חטא ההיבריס או חטא הגאווה אם תרצו, הוא מושג שמקורו ביוון העתיקה ובא לתאר גאווה ובטחון עצמי מוגזמים. זה בדיוק מה שעבר לי בראש כשראיתי את הפרסומת של זיקר בטלויזיה. הם מודים לכל יצרני הרכב "המסורתיים" ומסכמים: We'll take it from here.
אין לתאר.
עם גישה כזאת אפשר להמריא או להתרסק.
אז מאיפה הגעת לנו, זיקר?
זיקר הוא מותג היוקרה לרכבים חשמליים של היצרנית הסינית ג'ילי אוטו והוא הוכרז ב-2021. כן, רק לפני 3 שנים. השם משלב בין דור ה-Z לבין המילה Geek, החנון של המאה ה-21. ה-001 היא הזיקר הראשונה שהוצגה ב-2021 ומאז השנה הקודמת הוצגו עוד שלושה דגמים, ביניהם דגם ה-X שכבר מיובא ארצה. חכו, גם עליו עוד נשים את ידינו. טווח המחירים של ה-001 מתחיל ב-270 אש"ח לגרסת Long Range, ממשיך ל-295 אש"ח לגרסת Performance וכלה ב-330 אש"ח לגרסת Krypton שלפניכם. זה לא תמחור של מכונית סינית מוזלת.
.
למרות שזיקר 001 כבר תיכף חוגגת יום הולדת 3, היא מכונית מרשימה למראה. תצורת המרכב נקראת שוטינג ברייק והיא נפוצה לרוב אצל יצרני יוקרה כמו פורשה, פרארי ואסטון מרטין. הכוונה המקורית של תצורה זו הייתה לשלב בין הספורטיביות של תצורת קופה לבין השימושיות של תצורת סטיישן. החרטום האגרסיבי מזכיר את דגמי lynk& co שנמצאים גם הם בבעלות משותפת של ג'ילי ו-וולבו. החישוקים הענקיים בקוטר 22 אינץ' משתלבים היטב בפרופיל הספורטיבי. פס התאורה הרחב מאחור נאה אך לא ממש חדשני. גם בצבע לבן בנאלי, ה-001 בהחלט משכה מבטים משתאים ברחוב.
אולם התצוגה של זיקר ממוקם בקמפוס WIX החדש בצפון תל אביב באזור גלילות. ה-001 ממתינה בחניון תת קרקעי. נכנסים לתא הנוסעים והדלת נטרקת חרישית אחרינו. ה-001 היא מה שהיינו קוראים לו פעם מכונית סאלון. עם בסיס גלגלים של 3 מטרים ורוחב של כמעט 2 מטר, היא מרווחת מאוד בכל מימד.
.
תא הנוסעים מדופן בחומרים איכותיים מרשימים מאוד, ברמה שנדיר למצוא גם במכוניות שעולות כפול. התאורה הפנימית עשירה ומאפשרת התאמה אישית מלפנים ומאחור בנפרד, המושבים מעולים הן במראה והן בנוחות והם כוללים חימום וקירור. מצוין בקיץ שלנו. רשימת האבזור העשיר ארוכה מכדי לפרט ואפשר למצוא אותה באתר היבואן, אז נתקדם ברשותכם. תא הנוסעים נשמר היטב גם ברכב המבחן שכבר עבר כ-7000 ק"מ ומעיד על איכויות החומרים וההרכבה הטובות.
עוברים אחורה: במושב האחורי אפשר למצוא את כסא "הבוס" מימין. כיוון גב המושב חשמלי וכיאה למעמדו, הנוסע מאחור יכול לכוון את מרחק מושב הנוסע שלפניו. גרסת הקריפטון הבכירה מוסיפה לשוהים מאחור גם מסך בגודל 5.7 אינץ' לשליטה בשמע ובמיזוג. ה-001 נותנת כבוד למי שיושב מאחור. אם אתם מושיבים את הילדים מאחור, אפשר לנעול את אפשרויות השליטה השונות. כעיקרון שלושה נוסעים יוכלו לשבת בצורה סבירה במושב האחורי, אך מבנה בסיס המושבים והגב הקשיח במושב האמצעי מעידים שהתכנון של זיקר נתן העדפה לשני נוסעים VIP.
