פיג'ו 3008 – שמונה הילוכים, שני מנועים


"בעירי היו שתי עלמות, שתי עלמות יפות ותאומות. הן היו תמיד כל כך דומות, כל כך דומות היו העלמות".
אבל, התבוננות מעמיקה יותר מבחינה בעיצוב פנסים ושבכה (גריל) שונים וכן – גם הצבע שונה. את הפיג'ו 3008 כבר נהגנו בעבר אבל לכבוד הגרסאות החדשות שהגיעו ארצה ותיבת הילוכים חדשה, יצאנו לעשות סיבוב נוסף ולבחון – מנוע דיזל או מנוע בנזין?

הקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו, הלא הוא ה-3008, מוביל את מכירות המותג בארץ. שילוב בין עיצוב מקורי – חיצוני ובעיקר פנימי, לצד מכלול תכונות טובות, הופכות אותו לנחשק בקטגוריה התחרותית והמתפתחת הזו.

צילום: דור אהרנוביץ'

בכדי להיכנס ללב הקטגוריה – המתפתחת בצעדי ענק – ולהתחרות במובילות הקבוצה – הקיה ספורטאז' והיונדאי טוסון, נדרשת גרסת כניסה במחיר תחרותי. זו מגיעה כעת ארצה עם מנוע טורבו- בנזין בנפח 1.2 ליטרים, שבגרסתה הבסיסית (ACTIVE) עולה 150,00 ש"ח. את המנוע הנ"ל, בעל שלושת הבוכנות, כבר פגשנו לא פעם בדגמי הקונצרן, וגם, עם מרכב זהה בגודלו, מתחת למכסה מנוע האחות מבית – האופל גרנלנד X.

בשונה מהאופל ההיא, משודך המנוע בגרסאות החדשות של ה-3008 לתיבה בת 8 מהירויות (ולא רק 6) ומבטיח נתוני צריכת דלק נמוכים במיוחד, על פי תקן ה-WLTP החדש של 19.2 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. עובדה המציבה אותו בקבוצת זיהום 5 בישראל.

אך לא רק בנזין. כשליש מדגמי ה-3008 בישראל נרכשו עם מנועי דיזל. גרסה חדשה נוספת של ה-3008 מציעה מנוע טורבו – דיזל בנפח 1.5 ליטרים שיחליף את מנוע הטורבו – דיזל 1.6. המנוע החדש מבטיח תצרוכת דלק ופליטת מזהמים נמוכות יותר, עם שיפור המציב אותו בקבוצה 2 במיסוי הירוק. בתנאי מעבדה, תצרוכת הדלק הממוצעת עומדת על 24.4 ק"מ לליטר לעומת 23.8 עם המנוע היוצא.

יצאנו לדרך
את מכוניות המבחן קיבלנו, כאמור, בצבעים שונים, עם מנועים שונים אך באותה רמת גימור זהה  – 'פרימיום'. וגם זה לא לגמרי מדויק.

האפורה שבתמונה, גרסת הדיזל, היא ברמת גימור SPECIAL EDITION שמשמעותה – תוספות נוספות לרמת ה'פרימיום' הכוללות פנסי לד, פנסים עוקבי פניה, דלת תא מטען חשמלית, גלגלי 19" וגריל קדמי בעיצוב GT שמסביר את ההבדלים בפתיח הכתבה.

הפרש המחיר שנובע מגרסאות המנוע והאבזור העשיר יותר עומד על 19 אלף ש"ח (הבנזין – 165,000 ש"ח והדיזל – 184,000 ש"ח). אבל אנחנו התכנסנו כאן על מנת לבדוק – איך נוסעת גרסת הדיזל לעומת זו המונעת באוקטן 95?

לאחת, זו המונעת בבנזין – מנוע PURE – TECK בעל שלוש בוכנות המייצרות  130 כוחות סוס ב-5500 סל"ד. לזו השנייה בעלת מנוע הדיזל המכונה HDI, בוכנה נוספת אך הספק מנוע זהה לחלוטין – 130 כוחות סוס המושג בסל"ד נמוך משמעותית – 3750 סל"ד. מאידך, שיא המומנט, מגיע לשיאו בשני המנועים בסל"ד זהה – 1750 סל"ד. זה שבמנוע הדיזל מייצר 30.6 קג"מ, וגבוה יותר מ-23.5 הקג"מ שמצליח ליצור המנוע בעל המצתים. המשמעות מתבטאת במושג הנקרא "רצועת הכוח" של המנוע. למנוע הבנזין "אורך נשימה" ארוך יותר (בין 1750 סל"ד ל-5500 סל"ד). מנוע הדיזל, לעומתו, "מפסיק לנשום" כבר ב3750 סל"ד. הוא אמנם מסתובב לאט יותר, אך מייצר דחף גבוה יותר.

