סמארט #3 – חשמלית ושמה תשוקה


כן כן, אני בטוח שאתם מסתכלים בתמונות ותוהים למה בזבזנו את הכותרת הזו על סמארט חשמלית ולאו דווקא על איוניק 5N הבאה עלינו לטובה, למשל. תשוקה מסתמכת על חשק ורגשות חזקים וזה בדיוק מה שסמארט #3 נתנה לנו.
רגע, בואו נתחיל מההתחלה.
המותג סמארט של מרצדס חוגג השנה יומולדת 30 וכולכם בטח זוכרים את הדגם הראשון שהושק ב-1998: מכונית עירונית מובהקת עם שני מושבים ומנוע אחורי, שיכולה לחנות גם לרוחב מקום חניה ברחוב. כן, חלק מהפקחים מחלקים דו"חות על זה. בדרך עברנו כל מיני דגמים לשניים וארבעה בני אנוש עד שהגענו לשנת 2019. בשנה זו מרצדס הגרמנית וג'ילי הסינית הקימו מיזם משותף לייצור מכוניות תחת המותג סמארט בסין. ב-2021 הוצגה סמארט#1 הקטנה ובשנת 2023 סמארט#3 שלפנינו.
.
אז מי את סמארט #3 ?
על הנייר היא מוגדרת כקרוסאובר קומפקטי, בעוד שלי היא נראית כמו ממשיכת דרכן של הקומפקטיות האירופאיות הקלאסיות (גולף, פוקוס, 308ואסטרה). "עגול" זו מילה שמצליחה לתאר היטב את העיצוב החיצוני. עם קצת דימון מפותח, יחידות התאורה והאין-גריל מלפנים מזכירים לי את חלונות הקוקפיט של מטוסי איירבאס. יחידות התאורה האחוריות מזכירות את דגמי EQ למיניהם של מרצדס. קורה C מכילה את אותו אלמנט עיצובי של בית של צב, כמותו ראינו בסמארט#1 ולפני כן באופל אדם. תצורת הקופה מעניקה לה מראה דינאמי ומושך. אהבתי.

סמארט

הסמארט שלנו, ברמת גימור פרימיום שעולה 225 אש"ח, נצבעה בצבע אפור מט שהולם אותה היטב. "זה צבע שקשה לשמור עליו נקי", צועק מישהו מהקהל. נכון, אבל מי שאוהב את האוטו שלו, מנקה אותו. במסגרת משחקי האסוציאציה, החישוקים מזכירים לי דגמי עבר של מרצדס. "החישוקים ממש מזכירים את מאייבך", צועק אותו אחד מהקהל. יש משהו בדבריו. אישית, פחות אהבתי את העיצוב של החישוקים, אבל עיצוב חלק כזה תורם לאוירודינאמיות ומשם לחסכון בחשמל.
הכל למען הקיימות.
.
הסמארט חשה אותנו מתקרבים ומעלה מופע אורות ביחידות התאורה, ריטואל חוזר בכל כניסה וביציאה. פותח את הסמארט עם שלט עגול, כצפוי.עיצוב הפנים של הסמארט ממשיך את הרושם החיצוני הטוב. שילוב הצבעים בין בורדו-יין ושחור נותן תחושה מכובדת והתפרים הצהובים ששזורים במושבים ולאורך תא הנוסעים מקלילים את האווירה. המושבים יפיפיים ותומכים היטב במותניים ובירכיים.הקונסולה הראשית, ידיות האחיזה והשלט העגול ההוא מיוצרים מאותו פלסטיק כסוף מבריק. הקונסולה הגבוהה בין המושבים עוטפת את היושבים מקדימה ומעניקה תחושה אינטימית. חלל האחסון מתחתיה מאכזב עם פלסטיק זול ורגיש לשריטות. דיפון הדלתות מורכב משילוב בין חומר רך ונעים עם פלסטיק קשיח וזול למגע. למרות חוסר האחידות החלקי, תא הנוסעים של הסמארט הוא מקום נעים מאוד לשהייה.

השורשים הסיניים של הסמארט גרמו לי לחשוש קצת מכל מה שקשור להנדסת אנוש. מודה, התבדיתי. בורר ההילוכים מופעל מהמנוף מימין להגה, כמו בדגמי מרצדס. המסך הראשי מול הנהג מצוין בכל המובנים, ותודה לדמות הצ'יטה שמלווה אותנו בכל התפריטים. הסמארט עשירה בתאורה לסוגיה – תאורת מפתן, תאורת כניסה שמשתקפת על הכביש, תאורת אווירה בדלתות, בלוח המחוונים, מסביב לפתחי האוורור ובגב המושבים. ועדיין התאורה הפנימית בלילה מרגישה די אינטימית. פתחי האוורור עגולים כמיטב מסורת מרצדס בשנים האחרונות. שלא נשכח מאין באנו.

