קופרה פורמנטור

קופרה פורמנטור – SUV עם הרבה GROOVE


שלהי פברואר, 2020. אילו רק ידענו איזו תקופה קודרת עומדת בפנינו…

בשלהי פברואר, 2020, עוד היינו אופטימים. עמדנו לפני סבב בחירות שלישי, הקורונה נראתה רחוקה, הזמנו טיסות לחו"ל – ותערוכת ז'נבה חיכתה לפתוח את שעריה כמדי שנה. במקביל, SUV ספורטיבי בשם קופרה אטקה – סנונית ראשונה למותג טרי מבית סיאט, החל להתגלגל בדרכי ארץ הקודש, מפיץ את בשורת סמל הרובוטריק לכל מי שחיפש מעט דרמה ב"ג'יפון" שלו…


שנה וקצת חלפו, האופטימיות דעכה, אך דומה שגם הקורונה החמקמקה לא יכלה לרובוטריק הספרדי. ממותג של דגם אחד, הפך קופרה למותג בעל נפח המכיל מספר דגמים ומציע גאוות יחידה וחויית קנייה אחרת. בדומה לאטקה, גם קופרה לאון החדש מבוסס על הדגם המקביל של סיאט – אלא שכאן זה לא נגמר. אנשי קופרה השיקו מוצר מקורי ראשון – SUV נוסף בשם פורמנטור – ובימים אלו ממש, מכונית חשמלית בשם בורן.

פורמנטור, הקרוי ע"ש חצי אי מיוער באי מיורקה, הוא סוג של רכב היברידי – ולא רק בגלל שיש לו גרסה נטענת כזו. מן SUV נמוך או הצ'באק קומפקטי גבוה, משפחתית שימושית או הוט האץ' חורכת כבישים בגרסאות ה-VZ שלה. יש בו קצת מהכל, באופן שעשוי לרמז על אותה מימרה ידועה, לפיה תפסת מרובה – לא תפסת….

עיצובית, הקשר המשפחתי ללאון ברור – ועם זאת, יש שוני. פורמנטור נראה כמו לאון שביקרה במכון כושר – ועל הדרך לקחה קצת סטרואידים. שיהיה. מהגריל הגדול, דרך מכסה המנוע הארוך והמפוסל וקפלי הצד, פורמנטור מציג מראה מוחצן וכוחני יותר – וללא ספק מושך יותר תשומת לב מהלאון הסולידית, בעלת הצללית המוכרת. אם קופרה אטקה הציעה יכולת של נינג'ה במראה של כלכלן בוגר ייל, פורמנטור מתיימר לשדרג את היכולת ולעטוף אותה במראה של צ'יפנדייל.

להבדיל מאטקה, שעיצוב הפנים שלה מבוסס על לאון הקודמת, עיצוב הפנים של פורמנטור מבוסס על לאון הנוכחית. זה טוב, כי זה נראה מודרני ומושך, גם אם קר וטכני משהו. זה פחות טוב, כי המסך המרכזי – זה שמוריד את פתחי האוורור המרכזיים נמוך מדי – שולט כעת על רובן המכריע של הפונקציות, דרך שלל מסכים ותצוגות מבלבלות – ובעת נהיגה, מסיחות דעת. יש להצטער על כך שגלגל הגה ובו כפתור לבחירת מצבי נהיגה (וכפתור נוסף להתנעה) לא נכללו במפרטים הישראלים של רכבי קופרה. או אז, גם בקרת היציבות היתה מקבלת כפתור משלה, במקום בו נמצא כיום מתג ההתנעה…

