סיטרואן 2CV – שני סוסים וסל של ביצים


שמה של צרפת, מאז ומתמיד, נקשר לאיכות – יין, מזון, מוסיקה ונשים יפות. אולם, עבור חובבי הרכב המושבעים (כמונו, למשל) צרפת היא ארץ הולדתם ומקורם של לא מעט רכבים אייקוניים – הפיג'ו, הרנו, וכמובן, איך לא – הסיטרואן.
לסיטרואן 2CV (דה שבו, בשמה המוכר יותר) מעמד קלאסי, ויש כאלה הטוענים, שהיא, ללא ספק המכונית האייקונית והמוכרת ביותר שיצאה מצרפת.
אבל כיצד היא נוצרה, ומה, בעצם, הופך את אותה למכונית כל כך נחשקת גם היום?

שני סוסים (אבל חסכוניים)

רכבי ה-2CV או 'Deux chevaux' (בתרגום חופשי – "שני סוסים") תוכננו, מלכתחילה, לענות על דרישתו של העם הצרפתי לתחבורה מהירה וטובה יותר מאשר הסוסים והעגלות.
אמנם, חברת סיטרואן של 1934 ייצרה כבר לא מעט רכבים (שהאחרון בהם באותה נקודה בזמן היה ה-Traction Avant שלה), אבל, בדומה לשאר יצרניות הרכבים, גם מחירן של המכוניות שייצרה סיטרואן היה גבוה באופן ניכר, כך שרק הצרפתים בעלי הממון יכלו להרשות לעצמם לרכוש לעצמם מכונית.
המשבר של שנות ה-30 לא פסח על סיטרואן, שפשטה את הרגל ונרכשה ע"י חברת מישלן. פטירתו של נשיא החברה, אנדרה סיטרואן בשנת 1935, מיקמה את יורשו, פייר בולנג'ר (שהיה עד אז סגן הנשיא ומנהל ההנדסה והעיצוב של סיטרואן) בעמדה שאיפשרה לו להטיל על מהנדסי החברה את האתגר הבא שלהם – פיתוח מכונית פשוטה שמחירה יהיה סביר גם עבור הצרפתים שהפרוטה (או, נכון יותר, הפראנק) לא היו מצויים בכיסם.

מה, בעצם, דרש בולנג'ר?

פייר בולנג'ר הציב למהנדסי סיטרואן רשימה ברורה מאד של דרישות לקראת תכנון המכונית החדשה:
הרכב החדש והחסכוני היה חייב להיות חזק וקל, עם מנוע חזק מספיק כדי לשאת לפחות 4 אנשים ו-50 ק"ג משקל נוסף מנקודה A ל-B. למעשה, אם נהיה מדויקים, אחת מהדרישות המפורשות שהציב בולנג'ר הייתה שמתלי המכונית יהיו טובים דיים כדי שהמכונית תהיה מסוגלת לנוע בדרך לא סלולה ומלאת מהמורות כשבתוכה דלי מלא ביצים מבלי שהן תישברנה.
ואם חשבתם שכאן הסתיימה רשימת הדרישות, אתם טועים…
המהנדסים נדרשו גם לייצר רכב שמסוגל לנסוע 50,000 ק"מ ללא תקלה טכנית, ו… הדובדבן שבקצפת?
שכל ה"פלא" הזה גם יתאים לכיסו של הצרפתי הממוצע (שכאמור, לא בדיוק סבל מעודף כסף).

בשנת 1938 שיחררה סיטרואן לפרברי פריז 49 רכבי TPV (ר"ת של Très Petite Voiture – רכב קטן מאד, בתרגום חופשי), שהיו, למעשה, הפרוטו-טייפ הראשון של ה-2CV. שנה לאחר מכן, יוצרו 250 מכוניות 2CV, שזכו לקבלת פנים חמה מהעם הצרפתי. הייצור ההמוני, כך לפחות נראה, יכול היה, סוף סוף, לצאת לדרך…

