הם כבר בשנות החמישים של חייהם, נהגו כמעט בכל רכב אפשרי. תנו להם כביש מפותל ומכונית ראויה ותראו איך חיוך רחב הולך ומתפשט על פניהם. אמנם "HYUNDAI" הוא יצרן המקושר בעיקר למכוניות יעילות אך משעממות, אבל כשמדובר בחטיבת הביצועים "N" של היצרן הקוריאני, זה כבר סיפור אחר. יצאנו עם יונדאי I20N לסיבוב.
מה כבר יכול לרגש את השלישיה המנוסה הזו, כשכל חייהם סובבים סביב מוטוריקה? מנהיגה על מסלולי מירוצים, הדרכות נהיגה, כתיבה ובחינת מכוניות קלאסיות וחדישות. נהיגה במכוניות הנושאות בקרביהן מאות כוחות סוס, בכל תצורות ההנעה ומיטב היצרנים. איזה סיכוי נותר לה ליונדאי קטנה שכזו?
.
I20N מגיעה אלינו לישראל באיחור אופנתי והופכת מיד לייחודית בקטגוריה. קטגוריית ה-Hot Hatch בישראל. סופר מיני חמות כמו ה-208 של פיג'ו, איביזה קופרה של סיאט, קליאו RS של רנו כבר לא קיימות ורק הפולו GTI של פולקסווגן עדיין כאן אך רק עם תיבה אוטומטית.
.
כן, ה-N הזו היא בעלת תיבת הילוכים ידנית, עוד מרכיב שהפך נדיר במכוניות חדשות. יש לה מנוע 1.6 ליטרים בנזין מוגדש והוא מפיק 204 כ"ס, מחובר לתיבת שישה הילוכים וההנעה היא קדמית הנעזרת בדיפרנציאל מוגבל החלקה. התאוצה ל-100 קמ"ש מעמידה אורכת 6.2 שניות. ידענו שתשאלו.
אבל אלה הם נתונים טכניים יבשים. את דעתם האמיתית של אייזיק, שימרון ואון על המכונית הייחודית הזו תקראו כאן:
במבחן רשמי – אייזיק דוידוביץ'
כאחד מהמוהיקנים האחרונים בקרב מורי הנהיגה, אני עדיין דבק בהכשרת נהגים לעתיד שדוושה שלישית לא מרתיעה אותם. לא אשקר שעברה במוחי מחשבה על רכישת יונדאי I20N כרכב לימוד נהיגה שיחליף את הרכב הנוכחי. מה רע ברכב קומפקטי במידותיו, צעיר במראהו, שיאפשר לי לשעוט איתו בסופי השבוע בכבישים מתאימים כשחיוך מרוח על פני? תנוחת הנהיגה טובה עם מדרך מצוין לרגל שמאל, המושבים הקדמיים נהדרים, ידית ההילוכים קליקית קלילה ומדויקת ואפילו המצמד בספורטיבית הזו נעים לשימוש.
כן, גם בנהיגה שלא על הקצה, הסופר מיני הזו נעימה לנהיגה. גמישות המנוע הנהנה מרצועת כוח רחבה, מאפשרת מיעוט בהחלפת הילוכים וזמינות כוח גבוהה. שילוב ההילוכים ייטיב גם עם תלמידים ונהגים חסרי כשרון בתנאי שתופעל מערכת ה-Rev matching היודעת להתאים את סל"ד המנוע בהורדת הילוכים. גם צריכת הדלק לא תעניש כי זו – הספורטיבית – התגלתה כבעלת צריכת דלק סבירה בהחלט, כל עוד לא מצמידים את הדוושה הימנית באופן קבוע לשטיח. 11.5 ק"מ לליטר לצד ביצועים שכאלה, זה בהחלט מכובד.
על קוטר הסיבוב הלא ממש קטן אפשר לסלוח לקטנה החמה הזו, אבל הקש ששבר את גב הגמל, או נכון יותר – את גב הנהג והנוסעים, היא העובדה ש-I20N היא מכונית לא נוחה בעליל כשמדובר בכבישים לא מושלמים.
אפשר להתפשר על הנוחות הזו לטובת מכונית שכזו, שהיא כמעט מושלמת בכל הקשור בחוויית נהיגה ודינאמיות, ובמיוחד במחיר שכזה. אבל להתנהלות יומיומית בלימוד נהיגה – ההקרבה גדולה מדי, לצערי
החובטת מנמיאנג – שמרון אנגל
מרץ 2020, ימים ראשונים של קורונה. אוכלוסיית העולם מפוחדת מהלא נודע, בעוד תעשיית הרכב מתקרבת למצב קטטוני.פסי יצור מושבתים בן לילה, משבר שבבים נולד, השקות נדחות ותערוכות מתבטלות.
