תאונות בשולי הדרך – הצד המסוכן של הנהיגה


בכל שבוע אנחנו מתבשרים על לפחות תאונה אחת נוספת, בה נפגע נהג שעצר בצד הכביש, בשול. תאונות בשולי הדרך מצטרפות לרשימה ארוכה של סוגי תאונות, קטלניות יותר או פחות, שעליהן אנחנו קוראים בכל שנה.

אין ספק, כי העצירה בשולי הדרך בכביש המהיר שבו המהירות הממוצעת עומדת על 100 קמ״ש ואף למעלה מזה, יוצרת עבור הנהג ונוסעי הרכב סיכון בטיחותי, שלצערנו, גובה לא מעט קורבנות.

מה אומר החוק?
החוק קובע כי בדרכים מהירות – חנייה, עמידה ועצירה בכביש או בשולי הדרך, בין אם בהשגחה ובין אם שלא בהשגחה – אסורות.
יתרה מכך,
לא מעט פעמים הכריזה משטרת ישראל על מדיניות של אפס סובלנות כלפי עבירות המסכנות חיים ועבירות בריונות הגורמות לתאונות דרכים, עם ציון מפורש של עצירה בשולי הדרך כאחת מהעבירות הנכללות תחת הגדרה זו.

יחד עם זאת –
מותר לעצור בשולי הדרך לצורך חילוצם של נפגעים, או להעמיד רכב שיצא מכלל פעולה,
וזאת – במקום בו רוחב הכביש מאפשר זאת, ושישנם בימין הכביש שוליים ברוחב שמאפשר עצירת הרכב במקרה של תקלה בו.

במקטעים שבהם השוליים צרים או שאינם קיימים, כלומר, במקומות בהם העצירה מתבצעת קרוב לתנועת המכוניות שבכביש, הדבר מהווה סכנה לנהג ולנוסעים ואף עלול להוביל לפגיעה בהם!

תאונות בשולי הדרך
מקור נתונים – תאונות בשולי דרכים בין-עירוניות בישראל – מסמך שהוגש לכנסת ישראל ב-2019

תאונות בשולי הדרך – נתונים

בשנים 2013–2018 נהרגו 1,043 אנשים בתאונות שהתרחשו בדרכים בין-עירוניות, מהם 94 (כ-9%) נהרגו, ככל הנראה, בתאונות בשוליים.
בנתונים על הנפגעים בתאונות השול, בולט חלקם של הולכי הרגל בקרב ההרוגים (37 בני אדם). קטגוריית הולכי הרגל עשויה לכלול גם נהגים ונוסעים ברכב, שיצאו ממנו בעת עצירה בשול הדרך.

תאונות בשולי הדרך
מקור נתונים – תאונות בשולי דרכים בין-עירוניות בישראל – מסמך שהוגש לכנסת ישראל ב-2019

מה עושים?

במקרים בהם התקלה ברכב מאפשרת את המשך הנסיעה:

  • התקדמו בנסיעה איטית לעבר אחת מהיציאות של הדרך המהירה, ובכך תמנעו מהעמדת הרכב במקום שעלול לסכן אתכם הנוהגים ברכב ואת הנוסעים שאיתכם.
  • אם היציאה הקרובה ביותר מהדרך המהירה ממוקמת במרחק רב מהמקום שבו אתם נמצאים, סעו לאט כאשר פנסי המצוקה דולקים, עד למקום שבו המרחק שלכם מהתנועה שבכביש הוא הגדול ביותר שאתם יכולים למצוא.

במקרים בהם התקלה שברכב אינה מאפשרת לכם להמשיך לנסוע:

  • עצרו במקום הראשון שבו המרחק מתנועת הרכבים בכביש הוא הגדול ביותר והפעילו את אותות המצוקה.
  • צרו קשר בטלפון עם משטרת ישראל – שוטרים עשויים לסייע לכם באבטחת הרכב ואף במציאת הפתרונות הלוגיסטיים הנדרשים.
  • הציבו את משולש האזהרה במרחק רב מהרכב – לשון החוק מדברת על כ-150 מטר מהרכב.
  • אם בצד הדרך קיימים מעקות בטיחות, צאו מהרכב דרך הדלת הרחוקה מתנועת הרכבים בכביש, ועברו את המעקה, כך שיהווה חוצץ ביניכם לבין התנועה שבכביש. כאשר אין מעקות בטיחות – הקפידו להישאר ברכב עד להגעתו של החילוץ.

כידוע, שעות הלילה נחשבות כשעות מסוכנות יותר לנהיגה,
ואתם מוזמנים לקרוא על כך בכתבה קודמת שלנו – נהיגה לילית – באנו חושך לגרש.


About Drive Time

מגזין Drive Time מגיש תכנים מעניינים בתחום הרכב והספורט המוטורי. האתר מגיש מבט מקצועי על כלי ותוכן מענין על רכבי כביש, רכבי שטח וספורט מוטורי.

Check Also

טוארג

נהיגה לילית – באנו חושך לגרש

Tweet כן, זו אינה רק פרנויה פרטית שלכם, נהיגה לילית אכן מסוכנת יותר. אם להאמין …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page