תוספת יחסי ההעברה בתיבה החדשה, לעומת קודמתה, מאפשרת לנצל טוב יותר את יכולת המנוע ובזכות תפקודה הזריז יחסית, שומרות שתי הגרסאות על זריזות תנועה. מנוע הבנזין קל יותר ושועט מהר יותר במעלה הסל"ד. הוא גם חלק יותר בפעולתו ולמרות בוכנה אחת פחות, לא נרשמו רעידות מעצבנות בפעולת סרק המאפיינות בד"כ מנוע בעל שלוש בוכנות. מנוע הדיזל, מטבעו, מעט מגרגר ורועד יותר – במיוחד בהתנעה קרה, אך כשזה מתחיל לזוז ולהתחמם, קשה להבחין שמדובר במנוע דיזל. בשני המקרים לא מדובר בגרסאות חורכות אספלט, אלא במשפחתיות יעילות עם ביצועי מנוע מספקים.

יעילות
מנוע דיזל יעיל יותר ממנוע בנזין. זה מתבטא במיוחד בתחנת הדלק. לשתי הגרסאות מיכל דלק זהה בנפחו (53 ליטרים), אך בעזרת מנוע הדיזל תוכלו להגיע רחוק יותר. במהלך נהיגה בתנאים זהים, כשתדלקנו מיכל מלא, טווח הנסיעה במחשב הרכב הצביע כי עם גרסת הדיזל נגיע רחוק יותר. לשם המחשה נדמיין מצב שרכב הבנזין יעצר ללא דלק בתל אביב ואילו לרכב המונע בסולר, תהיה עדיין יכולת להמשיך עד לחיפה ובחזרה לתל אביב…

מדובר ביתרון לא מבוטל לאותם אלה שרמת הנסועה שלהם גבוהה מאוד. לאלה המבצעים נסיעות קצרות ומעטות יותר, יתרון החסכון פחות משמעותי.

אך למרות יתרון היעילות של מנועי הדיזל, עתיד מנועים אלה לוט בערפל. אפילו באירופה, חסידת מנועי דיזל, חלה צניחה במכירות של מכוניות המונעות במנוע הזה. תקנות זיהום חדשות ופרשת הדיזלגייט לא מיטיבים עם המנוע הזה והאלטרנטיבה ההיברידית מאיימת על מקומו כמנוע יעיל וחסכוני. תקנות עתידיות שימנעו מרכבים מזהמים מלהכנס למרכזי הערים, עלולות לחרוץ את גורל המנוע הזה. בישראל תכנית של המשרד להגנת הסביבה מתכננת לאסור על רכבי דיזל להיכנס למרכזי הערים, אך מדובר על רכבים שיוצרו לפני 2005.

3008
הקרוסאובר הקומפקטי של פיג'ו הוא ממובילי הקטגוריה. עכשיו, עם גרסאות מנוע נוספות וחדשות ותיבה בעלת שמונה הילוכים, הוא אפילו טוב יותר. הבחירה בין מנוע דיזל או בנזין צריכה להשקל ע"פ אופי השימוש. וכן – בסופו של מבחן אהבנו את שניהם.

צריכת דלק של כ-19.5 ק"מ לליטר סולר ו-15.5 ק"מ בנזין שהושגה במהלך המבחן הן תוצאות יפות בהחלט. אגב, אם מחיר הקניה וצריכת הדלק פחות מדאיגים אתכם, קיימות גם גרסאות חזקות יותר – מנוע 1.6 בנזין – טורבו או 2.0 דיזל – טורבו.

השתתף במבחן: יובל רוטנברג

 


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

סקודה קודיאק החדשה – השקה בישראל

Tweet חטיבת סקודה, מבית צ'מפיון מוטורס, החלה בשיווק סקודה קודיאק החדש, ה – SUV 7 …

4 comments

  1. רק לאור העובדה שרשמתם שלא הורגשו רעידות במנוע 3 בוכנות כבר אמינותכם נפגעת בעיני, לא רק שאני הרגשתי רעידות בדגם זה, אפילו חלק מהמוכרים אצל היבואן מעידים שהרגישו גם הם רעידות. זה ממש הטעייה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page