את המרצדס הזו אין צורך להציג; מדובר בשושלת של דגם ותיק מוערך ומוכר שאם התמזל מזלכם חוויתם אותו באופן פרטי ולא רק בנסיעה מזדמנת במונית. מרצדס E קלאס בדור השישי שלה W214 (מאז W124 1993) או, אם תרצו – עשירי ( W120 1953 ׂׂ) כאן בגרסה ההיברידית נטענת, ברמת הגימור 'פלטיניום' ובתוספת חבילת AMG. אז כן – קיבלנו אותה למבחן, בצבע לבן…
קשה להבחין בשינויים העיצוביים בין הדור הנוכחי לזה הקודם: פנסים מעט צרים יותר, שבכה קדמית ומכסה מנוע מעט גדולים יותר. הפלטפורמה מעודכנת ומחוזקת, בסיס הגלגלים ארוך ב-2.2 ס"מ (296.1 ס"מ) והאורך הכללי צמח ל-494.9 ס"מ. מכונית המבחן מעוטרת בתוספות חבילת AMG Line כמו פתחי מפלט, כונסי אוויר, חישוקי 20", כמו גם – דוושות ספורט מחוררות ובלמים משופרים. הידעתם, למשל, שה- E קלאס החדשה מתהדרת בנתון מקדם גרר מעולה של 0.236?
.
קיבלנו את מכונית המבחן בצבע לבן, אך כשידית הדלת נשלפה לה והדלת המאסיבית נמשכה לאחור, נתגלה לפנינו תא הנוסעים מרשים שהושפע מדגמי EQ החשמליים. ל- E קלאס שורת מסכי ענק: אחד ללוח המחוונים (12.3 אינץ'), השני במרכז לטובת מערכת המולטימדיה (14.4 אינץ') ואחד נוסף המוצב מול הנוסע ומציג תכני וידאו שאינם ניתנים לצפייה ממושב הנהג, תודה לאל.
E300e – מהירה – לא ספורטיבית
המכונית הענקית ששוקלת 2210 ק"ג לא מתנהלת לה בכבדות. ככה זה כשעומדים לרשותך מנוע 2 ליטרים טורבו – בנזין ומנוע חשמלי המספקים 56 קג"מ מרביים כבר ב-2000 סל"ד והספק של 313 כוחות סוס כשסיבובי המנוע נוסקים ל-6100 סל"ד. נכון – 6.4 שניות למיאוץ הקלאסי ל-100 קמ"ש ו-236 קמ"ש מרביים כבר לא מרגשים אף אחד, אבל זו לא גרסת AMG שרירית, אלא רק חבילת עיצוב שכזו.
E300e היא גרסה שלא תוכננה לרגש אתכם ולסמר את שיער ראשכם עם האצות מטורפות והשחזת צמיגים בפניות מהירות. מדובר במכונית סאלון נינוחה הנשענת כאן על כריות אוויר, מבודדת ומפנקת את הנוסעים בנסיעה חרישית, אבל היא גם תדע למהר, אם רק תבקשו ממנה.
אתם יכולים להורות לה לשמר אנרגיה בסוללות ליום סגריר (או מדויק יותר- לנסיעה חרישית וחשמלית במרכזי ערים המחייבות זאת), להתנהל בצורה היברידית חכמה, להתנהל רק על חשמל או לשנס מתניים ולעבור למצב 'ספורט'. או – אז יתחדדו להם כל האלמנטים המשפיעים (מנוע, גיר, הגה, מתלים) והמרצדס תהפוך לחדה יותר, נשלטת יותר ומהנה יותר בכביש המפותל. כל זאת בליווי צליל ספורטיבי ומחרמן להעלאת המורל.
לא – 300 פלאג-אין כבדה ומנותקת מכדי להפוך לסאלון – ספורט מהנה לנהיגה עבור חובב ההגה והיא נועדה לתגמל את נהגה ונוסעיה במקומות אחרים.
