"הרכב הטוב ביותר בעולם" – כך רשום בקטלוג של מרצדס S500, מושכת אליה מבטי הערצה מחבורת נערים מתלהבים המתגודדים סביבה. גם הנהג במכונית שלידי, דואג לסמן לי שהוא מרוצה מה"בחירה שלי". ה-S היא סמל ליוקרה, לטכנולוגיה מתקדמת ולבטיחות. אני מחנה אותה סמוך ליונדאי I10 ידנית ותיקה וצנועה, גם היא מבית היבואן 'כלמוביל'. יחי ההבדל.
ידיות פתיחת הדלתות נשלפות להן ומשיכה בהן מגלה עד כמה כבדה דלת הכספת – מרצדס הזו. S קלאס תמיד הייתה מרצדס קלאסית, כזו המשלבת ממדים נדיבים, פאר, איכות וטכנולוגיה המחלחלת גם למכוניות של פשוטי העם.
"S-קלאס" הוא כינויה הרשמי של מכונית הפאר, החל משנת הדגם 1972 (W116ׁׂׂ) כאשר האות S מסמלת את האות הראשונהׂ במילה"Sonder" בגרמנית אשר פירושה "מיוחד".
גם אם בעבר היינו רגילים לשינויים עיצוביים דרמטייים (יחסית) בשלושה הדורות של דגמי המרצדס S קלאס העיצוב הוא יותר אבולוציוני וכולל סוג של ליטוש מעוצב לנוסחה שמרצדס נוכחה כי היא עובדת היטב:
קווי העיצוב האלגנטיים, החזית הדינמית ובעלת הנוכחות, מול והירכתיים הסולידיים מאחור, אשר מזכירים מאד את העיצוב של ה-E קלאס המחודשת.
העיצוב הנאה מסתיר מאחריו גם מבנה אירודינאמי יעיל המתהדר במקדם גרר מדהים של 0.22CD.
אבל מרצדס, כמו מרצדס, לא יכולה ללא שינוי דרמטי, ובמקרה של דגם מרצדס S500 שנת 2021, היא שמרה אותו דווקא לתא הנוסעים שברכב.
כאן, כבר לא מדובר רק בעיצוב הטרי והמינימליסטי ששולט בו, אלא גם באלמנטים נוספים, כדוגמת מסך המגע האנכי "12.8 של מערכת MBUX (בת הדור החדש) שמוקם קרוב לידי הנהג לצורך נוחות התפעול, שפע של מצלמות היקפיות במבט עילי ובתצוגת תלת-מימד, חיישנים בטכנולוגיית AI בתא הנוסעים, הקוראים את שפות הגוף של הנוהג ברכב והנוסעים בו ומפעילים את המערכות השונות בהתאם לקריאה (למשל, כיוון אוטומטי של מראות הצד על פי הסטת המבט של הנהג), שפע הטכנולוגיה המודרנית שממנה נהנים הנוהג והנוסעים, והתפעול החשמלי שמתייחס, בערך, לכל דבר שאת הפעלתו ניתן "לחסוך" מהנהג ומהנוסעים.
כאן, נוחותם של הנוסעים מאחור, בניגוד לדגמים אחרים, מוצבת במרכז תשומת הלב, ולכן, בידיהם נתונה השליטה על כלל מערכות הנוחות שנמצאות ברכב (ותאמינו לנו, יש שם לא מעט), וזאת, ישירות מממקום ישיבתם שבמושב האחורי של הרכב. מרצדס S500 כוללת גם חידושים פורצי דרך בתחום הבטיחות, כדוגמת למשל מערכת בת 12 כריות אוויר, בתוכן – גם כריות האוויר המיועדות לנוסעים מאחור וגם את כרית האוויר שבין המושבים הקדמיים.
הדגם שבחנו, דגם S 500 4MATIC, מצויד במנוע 3.0 ליטר שישה צילינדרים טווין-טורבו (הכולל מגדש טורבו חשמלי) והוא מייצר הספק מרבי של 435 כ"ס ומומנט מרבי של 53 קג"מ.
מנוע זה אף משודך לתיבת אוטומטית בת 9 הילוכים, אולם הכוח עובר לכל ארבעה הגלגלים, מה שמסוגל להפיק תאוצה של 0-100 קמ"ש ב-4.9 שניות ומהירות מירבית של 250 קמ"ש, לצד צריכת הדלק המשולבת של 11.9 ק"מ לליטר (9 ק"מ לליטר במהלך המבחן). המנוע נעזר במערכת המיקרו-היברידית EQ 48V, אשר מאפשרת למנוע התנעה מהירה וחלקה יותר, תפעול מגדש המדחס החשמלי / הטורבו ואף סיוע למנוע הבנזין בעת ההאצה.
חבילת האבזור של מרצדס S500 כוללת, בין שאר הפינוקים, מושבים קדמיים שהם בעלי תמיכה דינמית, אוורור / חימום ו-10 תוכניות עיסוי, את מערכת ההפעלה MBUX בשליטה קולית (באנגלית), מערכת שמע Burmester®, את מערכת תאורת האווירה הדינמית בת 64 הגוונים, 8 שקעי USB Type-C, גג פנורמי מזכוכית בפתיחה חשמלית, מערכת בקרת אקלים בת ארבעה אזורים, חבילת בישום וטיהור האוויר, וילון אחורי חשמלי, תא מטען נפתח חשמלי ללא מגע, מערכת חנייה אוטומטית בניצב / במקביל, ולמעשה, עוד רשימה ארוכה של אבזור נוחות ובטיחות, שאם נתמקד דווקא בה, אנחנו עלולים להחמיץ את חוויית הנסיעה ברכב.
אבל האבזור הוא רק חלק אחד בסיפורה הדינאמי של ספינת הדגל הזו. היא מפליגה לדרכה על מערכת מתלי AIRMATIC – מתלי אוויר המבודדים את הנוסעים באופן מרשים ביותר, גם אם מדובר בחישוקי גלגלים ענקיים של "20. הספינה הענקית הזו המשתרעת על פני כ-5.3 מטרים ושוקלת יותר מ-2 טון, נשלטת כאילו הייתה רקדנית בלט דקיקה וגמישה. אחיזת הכביש שלה נוסכת בטחון גם במהירויות מאד גבוהות, ויכולות ההפניה והתמרון, משתפרות מאוד תודות להיגוי לסרן האחורי.
אמנם אין כאן מנועי 6 ו-12 צילנדרים אותם תמצאו בגרסאות ה'מייאבך' היקרות יותר. אבל כוח וביצועים לא חסרים כאן. בכלל, חווית הנהיגה או בעצם הנסיעה במרצדס הבכירה, מתמקדת בעיקר במושב האחורי, שם ניתן למתוח איברים, ולנמנם, לנהל שיחות, לעבוד, בדרך לישיבת ההנהלה.
S קלאס נחשבת כבר שנים כאמת המידה בקטגוריית מכוניות הפאר – מובילה את הקרב מול יריבות מעולות מבית, כמו במוו סידרה 7 ואאודי A8. למרות הביצועים המעולים, נוחות הנסיעה המדהימה ובידוד הרעשים המרשים, מקומה של מכונית המונעת במנוע בעירה פנימית, הולך ונדחק ע"י מכוניות המונעות בחשמל. גם כאן, בקטגוריית הפאר, עומדת לתפוס את מקומה של זו בעתיד, מכונית הפאר החשמלית של מרצדס ה-EQS אשר נחשפה לאחרונה. עד שזה יקרה, S500 שכאן, תעמוד לרשות האמידים שביניכם תמורת 1.25 מיליון ש"ח.