פולקסווגן טרנספורטר

פולקסווגן טרנספורטר – באס על עננים של גראס


כשמתיישבים מאחורי גלגל ההגה האופקי והגדול של פולקסווגן טייפ 2, הידוע גם כקומבי, פולקסווגן טרנספורטר או באס, רצוי לקחת נשימה ארוכה. הנהיגה והנסיעה ברכב המיוחד והאיטי הזה משולה לסוג של מדיטציה. אתה עובד, נאבק בהגה המסורבל ובמוט ההילוכים הארוך והמעורפל. המנוע הקטן מטרטר בסטקטו פולקסווגני טיפוסי, אבל לבאס יש את הקצב שלו – ובסוף הוא מגיע, לכל מקום. תשאלו את ההיפים של שנות הששים, שחרשו איתו לאורכה ולרחבה של ארה"ב, מוודסטוק במזרח ועד לסן פרנסיסקו ולחופי הגלישה של קליפורניה במערב, נישאים על עננים של גראס, צלילי גיטרות ואהבה חופשית.

נשימה ארוכה? אולי שאכטה או שתיים? אם תשאלו את ילדי הפרחים של אז – ועוד איך…

הקומבי 65' המקורי, טרום שיפוץ, של ניב ורן, הוא קפסולת זמן אמיתית ועדות לאיכותו המקורית של הרכב הזה. הדלתות עדיין נטרקות כמו במקרר, הכל מרגיש מוצק. גם במצבו הנוכחי, דומה שהבאס הזה יביא את בעליו למחוז חפצו מבלי להתקע בדרך – כי להבדיל ממכוניות רבות אחרות בנות זמנו – פולקסווגנים ישנים הציעו רמה אחרת של אמינות. זה טוב, כי בסופו של יום מדובר ברכב עבודה, בין אם הוא הסיע נוסעים, שימש להובלת סחורות כפאנל-ואן סגור או שירת מוכרי אלטע-זאכן ישראלים בשנות השבעים, בגרסת פולקסווגן טרנספורטר דאבל קבינה שלו. המכונית הספציפית, ילידת ברזיל, מזכירה לנו שהיא כאן כדי לעבוד ולא לפנק. את מושב הנהג לא ניתן לכוון, הדוושות היוצאות מהרצפה משתחררות לעתים ב'בום' קולני והמראה לפנים דרך השמשה החצויה גורם לי להזכר באוטובוסי הלילנד טייגר של פעם; בילדותי, אהבתי לשבת בספסל הקדמי ולעקוב אחר מלאכת הנהיגה בהם, עם מסילת ההילוכים המשוננת וההגה הגדול והאופקי…

פולקסווגן טרנספורטר
הגה אופקי וגדול

הפולקסווגן טייפ 2 הגיע לעולם בזכות הסוכן ההולנדי של פולקסווגן, בן פון – וזה קרה עוד בשנות הארבעים. פון, שקלט בחושיו המסחריים את הצורך במכוניות מסחריות ובמיניבוסים באירופה המתאוששת מהמלחמה הארורה, הציע להנהלת פולקסווגן לבנות מסחרית קומפקטית על בסיס החיפושית, תוך שמירה על מידת בסיס הגלגלים שלה ושימוש במכלליה. לא רק זאת, אלא שאף אייר את רעיונו למסחרית החדשה, שעשתה שימוש נפחי מירבי בפלטפורמת החיפושית, בהושיבה את הנהג לפני הציר הקדמי, מה שמכונה באנגלית Forward control. הפלטפורמה התגלתה כחלשה מדי עבור מטען כבד ולפיכך עברה לשימוש בשלדת סולם, תוך שמירה על בסיס הגלגלים הקיים.

פולקסווגן טרנספורטר
פולקסווגן 65

מכונית פולקסווגן טרנספורטר הוצגה בשלהי 1949 והפכה ללהיט. במהלך שנות החמישים, הוצגו כל גרסאות המרכב למכונית, לרבות הקבינה הבודדת והכפולה – ויחידות ההינע הקבילו לחיפושית, עד שבשנת 1962, הוצע מנוע גדול יותר בנפח של 1.5 ליטר. הדור הראשון של טייפ 2, המכונה T1 ומאופיין בשמשה קדמית חצויה ובהפרדת V בקדמת הרכב, יוצר בגרמניה בין 1950-1967, אך יצורו המשיך בברזיל עד שנת 1975. באופן מפתיע, מרכבו המלבני של טייפ 2, המזכיר במעט כיכר לחם, התגלה כבעל מקדם גרר נמוך יותר משל החיפושית…

ל-T1 מקום חם בליבם של אספני רכב. במיוחד אם מדובר בקמפר מקורי או בגרסת 'סמבה' – שהיה בעצם באס דה-לוקס מהודר שנועד לסיורי תיירים באלפים ובמקומות ציוריים אחרים, עם צביעה כפולה, חלונות פנורמיים בגג ואופציה לגג בד נפתח. בהיותן מרובות חלונות, גרסאות אלו מובדלות ע"י אספנים לפי מספר החלונות שלהן, כשהמקסימום עומד על 23!

פולקסווגן טרנספורטר
המון חלונות

בשלהי 1967 הוצג הדור השני, T2, אשר יוצר בגרמניה עד 1979. דגם זה היה גדול במעט, פשוט יותר במראהו (שמשה קדמית אחת, חלק קדמי ללא הפרדת V, סמל קטן יותר) וכבד יותר. נפח מנועו החל ב-1.6 ליטר ועלה בהדרגה עד שהגיע ל-2 ליטר ולהספק של 68 כ"ס. מערכת החשמל כבר היתה של 12 וולט, המתלה האחורי היה חדש ותיבת הילוכים אוטומטית הוצעה לראשונה ב-1973.

גם לטייפ 2 עוד נכונו חיים ארוכים באמריקה הלטינית. למעשה, הוא יוצר בברזיל עד לשנת 2013…

תודה רבה לניב ורן על ההזדמנות לנהוג בפולקסווגן באס שלהם
המכונית עומדת למכירה – פרטים אצל ניב בטלפון 050-5371081


About שמרון אנגל

עיתונאי רכב (בעבר) ותיק ומוערך, מומחה לתחום הרכב ולהיסטוריה של כלי הרכב.

Check Also

פולקסווגן אמארוק – טנדר לצרכי שלום

Tweet בבוקר הארור ההוא חנה הטנדר החדש של פולקסווגן – האמארוק, ממתין לנסיעה המתוכננת לצפון. …

One comment

  1. האם הרכב עדיין למכירה או שכבר נמכר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page