"במקומות האחרים"
אנחנו עכשיו ב'מקומות האחרים', משייטים בכביש המהיר צפונה עם E300e. בחרתי, הפעם, לשבת במושב האחורי שחולם להיות S קלאס, אך הוא עדיין לא שם. מוזר מאוד שלפתחי המיזוג מאחור אין כפתורי שליטה נפרדים / אזור אקלים נפרד. גם פעולת מתלי כריות האוויר (ובמיוחד מאחור) עדיין לא ברמה הסופר-גבוהה של האחות הגדולה. אבל אנחנו לא מקטרים, אלא רק מביטים מעלה דרך חלון הגג הפאנורמי הענק, מקווים שאף כטב"מ לא מצלם אותנו מלמעלה.
מקום אחר שבו מצטיינת מכונית מסוג פלאג-אין, הוא צריכת דלק מינימלית ביחס לביצועים. קיבולת הסוללה כאן היא של 25.4 קוט"ש והיא מאפשרת טווח נסיעה חשמלי של כ-100 ק"מ, כמעט כפול מזה של הגרסה היוצאת – טווח גדול שיספיק לכם לנוע, ברוב הזמן, על יונים חשמליים ולא בנזין יקר. נתון רשמי של 125 ק"מ לליטר נשמע דמיוני, אבל, הוא תלוי, בעיקר באופן השימוש ברכב.
E קלאס מרווחת ונוחה יותר מ-EQE כמו שה-S ביחס למקבילתה החשמלית, אך בגרסה זו נפח תא המטען מצטמצם לו מנפח תא המטען של 540 ליטרים (שבגרסת ה-200 ) ל-370 בלבד בגרסת 300 הנטענת בעלת הסוללה הגדולה. גם כשמדובר בתחושת איכות הבניה והחומרים, סדרת מכוניות החשמל של מרצדס – EQ מרגישות פחות מוצקות מהמקבילות המסורתיות. הכל כאן יצוק ומרגיש עמיד, גם אם מצאנו שהפלסטיק מאחורי משענות הראש הקדמיות לא מרגיש מושלם כמו השאר.
חוליו איגלסיאס מהתחת…
יש כאן חלונות אחוריים כהים, גימור עץ פנימי, סביבת לוח מחוונים בחיפוי עור נאפה, חבילת חימום מורחבת הכוללת חימום לכריות המושבים, משענות הגב ומשענות היד, מערכת היגוי אחורי עם זווית של עד 4.5 מעלות, מערכת שמע Burmester עם 17 רמקולים.
חלונות אחוריים תוכלו להדביק במשפחתית שלכם אצל כל מתקין באזור התעשייה הקרוב לביתכם. מערכת שמע Burmester כמו במכונית המבחן כבר תעלה לכם המוווווון כסף. מדובר באחת ממערכות הרכב הטובות שחווינו, כזו שאת הוויברציות והבס מרגישים דרך המושבים עצמם. זה מוסיף לחווית השמע הרהוטה עם הצליל הנקי והעצמה האדירה, וכזו, בדיוק, אנחנו רוצים כשנהיה גדולים.
מערכת ההיגוי האחורי תפתיע אתכם בפניית הפרסה הראשונה – תתרום רבות לכושר התמרון העירוני של המכונית הגדולה, הפניית ההגה בפעם הראשונה לא מרגישה טבעית כמו בהיגוי קדמי בלבד. ההיגוי האחורי תורם גם לשיפור אחיזת הכביש, כשהמכונית הכבדה הזו נדרשת להלחם בכוחות הפיזיקה הגדולים שכפיתם עליה בסיבוב, סיפור מורכב של זוויות היגוי וזוויות החלקה, שמוטב ונשאיר למהנדסים.
מחיר של 740,000 ש"ח לגרסה זו, עוד לפני הוספת חבילת AMG שכלולה ברכב המבחן, הוא לחלוטין לא עממי, אלא שכאן מדובר ביצרנית רכב הותיקה ביותר, בעלת מוניטין וקידמה טכנולוגית המובילה את עולם הרכב כולו ואת עולם הפרימיום התחרותי.
כחובבי נהיגה, נשמח להתיישב דווקא מאחרי הגה גרסאות השרירים שבראשן AMG החזקות והספורטיביות יותר ובעיקר – קלות יותר.
בינתיים – E300e היא הגרסה הבכירה בארץ.