כאשר בזיכרון חקוק לנו זכר הסמארט העירונית ההיא, סמארט #3 מפתיעה לטובה מבחינת השימושיות להובלת המשפחה. המושב האחורי יכול להכיל בקלות שני מבוגרים גבוהים, אך באמצע מומלץ לאחסן ילד ולא יותר מזה. הרצפה שטוחה לגמרי, כמקובל ברכב חשמלי.מאחורי הדלת האחורית החשמלית נמצא תא מטען בינוני בגודלו בנפח 370 ליטר, שמתאים בעיקר לקניות. פחות לנסיעה של כל המשפחה לאילת, אם תהיתם.מה שפחות הרשים מבחינת שימושיות הוא ההתמודדות עם הקיץ הארצישראלי. בימים החמים של תחילת אוגוסט, למזגן לקח יותר מדי זמן לקרר רכב חם שעמד בשמש. גג הזכוכית הפנורמי יכול להיות מגניב לגמרי בעונות המעבר והחורף. אבל כדי להתמודד עם הקיץ שלנו, הוצמד לגג כיסוי בד מקורי אך רופף עם מחזיק מגנטי במרכזו. פתרון זול וממש לא אסתטי. וילון גלילה חשמלי היה הרבה יותר הולם ברכב שעולה מעל 200 אש"ח. למרות מימד הגובה המכובד במושב האחורי, עיצוב הקופה גובה דיבידנדים מהנהג עם שדה ראיה מוגבל מעט לאחור.

סמארט

התחום שבו הסמארט הרשימה ביותר הוא כל מה שמעבר למבחן אולם התצוגה: החיים על הכביש. אם נתחיל מהסוף, איכות הנסיעה שלה פשוט מצוינת. למרות שהיא מיוצרת בסין, ניכר לראות כי מהנדסי השילדה יודעים מה הם עושים.זה מתחיל בנוחות נסיעה טובה על כל סוגי הכבישים. הכיול נוח בכבישים עירוניים, גם עם רכב מלא לעייפה בארבעה מבוגרים פול-סייז (עם ההוא מהקהל). הסמארט צולחת שברי כבישים, פסי האטה ומהמורות בקלות. מדי פעם במעבר על פסי האטה אפשר להרגיש שיש חישוקים גדולים בקוטר 19 אינץ' שם למטה, אבל היכולת הכוללת מאוד מרשימה. הכיול המאוזן מוכיח את עצמו גם מחוץ לעיר בכבישים מהירים. רק רעשי רוח בלתי נמנעים קצת מקלקלים את האידיליה בתא הנוסעים.עדיין מרשים מאוד.

עכשיו ברשותכם נעבור קצת למספרים הבלתי נמנעים. סמארט #3 נמכרת בשתי גרסאות נוספות חוץ מהפרימיום שלנו: גרסת פרו פלוס מאובזרת פחות ועם אותה יחידת הנעה ב-205 אש"ח וגרסת בראבוס עם שני מנועים והנעה כפולה ב-250 אש"ח. מתחת למרכב הנאה, מותקן מנוע חשמלי שמספק 272 כ"ס ו-35 קג"מ, זהה למנוע שקיים בזיקרX איתה היא חולקת את הפלטפורמה. ג'ילי, זוכרים? המנוע משודך לסוללה בקיבולת של 66 קוט"ש וטווח הנסיעה המוצהר הוא 455 ק"מ.המיאוץ למאה קמ"ש אורך 5.8 שניות והמהירות המירבית מוגבלת ל-180 קמ"ש. הסמארט חזקה ומאפשרת תאוצות ביניים חזקות ויציאה מהירה מהמקום, אבל לא באופן מוגזם ובזבזני מדי בחשמל. ועכשיו נעבור לפרק התחושות.

סמארט

חכם זקן (או שזה היה ההיפך? זקן חכם?) אמר לי פעם "לא כל רכב עם הנעה אחורית הוא מהנה" והוא צדק. אבל סמארט #3 מפתיעה אותנו גם בהיבט הזה. ההנעה האחורית מאפשרת לסמארט להוריד לכביש באפקטיביות את אותם 272 סוסיה החשמליים, בלי לוחמת הגה שמוכרת לנו מחשמליות עם הנעה קדמית. כיול המיתלים המאוזן בין קשיחות לנוחות מאפשר לסמארט לתקוף פניות במהירות ובהחלטיות. אפילו השילדה מצליחה להעביר לנהג תקשורת על המתרחש על הכביש. עם ניתוק בקרות אפשר להוציא את הזנב החוצה בקלות. ולראיה צמיגי דאנלופ sp sport maxx הספורטיביים השחוקים אותם נעלה סמארט המבחן. אותם צמיגים שחוקים אפשרו להגיע למגבלות והשילדה סיפקה היזון חוזר כשעברנו אותן. מעבר למראה, לתא הנוסעים וליחידת הכוח, זו אחת הסיבות העיקריות לכך שסמארט #3 עשתה לי חשק. תקראו לזה תשוקה.

סמארט #3 היא אחת הקומפקטיות החשמליות הטובות ביותר שעברו תחת ידיי. המגרעה הבולטת שתצטרכו לפתור אם תחליטו לרכוש אחת, היא כיסוי הגג הפנורמי שקיים בכל הגרסאות. לשים מדבקה שמסננת קרני שמש היא כנראה הפתרון הנכון. ומה עם המתחרות? המתחרות הישירות שלה בסגמנט ובמחיר הן בין היתר MG מארוול, יונדאי איוניק 5, אקספנג G6 והאחות החורגת זיקר X. בלי לרדת לרזולוציות של מבחן דרכים השוואתי, סמארט #3 נראית כמו הרכב המיוחד מבין הסגמנט והמתחרות הללו יצטרכו להציג רמה גבוהה של עבודת מיתלים כדי להתעלות מעליה. אם ממש תתעקשו שנמחזר את הכותרת שוב, כנראה שגרסת הבראבוס של סמארט #3 תהיה מועמדת קלאסית למשימה. עד אז, סמארט #3 פרימיום היא בהחלט חשמלית שעושה חשק.


About דניאל סקלי

מעריץ של רודסטרים והחיים הטובים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page