הפעם אנחנו עולים על רמת האבזור הגבוהה – Sahara של טנדר טויוטה היילקס המיתולוגי, עם מנוע דיזל 2.8 ליטרים וארגז סגור וייחודי, ובדרך ייחודית: הכביש הצר והמתפתל של הירדן ההררי, בקטע שבין גשר בנות יעקב ועד לכנרת. טנדר חדש דנדש שנמסר לנו על ידי היבואן כשהוא עם 230 קילומטרים בלבד…
.
המסלול נמצא בשוליים המזרחיים של הגליל העליון, מתחת לרמת הגולן, ומציע חוויית נהיגה עשירה: שילוב בין שביל עפר, פניות חדות, קירות סלע זקופים, מצד אחד, ועמק שבו נהר הירדן זורם, מהצד השני. בחלקים מסוימים – סטייה לדרך עפר קרובה לנחל עצמו מאלצת להפחית את הקצב ולהשתמש בארסנל יכולות השטח שההיילקס מציע.
.
Sahara מציבה את ההיילקס במקום גבוה יותר בסולם האבזור והנוחות. תא הנוסעים רחב ומודרני בהרבה מהתדמית “החקלאית” של דגמים ישנים: מושבים מרופדים היטב, מערכת מולטימדיה עם קישוריות מלאה, בקרות בטיחות מתקדמות, ותחושה שהרכב הזה לא רק מיועד להוביל ציוד אלא גם לבלות בו שעות על הכביש.
.
הדרך לצפון מהמרכז עוברת בעיקר דרך כבישים מהירים, שם משייט ההיילקס בנינוחות, וכל עוד לא מאיצים, גם בשקט יחסי עם תחושת מהירות מטעה שעלולה להוביל לחציית מהירות חוקית מבלי לשים לב. תנוחת הנהיגה גבוהה ושלטת והתצפית לאחור ולפנים טובה מאוד.
.
מנוע הטורבו – דיזל בנפח 2.8 ליטרים הוא גולת הכותרת. עם הספק של מעל 200 כוחות סוס ומומנט נדיב, כבר בלחיצה עדינה על הדוושה מרגישים את דחף המומנט האופייני למנועי דיזל מודרניים. זהו כוח שמתאים גם למשימות עבודה – גרירה, העמסה ונסיעה בשטח – וגם לנהיגה בכביש. התיבה האוטומטית בת ששת המהירויות איננה זריזה, גם כשבורר המצבים מוסט שמאלה למצב S שמשפר את תפקודה. במצב זה גם ניתן לעבור לשימוש ידני. כן, בהיילקס ויתרו על כפתור בורר הילוכים קטן וחבוי – נוח יותר כשעל ידיו המסוקסות של הנהג ישנן כפפות עבודה עבות…


.
עם אורך של 5,325 מ״מ, רוחב 1,855 מ״מ ובסיס גלגלים של 3,085 מ״מ, ההיילקס לא אידיאלי לנהיגה עירונית צפופה, אבל בטח עדיף על הענקים האמריקאים מוכרי המס באזורים הצפופים. טנדר נשאר טנדר ושלדת סולם נפרדת, קפיצי עלים, סרן אחורי כבד וצמיגים מחוזקים גובים את מחירם בכביש. מעבר מהיר על מהמורות מטלטל את הטנדר והמושג "נוחות" מקבל משמעות חדשה. עם מפרט טכני שכזה גם אין מה לצפות לניהוג משובח ורהוט כשמדובר בנהיגה דינמית בכביש מפותל. יחד עם זאת, מדהים עד כמה השתפרה תחושת הבטחון והאחיזה הכללית בטנדרים כאלה לעומת הדגמים הישנים.
.
