גלגלים בפוקוס – הסיפורים מאחרי התמונות


"מדובר בצילום אולד-סקול, לא מעובד. אין כאן את הקסמים שמפיקים הסמארטפונים" הוא טוען.
גלעד ארצי – בוגר לימודי קולנוע בקמרה אובסקורה תל אביב, החל את דרכו במגזין "אוטו" אי שם בשנת 98.

גלעד משתף אותנו בחוויות מאחרי העדשה, כולל כמה טיפים לצילום – כל זאת בעזרת מדגם מייצג מתוך אלפי תמונות רכב שצילם לאורך השנים. תהנו.

חניון נחל עמוד עם רדת ערב. את פניו של ד"ר חנן גולן מאירה האש, אך זו קלושה מדי מכדי להאיר את הויטו – חתן השמחה. כדי שהרכב לא יבצבץ בקושי מתוך החושך ההולך ומשתרר הארתי אותו עם פלשים שהצבתי.

מרצדס ויטו

סוף יום במסלול בפצאל בניצוחו של לאון טאובס. הג'אנטים האימתניים של היצירות המוטוריות הללו ובמיוחד הצבע האדום של הפרארי זקוקים לאור כדי להחיות אותם. באפס זמן, כי החבר'ה כבר רוצים הביתה, אני מאלתר סיוע של פנסי רכב נוסף, שמאיר.

פורשה 911 GT3 RS מול פרארי 458

את הרכב מאירים הפלשים שלי כדי לאזן ככל האפשר עם האור ברקע.

סמארט: נמל יפו בשקיעה

לאון טאובס בשמש הקופחת של טרום–צהריים באמצע מאי, שהוא חודש מאתגר לעבודה תחת השמש, לאו דווקא בגלל הטמפרטורות אלא יותר בגלל מיקומה של השמש בשמיים, ממש מעל הראש. וכשאין עננות כלשהיא, או בתקופה הזו… אבק, שירככו את האור, התוצאה היא אור קונטראסטי, ולא מאוד מחמיא. תנועת הגלגלים והנוף המרוח (יחסית) מושגים בזכות מהירות תריס נמוכה ככל האפשר, במצלמה.

פרארי

רמי גלבוע (מאחורי ההגה) וניר בן זקן לא עושים חיים קלים לרכב שרוב רוכשיו ספק אם יבקרו עימו בחולות טובעניים שכאלו. עמוד החול המתרומם הוסיף כוח לתמונה. האתגר כאן הוא לרדת ככל האפשר במהירות התריס במצלמה כדי לייצר מריחה מעניינת הן של החול והן של גלגלים הנעים – ועדיין לשמור על חדות בלתי מתפשרת של חזית הרכב עבור תמונה שתודפס בגודל A3 (לא האאודי…).

ב.מ.וו X5

און יעקובסון מרקיד את הניסאן. האתגר שלי היה לייצר תמונה דינמית ועדיין לשמור על איזורי חדות ברכב.

ניסאן Z370

לאון טאובס פותח מבערים במסלול בפצאל. האתגר בצילום שכזה הוא להמחיש דינמיות של הגלגלים ומריחה של הנוף ועדיין לשמור על חדות הרכב גם ביציאה מהמקום, שלב בו הרכב בעיקר זורק את הזנב שלו ימינה ושמאלה, הצמיגים מעלים הרבה עשן של גומי לוהט אבל אין עדיין תנועה משמעותית קדימה.

היא יפה גם כשהיא נחה ומבחינה צילומית לא צריך להתאמץ כדי להחמיא לה.

פרארי 458 סטאטית

צילום כנגד מקור האור (השמש, כאן) מניב מראה תלת מימדי למרות שצריך להכיר במגבלות של צילום שכזה.

שלולית חורף גדולה שנקוותה באוהל השוק בערד משכה את העין שלי. שלוליות הן תמיד בעלות ערך מוסף צילומי. תפסתי שתי ציפורים במכה אחת: צילום תחת יריעה גדולה של גג שהעניקה מחסה מהגשם היורד וגם החדירה מעט אור מלמעלה, ושלולית גדולה דיה כדי שהרכב ישתקף בה במלואו. את הרכב הארתי עם פלשים כדי 'להחיות' אותו.

איפשהו, ליד הכביש בין חדרה לפרדס חנה. עננות מרככת את השמש של סוף ינואר והתאורה שלי מאירה כדי להדגיש את הרכב בתוך הפריים.