בהיבט הנדסת האנוש, לסינים יש עוד קצת מה ללמוד לפני שהם מתנשאים על שאר היצרנים. אם תרצו או לא, כל הפונקציות נשלטות מהמסך הראשי בגודל 15.4 אינץ'. מערכת ההפעלה והשליטה דומות עד כדי זהות לאלו שקיימות בדגמי טסלה. אפילו השליטה על כיוון זרימת האוויר מפתחי המיזוג הנסתרים זהה לגמרי. כפתורי המגע על גלגל ההגה משתנים בהתאם לפונקציות השונות ומוצגים על התצוגה העילית על השמשה. מדי פעם אותם כפתורי מגע נלחצים באופן בלתי רצוני כשמסובבים את ההגה.
בפרק המולטימדיה, מערכת השמע הממותגת-ימאהה פשוט מעולה ומפיקה סאונד מצוין. הקישוריות לטלפונים חכמים עבדה באופן אלחוטי ובצורה מעולה עם טלפון אנדרואיד. קישוריות אלחוטית עם אייפון נתמכת מאייפון 14 ומעלה. על צד הקוריוז, קיימת מצלמת פנימית אינטגרלית שמאפשרת להקליט סרטונים ותמונות של הנוסעים ברכב. קארפול קריוקי זה כאן. זיקר התפרסמה בעיתונות המקומית בתור מי שמעבירה פרטים אישיים לגורמי צד שלישי, אם לא בוחרים את הגדרת full privacy.
אם כבר דיברנו על טסלה, ההשוואה למותג הרכב האמריקאי היא לגמרי במקום. ה-001 נראית בתור המתחרה הטבעית שלה. היא אומנם יקרה יותר ממודל 3 אבל זולה משמעותית ממודל S שדומה לה בגודל וגם ממודל X. כדי להשביע את הסקרנות, נפגשנו עם בעליה של טסלה 3 והתרשמנו שהזיקר מפוארת ומפנקת יותר מבחינת תא הנוסעים ובהיבט נוחות הנסיעה. הטסלה מצידה מעניקה תחושה ספורטיבית יותר למי שנמצא מאחורי ההגה. מהיבואן של זיקר נמסר שהם מתכננים להפעיל את האפליקציה שמאפשרת הפעלה של הרכב ומערכותיו מרחוק בחודש אפריל 2024, כפי שקיים בטסלה.
מתחת למכסה המנוע הקצר נמצאת מערכת הנעה עם ביצועים פנומנאליים. שני מנועים חשמליים, אחד לכל ציר, מספקים במשותף 544 כ"ס וכמעט 70 קג"מ. גם עם משקל בסיס של 2410 ק"ג, הזיקר מסוגלת להגיע ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות קצרצרות ולמהירות מוגבלת של 200 קמ"ש. בכל אחד ממצבי הנהיגה, התאוצה מצוינת ובמצב ספורט התאוצה קרובה למסחררת. תאוצות הביניים מאפשרות לצאת לעקיפה בלי לחשוש לאיזשהו מחסור בכוח. הטרוניה היחידה היא רעש הנעה חזק יחסית למקובל ממכוניות חשמליות בזמן נסיעה איטית.
עם סוללה בקיבולת של 100 קוט"ש, טווח הנסיעה המוצהר של ה-001 עומד על 580 ק"מ. הנתון הזה יכול להיות אפשרי אם נוסעים במצב חסכוני ועם רגל שמלטפת את הדוושה הימנית. במשך יותר מ-400 ק"מ של נסיעת המבחן לא הצלחנו באמת לשלוט בעצמנו מלחוש את העוצמה המרשימה של ה-001. אז התוצאות בהתאם, עם נתון טווח מעשי מעל 400 ק"מ. בעמדות ה-DC שבהן טענו את ה-001, לא הצלחנו להגיע לזמני טעינה קצרים ומהירים. ה-001 לא הצליחה להרשים אותנו בהיבט הזה.
