סקודה אניאק קופה – חוויה חשמלית כחולה


והנה התחלנו שנה אזרחית חדשה. הפרסומת הנוכחית של סקודה רצה על הטלוויזיה בסלון ומאחלת לנו "שנה של חוויות טובות יותר". אני לא חושב שזה יהיה קשה במיוחד לאור "החוויות" שעברנו בשנה הקודמת.
למרות כל מה שעברנו, החיים ממשיכים ביחד עם הציפייה להחזרתם של כל החטופים מעזה. בשביל לראות אם סקודה עומדת מאחורי דבר המפרסם ולחוות משהו קצת אחר, לקחנו למבחן דרכים את אחד הדגמים המסקרנים יותר שיש לסקודה להציע כיום: סקודה אניאק קופה sportline. שם די ארוך לרכב די גדול.
.
אניאק הוא הדגם החשמלי המלא הראשון של מותג סקודה והראשון בקונצרן פולקסווגן שמושק על פלטפורמת MEB, שמשותפת גם לפולקסווגן ID.4. האניאק הוצגה בתחילה בתצורת רכב פנאי האצ'בק והחלה להימכר באירופה לפני יותר משלוש שנים. שנה לאחר מכן הוצג דגם הקופה שלפנינו. השם אניאק נגזר מהמילה אניה באירית שמסמלת שורשים ומהות וזהו השם הראשון של דגמי סקודה החשמליים שיתחילו באות E. גרסת הקופה של אניאק מיובאת לארץ בארבע רמות אבזור שמתחילות ב-236 אלף ₪ ומגיעות ל-288 אלף ₪ עבור גרסת הספורטליין "שלנו".
.
במצב סטטי פנים מול פנים, האניאק קופה נראית גדולה אבל נראית טוב: צדודית קופה ספורטיבית, צבע כחול עמוק, חישוקי 20 אינץ' מרשימים בעיצוב סקודה אופייני ושבכה קדמית מוארת שעונה לכינוי Crystal Face. הכינוי קופה מקושר כמעט אוטומטית למשהו ספורטיבי ואני חייב להודות שלמרות הגודל, האניאק קופה משדרת תחושה ספורטיבית במראה שלה. היא לא נראית כמו האניאק ליסינג הלבנה של השכן. התחלה טובה לחוויה אחרת. כצפוי מדגמים ספורטיביים למראה בעת הזו, כיתוב הדגם על הישבן נכתב באותיות מושחרות. ואם תהיתם לגבי ה-iV, הוא מייצג את תת-המותג של סקודה לרכבים חשמליים ופתרונות תחבורה.

אניאק קופה

תאורת וולקאם עם כיתוב סקודה שמוקרן על הרצפה מקבלת את פנינו בכניסה לסקודה הכחולה. תא הנוסעים המרווח צבוע כולו בגוון שחור, כולל הדיפונים מקו הדלתות ומעלה, כנהוג בדגמים גרמניים מסדרות ספורטיביות. שני מסכי תצוגה ניצבים מול הנהג, המסך הראשי בגודל בלתי נמנע של 13 אינץ' ומסך קטן יותר מאחורי ההגה הסקודאי המעוצב. במגע ראשון, המושבים הספורטיביים המשולבים באלקנטרה מרשימים במראה וביכולת התמיכה. השילוב של עור מלאכותי בלוח המחוונים עצמו נראה ומרגיש טוב. תאורת אווירה אדומה מוסיפה לתחושה הספורטיבית.

אבל מה עם קצת חוויה למשפחה?

