איסוזו די מקס – מקסימום בטיחות


"האם מכוניות קטנות בטוחות?" "האם מכוניות ישנות וכבדות יותר נחשבות לבטוחות יותר מאשר המכוניות החדשות הקלות?" "אם מכונית קטנה מקבלת ציון טוב במבחן ריסוק, האם זה אומר שהיא תחזיק מעמד גם בתאונה עם מכונית גדולה יותר, די מקס, למשל?"

חבר טוב היה מעורב בתאונה חזיתית. יצא בזול יחסית. מכונית קטנה היא לא תמיד המקום האידיאלי להיות בו, כשרכב אחר מגיח מולכם. "בכבישים בינעירוניים דו-סטריים, אני, לעולם, לא רוצה להיות שוב במכונית קטנה" אמר לי.
ריכזנו כאן מספר פרטים הנוגעים לקשר בין בטיחות לבין גודלן של המכוניות.

האם מכוניות גדולות בטוחות יותר ממכוניות קטנות?

בואו נתחיל בקביעה, כי המכוניות הקטנות החדשות נחשבות לבטוחות יותר ממה שהיו אי-פעם – ונחזור לעסוק בכך בהמשך. אולם, יחד עם זאת, הרכבים החדשים הגדולים והכבדים יותר עדיין בטוחים יותר מהרכבים הקטנים. זה, לגמרי, עניין של פיזיקה – חפץ גדול וכבד יותר יציב ובטוח יותר מחפץ קטן וקל יותר. כך, כלי הרכב הגדולים שוקלים יותר ויש להם מכסי מנוע ארוכים יותר ואזורי ריסוק גדולים יותר, מה שמקנה להם יתרון משמעותי בתאונות חזיתיות.

הבעיה העיקרית בישראל היא חוסר בנתונים מפולחים, שכן, כל הנתונים הקיימים בישראל כיום, אינם מתייחסים לגודל הרכב, אלא לסיווג שלו, כך שכל הרכבים הפרטיים נמצאים בקטגוריה אחת כוללת, ללא קשר לגודלם או לצורתם.
לכן, כשנזקקנו לנתונים, נאלצנו לכתת את רגלינו (או, נכון יותר, את מקלדותינו) וללכת למקורות מחקר מחו"ל.
כך, לדוגמה, ממחקרי IIHS (ר"ת ל-Insurance Institute for Highway Safety) עולה, כי רכב כבד יותר בדרך כלל, ייהדף אחורה פחות במהלך הפגיעה בתאונה. כתוצאה מכך, מופעל פחות כוח על נוסעי הרכב הכבד יותר מאשר על הנוסעים ברכב הקל יותר. ונתוני ההרוגים בידי הארגון אף מוכיחים זאת –  שיעורי התמותה הנמוכים ביותר לפי סוג הרכב מיוחס לרכבי השטח הגדולים מאד (13 מקרי מוות למיליון כלי רכב רשומים), בעוד שהשיעור הגבוה ביותר מקושר למכוניות המיני (64 הרוגים למיליון כלי רכב רשומים).

יחד עם זאת…

ה"טנקים" הגדולים והישנים אינם בטוחים יותר מהמכוניות החדשות הקטנות

ישנם לא מעט אנשים הטוענים כי המכוניות הישנות יותר בנויות כמו טנקים, מה, שבהכרח, הופך אותן לבטוחות יותר מהמכוניות החדשות. זה, כאמור, לא נכון בכל המקרים.

למשל, רכב גדול בן עשור ומעלה, שאין לו כריות אוויר צידיות או בקרת יציבות אלקטרונית (ESC) לא יתמודד עם תאונה טוב כמו רכב קטן עכשווי, המצויד בציוד הבטיחות המודרני ובטכנולוגיות למניעת התנגשות. ESC, לדוגמה, מפחית מאד את הסיכונים להתהפכות הרכב, דבר החשוב, במיוחד, למשאיות ולרכבי שטח כבדים.

יחד עם זאת, לא כולם יכולים לקנות רכב חדש, כך שאם אתם מחפשים מכונית משומשת, ודאו שיש לה, לפחות, כריות אוויר צידיות ו-ESC, כי, במקרים רבים, אלו הן תכונות אופציונליות ברכבים קטנים יותר ולא יוקרתיים.

ציוני מבחני הריסוק

דבר נוסף שעלול להוות גורם המבלבל את רוכשי המכוניות, הוא העובדה כי מכוניות בגדלים שונים עשויות לשאת דירוגי בטיחות זהים, מה שגורם, לכאורה, להנחה כי מכונית קטנה נחשבת לבטוחה בדיוק כמו רכב שטח גדול. בפועל – זה אינו כך.

