קונטיננטל ו-BYD ביום מסלול:‏ טכנולוגיה חדשה פוגשת את אתגרי העידן החשמלי


המעבר הגובר לכלי רכב חשמליים משנה את עולם הרכב בקצב מהיר,‏ ויחד איתו גם את הדרישות מצמיגי הכביש.‏ אירוע מסלול משותף של קונטיננטל ו-BYD אפשר הצצה מדויקת לעומק השינוי הזה:‏ מצד אחד,‏ צמיגים מדורות Contact 7 החדשים של קונטיננטל,‏ ומצד שני – דגמי BYD רבי-עוצמה,‏ שמדגימים היטב את האתגרים שמכוניות חשמליות מציבות.‏ בשונה ממכוניות בנזין ודיזל,‏ רכבים חשמליים מתאפיינים במשקל גבוה משמעותית,‏ בתגובה מיידית לדוושה ובביצועים חזקים,‏ מה שמעלה את הדרישה ליכולת נשיאת עומס,‏ לאחיזה יציבה ולבלימה קצרה.‏
.
האירוע הדגיש כיצד התאמה נכונה בין צמיג לרכב חשמלי משפיעה על היציבות בפניות,‏ על התנהגות ברטוב,‏ על חיסכון בצריכת אנרגיה ועל נוחות כללית – ומדוע סדרת Contact 7 נועדה לתת מענה מדויק בדיוק לנקודות הללו.‏
.
מעבר לכך,‏ יום המסלול המחיש עד כמה הצמיגים עצמם הפכו למרכיב חיוני בחוויית הנהיגה של רכב חשמלי:‏ לא רק אלמנט תחזוקתי,‏ אלא חלק אינטגרלי מתפקודו של הרכב כולו.‏ העובדה שכלי הרכב החדשים ניטרליים יחסית מבחינת רעשי מנוע,‏ מדגישה עוד יותר את תרומת הצמיגים לרמת השקט,‏ ליעילות ולתחושת הביטחון שמתקבלת מאחיזת כביש עקבית.‏
.
זהו חיבור בין טכנולוגיית צמיגים מתקדמת לבין פלטפורמות רכב מודרניות,‏ שמציג תמונת מצב בהירה לגבי כיווני ההתפתחות של התחום בשנים הקרובות.‏

האתגר החשמלי:‏ משקל גבוה,‏ תגובה מיידית ודרישות חדשות לאחיזה

מכוניות חשמליות שונות באופן מהותי ממכוניות בעירה פנימית – לא רק במקור האנרגיה,‏ אלא בהתנהגות הכביש עצמה.‏ המשקל הגבוה של הסוללה מטיל עומס משמעותי על כל צמיג,‏ לעיתים מעל 100 קילוגרם יותר לכל פינה בהשוואה לדגם בנזין דומה.‏ לכך מצטרפת האצה חזקה במיוחד ותגובה מיידית ללחיצה על הדוושה,‏ מה שיוצר דרישה גבוהה יותר לאחיזה בשלב היציאה מהמקום,‏ בשינויי כיוון ובבלימות חירום.‏

המשקל העודף משפיע גם על נטיית הרכב לתת-היגוי במצבים מסוימים,‏ בעיקר בפניות חדות המבוצעות במהירות שאינה מאפיינת כביש ציבורי.‏ הוא מאריך מרחקי בלימה ויוצר עומסים גבוהים על מבנה הצמיג בכל מצב נהיגה.‏ שינויי כיוון מהירים – במיוחד בפניות S או במסלולי סלאלום – מדגישים את הצורך בצמיג שמסוגל להתמודד עם העומס מבלי לאבד אחיזה.‏ כל אלה הופכים את הצמיג לרכיב מרכזי ביכולת של רכב חשמלי לשמור על יציבות,‏ לשדר ביטחון ולנצל את מלוא הביצועים שקיימים בו.‏