סקודה אניאק קופה מוגדרת כרכב פנאי ומעצם מידותיה מיועדת לשינוע משפחות על ילדיהן. נסתכל קצת על המספרים: עם בסיס גלגלים של 277 ס"מ ורוחב של כמעט 188 ס"מ, האניאק קופה מציעה מרחב פנימי מכובד. מלפנים המרחב בסדר גמור, כאשר הקונסולה הגדולה בין המושבים גוזלת מהמרחב אך מתגמלת בהרבה חללי אחסון שימושיים. במושב האחורי נמצא מרחב מחייה מצוין עם רצפה שטוחה, תאורת רגליים, פתחי מיזוג עם שליטה נפרדת, כיסי מושבים עם מקום לטלפון וגם וילונות מקוריים נגללים לחלונות האחוריים. על כל הטוב הזה משקיף גג זכוכית פנורמי ללא כיסוי נגלל מובנה. אין ספק שבארץ השמשית שלנו זה חתיכת הימור, אבל בינתיים נראה שבעלי הטסלות מסתדרים עם הפיצ'ר הזה. בתא המטען של האניאק שלנו היה כיסוי בד קשיח מתקפל כדי לכסות את החלון בעת הצורך. במזג האוויר השמשי העדין של חודש ינואר לא היה צורך להתקין את הכיסוי, אבל צריך לעשות Rain check בימי חודש אוגוסט המהביל.

בחלק מגרסאות הקופה של רכבי הפנאי, היצרנים הרגילו אותנו להתפשר בהיבט המרחב הפנימי או אפילו להסתפק במושב אחורי שמיועד מראש לשני מבוגרים. זה לא המצב באניאק קופה: המושב האחורי מספיק רחב לשלושה מבוגרים ומרחב הראש מתאים גם למבוגרים שמתנשאים מעל 180 ס"מ. תשומת הלב לשינוע המשפחה מתבטאת גם ב-וו עגינה למושב בטיחות לתינוק גם בגב המושב הנוסע הקדמי ובתא המטען. פתיחה של דלת תא המטען החשמלית חושפת תא מטען גדול ועמוק. המספרים מדברים על נפח של 570 ליטר, 15 פחות מהאניאק "הרגילה". מתחת לדיפון השטיח נמצאים תאי אחסון גדולים שאפשר לפרק אותם ולהגדיל משמעותית את הנפח אם התעקשתם להגיע לסייל של איקאה בלי גגון. שימושי כבר אמרנו?

אניאק קופה

הנדסת האנוש ואיכות ההרכבה והחומרים טובים, כצפוי מרכב של קונצרן פולקסווגן אבל הנדסת האנוש פחות מרשימה כשמגיעים לתפעל את פסנתר הכפתורים מתחת לפתחי האוורור בזמן נהיגה. שינוי עוצמת השמע בהחלקת אצבע על הפלסטיק השחור מתחת למסך זה נחמד אבל לגמרי גימיק. למרות איכות תצוגת המסך הראשי והיכולת להגדיר קיצורי דרך שימושיים, מערכת ההפעלה לא הרשימה עם סבך התפריטים ופעולה לא הכי חלקה עם קישוריות אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו. בדגמי פולקסווגן/סקודה הקודמים זה היה פשוט יותר ועבד טוב יותר.

אניאק קופה

אחרי שהאניאק קופה עמדה בהצלחה במבחן אולם התצוגה הסטאטי, הגיע זמנה לספק לנו את חווית הנסיעה. למרות השאיפות הספורטיביות במידות הגלגלים והגומי, איכות הנסיעה של האניאק מתגלה כמצוינת. רעשי הרוח ורעשי הכביש מבתי הגלגלים מינימליים ומראים שפולקסווגן לא חסכו בהיבט חומרי הבידוד. מעל מהירויות כביש שש רעשי הרוח והכביש בתא הנוסעים מתגברים אבל לא חורגים מהמקובל במהירות כזו. אניאק קופה מצוידת במערכת מיתלים אדפטיבית שתכונותיה ניתנות לשינוי דרך מצבי הנהיגה. ההבדל בין מצב נוחות למצב ספורט לא משפיע באופן קיצוני על נוחות הנסיעה. האניאק סופגת על המהמורות בכבישים בינעירוניים עם תנועות גוף ארוכות, קצת כמו ג'יפים "של פעם". בשורה התחתונה

האניאק מרגישה כמו קרוזרית, רכב שיכול לגמוע מרחקים ארוכים בלי טיפת מאמץ.