סובארו אאוטבק

מחסן מאולתר שמצאנו במקרה. הסביבה נתנה את ההקשר ואת הרכב הארתי עם פלשים. צולם עבור מגזין טראק+.

פיאט קובו

טכניקת צילום הנקראת פאנינג בה מהירות תריס נמוכה תוך כדי עקיבה מייצרת מריחה של הנוף ותנועה של הגלגלים.

יאמהה GYTR1000

און יעקובסון מלהטט עם הרכב הכוחני הזה. טכניקת הצילום כאן מורכבת יותר מפאנינג כי תנועת הרכב במישור האופקי אינה משמעותית בשלב הקריטי בו הרכב נמצא בתנוחה ייחודית, כך שזה ספק פאנינג, ספק הקפאת הרגע מבחינת מהירות התריס במצלמה.

עקיבה אחר רכב תוך כדי נסיעה מרכב נוסע אחר יוצרת תמונה דינמית. גם כאן המפתח הוא מהירות התריס במצלמה. ככל שהיא נמוכה יותר כך מועצמת המריחה של הנוף ותנועת הגלגלים. עקב האכילס הוא, אם פני הכביש משובשים ומשדרים רעידות אל מצלמה ואז התוצאה תהיה תמונה לא חדה. אל הקשיים הטכניים הללו מצטרפים אתגרים כשהצילום מתבצע על כביש ציבורי עמוס. התמונה צולמה לא רחוק מ-מאלאגה, ספרד, עבור מגזין הרכב "טראק+".

דאף XF

דוגמא נוספת לעקיבה מרכב נוסע כשאין יותר מדי מה שימרח בצידי הכביש (צמחייה וכו) כדי להעצים עוד יותר את התנועה. דניאל סקלי באדומה, אוריאל כהן בכסופה.

את הצבע האדום "חיזקתי" עם פלשים שהאירו על הרכב. צבע אדום מגיב טוב למקור-אור שמקפיץ אותו לעין הצופה.

מאזדה 3

מתחת לאחד הגשרים העצומים של כביש 6. האור על הרכב הוא שילוב של אור סביבתי טבעי ופלש שלי.

פולקסווגן אמארוק

אוהל השוק בערד, שלולית גדולה ותאורת פלשים שלי כדי "להחיות" את הרכבים.

מגאן טורבו, סיאט ליאון קופרה ו-פוקוס ST

דוגמא לטכניקת פאנינג. בנסיעה בשטח, תנועת הרכב היא לא רק על המישור האופקי כי אם גם על המישור האנכי בגלל מהמורות, מה שעלול להניב תמונה לא חדה בגלל מהירות התריס הנמוכה.

פורד אקספלורר

גם כאן, צילום מרכב לרכב תוך שימוש במהירות תריס נמוכה כדי להעניק דינמיות לרכב הכל כך דינמי הזה גם כשהוא ישן.

שקיעה ליד צרעה. את הרכב מאירים הפלשים שלי. אני אוהב את האור הנגדי, שנותן לתמונה תלת מימד. בשקיעה הוא תמיד רך ומחמיא.

מיני קופר קאנטרימן S

פאנינג על רקע רכבת שחולפת כדי להוסיף עניין לתמונה.

פורד מונדיאו אקו בוסט

את הקיה הזאת צילמתי מרומי גבעתיים, על רקע מגדלי עזריאלי. צהרי יום אפרפר של ינואר, שמש רכה וזויתית, ותאורת פלשים שלי כדי לאזן.

קיה ריו

אין כמו מים כדי להעצים את הדינמיות כשדניאל סקלי מחליק את הרכב באלגנטיות על גבי המשטח הרטוב.

סובארו BRZ

לפעמים, כל מה צריך זה אור טבעי רך של סוף יום (או תחילתו). רישפון, 2012.

לקסוס GS

אזור בית קמה, אחד האיזוריים הפיוטיים ביותר בארץ (בתרונות רוחמה). פלש שלי מאיר את חזית הרכב. העץ משלים את הקומפוזיציה.

פורד אקספלורר

צילום מזווית נמוכה כדי 'לרדת לגובה העיניים' של הבורר – ד"ר חנן גולן שולח יד…

ריינג' רובר איווק

שימוש בתאורת פלשים שלי על הרכב, והכהייה (מרושלת, מודה) של השמיים. אייפון 11 היה עושה זאת טוב יותר, כנראה.

