האנושות בכלל והעם שלנו בפרט מתמודדים וחיים עם חרדות באופן יומיומי.חרדות של החיים וחרדות של הרכב שלהם. חרדה קיומית, חרדת טווח, חרדת מותג, you name it. אז אולי נמצא משהו שירגיע אותנו? משהו כמו רכישה של רכב חדש, נניח?
תכירו את סקייוול. המכוניות של היצרן הסיני סקייוול, שהוא חלק מקונצרן Skyworth (כן, הטלוויזיות ההן), נמכרות בארץ כבר משנת 2021 ומאז עלו לכביש סביב 2000 יחידות מדגם ET5 החשמלי עם סוללה בנפח 72 קווט"ש. לרגל הגעתה לארץ של גרסת הטווח המוגדל של ET5,יצאנו לתהות על קנקנה של הסינית הזו. הגרסה הזו של ה-ET5 ברמת גימור PRO האמצעית נקראת XR86.
על שום מה?
על שום הצטיידותה בסוללות בקיבולת של 86 קווט"ש ועל שום קיצור השם Extra Range.
דיינו.
לפרוטוקול, טווח המחירים של ET5 מתחיל ב-195 אש"ח לגרסת Urban עם סוללת 72 קווט"ש עד 249 אש"ח לגרסת Premium הבכירה עם סוללת 86 קווט"ש.
.
אוספים את ה-ET5 ממפקדת היבואן בראשון לציון. הכביש הממשיך משם לכיוון מזרח אל השדות מעלה זיכרונות מלפני יותר מעשור. בהמשך השביל נמצא המתחם הענק של חברת "המאגר" בבעלות קבוצת כדורי, שאליו כיתתנו רגלינו כדי לרכוש חלקי חילוף לגרוטאות שלנו בתחילת שנות האלפיים. היו ימים. קבוצת כדורי גדלה מאז והפכה בין היתר גם ליבואנית של סקייוול. פה כבר אפשר להרגיע חשש אחד מתוך אלו שהזכרתי: יבואן עם גב יציב שמייבא מכוניות של קונצרן ענק, שלא צפוי להיעלם מהעולם בקרוב.
ET5 לבנה ממתינה לנו טעונה ונקיה. גרסת המבחן של ET5 לא שונה מהותית בעיצובה מגרסת הטווח הרגיל.אף חדש אטום ובלי גריל הוא הוא ההבדל המשמעותי (וזה נאה יותר כך לטעמי). בשאר חלקיה, ה-XR נראית כמו ה-ET5 שהגיעה ארצה לפני 3 שנים:ג'יפון משפחתי במראה סולידי ונאה. פס התאורה האחורי עם שם היצרן הוא מוטיב עיצובי מקורי. רכב נאה כבר אמרנו?לא יותר, לא פחות.
כניסה ללא מפתח לתא הנוסעים של ה-ET5 משאירה רושם ראשוני טוב. תא הנוסעים מדופן בשני גוונים: לבן וכחול כהה. הפלסטיק הבהיר משתלב עם עור סינטטי לבן. החלק העליון של דיפון תא הנוסעים צבוע בצבע כחול כהה, בגוון דומה לזה שפגשנו בזיקרX. אין כאן יותר מדי גימיקים: לוח המחוונים הדיגיטלי המפורט נמצא במקום שמצפים ממנו להיות – מול עיני הנהג. תפעול פקדי התאורה והמגבים נהיר לכל מי שנהג ברכב אי פעם. המסך הראשי בגודל 12.8 אינץ' מכובד בגודלו ואיכותו ומערכת ההפעלה שלו לא רעה. פקדי המיזוג מופיעים בתחתית באופן קבוע וניתן להתאים את התצוגה בהתאם להעדפות הנהג. בדגם הנוכחי מערכת המולטימדיה כוללת קישוריות אלחוטית עם אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מה שלא היה קיים בתחילת היבוא לארץ. התקדמנו.
החיים עם ה-ET5 נוחים למשפחה.
ה-ET5 מציעה מימדים חיצוניים מכובדים וזה בהחלט מתבטא במרחב הפנימי. הכניסה אל הרכב קלה תודות לפתחי כניסה גדולים. המושב האחורי מרווח ומתאים לשלושה מבוגרים. מרווח הראש מכובד, למרות הגג הפנורמי. היושבים מאחור זוכים גם בשקע 220V שימושי, שצריך להפעיל דרך המסך בכל נסיעה. בטיחות לפני הכל, לא? מאחורי דלת תא המטען החשמלית, מתגלה תא מטען בנפח 467 ליטר גדול ונוח להטענה.המושבים הקדמיים כוללים חימום וקירור, כשהאחרון מתגלה שימושי בימי הקיץ החמים.למרות שמיקום פתחי האוורור בקונסולה הראשית הוקרב על מזבח המסך הגדול, זרימת האוויר טובה ומתכווננת כמו שצריך. לפני בורר ההילוכים, ממוקמים כפתורים פיזיים חשובים לתפעול מיידי של המזגן לאחר הדלקה של הרכב אך הם מקרינים תחושה מעט זולה.
.