צמיגי Contact 7:‏ פתרונות ייעודיים לעידן החשמלי

סדרת Contact 7 של קונטיננטל כוללת את דגמי EcoContact,‏ SportContact,‏ PremiumContact  ו-UltraContact – כל אחד מהם מותאם לתרחיש שימוש שונה,‏ אך כולם חולקים מטרה משותפת:‏ להתמודד עם הדרישות החדשות שמכתיבה הנהיגה החשמלית.‏ הצמיגים עשויים מחומרים ממוחזרים,‏ מתוכננים בגיאומטריות חריצים המשפרות אחיזה ומעניקים ביצועים טובים יותר מבעבר,‏ הן ביבש והן ברטוב.‏

דגמי EcoContact שואפים להפחית צריכת חשמל או דלק בעד כ-15% לעומת צמיגים אחרים,‏ נתון קריטי לרכבים חשמליים שבהם כל אחוז חסכון תורם לטווח נסיעה.‏ SportContact מתמקדים בביצועי אחיזה וספורטיביות,‏ בעוד PremiumContact נועדו לספק רכב מאוזן:‏ נוחות,‏ בטיחות ובלימה משופרת.‏ UltraContact מכוונים לאורך חיים גבוה,‏ שנע בין כ-40 אלף ק‏"מ בצמיגים הספורטיביים ועד כ-70 אלף ק‏"מ בדגמים שמיועדים לנסיעה ארוכה ושקטה.‏

לצד רכבים פרטיים,‏ קונטיננטל הציגה גם קו צמיגים חדש למשאיות,‏ אוטובוסים וכלים הנדסיים,‏ הכולל דגמים המפחיתים את צריכת האנרגיה בציי רכב – לעיתים עד כ-3%.‏ מדובר בפתרונות שנועדו לשפר את החיסכון התפעולי של חברות תחבורה,‏ תוך המשך שימור רמת אחיזה ועמידות גבוהה.‏

מסלול,‏ סלאלום ובלימה:‏ כך הצמיגים מתמודדים עם עומס ודיוק

האירוע המשותף עם BYD כלל מסלול מהיר,‏ מתחמי סלאלום יבשים ורטובים ותרחישי בלימה קיצוניים,‏ כולם נועדו לבדוק כיצד הצמיגים מגיבים לעומסים שמייצרים רכבים חשמליים מודרניים.‏ במהלך היום הוחלפו צמיגים לכמה דגמים – גם כאלה שלא הגיעו מהמפעל עם קונטיננטל – כדי לבחון את השינוי בהתנהגות הרכב.‏

במסלול המהיר הודגמה חשיבות האחיזה של הצמיגים בעת כניסה לפניות מהירות ושינויי כיוון חדים.‏ הצמיגים שמרו על יציבות גם תחת עומס רב,‏ והראו שאין צוואר בקבוק הנובע מהחיבור בין משקל הרכב,‏ ההנעה הכפולה והכוח הרב של המנועים.‏ במקטעי סלאלום רטובים הודגשה יכולת הבלימה של הצמיגים:‏ תגובתיות טובה,‏ אחיזה שמאפשרת התחמקות ממכשול ומרחקי בלימה קצרים יחסית לתנאי המסלול.‏ יחד עם זאת,‏ בתרחישי קצה – פניות חדות של 90 או 180 מעלות במהירות גבוהה – הופיע תת-היגוי שמקורו במשקל הרכב,‏ כפי שניתן לצפות ברכב חשמלי כבד המותקף באופן אגרסיבי.‏

שילוב זה של מסלולים מאפשר להדגים באופן ברור את ההבדל שצמיג מתאים יוצר,‏ במיוחד כשהוא נדרש להתמודד עם מאפייני נהיגה שאינם טיפוסיים לנסיעה יומיומית,‏ אך קריטיים להבנת היכולת שלו בתנאי אמת.‏

חוויית הנהיגה האישית במסלול / אייזיק דוידוביץ'

אירוע קונטיננטל במתחם המרוצים מוטורסיטי סיפק הזדמנות נדירה לבחון צמיגים ייעודיים לרכב חשמלי בתנאי קיצון אמיתיים. כבר משלב ההרצאה המקדימה של נציג חברת הצמיגים שהגיע מחו"ל, ועד החלק המעשי שנוהל על ידי עופר אוגש מאתר "השטח הישראלי 4×4" היה ברור שהיום הזה נועד לדחוף את הצמיגים – וגם את הנהגים – לקצה האפשרי.
הנהיגה התקיימה על דגמי BYD חשמליים, בשיתוף BYD ישראל, ועליהם הותקנו צמיגי EcoContact 6 של קונטיננטל. המסלול כלל פניות חדות, האצות חזקות במיוחד ובלימות חירום, גם תוך תמרון התחמקות במשטחים יבשים ורטובים. כל מקטע נבנה כדי לבחון אחיזה, יציבות ותגובה מהירה של הצמיג בתנאים שמתרחשים רחוק מאוד מהשגרה של כביש ציבורי.

