אחרי סופ"ש ארוך על סיפונה של יונדאי אלנטרה N הידנית, ומספר ימים לפני שנשים את ידנו על מאזדה 3 טורבו, אנחנו מוצאים את עצמנו מאחרי ההגה של הסקודה אוקטביה RS. כן, אנחנו מעדיפים לשבת קרוב לאספלט, עם כוח שתמיד זמין, מוחשי ומגרגר ושהנהיגה – מטרתה, לא רק הגעה ליעד. האוקטביה הספורטיבית הצבועה בצבע זרחני ובולט היא אחת מאותן מכוניות שאנחנו חושקים בהן.
אלה מאותן מכוניות המציעות שימושיות משפחתית עם ארבע או חמש דלתות וכאן באוקטביה המוכרת, גם מציגה הצטיינות תודות למרכב היעיל עם הדלת החמישית הענקית. אלה מאותן מכוניות שהן סוג של פשרה בין ספורטיביות ומראה שמזכיר את מכונית השכנים החונה ממול. באלנטרה N דאגו לבדל את המראה עם כנף ענקית מאחור ועוד אי אילו אלמנטים בולטים, האוקטביה עושה זאת ביתר צניעות. חישוקים גדולים וספורטיבים הם בעיקר אלה המסגירים את העובדה שלא מדובר בסתם אוקטביה.
אלא אם כן, תציצו פנימה. בתא הנוסעים קשה יהיה לא להבחין במושבים הקדמיים הספורטיבים וסימולי RS הבולטים עליהם. יש עוד אלמנטים המבדילים מאוקטביה סטנדרטית, אבל כשתרימו את דלת המטען ותראו את הרשתות המצורפות לטובת עיגון הציוד, תיזכרו בעובדה שזוהי בכל זאת סקודה שימושית ויעילה
את יתרונותיה של האוקטביה המשפחתית אין צורך להציג, ובכלל התכנסנו כאן היום על מנת לחוות את גרסת ה-RS המחודשת. זו משווקת בישראל כשנה לאחר שעברה מקצה שיפורים – גרסה חמה של הדור הרביעי שהוצג ב-2020 וחודש ב-2024. השינויים החיצוניים די מינוריים, וכוללים תאורת לד מטריקס, עיצוב מחודש לסבכה הקדמית, פגושים, שאר יחידות התאורה ובחישוקים. המראה נאה ביותר, אינו צעקני כמו באלנטרה N למשל, אבל מסובב ראשים והמיוחד בצבע הזרחני הסופר-בולט של מכונית המבחן.

.
בפנים – מושבי הספורט, הדיפון, התפרים האדומים והכיתובים מסגירים מיד שמדובר בגרסה חמה. חומרי הדיפון נעימים ברובם למגע. האבזור עשיר , ומערכת השמע המשודרגת של קנטון, מוסיפה בהחלט. מושבי הספורט בעלי תפעול חשמלי, ונראים נפלא עם התפרים והכיתובים שעליהם. תנוחת הנהיגה נמוכה כמתבקש ברכב שכזה מזכירה שמדובר ב-RS ולא במונית דיזל.
כמו בגולף GTI העדכנית גם אוקטביה RS צוידה בגרסה המחוזקת של מנוע הטורבו-בנזין 2.0 ליטר המוכר; 265 כ"ס (245 כ"ס לפני העדכון) ב-5250-6500 סל"ד ו-37.7 קג"מ ב-1600-4500 סל"ד, ליצירת רצועת כוח רחבה . תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים והנעה קדמית מניבים תאוצה ל-100 קמ"ש תוך 6.5 שניות (לעומת 6.7 לפני העדכון) ומהירות מרבית של 250 קמ"ש. RS נמרצת ומגיבה לכל דרישה ובמיוחד במצב SPORT. מנוע הסקודה נפלא ומעניק משיכה בריאה לאורך קשת רוב סיבובי המנוע בליווי סאונד שאינו מוגזם צעקני או מלווה בפיצוצי אגזוז. יש יאהבו את הסולידיות ויש שיעדיפו את מה שאלנטרה N מציעה במישור הווקאלי. במישור הפיננסי נציין כי צריכת דלק ממוצעת של כ-10.5 ק"מ לליטר הזכירה לנו שאוקטביה דיזל חסכונית בהרבה…
ההיגוי ספורטיבי וקצר , 2.1 סיבובים מנעילה לנעילה. ה-RS מונמכת ב-1.5 ס"מ ונשענת על מתלה אחורי רב-חיבורי עם כיול מתלים (כללי) בעל 15 דרגות הקשחה משתנות, מערכת בלימה משופרת, לעומת אוקטביות לפשוטי העם.
ניכר שאוקטביה RS עושה הכל ללא מאמץ ניכר. מטפלת בכוחות והעומסים המתפתחים בפניות, בסולידיות ובאופן זורם. הכח הרב המועבר לגלגלים הקדמיים מתורגם למשיכה תודות ליעילותו של הדיפרנציאל ובקרת היציבות. ניתוק בקרת היציבות משחרר עוד יותר את השרירנית הצהובה ומשפר במידת מה את התחושה המתקבלת. הבלמים טובים ושומרים על כשירותם גם לאורך זמן ומאמץ כיאה לרכב שכזה, ולמרות כל מה שנאמר כאן, ובהשוואה לאלנטרה N – נהגים הנוהגים לדחוף את הרכב לקצוות מרוחקים יותר, יראו באוקטביה RS משפחתית מהירה ופחות מכונית ספורט מוקצנת.
זה בסדר לרוב רובם של הנהגים המחפשים איזון טוב בין שימושיות, נוחות, ונהיגה שפויה יותר שכן, אוקטביה RS היא מכונית שניתן בהחלט לחיות איתה ביום יום, גם אם היא פחות נוחה מאוקטביה "רגילה". במצב כיול בולמים נוח, לא תחושו בהתרסקויות על בורות ומפגעים על -אף הצמיגים הנמוכים (225/40 בקוטר 19) אך משאון הכביש מאותם צמיגים, לא תוכלו להתעלם לחלוטין. 
יחד עם זאת, התיבה הדו מצמדית התגלתה לעיתים כלא רהוטה בתפקודה ובמיוחד במהיריות והילוכים נמוכים. גם התנהלות בפקק עם בקרת השיוט האדאפטיבית, לוותה בבלימות חזקות והאצות גסות בתחילת תזוזה. חוויה הפוגעת בהתרשמות הכללית מהרכב.
העדכון לאוקטביה RS עם מתיחת הפנים לא בולט במיוחד , אך ניכר שזו המחודשת מהנה יותר לנהיגה בזכות השינויים הללו.
המחיר, 267,000 שקלים, מציב אותה מול גולף GTI היקרה משמעותית ופחות שימושית ממנה קופרה לאון היא אלטרנטיבה מעניינת ואילו יונדאי אלנטרה N, שמחירה נמוך ב-32,000 שקלים, תקסום יותר לאלה שנהיגה ספורטיבית היא הסיבה העיקרית לרכישת משפחתית שכזו. אופציה מעניינת נוספת היא המאזדה טורבו שאמנם איננה מתיימרת להיות ספורטיבית חמה, אך היא בהחלט משפחתית שימושית עם תבלינים ובמחיר אטרקטיבי יותר. מבחן שלה כאן, ממש בקרוב.




























Drive Time מגזין רכב וספורט מוטורי
