במושגי הזמן של שוק הרכב הישראלי, זיקר כבר נתפסים בעיניי חלק מהצרכנים כיצרן ותיק ומבוסס. זה כנראה יפתיע את חלקכם להיווכח שזיקר מכרו מעל 2000 מכוניות בתקופה קצרה של יותר משנה וחצי. אנשי השיווק של היבואן הם אלו שטבעו את המושג "פרימיום טק" וכמה יבואנים אחרים כבר אימצו אותו למותגים הסיניים שלהם. אז מה כל כך פרימיום טק בזיקר 7X?
.
זוכרים זיקר?
אחרי שכבר התרשמנו מזיקר 001 הסאלונית וקצת פחות מזיקר X הקומפקטית, הגיע תורה של זיקר 7X להתברג באמצע בין שני הדגמים הללו. 7X הוא קרוסאובר חשמלי בגודל בינוני והוא מצטרף להיצע מתחרות חשמליות עשיר וסיני ברובו, שכולל את טסלה Y, BYD סיליון, אקספנג G6 ואפילו פולקסווגן ID.5 ופיג'ו 3008. 7X נמכר בשלוש רמות גימור: Essence עם הנעה אחורית, טווח של 476 ק"מ במחיר של 234 אש"ח, Long Range עם הנעה אחורית וטווח של 610 ק"מ ב-263 אש"ח ו-Krypton עם הנעה כפולה וטווח של 544 ק"מ ב-290 אש"ח, שהיא זו שקיבלנו למבחן שלפניכם.
פרימיום Looks
7X לא דומה לדגמי זיקר הקודמים, שחלקו אלמנטים בעיצוב עם דגמי Lynk & co שמיוצרים תחת אותו קונצרן ג'ילי. אין לה איזשהו אלמנט עיצובי שעובר כחוט השני במשפחה, אין מסורת של דורות כי אין עדיין דורות. למרות זאת, היא מכונית נאה. הצביעה כפולת הגוונים מדגישה את מבנה הגג שנראה מורכב כמו קסדה, אלמנט שכבר ראינו בעבר אצל יצרנים שונים. מלפנים יש לה אף אטום עם פס כהה ליחידות התאורה ומאחור פס יחידות תאורה לרוחב הדלת האחורית.

שיפולי הפגוש הקדמי והדלת האחורית משתקפים כמשחקי צל בגווני הרכב. למרות שאישית אני פחות מחבב חישוקים מרובי גוונים, החישוקים בקוטר 20 אינץ' נראים מצוין ומוסיפים למראה. מאחורי החישוקים מציצים קליפרים מאסיביים כתומים עם כיתוב zeekr ומסתבר שהם מיוצרים ע"י חברת Akebono היפנית וקיימים רק בגרסה הבכירה. הגרסאות הפשוטות יותר מגיעות עם חישוקי 19 אינץ'. בהחלט ניתן לומר ש-7X ייחודית למראה, אך לא באופן שמתקשר למותג זיקר. ועדיין היו עוברי אורח ברחוב שטרחו לעצור ולומר ש"זה רכב יפה".
תא נוסעים פרימיום או טק?
אחד האלמנטים שמרכיבים את המושג "פרימיום טק" ושאפשר גם לחוש אותו הוא תא הנוסעים. עוד בשני הדגמים הקודמים שלעיל נוכחנו לדעת שזיקר יודעים לספק את הסחורה, וכך גם ב-7X. טיפוס קליל לתא הנוסעים מזכיר שמדובר ברכב שמתיימר להיות רכב פנאי. הנוסעים פוגשים תא נוסעים מרווח ונעים, כמצופה מרכב עם בסיס גלגלים מכובד של 290 ס"מ שצבוע בצבעים בהירים ואווריריים. האוחז בהגה הקטום פוגש מולו לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ' ותצוגה עילית אינפורמטיבית. מערכת השמע כוללת 21 רמקולים ואיכותה טובה, לטעמי.