עכשיו אנחנו כבר בשביל העפר שיורד דרומה לכיוון הכנרת. באחד הפיתולים אנחנו עוזבים את השביל לטובת דרך עפר תלולה המתקרבת ממש לשפת הנהר. כאן נדרש להפעיל את מערכת ההנעה הכפולה. סיבוב מתג, ומצב 4×4 נכנס לפעולה. הקרקע לא קשה – שילוב של חצץ, אבנים קטנות וקטעי אדמה מהודקת – אך יש גם בורות ומעברים צרים.
.
מרווח הגחון הנדיב מאפשר לעבור מעל סלעים בולטים בלי להרגיש סכנה לפגיעה, זה תנאי שלנו להיום – להתנהג עם הרכב החדש כל כך, בשיא העדינות. המתלים עובדים קשה, והתנודות מורגשות יותר, אך זהו שטח "ביתי" להיילקס. הוא נוסע בנינוחות, כמעט מבלי שנדרש מאמץ מהנהג. שילוב למצב LOW מאפשר נהיגה סופר-איטית גם כשירידה תלולה והקרקע זרועה במדרגות וסלעים.
.
החזרה בעליה כבר מאתגרת את ההיילקס יותר. כאן נדרשת יכולת המשיכה (TRACTION). כוח לא חסר כאן והסרן האחורי מתאים עצמו בעזרת מהלך ארוך לפני השטח. זה לא מונע מההיילקס להגיע להצלבה באחד מהקטעים המאתגרים בעליה. אין טעם לסחרר את הגלגלים (הנעולים עם צמיגי H/T לא קרביים מדי) או להגיע עם תנופה גדולה יותר. הפתרון כאן הוא לנעול את הדיפרנציאל האחורי, בעזרת לחיצת כפתור פשוטה. כך, ללא כל מאמץ, ממשיך לטפס לו הטנדר, ללא דרמות מיותרות.

.
בדרך חזרה דרומה, ההיילקס מתייצב סביב 90-100 קמ״ש. למרות שמדובר ברכב שטח/עבודה, הנסיעה כאמור נינוחה, המושבים תומכים, מערכת השמע סבירה וממלאת את התא בצלילים הגוברים על גרגור הדיזל השומר על סל״ד נמוך כשהמהירות יציבה. על הצג נרשמת צריכת דלק של כ-10-11 ליטרים ל-100 ק״מ, נתון סביר בהחלט ביחס לגודל ולכוח.
.
לחימום מושבים פחות הזדקקנו ביום הקייצי, אבל בדרך חזרה, פילחו פנסי הלד הראשיים, שהם חלק ממפרט הסהרה, את החשכה ביעילות. מערכות הבטיחות ששומרות ומגבות טעויות נהג, חיוניות גם ברכב עבודה, אך גילינו שתיקון הסטייה מנתיב האקטיבי כאן, אגרסיבי מדי בזמן תיקון סטייה. תא הנוסעים פשוט ויעיל ואהבנו שתא הכפפות העליון (יש שניים) אף מקורר. לא תוכלו לאחסן שם בקבוק מים ליטר וחצי, אבל חפיסת שוקולד או פחית משקה, נכנסות לשם בקלות. גם שקע 220 וולט (בהספק 100 W הנמצא בתא המרכזי שבין המושבים), הוא אביזר חשוב.
.
ארגז המטען הסגור שהוצמד לטנדר ההדגמה, אמנם אינו מאפשר העברת מטענים גבוהים, אבל בהחלט שימושי לעומת ארגז פתוח. הוא מצויד בחלון אחורי נפתח בנפרד מדלת הארגז ושני חלונות צד הנפתחים על טלסקופים ומקלים על הכנסת והוצאת ציוד מהארגז. אין חשש להשאיר בארגז המטען ציוד ולא תמצאו אשפה שהושלכה לתוך הארגז שלכם, כמנהג חסרי תרבות מסויימים.
.
340,000 ש"ח לא כולל כיסוי ארגז, ויש לכם יכולת העמסה מורשה של 870 ק"ג. תוסיפו אגרת רישוי של 5,365 ש"ח והטנדר המיוצר בתאילנד – שלכם.















