פיג'ו 3008 בדור השלישי הושקה בפני עיתונאות הרכב העולמית בגרסה החשמלית שלה. לישראל היא תגיע תחילה דווקא בגרסתה ההיברידית – קלה ברבעון השלישי של שנה זו, ורק בתחילת 2025 תגיע הגרסה החשמלית. נדדנו עד לריביירה הצרפתית בכדי להתרשם ממרכב הקרוסאובר קופה / פאסטבק הקומפקטי ועיצוב סביבת הנהג המרשימה שלה. לא פחות חשוב מכך – גם זכינו לנהוג בה.
DRIVETIME היה בקאן שבצרפת – ההתרשמות והסקירה, ממש כאן לפניכם.
.
לראשונה, על בסיס פלטפורמת Medium STLA החדשה של Stellantis, מציגה חברת פיג'ו את הדור החדש של ה-3008 המצליחה שמכרה יותר מ-1,320,000 יחידות ב-130 מדינות במהלך 7 השנים האחרונות.
.
ה-3008 ממוקמת באחת מהקטגוריות הפופולריות SUV-C והיא בעלת מרכב גבוה, אך הפעם – עם גג המשתפל לאחור. מבנה הקרוסאובר-פאסטבק (או אם תרצו – תצורת קופה Coupe גבוהת גחון) חדש ליצרנית הוותיקה שידעה להציג בשנים קודמות מכוניות יפהפיות, כדוגמת ה-504 קופה, ה-406 קופה ועוד. בניגוד לאותן מכוניות קופה נמוכות-הגג, לתא הנוסעים של ה-3008 החדשה יהיה עליכם לטפס ולא להתכופף. או אז, תחשפו לתא נוסעים מעניין המתאפיין במסך קמור גדול ו"צף" המוצב מעל ההגה – אבולוציה לתפיסת ה-i-Cockpit הנהוגה במכוניות היצרן בשנים האחרונות.
כאמור, נחשפנו לראשונה ל-3008 בגרסה החשמלית, וזאת, לאור העובדה כי פיג'ו מתחייבת להציע קו מוצרי EV שלם כבר ב-2025, כשעד ל-2030, על פי התחזית, 100% ממכירות המותגים שלה באירופה עתידות להיות חשמליות. כל שחשיפת ה-3008-E החדש שלה היא, למעשה, הצהרה על עידן חדש בחברה.
3008 E מבטיחה להיות יעילה מאוד ולהציע טווחי נסיעה גבוהים, כשאת חווית הנהיגה הראשונית ביצענו בגרסה הבסיסית בעלת הספק של 210 כוחות סוס וטווח מוצהר של 525 ק"מ (WLTP).
הכביש העירוני במסלול הלילי הקצר שבו חווינו לראשונה את ה-3008 שילב בין תאורת אווירה מרשימה המתחלפת ברכב לבין תאורות הרחובות, הגשרים והבתים התואמות לה בצבעיהן. מסתבר שמפיקי האירוע חשבו גם על זה והפתיעו אותנו… בהחלט מרשים.
מסלול הנהיגה ביום השני כבר היה ארוך יותר ושילב בין נהיגה עירונית, שיוט מהיר באוטוסטרדות ונהיגה מהנה בכבישי הנחש ההרריים.
שאפו למחלקת העיצוב של פיג'ו. יש קו משותף העובר כחוט השני בין עיצוב הדגמים השונים המצליחים, ברובם, לקלוע למטרה: פרופורציות טובות, מראה דינמי, תשומת לב לפרטים ושיפור מתמיד, גם כשהם נאלצים, בבוא הזמן, לעבור מתיחת פנים. ראו, למשל, איך נראית הסופר מיני 208 או ה-308 הקומפקטית. גם את עיצובה של ה-2008 שעברה מתיחת פנים, הם שמרו ולא הצליחו לקלקל – ותודה להם על כך!
