החשמלית החזקה לעסה את הספורטיבית הידנית וירקה אותה לאחר מספר מטרים. אין הרבה סיכוי למשפחתית ספורטיבית ועוד ידנית מול SUV חשמלי רב-און. זיקר 7X קריפטון לא הייתה צריכה להתאמץ בזינוק מול יונדאי אלנטרה N , כל עוד מדובר בהאצה.
.
לא הופתענו….
היה ברור מאליו שהזיקר כפולת ההנעה, תתרגם את המומנט האדיר והמידי של מנועיה (מעל 70 קג"מ), לתאוצה שוברת מפרקת. 3.8 שניות ממצב עמידה ל-100 קמ"ש. בעודי לוחץ על הקלץ' ומעביר מהילוך ראשון לשני באלנטרה הספורטיבית, הזיקר כבר התרחקה לה הרחק לפנים. להגיע ל-100 קמ"ש באלנטרה, יקח לי עוד לפחות 2 שניות ארוכות, ובתנאי וגם תודות למיומנות החלפת הילוכים מהירה.
.
מעבר ממושב הנהג של הזיקר בחזרה לאלנטרה N הידנית: מישיבה גבוהה בתא נוסעים מינימליסטי – מודרני, מעין טרקלין על גלגלים, ירדתי קומה לתא הנוסעים שבו מושב נמוך באלנטרה, שגם אם, לטעמי, מעוצב בטעם טוב , הוא מרגיש ארכאי ביחס לחשמלית המודרנית. על -אף המסכים הנאים ביונדאי, המקיפים כאן את הנהג, יש מסביבי פריטים, שכאילו נלקחו ממוזיאון רכב ישן: בלם יד מכאני המזדקר בין המושבים, בורר הילוכים ושלוש דוושות (אם לא מחשיבים את "הדוושה המתה").
כאן, כדי לכוון את המושב עלי להפעיל מנופים מכאניים, בעוד שבזיקר הכל חשמלי ואפילו כיוון ההגה נעשה מתוך תת-תפריט במסך המרכזי…
.

.
העולם החדש מול העולם הישן. כאן בזיקר שולט השקט, הפעולות הנדרשות כדי לנהוג ברכב הצטמצמו למינימום. מכל עבר מצפצפת התרעה וחיווי. במכוניות החדשות הללו שפע אינפורמציה, אפילו עודף. במסך המרכזי הענק , בצג מול הנהג ואפילו בתצוגה העילית מידע רב שכאילו מייתר את המבט החוצה מבעד לשמשה הקדמית. בחלק מהמקרים גם במראות.
העתיד מבטיח לנו שזה עוד ילך וישתפר, שבכדי להגיע ממקום למקום בנוחות ובבטיחות, נדרש יהיה רק להתרווח במושב הנהג (נוסע?) ובמהרה נגיע ליעד. זה קצתכמו לנסוע ברכבת, מונית ואולי אוטובוס…
אבל רגע לפני שזה קורה, אנחנו שגדלנו ונהגנו על אותן מכוניות מפעם, שנדרש היה לנהוג אותן, מסרבים להיכנע כל כך מהר. אנחנו שבאמת אוהבים לנהוג (ולא רק לנסוע), מעדיפים מעורבות על מהירות, ובמיוחד אם המעורבות משולבת גם עם מהירות.
זיקר 7X קריפטון מאוד זריזה. התאוצות אפילו מרגשות אותי פה ושם. האחיזה בסיבובים מעוררת השתהות. הכל נעשה בקלות, בחרישות, וכמעט על ידי כל נהג. אבל האלנטרה N הידנית דורשת ממני יותר.
זה לא שבאלנטרה הידנית לא מנסים להקל עלי, על הנהג. אמנם נדרשת מיומנות בתפעול רכב ידני (וגם רשיון נהיגה על רכב ידני – לא דבר מובן מאליו כיום), אבל אפילו כאן מקבלים הקלות ופטורים. פעולה הדורשת מיומנות גבוהה, כמו בלימה לפני סיבוב והורדת הילוך בו-זמנית (טכניקת עקב-בוהן Heel-Toe) שהיא מסובכת לנהג שאינו מיומן מאוד, מוחלפת בלחיצת כפתור אדום על ההגה שעליו הכיתוב (REV (Rev matching. המחשב כבר ידאג לסנכרן בין סיבובי המנוע לסיבובי הגיר בצורה מושלמת.


.
נהיגה המערבת את מירב החושים, היא נהיגה לטעמי: לצפות במד סיבובי המנוע מטפס במעלה הסקאלה, לשמוע את שאון המנוע עולה בהתאם, את חריקת הצמיגים המתאמצים לשאת בנטל האחיזה, ואפילו – להריח את ריח הגומי השרוף על האספלט.
החיבור בין אדם למכונה דורש גם מעורבות של חוש המישוש. דרך כפות הידיים שעל ההגה והגוף המוצמד למושב, הנהדר באלנטרה N מועברים אל הנהג תשדורות הנשלחות למוח ומניעות את הנהג לפעולה מידית. ככל שהנהיגה מתקרבת ואף עוברת את מגבלות המכונה, הקשר הזה הופך לחשוב אף יותר.
אלנטרה N ידנית – מכונית שאנחנו מאוד שמחים לראות כאן בישראל ובקרוב תוכלו לקרוא מבחן שערכנו עליה לאחרונה , שונה כל כך מאותה זיקר 7X (כתבה גם עליה כאן ובקרוב). כל התנעה מלווה ברעם אגזוזים, הישיבה הנמוכה והגוף הספון בתוך מושב עוטף ותומך, ויכולת הרכב לנוע תלויה במיומנות הנהג המשתמש בכל גפיו. היכולת לנהוג מהר תלויה בעיקר במיומנות הנהג, גם אם יכולת הרכב גבוהה. בזיקר החשמלית, מאידך, נהיגה מהירה משולה ליכולת אדם חסר כל ידע קולינרית להגיש מרק מוכן מקופסא, ולא להכין אותו, בעזרת כשרון וחומרי גלם, בעצמך. התוצאה, אמנם, תהיה "מרק" המסוגל להשביע, אבל הסיפוק שבהכנתו (שלא לדבר על הטעם) – יהיה שונה לחלוטין.
כבר כתבנו והשוונו כאן בעבר בין מכונית פולטת גזים לבין חשמלית טהורה, ובהקשר ההנאה מנהיגה. הרי ברור שמדובר על קהל שונה בתכלית, ובמיוחד כשמדובר על מכונית בעלת תיבה ידנית: אלה המעוניינים להרגיש ולהיות חלק דומיננטי בנהיגה וכאלה שמספרים ונתונים מרגשים אותם.
כל זב חוטם צעיר שטרם נהג על רכב מימיו, יתרשם הרבה יותר מהספק מדהים של 646 כוחות סוס מאשר מהספק "עלוב" של 276 כוחות סוס בלבד…
3.8 שניות מעמידה ל-100 נשמעים הרבה יותר מלהיבים מ-5.8 שניות הנראים לפתע כנצח. מה גם שנדרש (בכדי להשיג את זה) ללחוץ על הקלץ', להתניע, לשלב להילוך ראשון, לשחרר את בלם החניה, להעלות סיבובי מנוע, לשחרר את הקלץ' וחוזר חלילה…
-מי צריך את זה בכלל….?
-אני !