בנהיגה על BYD Seal – מכונית חשמלית בהנעה אחורית או כפולה – ניכר עד כמה הכוח הרב משפיע על התנהגות הצמיג. גרסת ההנעה הכפולה מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 3.8 שניות, בזכות מנועים בהספק 530 כ״ס ומשקל עצמי המתקרב ל-2.2 טון. תחת עומס כזה, כל שינוי כיוון הופך למבחן אמיתי לאחיזה הצידית, וכל בלימה חדה בוחנת את יכולת הצמיג לשמור על קו יציב. ה-EcoContact 6 הפגין אחיזה גבוהה, בלימה טובה ותגובה צפויה גם בתמרון חריף על משטח רטוב, ללא תחושה של איבוד אחיזה פתאומי.

בהתנסות נוספת על משאית הקלה החשמלית ETM 6, במשקל כולל של 7.5 טון, התמונה הייתה שונה לחלוטין: לא חריקות, לא קפיצות – פשוט הדגמה של איך צמיג ייעודי לכלי עבודה חשמלי מתמודד עם מסלול מירוצים באופן מאופק וצפוי. זו הייתה המחשה ברורה לפער בין צמיגים המותאמים לרכב נוסעים לבין אלה המתוכננים למשקל עבודה משמעותי.

מבט קדימה:‏ מהיום במסלול אל הכביש הציבורי

האירוע חשף באופן ברור את חשיבות ההתאמה בין צמיג לרכב חשמלי.‏ ככל שכלי הרכב הופכים חזקים,‏ כבדים ומיידיים יותר בתגובתם,‏ כך הצמיג חייב לשמש כנקודת מגע מדויקת יותר בין כל הכוח הזה לבין הכביש.‏ סדרת Contact 7 מציעה פתרון שמבוסס על שילוב בין חומרים מתקדמים,‏ גיאומטריה משופרת והתייחסות לצרכים של רכב חשמלי – בין אם מדובר בחיסכון בצריכת אנרגיה,‏ בבלימה קצרה יותר,‏ באחיזה גבוהה או בנוחות ושקט.‏

גם הרכבים הכבדים שקיבלו קו צמיגים ייעודי באירוע מדגישים מגמה רחבה יותר:‏ עולם התחבורה,‏ הציבורית והפרטית,‏ דורש פתרונות שמפחיתים צריכת אנרגיה ושומרים על בטיחות לאורך זמן.‏ כאשר צמיג מצליח להקטין עומס,‏ לשפר אחיזה או להנגיש חוויית נסיעה שקטה – הוא הופך מתוספת טכנית לפרט משפיע שמכוון את אופי הרכב כולו.‏

היה ברור מהאירוע שהעתיד של הרכב החשמלי לא נשען רק על הנעה ומנועים – אלא גם על צמיגים שיודעים להתמודד עם עידן חדש של עומסים ומהירויות.‏ זו המגמה שתגדיר את השוק בשנים הקרובות:‏ התאמה מדויקת,‏ יעילות ויכולת לנצל כל חלק מהביצועים שהרכב מציע.‏


About Drive Time

מגזין Drive Time מגיש תכנים מעניינים בתחום הרכב והספורט המוטורי. האתר מגיש מבט מקצועי על כלי ותוכן מענין על רכבי כביש, רכבי שטח וספורט מוטורי.

Check Also

GAC Aion V – קאמבק מרשים

Tweetה-GAC Aion V שמגיעה כעת לישראל מסמלת לא רק רכב חשמלי חדש אלא גם ניסיון …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *