נהיגה – נורות חיווי/ התראה ומשמעותן


נורית אדומה נדלקת בלוח המחוונים, בליווי צפצוף מטריד. רגע של בלבול. האם לעצור? לכבות את המנוע? האם ניתן להמשיך בנסיעה? סביר להניח שאמרתם לעצמכם כבר 1,000 פעמים מאז שקניתם את הרכב, שיום אחד, כשיהיה לכם מעט זמן, תפתחו את ספר הרכב ותנסו להבין מה אומרת כל נורה כזו. אז אמרתם…

אבל מאז, כבר חלפו שנה או שנתיים, וכמו לכולנו, היו לכם דברים חשובים יותר לעשות מאשר לשנן את משמעותן של עשרות נורות שונות, שספק רב אם אפילו יצרנית הרכב שלכם מכירה את כולן בעל פה.

ובכל זאת, מאחר ואנחנו בדרייבטיים מאמינים שידע הוא כוח, החלטנו להקדיש לכם מאמר קצרצר העוסק בנורות הנפוצות ביותר שאותן אתם עשויים (או עלולים, בהתאם לנסיבות) לפגוש כשהן דולקות על לוח המחוונים של רכבכם.

לוח המחוונים – שלושה סוגי נורות חיווי / התראה

על אף שאופן החיווי עשוי להשתנות מעט בין רכב אחד לחברו, ניתן לחלק באופן סכמטי את סוגי הנורות ההתראה לשלוש קבוצות עיקריות:

נורות חיווי כחולות או ירוקות

נורות שמצביעות על מצב פעולתו של הרכיב המתואר בהן.
הדוגמה הנפוצה ביותר לכך הוא תאורת המכונית אשר חיווי ירוק שלה מאפיין אורות דרך, בעוד החיווי הכחול יצביע על מצב של אור גבוה. בין הנורות מסוג זה, אפשר למצוא את החיווי הירוק של האיתות, חיווי מצב בקרת שיוט, מצב ECO וכן הלאה.

נורות צהובות או כתומות

נורות המצביעות על תפקוד שאינו תקין, אבל לא מצב שמחייב את עצירת הרכב, או מצב המסכן את הנהג ו/או הרכב.
באופן זה, למשל, יופיע החיווי הנוגע לנורה שרופה או לפעולתו של מפשיר האדים ברכב.

כאן, חשוב לציין, כי, לעיתים, נורות חיווי מסוימות תופענה כשהן נושאות את אותו האיור אבל צבען משתנה, בהתאם לחומרתה של התקלה. דוגמה לכך הוא החיווי לבעיית טעינה במערכת החשמל, אשר עשוי להופיע בצהוב / כתום או באדום, כאמור, בהתאם לחומרת של התקלה.

נורות אדומות

באופן טבעי, צבען של נורות התראה אלו מסמל סכנה, כך שמשמעות קיומה של נורה כזו דולקת, היא התראה או תקלה שמסכנת את הרכב או את הנוסעים בו. במקרה של הופעת נורה אדומה בעת נסיעה, מצופה מכם לעצור את הרכב במקום הראשון שלא יסכן אתכם, לברר את מהות התקלה ולטפל בה.
בחלק מהמקרים המדובר בבעיה מינורית יחסית הניתנת לטיפול פתרון בקלות (כמו חגורת בטיחות שאינה חגורה, דלת רכב או דלת תא מטען פתוחה או בלם יד מורם), במקרים אחרים – בתקלה המחייבת טיפול של איש מקצוע (כמו התחממות המנוע או לחץ שמן נמוך במנוע). כך או אחרת, נורת התראה אדומה היא לא משהו שאתם רוצים (או יכולים) להתעלם מקיומו!

מתחילים לנסוע

בעת הפעלת מתג ההתנעה או סיבוב המפתח בסוויץ', תידלקנה כל הנורות, ומיד לאחר מכן – תכבינה. באופן זה, מבצע הרכב תהליך בדיקה עצמית למערכות השונות. באופן כללי, במרבית הרכבים החדשים, לאחר שכל "אורגן האורות" הראשוני הזה נכבה, אמורות להישאר דולקות מספר נורות – נורית חיווי לחץ השמן (מאחר והמנוע עדיין אינו מונע), נורת התראה לבלם היד (סימן קריאה או P המוקף בעיגול), נורה שעליה ציור המנוע, וכן נורת התראה על התגבור ההידראולי בהגה. הנעת הרכב תשאיר רק נורת בלם היד המשוך כשהיא דולקת.

בשורה התחתונה:
בכל ספר רכב קיים פרק שלם המוקדש לנורות הללו ולפירושן, כך שבכל מקרה בו נדלקת נורה שאינה מוכרת לכם (ללא קשר לצבעה), מומלץ לבדוק את משמעותה, לצורך שמירה על הרכב ובטיחותם של נוסעים בו. בחלק מהמכוניות כוללת מערכת המולטימדיה תפריט המפרט את משמעותן של הנורות כולל הסבר.
אם, למרות זאת, אתם זקוקים להנדיבוק קצר, מתומצת וזמין, מצאנו את הקובץ הזה כיעיל, למרות שהוא כתוב באנגלית.

מתעניינים במאמרים נוספים בנושא בטיחות בנהיגה?
תוכלו להתחיל במאמר שלנו – נהיגה – באורות ובמופתים!


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

סובארו BRZ – לרקוד עם כוכבים

Tweet הצלצול הוא בשבילי. כן בשבילי.מנוע הסובארו הכחולה מטפס במהירות כלפי מעלה במעלה סיבובי המנוע, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page