לא קל להיכנס לנעליה של ה-3008 היוצאת – מכונית מרשימה לרוב הדעות. הדור השלישי, שעדיין שומר על המוטיבים העיצובים של הדגם, מתאפיין בקווים נקיים וזורמים (כמו הסתרת אטמי חלונות-הצד בדלתות התורמת לעיצוב מלוטש של דפנות הרכב). אלה, כמובן, תורמים ליעילות אירודינאמית ומקדם גרר של 0.28 Cx. גם פנסי הלד היי-טק הצרים מרשימים למדי. יחד עם זאת (ולמרות שניכר שהמעצבים לא חטאו בעיצוב-יתר ובניסיונות מאומצים להרשים), עיצוב חישוקי הגלגלים (19 או 20 אינץ') המקורי-למדי עלול להפריע בעין לחלק מהבריות. גם תצורת מרכב פאסטבק ל-SUV לא תמיד שומרת על נראות של פרופורציות טובות, לטעמי, ומזוויות מסוימות המרכב נראה מעט גמלוני.
מעניין איך תיראה ה-5008 החדשה (מין גרסה מוארכת ל-3008) שעומדת להיחשף ממש בימים אלה, ללא הגג המשתפל מאחור.
3008 החדשה מציגה לראשונה את המסך הפנורמי המעוקל והמרחף בגודל 21 אינץ' (PEUGEOT PANORAMIC I-COCKPIT). המסך הענק מחבר בין לוח המחוונים לנהג וצג המולטימדיה ומשתלב עם תאורה המשתקפת על משטח אלומיניום מקורי אלגנטי המשתרע על פני כל רוחב תא הנוסעים, כולל בדלתות הקדמיות. שילוב נאה בין אלומיניום, בד קל ובד מעוצב היוצר הרמוניה ייחודית ואיכותית של חומרי פרימיום בתא הנוסעים. אמנם, ניתן להתאכזב קלות משימוש בפלסטיק קשיח בחלק מהמקומות, אך התוצאה המתקבלת, בשורה התחתונה, היא נאה מאוד ובעלת תחושה איכותית למדי.
הארגונומיה, בעיקרה, מוצלחת (כמו, למשל, סמיכות מיקומם של כפתור ההתנעה ובקרת התיבה האוטומטית). גם תנוחת הנהיגה טובה מאוד וכיוון נכון של גובה המושב ומיקום ההגה הקטן לא יגרום להסתרה חלקית של לוח המחוונים מעיניו של הנהג.
הצג בעל לחצני המגע הבורר בין מצבי תפעול למערכות השונות, מחליף את פסנתר המקשים הפיזי וניתן להתאמה אישית (Toggles), נראה ועובד טוב ומקל על התפעול. ההסתגלות לסביבת הנהג קלה יחסית, אם כי, ככלל, עודף המידע והמערכות במכוניות בהם מוצף הנהג כיום, תמיד יחייב לימוד מקדים סטטי ואסור לו שיתבצע תוך כדי הנהיגה הראשונה.
בחירת דרגת הבלימה הרגנרטיבית מתאפשרת בעזרת מנופים הממוקמים מאחורי ההגה והיא בעלת 3 דרגות עוצמה. בסה"כ, כאמור, סביבה מושקעת ונעימה לשימוש.
אם תהיתם בנוגע לכך, כדאי שתדעו כי המרווח הפנימי ב-3008 החדשה אינו נופל מזה שבדגם הקודם, למעט מילימטרים ספורים במרווח הרגליים מאחור. מרווח הראש האחורי, אף הוא, לא נפגע מהותית בשל הגג, שכזכור, משתפל בחלקו האחורי של הרכב. בדומה לעיצובה של האחות, הפיג'ו 408 (שגם היא בתצורת פאסטבק), גם כאן דאגו המעצבים למקם את הנמכת הגג מאחור מעט יותר בהמשך המרכב.
בחלק הקדמי – תנוחת הנהיגה מוצלחת ומרווח-הפנים טוב, אם כי הקונסולה המרכזית העוטפת משרה תחושה מעט-קלסטרופובית (שאינה, בהכרח, מתבטאת בצפיפות במציאות). תא הנוסעים של ה-3008-E החדש מציע 17 מקומות אחסון שונים, בנפח כולל של כ-34 ליטר: טעינת טלפון אלחוטי הנגישה בקלות בקונסולה המרכזית, מקום אחסון מקורר מתחת למשענת היד המרכזית, מחזיק משקפיים בקונסולת הגג, מחזיקי כוסות ותא כפפות.
תא המטען בעל נפח שמיש של 520 ליטר (470 ליטר בגרסאות ההנעה הכפולה), והוא מרווח בדיוק כמו תא המטען של הדגם הקודם. ניתן למקם את משטח רצפת תא המטען בשני מצבים שונים.