במרכז הקונסולה נמצא מסך איכותי ענק בגודל 15 אינץ', שיגרום לכם להתבלבל בינו ובין הלפטופ שלכם. מערכת הפעלה מבוססת-אנדרואיד דומה עד כדי זהות לדגמי זיקר הקודמים. קיימת קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי אלחוטית. במשענת הראש של מושב הנהג קיימים רמקולים להשמעת הנחיות ניווט ושיחות טלפון – שימושי בהחלט. מתחת למסך קיימים כמה כפתורים פיזיים עבור מערכת השמע, מצבי הנהיגה ואפילו פתיחת תא הכפפות. מתחתיהם קיים משטח טעינה אלחוטית כפול, כדי למנוע ריב משפחתי על טעינה לטלפון. רוב פיקוד מערכת המיזוג נמצא במסך הראשי אך חשוב לציין שניתן לשלוט עליו גם מהלחצנים שעל גלגל ההגה. 7X משופע בתאי אחסון שנגללים, נסגרים ונפתחים לשני צדדים וזה שימושי ונהדר לנהג ולמשפחה. הכל מורכב היטב ופרט לנקודת תלייה של בגדים במושב האחורי שנראה שעברה התעללות נקודתית, נראה שתא הנוסעים שרד יפה את 7000 ק"מ שעבר רכב ההדגמה.
מושבי העור האיכותיים מעניקים תחושה של כורסה, מאפשרים היצע נרחב של יכולות כיוונון אך מעל הכל מציעים עיסוי ואוורור מבורכים. זה כבר הסימן הראשון שזיקר מכוונים את 7X להסעה ופחות לנהיגה. פתיחת הדלת בלחיצה היא משהו שבהחלט אפשר להתרגל אליו לטובה. ניכר שזיקר הקדישו מחשבה לא מועטה עבור הנוסעים שמאחור. תא הנוסעים מרווח מאוד מאחור ומציע רצפה שטוחה למדי. פתחי האוורור מוקמו בקורות הצד כדי לפנות מקום לנוסע השלישי שבאמצע. וילונות הצללה חשמליים בדלתות האחוריות וחימום במושבים משלימים את הפינוק ליושבים מאחור. לטעמי גב המושב האחורי הרגיש לי הודף מעט, אבל זה משהו שאתם יכולים לחוש ולהחליט בעצמכם באולם התצוגה.

אם כבר ברכב שימושי למשפחה עסקינן, אזי תא המטען משלים את מה שצריך. מאחורי הדלת החשמלית, תא המטען מציע נפח כולל של 616 ליטר. קיימת הפרדה של שני תאים עבור כבל טעינה או אם מישהו מהמשפחה רוצה להחביא שקיות שופינג מהאחר. כמו כן, יש פיקוד לעלייה והורדה של גובה הרכב לעת הצורך. בהחלט ניתן לומר שתא הנוסעים של 7X מעניק תחושה של פרימיום, כאשר הטק מתרכז ביכולות הטכנולוגיות שנשלטות בעיקר דרך המסך הראשי.

Road טק
לוחץ על דוושת הבלם ומעביר ל-D בפקד שלרוב נהוג להפעיל בו את המגבים, כמו במרצדס. אין כפתור התנעה/הפעלה, פשוט יוצאים לדרך. המחסום החשמלי של "מרכז החוויה של זיקר" בראשון לציון נפתח אוטומטית ועל צג החניון מופיע "7X עיתונאים". עכשיו נרגיש איך 7X מחזיקה מעמד אחרי 7000 ק"מ של נסיעות הדגמה.
התחושה הראשונה שמתקבלת מ-7X היא איכות הנסיעה הטובה שמושפעת ישירות מאיכות חומרי הבידוד. התחושה השנייה היא שהמיתלים עסוקים כל הזמן בשיכוך מהמורות הכביש. גרסת הקריפטון "שלנו" היא היחידה בהיצע ה-7X שמצוידת במערכת מיתלים אדפטיביים. בזמנו, מערכת כזו גרמה לנו להתרשם מאוד מאיכות הנסיעה של 001, בעיקר ביכולת הדינאמית שהיא מספקת. לפי היצרן, המערכת שמותקנת ב-7X מכוונת יותר לשיפור איכות הנסיעה ויכולת הגבהת המרכב ופחות להשחזת פניות בכבישים מפותלים.
מבחינת גובה המרכב, המערכת מנמיכה את המרכב באופן אוטומטי במהירות בינעירונית בכדי להקטין את מקדם הגרר וצריכת החשמלי. כמו כן המערכת מאפשרת להגדיל את מרווח הגחון עד 23 ס"מ. אבל למרות ההנעה הכפולה, לא מאמין שמישהו יאזור אומץ ויסתכן בקריעת צמיגי 21 אינץ' על איזשהו סלע. כולם יסתפקו בטיפוס על מדרכה ליד הביג הקרוב לבית. המצב הרך של המערכת מגיב היטב בשיכוך מהמורות ופסי האטה במהירות בינעירונית, אך רך מדי במהירות בינעירונית.