ניסאן נבארה

חניון ביפו, בשעת שקיעה של אמצע יולי. הפלשים שלי מאירים על הרכב. דוגמא לצילום שלא היתה בו שום אמירה או קומפזיציה. לפעמים, במבחני דרכים… זה מה יש.

ליד מבנה במושב בני עטרות. תאורת פלשים שלי על הרכב. רכב כסוף הוא תמיד מאוד נייטרלי וקל לעבודה.

מרצדס R קלאס

שתי תמונות אקשן. דוגמא לשימוש שונה במהירות תריס במצלמה. תמונה אחת עם מהירות תריס גבוהה כדי להקפיא את הקפיצה, ושניה עם מהירות תריס נמוכה יותר כדי להמחיש תנועה.

מהירות תריס נמוכה ממש ו'סביבה נמרחת' הם מתכון טוב להעצמת תנועת הרכב. אסף בר שי על ההגה.

לקסוס 250 קבריולה

בתרונות רוחמה בשלהי פברואר. האזור היפהפה הזה מספק שפע של הזדמנויות צילום כשבכל עונה הוא לובש מראה אחר. דרור ברלי על ההגה.

כשמעונן ואפרורי, תאורת מלאכותית 'מקפיצה' את הרכב (האפרורי גם הוא). מדגישה ניואנסים, קימורים.

ה'יער' הוא מטע עצים מזרחית לנתב"ג בתחילת אפריל 2009. הכי 'יער מן האגדות' שתקבלו בגוש דן.

וולוו XC60

אין כמו שלוליות חורף, ותודה לאייזיק (ניסאן) ולרמי גלבוע (לנד רובר) שדיגמנו.

במנחת שדה תימן, 2008.

שילוב של טכניקת הצילום פאנינג כדי להמחיש תנועה. גם לאבנים הקטנות והקש שמתרומם יש תרומה.

צילום מתוך המאזדה, אני אוחז ביד אחת במצלמה וביד השניה מנסה לאזן את עצמי. (לא מתכון ליציבות מדהימה). מהירות תריס נמוכה ככל האפשר. און יעקובסון על ההגה.

מאזדה מיאטה מול רנו קליאו טורבו

המחשה של גודל השימשה. עדשה רחבה ומהירות תריס נמוכה – ד"ר חנן גולן בריכוז מלא.

סיטרואן C4 גרנד פיקאסו

חדי העין יבחינו בניצוץ שהניב המפגש של התחתית המתכתית של הכלי המגודל עם האספלט. התמונה הנוספת צולמה מרכב הנוסע במקביל.

חול ומים בשילוב עם מהירות תריס נכונה במצלמה, הם מתכון לתמונות דינמיות. צולם בפילם.

מעל כביש 4, אי שם ב-2006. צולם בפילם.

באקאיי

תמונת פאנינג קלאסית.

אוטביה RS

שנת 2006, אני עם המצלמה הדיגיטלית הראשונה שלי (קנון 20D), מביט בהשתאות על הפלא הזה שבו אפשר לראות מיד את מה שצילמת… הלוקיישן: דרך חקלאית איפשהוא בין עין השלושה לרצועת עזה… היום לא הייתי מעז להתקרב לשם שלא בתוך מרכבה סימן 4. גם כאן, מהירות תריס נמוכה דיה הניבה זרימה של נחשול המים ולא הקפאתו, תוך שמירה על חדות החזית של הרכב. אחראי על ההשפרצה – ד"ר חנן גולן. .

הונדה סיוויק

About Drive Time

מגזין Drive Time מגיש תכנים מעניינים בתחום הרכב והספורט המוטורי. האתר מגיש מבט מקצועי על כלי ותוכן מענין על רכבי כביש, רכבי שטח וספורט מוטורי.

Check Also

פיג'ו 2008 – מתיחת פנים יפות

Tweet הגשם ניתך בחוזקה על החלון הענק בגג הרכב, זה לא גשם, זה מבול!אני לא …

6 comments

  1. יש טעות בתמונה עם השלוש מכוניות,רנו סוברו וםוקוס,הסוברו זה סיאט…

  2. אין אישור קבלת התגובה…

    • תודה על הערתך.
      על מנת למנוע תגובות-זבל, כל הודעה מצריכה אישור המערכת, ולכן, קיים פער זמנים כלשהו בין שליחתה לבין פרסומה.

  3. תמונת יפות מאד, צלם- איש מקצוע מעולה, אדם מיוחד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page