סיאט איביזה 1.0 – הקטנה הטובה ביותר


בגשם שוטף, בשעת לילה מאוחרת, הוחלט לנסוע לעין כרם. אל תשאלו למה. פשוט הוחלט. 
הדרך כללה כבישים מהירים, דרכים אורבניות ובנוסף – כבישים הררים צרים ומפותלים. 
את הנסיעה הזו עשינו בסטייל. זאת אומרת עם הסיאט איביזה 1.0 ברמת גימור סטייל. 

עין כרם היא שכונה בפאתיה הדרום-מערביים של ירושלים. עד למלחמת העצמאות שכן במקום כפר ערבי ולאחר התרחבותה של ירושלים הוכרז הכפר כשכונה של העיר. גם האיביזה החדשה עברה שינוי – אמנם המידות החיצוניות שלה נשארו דומות לזה של הדגם היוצא אבל איביזה החדשה התבגרה.

איביזה החדשה מבוססת על פלטפורמת  "MQB  EVO". זהו פיתוח חדש של קונצרן פולקסווגן ואיביזה של סיאט היא המכונית הראשונה בקונצרן שזוכה להשתמש בפלטפורמה הזאת, לפני מקבילותיה  – פולו, פאביה, ו-A1.

בהשוואה לדגם היוצא, ארוך בסיס הגלגלים כאן ב-9 ס"מ (וגם הרוחב). המשמעות – מרווח פנים גדול יותר לנוסעים, תא מטען שצמח ב-53 סמ"ק נוספים, ויכולת שמירת כיוון / יציבות משופרת (מאידך, התנהגות פחות זריזה/ ספורטיבית ).

אפרופו זריזה
לאיביזה המיובאת לארץ, שתי גרסאות מנוע – 1.0 ליטרים ו-1.5 ליטרים.
מכונית המבחן שלנו עם מנוע בן ליטר אחד בודד בהספק 115 כ"ס , הצליחה לעלות את העליות לירושלים. מה זה הצליחה? עפה.
אם לא היינו מרסנים את עצמנו, היינו עפים מעל ים המלח היישר לממלכת ירדן.

רוצה לומר בפשטות – זהו מנוע נהדר. כוח זמין בשפע וביצועים מצוינים. בשילוב עם תיבת ההילוכים DSG7 העסק עובד מעולה. ובמיוחד שאחרי נסיעה שכזו צריכת הדלק הממוצעת עמדה על כ-15 ק"מ לליטר.

גם איכות הנסיעה שופרה מאוד לעומת הדגם היוצא, שלא הצטיין בבידוד הנוסעים משיבושי הדרך. איביזה החדשה גם מבודדת, בנוסף, היטב מרעשים ובהחלט עלתה כיתה בפרמטר החשוב הזה.

לגרסת ה'סטייל' חישוקי ברזל בקוטר 15 אינץ', היא גם מוסיפה, ביחס לגרסה הבסיסית,  בקרת שיוט אדפטיבית, מסך מולטימדיה 8 אינץ', חיישני גשם ואורות, וציפוי עור להגה ולידית ההילוכים.

לאיביזה מערכת בקרת שיוט אדאפטיבית הפועלת בעזרת מכ"ם המותקן בחזית הרכב.
המערכת ממוחשבת ופועלת באופן אוטומטי ותפקידה להתאים את מהירות הנסיעה בהתאם לרכב מלפנים. המערכת אחראית על שמירת מרחק באמצעות בלימת רכב באופן אוטומטי והיא שולטת על המצערת ומערכת הבלימה.
חלק ממערכת זו היא מערכת הבלימה האוטונומית (AEB)  היודעת לזהות מצבים מסוכנים שעשויים להביא להתנגשות הרכב עם רכב או עצם הממוקם בקו הנסיעה של הרכב, ולהעביר התראות מתאימות לנהג (ויזואלית ווקאלית).
במידה והנהג לא מגיב להתראות המערכת, תבצע המערכת בלימה חלקית ואפילו בלימת חירום במטרה למנוע התנגשות או לצמצם נזקים.

חשוב לדעת!
הכביש העולה לירושלים רטוב והגשם לא מפסיק לרדת. הגיע הזמן שירד כי כבר אמצע דצמבר. חשוב לדעת כי הפעלת מערכת בקרת שיוט (גם אדפטיבית, כדוגמת זו שבאיביזה) מסוכנת בנהיגה בכביש רטוב ואסורה. בכל האטה על גבי שלולית בכביש, יחוש מחשב הרכב התנגדות ויגביר את סיבובי המנוע ( כמו במקרה של עליה בכביש) והדבר עלול לגרום לסחרור גלגלים והחלקה.

איביזה החדשה מאוד מזכירה בעיצובה את הדגם היוצא. הדגם היוצא היה הצלחה גדולה והדגם הנמכר ביותר של היצרן הספרדי. החדשה מזכירה בזויות מסויימות גם את האחות הגדולה יותר – הליאון.

פנים הרכב מרגיש איכותי יותר מזה היוצא (אם כי עדיין לא ברמה של האחות המיוחסת – הפולו). יחד עם זאת, האווירה באיביזה, כמו גם בדגמי סיאט אחרים, היא רצינית מדי, מעט קודרת וחסרה את שובבות הנפש שיש במתחרות מעזות יותר כמו סיטרואן C3 למשל.

מעבר מהדגם הקודם לחדש מבהיר כי אין כאן רבולוציה בעיצוב. בסיאט, כמו בשאר דגמי הקונצרן, אין הרבה הפתעות. וזה בסה"כ לטובה. הכל מהונדס ומתוכנן בקפידה ובחכמה.

מלכת הקטגוריה
אם נסכם, נוכל לומר שבעין כרם היה נחמד. למרות הגשם השוטף.
נוכל לסכם גם כי בקבוצת הקטנות ובמחיר של עד 100,000 ש"ח, האיביזה הזו, ברמת גימור 'סטייל' שמחירה 97,000 ש"ח, היא היא הקטנה הטובה ביותר נכון לעכשיו. וכן, למרות שהיא מעט קודרת בתא הנוסעים, מעט נוקשה ויש לה רק שנתיים אחריות (ניתן להגדיל ל-3 שנות אחריות תמורת 1000 ש"ח), כשלמתחרות כבר יש 5 שנות אחריות.
האיביזה החדשה היא הקטנה המודרנית המועדפת, עד שיוכח אחרת, ע"י המתחרים.


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

פולקסווגן VoltsWagen – ID4

Tweet הישיבה נמוכה ביחס לקו החלון הקדמי, אולי בגלל הדשבורד הגבוה, אולי מיקום המושב. הגלגלים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page