פולסטאר 2 פוגשת טסלה 3 – Performance Day


שבת בבוקר, חבל לכיש, שתי מכוניות משפחתיות, מעל 1000 כוחות סוס!
פעם, לפני שנים, סף ריגוש בהספקי מנוע שכאלה היה מאלץ אותנו להגיע עד לסנט'אגטה או מארנלו שבארץ המגף, לשבת מאחרי הגה של איטלקיית-על אקזוטית ששווה מיליונים. אבל היום אנחנו פה – בכניסה למושב ליאון הצנוע, בואכה מושב לוזית.

לא פרארי וגם לא למבורגיני. הדממה מחליפה כאן סאונד של רעם מנועים, או יבבה של מנוע מרובה-צילנדרים, אפילו הדלתות לא מתרוממות אל-על. למעשה, המכוניות המשפחתיות-פרימיום שאנחנו נוהגים בהן היום, נראות כמעט כמו המאזדה או הוולוו של השכן…

בראשית ברא איילון מאסק את הטסלה. מי מאיתנו לא מכיר טסלה?
השם "פולסטאר" הרבה פחות מוכר, לעת עתה. פולסטאר – סדנה לשיפור מכוניות (בעיקר וולוו) שהוקמה ב-1996, הפכה לשותפה של וולוו ב-2009 ונרכשה על ידה ב-2015, כששנתיים לאחר מכן כבר מוצבה כמותג ספורט – יוקרה חשמלי נפרד מהחברה-האם.

השמיים כחולים והשדות צהובים-ירוקים בדרך העוקפת את בית שמש. מזדחלים לנו בעצלתיים במהירות החוקית, בגרסאות הכי חזקות של פולסטאר 2 וטסלה 3, הקרויות, איך לא, PERFORMANCE.
סנטימטרים בודדים מפרידים בין דוושת ההאצה, שתחת רגל ימין, לבין השטיח-רצפה. סנטימטרים בודדים מפרידים בינינו לבין תא המעצר האפל, בתחנת משטרת בית שמש. דרושים איפוק רב ודחיית סיפוקים כדי שלא ללחוץ… רק שתדעו לכם.

מדובר במכוניות חשמליות – EV
כל מכונית חשמלית, כמעט, מביישת את מקבילתה בקטגוריה, בעלת מנוע בעירה פנימית ארכאי. בביצועים, בחלקות הנסיעה, בשקט המוחלט – אין שום תחרות למנוע חשמלי יעיל. אבל הפעם הגזמנו: הגענו לכאן עם הגרסאות החשמליות החזקות בהיצע, כאלה המסוגלות להשפיל גם את הטובות במכוניות-השרירים שנעות על הכבישים.

טסלה 3 פרפורמנס מגזימה עם הספק של 534 כוחות סוס ופולסטאר 2 פרפורמנס עם 476 כוחות סוס. אבל על התאוצה האדירה מהמקום, אחראי, בעיקר המומנט המרבי של המנוע (מנועים), כשהפעם היתרון הוא לפולסטאר (69.3 קג"מ) לעומת 67.3 קג"מ בטסלה. המומנט האדיר, מקפל האספלט, מתקבל כבר בתחילת הלחיצה ומועבר דרך שני מנועים חשמלים הישר לארבעת הגלגלים.

מוחץ את דוושת השיגור לרצפה. הנהג ברכב המקביל אלי עושה בדיוק כמוני. אבל הוא מהיר יותר. מה שנקרא – "מראה לי את האגזוז". "משאיר לי עשן" אבל זה רק ביטוי – בטסלה אין אגזוז ולא עשן…

כן, הטסלה מהירה יותר בהאצה מעמידה: נתוני התאוצה מ-0 עד ל-100 קמ"ש מספרים על 3.3 שניות לטסלה לעומת 4.4 שניות שלוקח לפולסטאר. גם המהירות המרבית בטסלה גבוהה יותר ע"פ נתוני היצרן – 261 קמ"ש לעומת 220 קמ"ש. את זה, נשבע לך אדוני השוטר, לא בדקנו.

טסלה ארוכה יותר, פולסטאר גבוהה יותר. בסיס הגלגלים בטסלה, 287.5 ס"מ, ארוך ב-14 ס"מ מזה שבפולסטאר. הבדלי המשקל העצמי משמעותיים: הפולסטאר כבדה ביותר מרבע טון מהאמריקנו-סינית השוקלת 1847 ק"ג.

פולסטאר
פולסטאר 2 פרפורמנס

רק התחלנו להעמיס עליכם נתונים יבשים וכבר התחלתם לפהק?
אבל אי אפשר לפהק כשמדובר במכוניות חזקות כל -כך. הפולסטאר גבוהה יותר, אבל תנוחת הנהיגה בתא הנהג נמוכה מאשר בטסלה.
מדובר בסגנונות שונים.
בפולסטאר תרגישו שאתם ספונים במכונית ספורטיבית כשקו החלונות גבוה ושדה הראיה בהתאם. הטסלה מרגישה אוורירית יותר, אתם מעל קו החלונות, מכסה התא הקדמי מאוד נמוך.
באחת – העיצוב שמרני יותר, ממול הנהג לוח מחוונים הנמצא מאחרי ההגה, במרכז מסך ענק. בשנייה הסיפור שונה – מסך מרכזי אחד, עוד יותר ענק, אין כמעט כפתורים, הכל נקי, כמעט סטרילי. פולסטאר מרגישה יותר יוקרתית: איכות בניה ברמה גבוהה, תחושה מוצקה, חומרים איכותיים. לצידה, הטסלה לא מרגישה כרכב פרימיום.