העניינים מתחממים. לפורמנטור VZ מנוע 2 ליטר מוגדש טורבו, המפיק 310 כ"ס ומומנט בריא של 40.8 קג"מ כבר ב-2000 סל"ד. הכח עובר דרך תיבת הילוכים רובוטית דו-מצמדית עם 7 הילוכים ויורד לארבעת הגלגלים באמצעות דור מתקדם יותר של 'האלדקס', כזה שמאפשר לשנות את האיפיון לספורטיבי יותר, עם תגובה חיה יותר מהסרן האחורי. 1560 ק"ג שוקל הפורמנטור VZ, מה שלא מפריע לו לשגר את עצמו ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות מרשימות, תוך שהוא משמיע נהמה מלאכותית מהרמקולים(במצבי נהיגה קופרה וספורט) ונפיחות מהמפלט. על אף השהיית טורבו קלילה, התאוצה ליניארית, הרכב דוחף חזק לפנים והמנוע שש לעבר הקו האדום, כאילו פותח ביפן ולא בקונצרן VAG השמרן. בכביש מתולתל עם אספלט צרוב ומספר כיכרות, אני נפרד מבקרת היציבות – דרך המסך, כמובן – ומגלה שההאלדקס עובד טוב יותר ממה שזכרתי מהקופרטקה של פברואר 2020. פורמנטור VZ מתגלה כבן לוויה נאמן לשעשועי הגה ומציע "הנעה אחורית לייט" – וכל אותו הזמן, מפניה לפניה ולכיכר הבאה, הוא מושך חזק ומאיץ בנחישות ונוהם ונופח. לחובב ההגה, הוא עדיף על האטקה. יושבים נמוך יותר, המכונית חיה יותר, סקסית יותר…

פורמנטור VZ הוא SUV ספורטיבי משכנע, שלא תהיה לכם טעות – ועם זאת, כשמגבירים את הקצב עוד קצת, מגלים שחוקי הפיזיקה עדיין לא השתנו – ושקופרה לאון, על אף הנעתה הקדמית, מציעה חויה ממוקדת יותר. הגה הפורמנטור עמום מדי, אין תחושה שהאף "מתיישב" בנתיב שלו, אין מספיק דיוק – ובמצב קומפורט בבולמי הזעזועים המתכווננים, זה המציע נוחות נסיעה מפתיעה, יש יותר מדי תנודות של המרכב. אם בקופרה לאון העדפתי את קומפורט בתור ברירת המחדל שלי, בפורמנטור מצאתי את עצמי עובר לספורט בכל פעם שהכביש הפך למעניין.

כך שלמרות יכולת גבוהה ובלמים טובים, ימי מסלול הם עדיין לא הטריטוריה הטבעית לפורמנטור הנמרץ שלנו. קחו אותו לכביש, מלאו את תא המטען המרווח יחסית ותנו לילדים להנות ממושב אחורי מרווח, הנהנה מפתחי מיזוג הניתנים לשליטה. הוא פחות פרקטי מהאטקה הרבועה, אך עדיין משכנע בתור משפחתית ספורטיבית. כזו שהנהג יושב בה נמוך בתוך מושבים ספורטיביים ותומכים, אבל נהנה ממרווח גחון גבוה. כזו שאינה גבוהה משמעותית מרוב המשפחתיות, אך עדיין נהנית ממסילות גגון, ליום בו תרצו לקנות מזרן או להוביל מספר זוגות אופניים. איכשהו, זה עדיין SUV.

הגדרת הפורמנטור VZ ככזה או אחר עשויה לעשות לו קצת עוול. המדובר ברכב מעניין שעושה המון דברים טוב, אפילו טוב מאוד. רכב שעושה חשק, שקונים מהבטן ולא רק מהראש. התמחור שלו בגרסת הבסיס – 260 אלף ש"ח – קרוב מאוד למחירן של הקופרטקה ושל קופרלאון, מציע תמורה טובה כחבילה מהנה ומאובזרת. לא רק זאת, אלא שהסמיכות במחיר לדגמי קופרה האחרים מגדילה את הסיכוי שלקוח שהגיע להתעניין באחד מדגמי קופרה, אכן יקנה רכב של המותג, גם אם לא בהכרח זה שהתעניין בו מלכתחילה.

תפסת מרובה? אחרי הכל, כנראה שכן.


About שמרון אנגל

עיתונאי רכב (בעבר) ותיק ומוערך, מומחה לתחום הרכב ולהיסטוריה של כלי הרכב.

Check Also

קופרה פורמנטור VZ e-Hybrid – חשמל מהיר

Tweet אשתי אוהבת סיאטים ובמיוחד קופרות. זה תמיד היה ותמיד יהיה משפט מנצח להתחיל בו …

One comment

  1. אף מילה או תמונה על הפלסטיקה הנוראית שכאילו נלקחה מאיביזה של שנות ה80?רציתי להזמין עד שישבתי בה בסוכנות חבל שבאוטו של 260k יש גימור של 10k

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page