קופרה פורמנטור VZ e-Hybrid – חשמל מהיר


אשתי אוהבת סיאטים ובמיוחד קופרות. זה תמיד היה ותמיד יהיה משפט מנצח להתחיל בו כתבה על סיאט ספורטיבית כלשהי. היא כנראה יצאה איתי לדייט שני והלאה בגלל איביזה TSI DSG שהייתה אצלי בליסינג ממקום העבודה לפני יותר מעשור.
.
חולשה כוללת לסיאטים זה לא משהו נפוץ בקרב האנושות. אולי לדגמים אחרים של קונצרן פולקסווגן, אבל סיאט?
.
אפילו החברה עצמה הודיעה לא מכבר שעד סוף העשור המותג סיאט הולך להתפייד לטובת מיזם מיקרו-מוביליטי ונראה שרק המותג קופרה הייחודי/ספורטיבי/סקסי (מחק את המיותר) ישמור על הגחלת.
.
כדי להבין איך בדיוק הגחלת עומדת להמשיך לבעור, לקחנו למבחן את אחד הדגמים הכי מעניינים של קופרה לשוק הישראלי בימים האלה. בימים הללו שוק הרכב המקומי חם על מכוניות חשמליות והיברידיות, כנראה לפני שמבול המס יעשה פה שיטפון שרק נוח והתיבה יצליחו להינצל ממנו. אבל במקום להתעסק בספקולציות, נתעסק בקופרה פורמנטור e-Hybrid VZ.
.
סתם אם תהיתם וכדי שתלמדו משהו חדש היום,
כמיטב מסורת סיאט, הדגם נקרא על שם חצי האי פורמנטור במיורקה ומשמעות האותיות VZ היא קיצור המילה וולוז– מהיר בספרדית.

פורמנטור

אז מי את בעצם, קופרה פורמנטור?
קופרה פורמנטור הוצגה ב-2020 כדגם עצמאי של קופרה שלא מבוסס על דגם סיאטי "רגיל". לארץ מיובאות 2 גרסאות בנזין טורבו, רגועה יותר בנפח 1.5 ו-VZ ספורטיבית מובהקת בנפח 2 ליטר. מאחר ובגרסת ההיבריד עסקינן, גם כאן קיימות שתי גרסאות: גרסת VZ שלפנינו עם 245 כ"ס במחיר של כ-239 אלף ₪ וגרסה חלשה יותר ומאובזרת פחות עם כ-204 כ"ס במחיר שהוא מעט זול יותר.
כדי לשמור על הגחלת, קופרה הלטינית תצטרך להציע טמפרמנט חם יותר מהאחיות הצ'כיות והגרמניות.
האם הפורמנטור יכולה להציע את זה בגרסה ההיברידית שקורצת למר ישראלי החסכן וגם למר ישראלי הספורטאי?

למרות שיש לא מעט פורמנטורים על הכביש ואפשר לומר שכבר התרגלנו אליהן, גרסת ה-VZ נראית טוב. היא יושבת גבוה על גלגליה כיאה לרכב פנאי אבל עם פרופיל מרכב נמוך ספורטיבי למראה עם קימורים חדים. נגיעות ברונזה אופייניות לדגמי קופרה מופיעות מבחוץ ומבפנים. הצבע הכחול-מט המיוחד (בתוספת מופרזת של כ-13 אלף ₪…) של מכונית המבחן פשוט הולם אותה היטב ותורם למראה הספורטיבי. למרות שאני נגד האופנה של חישוקי שני צבעים, החישוקים עם האלמנטים המחודדים מתאימים לה בול. פתחי המפלט המזויפים בפגוש האחורי קצת משעשעים, במיוחד כשרואים מתחת לפגוש את המפלט הכפול הצנוע שמכוון אל הכביש. מעניין איך זה נשמע.

פורמנטור

לפי שיוצאים לדרך, צריך קודם כל לשבת בפנים. מבפנים הפורמנטור לא ממציאה מחדש את הגלגל: כל מי שהייתה לו איזו מכונית תוצרת קונצרן פולקסווגן ירגיש בבית. קחו למשל אתלוח המחוונים הדיגיטלי, מתגי הפיקוד על מוט ההגה והלחצנים על ההגה עצמו. הדברים שכן השתנו בין היתר הם מסך המגע הגדול ופיקוד המיזוג. שניהם מהווים נקודת חולשה מבחינת הנדסת אנוש: התפריט דורש יותר מדי נגיעות כדי להגיע להגדרות השונות ומתגי המגע בהזזה של המיזוג לא מוארים בחשיכה ודורשים הסטת מבט מהכביש כדי לשלוט עליהם. איכשהו אפשר להחליק את זה כשהפיקוד של המיזוג הוא בנגיעה גם ליושבים מאחור. לפעמים יש דברים שעדיף לא לגעת בהם אם הם עושים את העבודה.