עם זאת, קרן אור קטנה מאירה את האפלה, לפחות עבורי. טיזר מוחשך של דגם ספורטיבי ל-i20 חדשה, שזה עתה נחשפה. הפוטנציאל היה ברור – ומרגש; עקבתי אחר כל מילה ותמונת ריגול אודותיה.
אוקטובר 2020, ימים קודרים של קורונה, סגרים ויונדאי i20N אחת שנחשפת – ומאזנת קצת את המציאות ההזויה שסביבי. הביקורות בעולם מהללות– ובו במקום החלטתי שאני רוצה אחת…
שנה חלפה ועוד אחת– ואין N. בצר לי פניתי לנציגי היבואן בנסיון לשכנע אותם ששווה לתת לזה צ'אנס – ולשמחתי גיליתי שנקשתי על דלת פתוחה למחצה. ההשקה המקומית, שתוכננה לסתיו אשתקד, נדחתה שוב ושוב, עד שזה קרה…
נהיגת i20N ממלאת אותך באושר גדול, אם אתה מתחבר לז'אנר. היא חשה כמכונית ראלי לכביש;ישירה, מדוייקת, חדה וקולנית. היא שובבה מאחותה הבוגרת –i30N– ועל הדרך גם מהנה יותר. היא גם פרקטית ובעלת מידות צנועות שמתאימות לשימושנו המשפחתי ולחניה הצרה שלנו.
האם מצאתי את האחת?
אני מצרף את רעייתי לנסיעת מבחן בכבישי חיפה הרעועים, עיר מגורינו. i20N חובטת בנו ללא רחם. פסי האטה מזעזעים אותה, שיבושים שבקושי מורגשים במשפחתית ממוצעת מטלטלים אותה – ואותנו כהוגן. דגמי N פותחו על מסלולי נמיאנג ונירבורגרינג– ובמקרה של האחות הקטנה, יותר זמן כביש היה מתקבל בברכה, לצד בולמי זעזועים אדפטיביים כמו באחות הגדולה.
מחירה של i20N האמיר השבוע ל-183 אלף ש"ח– ועדיין, לא תמצאו יצרנית חיוכים גדולה ממנה בסביבת המחיר הזו, בהנחה ותוכלו לחיות עם נוחות הנסיעה הגבולית שלה.
התובנה השלישית – און יעקובסון
אני מבקר פה הפעם לא כנהג מבחן. סתם נצלן של ג׳וי רייד.
אז שתי תובנות על ה-N.
1. זו מכונית עם יכולת גבוהה מאוד, קלה לנהיגה מהירה, אחיזת כביש גבוהה והיחידה מבין כל המכוניות שנהגתי עליהן בזמן האחרון שרציתי לקחת אותה לכביש מפותל שאני מכיר באמת ורואה לאן אני נוסע.
2. מצד שני, זו מכונית עם יכולת גבוהה מדי, קלה מדי לנהיגה מהירה, אחיזת כביש גבוהה מדי, שכל נהג גם פחות מיומן יוכל להוציא ממנה הרבה והיא היחידה מבין כל המכוניות שנהגתי עליהן שרציתי לקחת אותה לכביש מפותל שאני מכיר ורואה לאן אני נוסע, כי מה שעשיתי איתה בג׳וי רייד לא היה קשור בשום אופן ליכולת שלי כנהג.
מבחינתי, בכביש ציבורי זה לא משנה שהיא יכולה להיות מהירה יותר ומהירה מאוד. זו גם ככה מהירות כבר מוגזמת ביחס לכביש שהוא… ציבורי.
על מסלול מין הסתם לא נהגתי בה.
על השמונים אחוז יכולת שלה היא מכונית מהירה מאוד, אבל איפה זה מעצים אותך בתור נהג? יש לה אלקטרוניקה וכיול משובח שפשוט מאפשרים לך לקבור את הדוושה ברצפה, להפנות את ההגה כמה שצריך ופשוט לצאת מהפניה בלי שום דרמה.
זה סוג של משחק מחשב עם מצב ״נו קראש״ מופעל. איפה ההתעלות של מינון דוושת הגז במילימטרים על מנת להחזיק את האוטו על גבול האחיזה והידיעה שמ״מ אחד יותר מדי עשירית שניה מוקדם יותר גורם לגלגלים הקדמיים להרחיב את הקו ולך את התובנה שאיבדת עכשיו עשירית שניה כי היית חרמן על דוושת הגז?
שתי תובנות? חסרה לי השלישית: זו שתיקח אותה בכביש מפותל ושומם לנהיגה שתמקסם אותה ואותי, תובנה שתבדוק איך היא בנהיגה בסגנון קצת פחות מסלולי ויותר אגרסיבי.
יש לי תחושה שהתובנה השלישית והנעדרת תהיה התובנה השלישית והנהדרת.