3008 בגרסה החשמלית מוצעת בשתי רמות גימור, Allure ו-GT. רמת הגימור Allure כוללת גימור צביעה בגוון אחד וחציו אפקט עור – חצי ריפוד בד עם מוטיבים מובלטים.
האבזור העיקרי כולל כניסה והתנעה ללא מפתח, מצלמת HD אחורית, חיישני חניה אחוריים, פנסי LED, חישוקי סגסוגת 19 אינץ',i-Cockpit עם שני פאנלים דיגיטליים בגודל 10 אינץ', מערכת מידע מחוברת Peugeot I-Connect ®.
רמת גימור GT כוללת צביעה בצבע דו-גוני עם גג שחור וריפוד אלקנטרה.
אבזור סטנדרטי עיקרי ברמת גימור זו, בנוסף לזה שבגרסת ה-Allure: חישוקי סגסוגת 20 אינץ', פנסי LED פיקסל, חיישני חניה קדמיים, דלת תא מטען חשמלית, חימום מושבים קדמיים והגה, משטח הטענה לסמרטפון, תאורת סביבה הניתנת להתאמה אישית, PEUGEOT PANORAMIC I-COCKPIT® עם מסך מעוקל בגודל 21 אינץ' ו-i-Toggles הניתנים להתאמה אישית.
עד לזמן הההשקה, 3008 החדשה טרם נבחנה במבחן ריסוק/ בטיחות. .יחד עם זאת, קיים בה מגוון שלם של מערכות בטיחות אקטיביות למניעת התנגשות הכוללות בלימת חירום אוטומטית עם התרעת התנגשות: מזהה כלי רכב, הולכי רגל ורוכבי אופניים ביום או בלילה במהירות של החל מ-7 קמ"ש ועד ל-140 קמ"ש, אזהרת סטייה מנתיב כולל תיקון סטייה מנתיב, זיהוי אובדן ערנות על ידי ניתוח תנועות הרכב, זיהוי תמרורים מורחב בנוסף לתמרורי המהירות הרגילים, ניטור נקודה מתות משופר ומערכות נוספות.
קיימות במכונית יכולות חצי-אוטונומיות מורחבות עם מערכת Drive Assist Plus הזמינה. מערכת זו מסייעת לנהג באמצעות כל חיישני הרכב – מצלמות, מכ"ם וכדומה ומידע ממערכת הניווט המחוברת. מערכות סיוע אלו נועדו להקל על עומס הנהיגה והמידע של הנהג בכבישים מרובי-נתיבים כדוגמת כבישים מהירים.
את מבחן הנהיגה ביצענו בגרסה החשמלית בעלת ההנעה הקדמית, המונעת במנוע חשמלי בהספק של 210 כוחות סוס ו-35 קג"מ. זוהי, למעשה, הגרסה הבסיסית בעלת משקל עצמי של 2114 ק"ג, נתוני ההאצה מעמידה ל-100 קמ"ש של 8.7 שניות ומהירות מירבית של 170 קמ"ש. אמנם לא ביצועים מלהיבים מידי אך מספקים ובטוחים לכל שימוש. שלושה מצבי הנהיגה העומדים לרשות הנהג מאפשרים חסכון בצריכת חשמל (ECO), מצב של נהיגה רגילה (NORMAL) או תגובות חדות יותר לדוושת ההאצה ותחושת ההיגוי (SPORT).
על מנת להאט את הרכב, עומדות לרשות הנהג שלוש רמות של בלימה רגנרטיבית כשהחזקה בהן מאטה את הרכב עד למהירות של כ-5-7 קמ"ש, אולם אינה מאפשרת עצירה מוחלטת, או נהיגה רק בעזרת דוושה אחת.
תרצו להתרגש מעט יותר? בארסנל הדגמים קיימת E3008 כפולת-מנועים והנעה בהספק של 320 כוחות סוס. גרסה זו, תקזז לכם זמן יקר מ-0 ל-100 קמ"ש וליתר דיוק – 2.3 שניות ותוסיף למהירות המרבית של המכונית עוד 10 קמ"ש – הדרך הבטוחה (והמהירה) לשלילת רישיון הנהיגה.
לאלה הפרקטיים שביניכם, תוצע ה-E3008 גם בגרסת צמד מנועים/ הנעה כפולה המספקת 230 כ"ס בעלת ביצועים דומים לגרסת ה-210 כ"ס, אך עם טווח טווח נסיעה גבוה יותר.
