראה המקורית של הרכב,
זה הזמן להעיף אותה משם!

לא זו בלבד שהיא מעוותת את שדה הראייה לאחור, היא גם חוסמת חלק משדה הראייה הקדמי, מסוכנת כשהיא מתנפצת והיא גם אינה מאפשרת מניעת סינוור מאחור בעת נהיגת לילה.


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. מורה לנהיגה ומדריך ותיק לנהיגה מתקדמת www.galgalove.co.il . ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

נהיגה – תנוחת נהיגה

Tweet תנוחת ישיבה שבה הנהג קרוב מדי להגה עלולה להיות מסוכנת מפגיעת כרית האוויר בבית …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סגור
סגור
Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page