יוצאים לאזור התעשייה של עיר היין. על הכביש מתגלה הכיול הרך של מערכת המיתלים. הכיול הרך עובד טוב בכבישים עירוניים. גם עם צמיגים בחתך מכובד של 50 על חישוקי 19 אינץ' ה-ET5 מצליחה לסנן שיבושים עירוניים כהלכה. מעבר על פסי האטה עירוניים עובר בשלווה יחסית. אבל אותו כיול רך עומד ל-ET5 לרועץ כשיוצאים מחוץ לעיר. המיתלים הרכים גורמים למרכב להתנדנד על מהמורות במהירות בינעירונית.כשמעמיסים את ה-ET5 עם כל המשפחה, המצב משתפר. נו, לפחות זה. בידוד הרעשים מבתי הגלגלים והחלונות בסדר גמור, אך כשמתקרבים לאזור ה-100 קמ"ש מלה נשמעים רעשי רוח מאזור המראות.
.
מתחת למכסה המנוע נמצא כיסוי פלסטיק שחור ואטום. מתחתיו מותקן מנוע חשמלי המפתח 204 כ"ס ו-32 ק"ג מוכל זה צריך להזיז מהמקום את 2 הטונות של ET5. נתונים של תאוצה של 9.6 שניות מאפס למאה עד למהירות מירבית של 150 קמ"ש לא נשמעים מרשימים עבור רכב חשמלי. בפועל אפשר להבין מדוע. לדוושת התאוצה יש מהלך ארוך ומאולחש. רק אם תמחצו אותה לרצפה תוכלו לקבל תאוצות שמוכרות ממכוניות חשמליות אחרות. כשמעבירים את בורר ההילוכים מ-D ל-S, תגובת הדוושה משתפרת אבל עדיין לא מדובר בתאוצות על-חלל. ה-ET5 מכוילת לטובת חסכון בחשמל מאשר לביצועים מסמרי שיער וזה מצוין. בשביל להתגבר על חרדת הטווח, ET5 מסוגלת להגיע בצורה מהימנה לנתוני הטווח של היצרן.
והנה הגענו לפרק התנהגות הכביש, החלק הפחות אהוב על המכוניות הסיניות. בהתנהגות כביש אין הכוונה רק ליכולת ההנאה מנהיגה עבור חובבי הגה אדוקים אלא גם איך הרכב צולח פניות בשלום ויכול לצאת ממצבי קיצון.ה-ET5 מורידה את הכוח החשמלי דרך הגלגלים הקדמיים בלבד, כך יוצא שתאוצות חזקות יגרמו לחריקת צמיגים (עד שבקרת המשיכה מתערבת תוך מאית השנייה) וללוחמת הגה. שילדת ה-ET5 מכוילת לתת-היגוי בסיסי, כאשר הבלימה הרגרנטיבית עוזרת ל-ET5 להיכנס טוב יותר לפניות עם העברת משקל קדימה.אפרופו הבלימה הרגנרטיבית, היא נשלטת רק מתפריטי המסך. למרות קיומו של Auto Hold, לא ניתן לנהוג ב-ET5 בדוושה אחת. דוושת הבלימה דרשה רגל החלטית אך הבלמים עצמם לא אכזבו. מעניין לציין שמכונית המבחן נעלה צמיגי מישלןפרימסי איכותיים במידה 235/50R19, בהשוואה למכוניות באולם התצוגה שנועלות צמיגי קופר פחות נחשבים.כל עוד זוכרים שמדובר במכונית ששוקלת 2 טונות על מיתלים רכים, אין מה להיכנס איתה להרפתקאות דינאמיות מיותרות.
הטווח המוצהר של גרסת ה-86 קווט"ש הוא 489 ק"מ והוא מרגיש ריאלי כאשר נוהגים בה בצורה מושכלת. לפי היצרן, ET5 יכולה לקבל זרם טעינה עד ל-75KW ומשך טעינה מהירה הוא 40 דקות.ET5 כוללת את מרבית מערכות הבטיחות המקובלות, פרט למערכות כמו התרעת עייפות, הסחת דעת והתרעה על השארת ילדים ברכב. ET5 לא עבר מבחן ריסוק של Euro NCAP אך במבחן ריסוק של ארגון C-NCAP הסיני בשנת 2023 הוא קיבל 5 כוכבים.
שום מילה על חרדה קיומית.
לאלו שחרדים לגבי השרידות של הרכב והסוללה, מוענקת אחריות של 5 שנים או 150 אלף ק"מ לרכב ואחריות של 8 שנים או 200 אלף ק"מ על הסוללה. אכן מרגיע.
רכישת רכב חדש במקום רכב משומש, זו בהחלט פעולה שמורידה את סף החרדה כשקונים רכב. השאלה היא מה קונים. סקייוול ET5 הוכיח את עצמו במבחן שלעיל כרכב שימושי למשפחה ונוח לנסיעות עירוניות. לחובתו עומדים נוחות הנסיעה מחוץ לעיר והתנהגות הכביש.
סוגיה נוספת היא המחיר.
סקייוול ET5 XR86 ברמת גימור פרו עולה 215 אלף ₪ וזה מעמיד אותו בסביבה תחרותית מאוד: טסלה מודל Y עולה 218 אלף ₪, יונדאי איוניק 5 חלשה יותר עולה כ-210 אלף ₪ ו-MG מארוול ואקספנג G6אפילו מחזירים עודף מ-200 אלף ₪.ET5 אומנם יודע לבצע את הנדרש ממנו אבל ההחלטה האם הוא מה שאתם מחפשים, נמצאת בידיים שלכם.