טסלה 3 פרפורמנס

סיבוב רודף סיבוב, והמכוניות הללו יודעות גם לפנות. יכולות ההאצה המטורפות חייבות לקבל כאן גיבוי. הגומי המשובח, מרכז הכובד הנמוך, קשיחות המרכב, עבודת המתלים. לא פשוט לשנות כיוון עם מכוניות כבדות כל כך, במהירויות גבוהות שכאלה, התנע כאן גבוה, תשאלו את אייזיק (ניוטון). למהנדסי השלדה יש אתגר,נדרשת מומחיות, ידע, נסיון. במעבדות פולסטאר, שעסקה שנים בבניית ושיפור מכוניות למסלול המירוצים, יש ידע רב בבניית שלדות. הפולסטאר לא רק מאיצה כנשוכת-נחש, היא גם יודעת לפנות, לאחוז ומעניקה לנוהג בה בטחון גבוה. יכולת הבלימה (בלמי Brembo בקוטר 375 מ"מ מלפנים) מצוינת ודורשת מהנהג נחישות בלחיצה. פולסטאר היא כמו קטר על המסילה – רק להישיר מבט ליעד, לכוון ולהגיע.

טסלה קלה יותר ומרגישה קלה יותר, טסלה רכה יותר, נוטה יותר, גם תזזיתית יותר. אצל נהג הטסלה רצות המחשבות: אני באמת בטוח שאני רוצה להכנס לסיבוב מהר כל כך? אבל טסלה לא מאכזבת, יש לה יכולות, יכולות מאוד גבוהות. היא מתמסרת להעברות משקל לפנים-אחור, רק דורשת נהג מיומן יותר, בטוח בעצמו. הרפיית דוושה וההחרטום מהדק פניה. את זה אנחנו דווקא אוהבים. ההגה מהיר וחד וה-TURN IN מעלה תהייה של "איך ,לעזאזל, הם עשו את זה?".

ההשתאות מתעצמת כשמגלים שנוחות הנסיעה בטסלה, למרות חתך הצמיגים הלא שפוי (35) – טובה מאוד. כל עוד מדובר בכבישים סלולים למשעי, גם הפולסטאר יודעת לטפל היטב בשינויי גובה האספלט, אך ברגע שהכביש הופך לרעוע, או שנתקלים בפס האטה סורר, הטסלה מתגלה כרכה מהפולסטאר – נעימה יותר. חשוב לציין כי בפולסטאר הבולמים ניתנים לכיוון ב-20 דרגות קשיחות שונות (כיול שנעשה במוסך).

עכשיו אתם בטח מאוד סקרנים, למי יש תא מטען בנפח גדול יותר? (לטסלה, בקצת), למי יש יותר כריות אויר? (7:6 לטובת פולסטאר), וכמובן – מי מציעה טווח נסיעה יותר גדול באופן רשמי? (547 ק"מ לעומת 462 ק"מ לזכות טסלה).

אבל הרי לא יצאנו ליום כיף שכזה, בזבזנו זמן יקר בהמתנה ליד מטעני הסוללות בלטרון וחיפשנו בנרות כבישים ריקים למטרת הצילומים, רק בכדי לספר לכם שכושר הגרירה (לנגרר עם בלמים) עומד על 1,500 ק"ג בפולסטאר ורק על 1,000 ק"ג בטסלה.

סך הכל ביקשנו לשתף אתכם בהגיגים שלנו, על הטירוף שבמירוץ החימוש הזה. מכוניות משפחתיות חזקות כל כך, היודעות לבצע טוב כל כך, את מה שעד לא מזמן, ביצעו מכוניות מוכוונות-מסלול ומתוחכמות.
האחת עולה ₪334,900 (פולסטאר) והשנייה ₪298,932, ואם היינו צריכים לבחור משפחתית שכזו, היינו, קודם כל, בוחרים את אחת מהגרסאות השפויות יותר, המוקצנות פחות, עם טווח ארוך ומחיר נמוך יותר.
ומה עם לבחור ביניהן?
מדובר בסדר עדיפויות. שתיהן ירשימו מאוד את החברים שיצטרפו אליכם לסיבוב, בשתיהן תאבדו מהר את רשיון הנהיגה אם אין לכם משמעת עצמית חזקה, אחריהן, יהיה קשה לכם לחזור למכונית שפויה.

בסיכומו של יום, המסקנה הפרטית שלי היא, שהיה נחמד ומרגש להאיץ ולעקוף מטוס קרב שהמריא מרמת ישי (ראיתי את הפנים של הטייס המופתע) אבל בכדי ליהנות באמת מנהיגה ולהשאר שפוי, חונה כאן למטה בחניה, סקודה פאביה חדשה, רק 1500 סמ"ק ובקושי 150 כוחות סוס, שעליה ועל מעלליה תוכלו לקרוא כאן, בשבוע הבא.

(תודה לניקיטה וסוניה על העזרה בהפקת הכתבה)




About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

פיג'ו 3008 החדשה – השקה עולמית

Tweet פיג'ו 3008 בדור השלישי הושקה בפני עיתונאות הרכב העולמית בגרסה החשמלית שלה. לישראל היא …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page