סוללת הליתיום-יון במתח גבוה של V400 (בהרכב כימי של ניקל, מנגן וקובלט) ממוקמת מתחת לרצפת הרכב ומסופקת ע"י BYD הסינית. בהמשך, כך נאמר לנו בהשקה, תוחלף סוללה זו בסוללה מתוצרת צרפתית.
בגרסת 210 כ"ס והגרסה החזקה בעלת ההנעה הכפולה, טווח הנסיעה המוצהר עומד על 525 ק"מ (תקן WLPT) וסוללה של 73 KWH. גרסת ה-LONG RANGE כבר מבטיחה כי תגיעו לטווח של 700 ק"מ מרשימים ביותר תודות לסוללת 98 KWH. את השקט הנפשי שלכם תקבלו עם אחריות על הסוללה המובטחת ל-8 שנים או 160,000 ק"מ (ב-70% מקיבולת הטעינה שלה).
עבור טעינת AC, זמינים שני סוגים של מטען מובנה שיתאימו לכל השימושים ופתרונות הטעינה של הלקוח – מטען תלת פאזי kW11 כסטנדרט ומטען תלת פאזי kW22 כאופציה.
עבור טעינת DC, דירוג ההספק מגיע עד kW160 מה שמאפשר לטעון את הסוללה של ה-3008-E מ-20% ל-80% תוך 30 דקות בגרסת 525 ק"מ ופחות מ-30 דקות עבור גרסת הטווח הארוך.
הרכב מצויד גם בפריקת מתח (V2L) עבור שימושים חיצוניים בהספק של 3KW וזרם 16.
נוקשות יחסית בתחילת מהלך הבולמים (הנובעת מנשיאת המשקל הרב) והתפשרות על בולמים לא אדפטיביים, יוצרות התמודדות לא מושלמת בשיבושי כביש חריפים (גרסת GT עם חישוקי 20). מאידך, ה-3008 החשמלית בהחלט נוחה ונינוחה לנסיעה, גם לאורך נסיעה ממושכת, בין היתר, תודות למושבים המעולים שלה.
נהגנו במגוון כבישים שכלל גם פיתולים הרריים ונהיגה מהירה. 3008 הכבדה מתמודדת היטב עם שינויי כיוון, בעלת הגה מדויק ומהיר אך מתוגבר מדי וחסר תקשורת מספקת גם במהירויות הגבוהות (משתפר חלקית כשמציבים את בורר מוד הנהיגה במצב "ספורט"), אחיזה כביש גבוהה ובטוחה ובעל משוב מפתיע מדוושת הבלם שלא אופייני למכוניות חשמליות מסוגה. זו אינה ה-3008 היוצאת שהצטיינה בצד הדינאמי שלה, כך שאל תצפו מהנוכחית לאיזושהי מעורבות מרגשת בנהיגה. חשוב לציין כי מדובר בגרסה החשמלית הלא-קלה שכבדה מזו ההיברידית בלא פחות מכ-600 ק"ג! ועליה טרם נהגנו.
השורה התחתונה:
פיג'ו 3008 החדשה היא תוצר של אופנה המקדשת יותר את הנראות, המגניבות, טכנולוגיה מתקדמת ויכולות להנעים את השהות בה. בזה – היא מצליחה בהחלט ובגרסאות החשמליות שלה, היא גם מציעה מערכות חשמל יעילות עם טווח מרשים בהחלט. הדגם החדש, אמנם, אינו מביא בשורה כלשהי לחובבי ההגה שציפיותיהם מפיג'ו גבוהות יותר (במיוחד בכל המדובר על נוחות ניהוג ומעורבות בנהיגה), אבל גם כך, הוא עדיין טוב יותר מהממוצע כשהמדובר ברכב חשמלי.
אנחנו מצפים לנהוג בקרוב גם את הגרסה ההיברידית הקלה (תגבור חשמלי קל בן 48 וולט למנוע חדש בנפח 1.2 ליטר טורבו, בהספק של 136 כ"ס ושידוך לתיבה כפולת מצמדים ובעלת שישה הילוכים) שכן, גרסה זו עתידה להיות המפגש הראשון בין הישראלים לבין ה-3008 החדשה.
הכותב היה אורח פיג'ו בצרפת