2CV

אבל מאוחר יותר באותה שנה, ב-2 בספטמבר, קצת לאחר ששתי מכוניות ה-2CV הראשונות עזבו את פס הייצור, גרמניה הכריזה על פתיחת מלחמת העולם השנייה – דבר שהפסיק, מיידית, את ייצור ה-2CV והפך את פס הייצור של סיטרואן (בדומה לזה של מפעלים דומים באירופה) לפס ייצור לציוד צבאי.
האגדה מספרת כי הגרמנים הצליחו להניח ידם על אחד מאבות הטיפוס של ה-TPV בשנת 1939 כאשר כבשו את מפעל Levallois על קו הייצור שלו. המכונית שנמצאה במפעל נשלחה לוולפסבורג, שם, ד"ר פורשה, שלא ממש התרשם מצורתו של הרכב, הצהיר כי המדובר במשהו שהוא יותר ארגז סבון מאשר מכונית שמיועדת להסיע אנשים…

2CV

מכאן, מתפצלות הגירסאות בין הסיפורים השונים. גירסה אחת מספרת כי היה זה בולנג'ר-עצמו שדאג, מחשש ליישום צבאי כלשהו, להשמיד את כל הרכבים שיוצרו פרט למספר מכוניות שנקברו במקומות סודיים, ואילו הגירסה האחרת טוענת, כי עובדי החברה שהעריכו את ערכם ההיסטורי של הרכבים הסתירו כמה מהם, למרות הנחיית ההנהלה להשמיד את כולם.

2CV

אולם כך או אחרת, עובדתית, במשך קרוב לחצי מאה, היה ידוע, אך ורק, על שני רכבים כאלה ששרדו, בעוד המלחמה נתנה לבולנג'ר הזדמנות להמשיך ולפתח את המכונית בסתר.
בשנת 1995 נמצאו שלוש מכוניות נוספות באסם ב-Bureau d'Etudes ב-la Ferté-Vidame. המכוניות הללו נשמרו בדיוק כפי שנמצאו, ואותן (ועוד דגמים מוקדמים נוספים של ה-2CV) תוכלו לראות בתמונות המעטרות את הכתבה שצילמנו השבוע במוזיאון סיטרואן בצרפת.

2CV

כך, בסופו של דבר, "בזכות" מלחמת העולם השנייה ופסק הזמן שנכפה עליה בייצור ה- TPV, הצליחה סיטרואן לפתח את הגרסה המשופרת יותר של ה-2CV – דגם זה הכיל מנוע מקורר-אוויר במקום קירור המים שהיה בדגם הראשוני והוא אף היה בנוי מחומרים שהיו זולים יותר מהאלומיניום ששימש בדגם המקורי – דבר ששירת נאמנה את הנחייתו של בולנג'ר – להוזיל את מחיר הרכב ככל שניתן.
את הדגם הזה, כפי שהוא מוכר לנו כיום, הציגה סיטרואן בתערוכת פריז בסוף 1948.

2CV

2CV כיום

סיטרואן השיקה, בחלוף השנים, מספר מהדורות מיוחדות של ה-2CV המיוחדת ביותר בהן היא גרסת 4X4 סהרה המכילה מנוע מלפנים ומנוע מאחור. רכבים אלה שימשו, בעיקר, את המשטרה והצבא ונחשבים בעיני אספני הרכב כיקרי ערך, מכיוון שיוצרו במספר מוגבל (694 מכוניות בלבד).
בסה"כ, ההערכה מדברת על  9,248,809 רכבי 2CV שיוצרו בין השנים 1948 ל-1990 לא רק בצרפת, אלא גם במדינות באפריקה, בארגנטינה, באורוגוואי ואפילו ביוגוסלביה ואירן…


About Drive Time

מגזין Drive Time מגיש תכנים מעניינים בתחום הרכב והספורט המוטורי. האתר מגיש מבט מקצועי על כלי ותוכן מענין על רכבי כביש, רכבי שטח וספורט מוטורי.

Check Also

שברולט קורבט – פרארי עם צווארון כחול

Tweet הכביש הצר באזור השרון הדרומי מטפס, יורד ומתפתל. כביש צר, מוקף בשטחים חקלאיים ובצמחיית …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page