אניאק קופה

למרות שכאמור לעיל האניאק תוכננה מלכתחילה על פלטפורמה חשמלית, עדיין יש לה "מכסה מנוע". המנוע החשמלי עצמו מורכב על הציר האחורי ומניע את הגלגלים האחוריים. המנוע מפיק 204 כ"ס דרך סוללה בנפח 82 קווט"ש. עם הספק כזה ומשקל עצמי נקי מעל 2100 ק"ג, האניאק מרגישה זריזה יותר מנתון ההספק הרשמי אבל אי אפשר לצפות ממנה לביצועים ספורטיביים. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 8.7 שניות עד למהירות מירבית מוגבלת מחשב של 160 קמ"ש. בהשוואה לחשמליות אחרות עם הספק דומה שמורידות את הכוח דרך הגלגלים הקדמיים, האניאק מרגישה הרבה יותר בוגרת ולא "פרחחית" כמוהן. היא מצליחה להוריד את הכוח לכביש בלי פרפורים ואיבוד אחיזה מביך. תאוצות הביניים טובות, בעיקר מתחת ל-100 קמ"ש אבל הן לא מהמהירות בין החשמליות. הטווח המוצהר לפי היצרן הוא 555 ק"מ, כאשר בפועל הצלחנו לסחוט טווח ריאלי של כ-500 ק"מ.

אבל היי, מה עם הספורט? גם קופה וגם ספורטליין, לא?
עם כל רוח הקרב שנושבת מהעיצוב הכולל של האניאק, היינו חייבים לחוות את מה שיש לה להציע מבחינה דינאמית. על צמיגי ברידג'סטון טורנזה אקו במידה 235/50R20 מלפנים ו- 255/45R20 מאחור, מגבלות האחיזה של האניאק גבוהות מאוד. היא צולחת פניות במהירות גבוהה ומעוררת השתאות. ההנעה האחורית מאפשרת לכוח לרדת לכביש בצורה טובה יותר ומונעת לוחמת הגה, כמו שניתן לחוות בחשמליות אחרות. מעבר לזה, האניאק מרגישה מכונית גדולה: היא רוכנת על מיתליה גם במצב הספורט של מערכת המיתלים וזה מורגש בעיקר בעת העברות משקל. למרות היכולות הדינאמיות המרשימות, האניאק לא מצליחה להעביר לנוהג בה תחושות ספורטיביות וזה קצת מפספס את המטרה לשמה התכנסנו.

אניאק קופה

סקודה אניאק קופה ספורטליין מספקת חוויה חשמלית מעניינת. לטעמי היא נראית טוב ומצליחה להעלות את סקודה כיתה בבית הספר לעיצוב פנימי וחיצוני. היא נוחה ושימושית מאוד, מתאימה היטב לשינוע יומיומי של משפחה לנסיעות ארוכות, לאסוף את החברים של אבא לחומוס בשישי בבוקר או להקפיץ את החברות של אמא לדרינק ב-Happy Hour. יחידת ההנעה טובה והבחירה בהנעה אחורית להורדת הכוח לכביש מתגלה כיתרון גדול. אבל למרות הניסיון להדביק לאניאק קופה sportline תדמית של רכב ספורטיבי, בפועל היא לא מספקת את הסחורה הזו.
בשביל זה כנראה נצטרך לחכות לגרסת ה-vRS של אניאק קופה.


About דניאל סקלי

מעריץ של רודסטרים והחיים הטובים

Check Also

מרצדס E Class החדשה – השקה בישראל

Tweet כלמוביל מרצדס משיקה בישראל את הדור החדש של מכונית הסאלון האייקונית– ה-E Class, שמשלבת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page