למרות האלמנטים המשותפים לשאר דגמי פולקסווגן, תא הנוסעים מספק תחושה ספורטיבית: דיפונים שחורים משחור, מושבים דמויי באקט ספורטיביים למראה ולתמיכה, נגיעות עור בדלתות ושוב אותן נגיעות ברונזה קופרה-סטייל. מעבר לתחושה הספורטיבית, תא הנוסעים גם שימושי: המרחב הפנימי מצוין מקדימה ומאחורה, מרחב הראש מצוין למרות הגג הפנורמי והצדודית הנמוכה. שני מבוגרים יכולים לשבת בניחותא במושב האחורי כל הדרך עד אילת. תעלת הינע גבוהה תמנע ממבוגר נוסף לתפוס אתכם טרמפ לאייס-מול. למרות שנפח תא המטען הצטמצם מ-420 ל-345 ליטרים, הוא עדיין יכול לספק את צרכיה של משפחה ממוצעת. השילוב הזה של ספורט ושימושיות מאפשרים לפורמנטור להיות בת לוויה יומיומית נאמנה, רכב דיילי (Daily) בשפת העם.

לוחץ על כפתור ההתנעה ההתנעה השחור עם תאורה אדומה שממוקם במרכז הקונסולה שבין המושבים הקדמיים. כלום לא קורה חוץ מכמה אורות שנדלקים.מסיט את בורר ההילוכים הקטן ל-D. שקט-דממה. ממושב הנהג רואים את מכסה המנוע הגבוה מבפנים. עם הבליטות הללו, צבע המט המיוחד וקצת דמיון מפותח,לרגע אחד אפשר להרגיש כאילו רוכבים על גבו של דינוזאור חרישי.יוצאים רכובים על חשמל לכבישי בני ברק הרעועים. עכשיו יהיה זמן טוב לציין שהפורמנטור מגיעה עם מערכת בולמים זעזועים אדפטיביים, DCC בשפת סיאט. בהתחשב בחישוקים הגדולים בקוטר 19 אינץ' וגומי נמוך בחתך 40, נוחות הנסיעה טובה במצב קומפורט. שיכוך המהמורות בכבישים העירוניים בסדר גמור. מתאים בול לרכב דיילי, כי למי יש כסף פנוי לביקור חודשי אצל כירופרקט.

הפורמנטור יוצאת מאולם התצוגה בבני ברק עם סוללה שלא הייתה טעונה במלואה, קצת מעל 90 אחוז. הכמות הזו הספיקה לתת לקופרה לגמוע כ-40 ק"מ של נסיעה על חשמל בלבד כך שזה יהיה ריאלי לצפות לטווח של 50 ק"מ עם סוללה טעונה. בתפריט ראשי יחסית (יחסית!) על המסך אפשר לבחור מבין שני מצבי נסיעה חשמליים: חשמלי מלא והיברידי. במצב נסיעה היברידי, המנוע החשמלי תורם לתאוצה כשהוא נדרש ואז נדלק חיווי BOOST כחול בלוח המחוונים.ממציא מגדש הטורבו מתהפך כרגע בקברו.

פורמנטור

אז מה שמת לנו שם מתחת למכסה המנוע הדינוזאורי?
יחידת הכוח של פורמנטור שלנו משלבת מנוע TSI טורבו-בנזין עם מנוע חשמלי ומורידה את כל 245 כוחות הסוס המשולבים לכביש דרך תיבת DSG כפולת מצמדים עם שישה הילוכים אל זוג הגלגלים הקדמיים בלבד. המפרט הזה קצת יוצא מגדר הרגיל מאחר ומנוע ה-1.4 הוחלף במנוע ה-1.5 ברוב הדגמים, שבהם משתמשים בתיבת ה-DSG עם 7 הילוכים. כנראה שרק למהנדסי הקונצרן יש את התשובה לשאלה הזו.

אם כבר בענייני דיילי עסקינן, העידון בשילוב של תיבת DSG והמנוע החשמלי בפקקים הפתיע לטובה. נכון, עדיין אפשר לשמוע את הגמדים הקטנים בוחשים קלות בתיבה אי שם למטה, אבל זה שיפור משמעותי בהשוואה לשילוב של התיבה עם מנוע הבנזין בלבד. בזחילה פקוקה הפורמנטור מתקדמת בעיקר בסיוע המנוע החשמלי גם אם הסוללה נמצאת על אחוזים בודדים.

