לצערי, את ימי העיתונות של תערוכת ג'נבה 2020 החמצתי. התערוכה הבינלאומית התבטלה בגלל הקורונה, ואיתה גם ההזמנה לאירוע העיתונות "מכונית השנה באירופה". כך, מצאנו את עצמנו, בתי נעה ואני, ספונים ברכב בעיירה גרינדלוולד השוויצרית והמושלגת, מול מסך הסמארטפון, צופים בשידור ישיר בטקס המקוון.
ספירת הנקודות בין המועמדות הסופיות, וביניהן טסלה מודל 3, רנו קליאו, טויוטה קורולה ועוד, הביאה בסוף להכרזה על המנצחת: פיג'ו 208 דור 2.
שמחתי.
נעה אולי לא יודעת, אבל לאבא הייתה פעם פיג'ו 205 1.4 GR. יופי של מכונית. נעה גם לא יודעת שאבא חיפש בנרות, לפני שמצא את אותה GR, את גרסת ה-GT של ה-205. זו לא הייתה ה-GTI האגדתית, אבל GT בעלת 85 כ"ס שהייתה מעט יותר ספורטיבית מה"רגילה", הייתה נדירה מאוד בארץ. לא מצאנו כזו למכירה.
עכשיו, כאן בישראל, נעה ואני יושבים ב-208 בגרסת GT Line.
יש כאן מנוע 1.2 טורבו בהספק של 130 כוחות סוס, הספק שאפשר היה למצוא ב-205 רק בגרסה הספורטיבית החזקה יותר – 1.9 GTI. ב-208 הנוכחית, סימול GT Line מסמל רמת גימור בכירה, והיא לא שונה מהותית מרמת הגימור הנמוכה יותר Premium. רוצים גרסה ספורטיבית? חכו ל-208 PSE שתוצג בהמשך.
אבל לא באנו לכאן כדי להתרפק על העבר, למרות שלקטנות של פיג'ו יש הסטוריה מרשימה שמתחילה למעשה ב-104 הקסומה, מגיעה לשיאה ב-205 האגדתית ׁׁ(שכמעט כמעט ,זכתה בתואר מכונית השנה) ו-206 אלופת המכירות, מאכזבת ב-207 ומתרוממת שוב ב-208. ובמיוחד בדור השני שעליו אנחנו נוהגים כרגע.
208, קיבלה ניקוד של 281 נקודות משופטי התחרות ההיא, וזכתה לשבחים על עיצובה החיצוני המרהיב. אבל זה לא נגמר בקנקן. גם תא הנוסעים מושקע ובמיוחד סביבת הנהג הכוללת לוח מחוונים דיגיטלי תלת ממדי, הגה קטן ממדים וידית בורר מצבי הילוכים שאני מאוד אוהב. (אבל למה בארץ, הצג המרכזי איננו בגודל "10 HD הקיים ברמת הגימור הזו בחו"ל אלא "7 בלבד?)
מכונית סופר מיני, או משפחתית קטנה, אם תרצו, מעולם לא הייתה נראית עשירה ומושקעת כל כך כמו כאן. מושבי ספורט כמו שבגרסת ה-GT Line , ניתן היה למצוא בעבר רק במכוניות הרבה יותר יקרות.
העיצוב מרהיב, החומרים והאיכות טובים. אבל התצפית החוצה קצת נפגעת בגין אותם קורות קדמיות עבות. גם תפעול אלמנטים מסוימים במולטימדיה לא זוכים לציון "מושלם". הקו הביקורתי, ממשיך גם למרחב במושב האחורי – בסיאט איביזה, המתחרה, הוא בהחלט נדיב יותר.
רוב הקטנות של פיג'ו התפרסמו ביכולתן לשלב בין נוחות נסיעה טובה וניהוג משובח. ה-208 החדשה מוכיחה שמהנדסי החברה לא שכחו את מלאכתם. הנוחות מתבטאת בבידוד רעשים טוב, שיכוך מהמורות מוצלח (על – אף גלגלי "17 עם חתך 45) ומושבים מצוינים. הניהוג מזכיר לנו למה אנחנו אוהבים מכוניות סופר מיני ולא מכוניות מגושמות, ודי לחכימא ברמיזא.