למעשה, דירוגים כאלה עשויים להוות אינדיקציה, במרבית המקרים, כאשר אתם משווים בין מכוניות הנמצאות באותה דרגת הגודל. אם מכונית קטנה מקבלת דירוג של חמישה כוכבים אין זה אומר, בהכרח, כי היא תגן עליכם באותה הרמה של רכב גדול בדירוג חמישה כוכבים.  שכן, למרות שכל המכוניות (הגדולות והקטנות) הפכו לבטוחות יותר בשנים האחרונות, לא ניתן להתעלם מחוקי הפיזיקה, שאותם הזכרנו כבר בהתחלה.
דבר נוסף – אף תוכנית מבחני ריסוק אינה מסוגלת לכסות כל תרחיש תאונה אפשרי, אבל אם אתם קונים מכונית שזוכה בציון טוב במבחני ריסוק מוכרים, הסיכויים שלך להימנע מפציעה חמורה או מוות משתפרים משמעותית, ללא קשר לגודלו של הרכב.

מבחן ריסוק מעניין – חדש מול ישן

כיצד הפכו המכוניות לבטוחות יותר?

עם הזמן, כלל כלי הרכב נהנו משיפור ניכר ברמת הבטיחות שלהם. החל משנת 2012, ESC הפכה לחובה בכל הרכבים. יצרניות הרכב גם התקינו יותר כריות אוויר וחיזקו את גגות רכבי השטח והמשאיות, שלעיתים, סבלו מחוזק גג לוקה בחסר, שכשל בהגנה על הנוסעים ברכב בעת תאונה. לאחרונה, טכנולוגיית בטיחות אקטיבית הכניסה מערכות בלימת חירום אוטומטית והתרעה מפני התנגשות במכוניות רבות, כך שנחסכת מהן ההיקלעות למצב של תאונה, מלכתחילה. כתוצאה משינויים אלו, בכל קטגוריות גודל רכב חלה ירידה משמעותית במספר מקרי המוות במהלך העשור האחרון.

האם כולנו צריכים לנהוג ברכבי שטח?

למרות סכנת ההתהפכות או חולשת הגג האפשרית, רכבי השטח הם, כבר מזמן, הקטגוריה הבטוחה ביותר, והמגמה הזו נמשכת. רכבי שטח גם מרוויחים מכך שהם גבוהים יותר, ולכן יש סיכוי נמוך יותר שהם יחליקו מתחת לרכב אחר בתאונה (מצב שנקרא "Underride").
על אף שבתוך כל סוג רכב נתון, "גדול" עדיין נחשב לבטוח יותר, אין זה אומר שכולנו צריכים לנהוג ברכבי השטח הגדולים, שכן, בטיחות מהווה רק שיקול אחד בבחירת הרכב, יחד עם עלות, הקילומטראז' לליטר וצרכי (והעדפות) ​​הנהיגה שלכם, כך שרכב שטח לא יתאים לכולם.

איסוזו די מקס – 5 כוכבים במבחן הריסוק

איסוזו די מקס הוא הטנדר הראשון שזכה בציון הבטיחות המרבי של חמישה כוכבים במבחן הריסוק האירופאי EURO NCAP ובמבחן הריסוק האוסטרלי ANCAP. די מקס מצויד במערכת להתראה וזיהוי הולכי רגל (IDAS) בכל רמות הגימור! המערכת מזהה הולכי רגל או רוכבי אופניים ומספקת התראה לפני התנגשות גם בלילה. מערכת התראה על סטייה מנתיב ותיקון אקטיבי, בקרת יציבות בזמן הגרירה TSC התראה על תנועה חוצה מאחור, תאורת לד, ואפילו 8 כריות אויר. את ארסנל הבטיחות המקיף הזה תקבלו ברמת הגימור LS PREMIUM. קישור לתוצאות מבחן הבטיחות של D-MAX.

נסייג ונאמר כי, למרות הבטיחות הפאסיבית הגבוהה ומערכות ההגנה האקטיביות, טנדר או כל רכב שטח מוגבה, יהיה נחות-דינאמית מרכב בעל מרכז גובה נמוך. אם נכניס למשוואה גם מהלכי מתלה גדולים, צמיגים המתפשרים בין כביש לשטח ושלדה לא אחודה, התוצאה בכל תמרון קיצוני במהירות גבוהה, תהיה דרמטית הרבה יותר מזו המבוצעת ברכב המשפחתי ממוצע.

מבחן NCAP ל-D-MAX

About Drive Time

מגזין Drive Time מגיש תכנים מעניינים בתחום הרכב והספורט המוטורי. האתר מגיש מבט מקצועי על כלי ותוכן מענין על רכבי כביש, רכבי שטח וספורט מוטורי.

Check Also

תאונות בשולי הדרך – הצד המסוכן של הנהיגה

Tweet בכל שבוע אנחנו מתבשרים על לפחות תאונה אחת נוספת, בה נפגע נהג שעצר בצד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page