תקראו לי קטנוני אבל למרות שמדובר ברכב שעולה מעט פחות מרבע מיליון שקלים, קצת מבאס לא למצוא אבזור שקיים בדגמים זולים יותר של הקונצרן: תאי האחסון אינם מרופדים בחלקם, אין מערך מצלמות 360 ואין חיישני גשם. גם הבד שנמצא במרכז המושבים לא בדיוק משדר איכות גבוהה או יוקרה. זה לא שהפורמנטור אינה מאובזרת מספיק אבל אלוהים תמיד נמצא בפרטים הקטנים, בטח כשמדובר באביזרי נוחות ליומיום. דיילי עד הסוף.

בדרך לכבישי נהיגה אמיתיים עוברים למצב קופרה, מצב חד יותר ממצב ספורט. ההגה מתחדד, המיתלים מתקשחים והמנוע מפיק צליל גרגור בשרני בזמן תאוצה. צליל בשרני שלא מגיע ממערכת השמע? הייתי חייב להרים מכסה מנוע כדי להבין איך הם עשו את זה. על צנרת יניקת האוויר מחוברת מעין חנוכייה מפלסטיק(ברוח חג החנוכה) שנראית אפילו כמו חליל פאן, שכנראה נפתחת ונסגרת בהתאם למצב הנדרש. בתור חובב מנועים רועמים, הטריק הזה משמיע צליל מגניב ואפילו מבטל את הצורך בצליל רועש מאותו זוג מפלטים מוסתרים. ידידותי לסביבה זה הכי.

פורמנטור

באופן מפתיע הקופרה מגלה יכולות דינאמיות לא רעות ואפילו מהנות בכבישי הנהיגה. כביש רטוב והעברה למצב ESP ספורט. בניגוד לפורמנטור VZ הבנזינית הספורטיבית במובהק עם הנעה כפולה ודיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני, לגרסה ההיברידית יש הנעה קדמית ואין דיפרנציאל. למרות זאת פורמנטור יודעת לצלוח פניות בקצב גבוה, בין היתר תודות לצמיגי ברידג'סטון פוטנצה ספורטיביים שמספקים אחיזת כביש טובה הן על כביש רטוב והן על יבש. מהלך ההגה קצרצר ומדויק למרות שהוא לא פטפטן גדול על מערכת היחסים בינו, הצמיגים והכביש. אלמלא השילדה שיודעת לדבר ולהגיב היטב להעברות משקל ומשחקי דוושה, הייתי ממליץ להגה ללכת ליועצת זוגית. השיטוט הלילי בכבישי נהיגה הרריים מסתיים בהערכה טובה לספרדו-גרמניה הזו.

בשביל הפרוטוקול, במהלך המבחן לא טענו את הסוללה שוב מהסיבה הפשוטה שלא היו בסביבה עמדות טעינה מתאימות של חברת Gnrgy, החברה של הצ'יפ שהגיע עם רכב המבחן. את הפורמנטור אפשר לטעון בעמדות ביתיות או עמדות ציבוריות במתח AC, שכנראה הפכו להיות שימושיות פחות ונדירות יותר מעמדות מהירות במתח DC.
מה, לא טענתם בבית?
מהסיבה הזו אי אפשר לעבור לסדר היום מבלי לציין מעט נתוני צריכת דלק: בנסיעה בינעירונית נינוחה הקופרה סוחטת 13.5 ק"מ לליטר וכ-12.3 ק"מ לליטר בפקקים. בסיום נסיעת המבחן הצריכה עמדה על כ-10.7 ק"מ לליטר, כולל נסיעה ספורטיבית מאומצת. לא רע בשביל רכב ספורטיבי ובהחלט ניתן לשיפור עם רגל קלה יותר על הדוושה הימנית.

גחלת או לא, הקופרה הפתיעה אותי לטובה במבחן הזה. היא מציעה שילוב טוב בין שימושיות יומיומית לבין מכונית ספורטיבית שאפשר לקחת לסיבוב מהנה בכבישי נהיגה. השילוב בא לידי ביטוח גם ביכולת נסיעה Zero Emission של עשרות קילומטרים לעבודה ובחזרה ובכוח מנוע מכובד בשילוב בין מנוע הבנזין לחשמל עם צריכת דלק סבירה. המינוס המשמעותי הוא תג מחיר גבוה למדי. בינתיים גרסת ההיבריד של קופרה פורמנטור יכולה לשמור על הגחלת של היצרן הספרדי. זאת לפחות עד שפולקסווגן יחליטו אחרת.


About דניאל סקלי

מעריץ של רודסטרים והחיים הטובים

Check Also

פולקסווגן אמארוק – טנדר לצרכי שלום

Tweet בבוקר הארור ההוא חנה הטנדר החדש של פולקסווגן – האמארוק, ממתין לנסיעה המתוכננת לצפון. …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page