יחידת הכוח של הצהובה הזו מפיקה 23.4 קג"מ כבר בסל"ד נמוך ובשילוב עם התיבה האוטומטית בעלת 8 המהירויות, התוצאה מתבטאת בזריזות וביצועים טובים בהחלט. אם תציצו במפרט היצרן, תגלו שהיא מגיעה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 8.7 שניות, אבל מדובר בשיטת מדידה עם נהג בלבד. מה שחשוב יותר היא העובדה שזמינות הכוח טובה מאוד, והנהיגה נעימה. מנוע שלושת הבוכנות אמנם מפיק ויברציות בסיבובי סרק אבל לא משהו שמטריד מדי. מאידך, כשהוא במעלה הסל"ד המנוע החביב מייצר סאונד גרגרני וספורטיבי.
ומה בדבר צריכת הדלק? אתם שואלים. זו כמובן מושפעת מאופי הנהיגה, במיוחד במנועי טורבו. אצלנו היא צרכה כ-12 ק"מ לליטר במהלך כל ימי המבחן. אצלכם, אם תנהגו באופן מתון יותר, היא תציג על מחשב הדרך גם 17.5 ק"מ לליטר. ראליים.
208, כמו אחותה לקונצרן, האופל קורסה שנבחנה כאן לאחרונה, מבוססת על פלטפורמה המסוגלת להכיל מנועי בנזין, דיזל ואף הינע חשמלי. זה עוד אחד מנימוקי השופטים בתחרות "מכונית השנה". את החשמלית אנו נבחן כאן בקרוב ואת גרסת הדיזל לובינסקי לא מייבאים. היינו שמחים אם גרסת 100 כוחות הסוס הידנית הייתה מגיעה למתחם שורק, ותרשו לנו לפנטז גם על כך שהיצרן ישדך בין מנוע ה-155 כוחות סוס ושלוש דוושות (או בכלל יציע ב-208 את ההספק הזה).
אבל כידוע, הקהל ברובו רוצה אוטומטיות. אוטומטיות ושיהיו מאובזרות. ל-208 לא חסר כמעט כלום, לא בגרסת הפרימיום S ובטח לא בגרסה היקרה יותר הנבחנת כאן. בקרת שיוט אדאפטיבית, בלימה אוטונומית, תיקוני סטייה (שהתגלו קצת כאגרסיביים בתיקונם), ניטור שטחים מתים במראות, פנסי לד בעלי אלומה חכמה ועוד. אהבתי גם את המפתח החכם הנועל ופותח את הרכב עם התקרבות או התרחקות ממנו, ללא צורך במגע- הכי פשוט ונכון.
208 היא מכונית חשובה מאוד לפיג'ו. הקטגוריה הזו הייתה חשובה ליצרן הזה מאז ומתמיד. קונצרן PSA לא יכול להרשות לעצמו לפשל במסע ההתעוררות המחודש שלו ובטח לא כשמדובר בקטנות הכל כך מזוהות עם היצרן. אין ספק שהם הוציאו תחת ידם מכונית מוצלחת מאוד שזכתה להכרה כזו גם מצד עיתונאי הרכב באירופה בצורת תואר "מכונית השנה".
208 מיובאת לארץ ומציעה סופר מיני מצוינת עם ערך מוסף. היא אמנם קטנה יחסית במידותיה, אבל עושה כמעט הכל, כמו גדולה. נשאלת רק השאלה אם המחיר של – 125,000 ש"ח בגרסת ה-GT Line איננו יומרני מדי? השאלה הזו עולה לאור העובדה שאפילו האחות האופנתית והמרווחת יותר – 2008 (ברמת גימור נמוכה יותר) קרובה אליה כל כך במחירה (128,000 ש"ח). ומה לגבי קומפקטית מצוינת פורד פוקוס ST Line בעלת 182 סוסים, המתומחרת ב-130,000 ש"ח?