אז מה כן הרשים אותנו?
על הכביש הארצישראלי המצוי ה-001 מציגה איכויות נסיעה מרשימות. בידוד הרעשים פשוט מצוין: רעשי רוח נשמעים במהירות גבוהה מאוד והרעשים מבתי הגלגלים זניחים. לראיה, בקושי שומעים את הצופר מתוך הרכב בזמן הנסיעה: אי אפשר שלא לבדוק צופר בנהיגה בכבישי ישראל. בחניה שומעים את פתיחת וסגירת הידיות החיצוניות כאילו היו דלתות גלגלי הנחיתה במטוס נוסעים. יכולת שיכוך המהמורות והשיבושים בכביש מצוינת, תודות למערכת מיתלים אדפטיביים. השינוי בקשיחות המיתלים מורגש בין תכניות הנהיגה השונות. אותם מיתלי אוויר מאפשרים לכוון את גובה המרכב, במידה וצריך לעלות על איזו מדרכה ליד בית הקפה נניח. רק במהירות בינעירונית גבוהה המיתלים יורדים בעצמם למצב הנמוך ביותר לשיפור האווירודינמיות ומקשיחים את יכולת השיכוך בלי קשר למצב שבחר הנהג.
ה-001 מצוידת במערכת סיוע נהיגה עם רכיבים של חברת Mobileye הישראלית. המערכת כוללת 15 מצלמות HD 12, רדארי אולטרסאונד ורדאר קדמי עם טווח של עד 250 מטרים. המערכת הזו רחוקה כפסע מיכולת נהיגה אוטונומית. אבל לא משנה כמה נהגים טובים נהיה, היא תתנשא עלינו. בנהיגה על רכב כה חזק ובכבישי ישראל (זוכרים את הצופר מקודם, כן?), המערכת מתריעה ומתקנת את מנהגי הכביש של הנהג באופן רציף. באין אפשרות לתת לה לנהוג בעצמה, בחרנו לכבות חלק מהמערכות המציקות שמתחברות מחדש לאחר כיבוי והדלקה של הרכב.
למרות גודלה של ה-001, התנהגות הכביש טובה.אחיזת הכביש גבוהה, תודות להנעה הכפולה ולצמיגים הספורטיביים במידה 265/40R22 מדגם קונטיננטל קונטי ספורט. במצב ספורט ה-001 מותחת את מיתליה ומקטינה את זוויות הגלגול בפניות. אין פה איזו תקשורת עשירה עם השילדה והכביש אבל יש יכולת גבוהה לצלוח פניות בקצב גבוה ועם תחושת ביטחון טובה. הבלמים עוצמתיים ולא הורגשה דעיכה בעוצמה שלהם. זה חשוב מאוד כשצריך לעצור רכב חזק וכבד כמו ה-001.
עוד נקודה לציון בהיבט הניהוג היא שה-001 מאפשרת נהיגה בדוושה אחת עד לעצירה מלאה. בסופו של יום, זיקר 001 עומדת מאחורי דבר המפרסם. זה לא ששאר היצרנים הופכים להיות מחוסרי עבודה מהיום, אבל זיקר 001 היא אכן מכונית מרשימה בכל היבט. אומנם העץ-המותג צעיר וקצת בוסרי, אבל הפרי-רכב בהחלט בשל. התמחור שאפתני ביחס לרכב סיני חשמלי אבל הכל יחסי. ה-001 מתמודדת בגודלה מול מכוניות סאלון קלאסיות שעולות יותר (מרצדס C קלאס ובמוו i4) אבל מתמודדת גם בגזרת המחיר מול סיניות פרימיום אחרות כמו BYD האן ואקספנג P7.
זיקר מכוונת גבוה כדי להמריא ובהחלט מצליחה בכך.
רכב נהדר