בנסיעה דינאמית ניתן להרגיש קצת יותר הבדל בין המצבים. גם על משקל יבש של 2.5 טונות, אחיזת הכביש גבוהה תודות למערכת המיתלים ולצמיגי מישלן פיילוט ספורט EV סיניים (!!!). זהו, עוד מעוז אירופאי נכבש. ה-7X היא מכונית מהירה מאוד, אבל למרות מערכת המיתלים המתוחכמת וההנעה הכפולה היא לא מכונית דינאמית מאוד, שלא לדבר על ספורטיבית. אין כאן תקשורת מהשילדה, מההגה או בכלל. כן יש יכולת גבוהה שמאפשרת להשתלט על כל הכוח הזה.
בדרך חזרה למפקדת זיקר בראשון לציון, חווינו את יכולות ה"אוטו פיילוט" בפקקים. 7X מאפשרת נסיעה אוטונומית בפקק פגוש לפגוש אבל תמיד עדיף להיות מוכנים עם רגל על הדוושה לכל תרחיש. קיים מצב נהיגה בדוושה אחת אבל משום מה ה-7X לא מגיע לעצירה מוחלטת. לסיום פרק ההתקטננות, התצוגה העילית טובה אך חלק מהתוכן שלה נבלע ברכב לבן שלפניכם בפקק.

הכוח משחית
אחד הנתונים המרשימים יותר של 7X על הנייר הוא הכוח. הו, תן לי כוח. ההספק המשותף משני המנועים החשמליים בגרסת הקריפטון עומד על 646 כ"ס מחושמלים ומומנט של 72.4 קג"מ. הדגמים הנמוכים יותר בהיצע מספקים 422 כ"ס הגיוניים לגמרי ומומנט של 44.8 קג"מ. הנתונים הללו מאפשרים ל-7X להגיע ב-3.8 שניות מאפס למאה קמ"ש, כאשר הדגמים עם מנוע בודד עושים זאת תוך 5.8 שניות. המהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית לאזור ה- 210 קמ"ש. לעניות דעתי, אלו נתונים מרשימים על גבול השיגעון. למרות שלא בדקנו בפועל, זיקר מציעים אפשרות לניהול פרופיל נהג אישי דרך האפליקציה, שמאפשר להורים להגביל את הרכב לנהגים צעירים. בהחלט משהו שחשוב לדעת.

ראוי לציין כי יבואן זיקר החל בהקמת רשת עמדות טעינה בשם זיקר פאוור בשיתוף חברת EV-edge. עקב מיקום העמדות הראשונות בצפון ובדרום הארץ, לא עלה בידינו לטעון את ה-7X בעמדות הללו, אבל לדעתי המהלך הזה מייצג את המחויבות של היבואן ללקוחות ולשוק המקומי. בדגם הכניסה מותקנת סוללה בנפח 75 קווט"ש ברוטו ואילו בדגמי לונג ריינג' וקריפטון מותקנת סוללה בנפח 100 קווט"ש ברוטו. הטווח המוצהר של גרסת הקריפטון עם סוללת 100 קווט"ש עומד על 544 ק"מ ומנהיגת המבחן הורגש שהוא בהחלט ריאלי. זיקר מתהדרים ביכולת טעינה מהירה של עד 360 קילוואט, כאשר ניתן לטעון מ-10% עד 80% תוך כ-15 דקות ולהוסיף טווח של כ-300 ק"מ. עכשיו לכו תמצאו עמדות טעינה שתומכות במספרים האלה.
אז פרימיום, טק, או שניהם?
זיקר 7X התגלה כרכב שמציע שילוב טוב של איכות נסיעה, תא נוסעים מרווח וביצועים מרשימים. מחיר גרסת הקריפטון מתקרב מאוד ל-300 אש"ח, מחיר גבוה לחשמלית סינית, גם אם היא ממותגת כרכב פרימיום. במחיר הזה יש לה תחרות גדולה מאוד מול כל המתחרות שציינו בפסקאות הראשונות. לכן אנו מסוקרנים יותר מגרסאות ה-7X הזולות יותר שלא כוללות את כוח המנוע המוגזם ומערכת המיתלים המתוחכמת: האם איכות הנסיעה הפרימיומית תישמר גם ללא מערכת המיתלים האדפטיביים? במידה וכן, 7X יכולה להוות אלטרנטיבה מעניינת למי שמחפש רכב פנאי חשמלי מפנק ונוח.








