כיצד להשמר מתאונה בכבישים דו-סיטריים?


נהיגה הרי, לא לומדים בהתכתבות. ובכל זאת אכתוב כאן מניסיוני הרב כמורה לנהיגה ומדריך ותיק לנהיגה מתקדמת. אנסה לתת לכם, הנהגים והנהגות, מספר נקודות למחשבה, להפנמה וליישום.
ההתייחסות היא לתאונות האחרונות בכבישים הדו-סיטריים, אלה שאין בהם גדר הפרדה, שם, תאונה חזיתית במהירות גבוהה, גובה את מחירה המחריד. 

תאונה חזיתית היא כזו, בעלת עצמה ואנרגיה מטורפת, המועברת לנוסעי הרכב ומשאירה סיכוי קלוש לצאת ממנה ללא פגע.
עד שאנשי משרד התחבורה, דובר משטרת התנועה ועוד גופים, ינסחו את תגובתם המתגוננת לקראת התאונה הבאה, כדאי שנדע אנחנו, האוחזים בהגה, להגיב, להתגונן ולהתנהג נכון בכבישים, שהם לא פעם מופקרים.

1בכביש דו- סיטרי שמרו על ימין הנתיב ככל שניתן. לפעמים, סנטימטרים בודדים חורצים את הדין וכשרוחב הנתיב עומד על כ-3-3.5 מטרים, שמירה על ימין הנתיב תאפשר מרווח טעות של כ- 2 מ' לפחות. שמרו על הימין גם ובמיוחד בעקומות. אל "תחתכו" סיבובים. היזהרו מאלה שעושים זאת מולכם, כשהעיקול לפניכם לימין.

היצמדו לימין הכביש

2צפו רחוק ככל שניתן לעומק הכביש. רכב המנסה לצאת לעקיפה, רכב מזגזג, רכב הנוסע קרוב למרכז הכביש – ככל שתגלו זאת מוקדם, כך תוכלו להאט, לרדת לשול הימני, ו"להתארגן" לקראת הסכנה המתקרבת.
.
3. כל דבר חשוד שנע לקראתכם, חישבו על ,"תכנית ביצוע למילוט" – נסו לדמיין כיצד אתם מסיטים את הרכב לכיוון השול הימני, מעקה הבטיחות מימין, או אפילו התעלה, בכדי להימנע מהגרוע מכל – תאונה חזיתית. הכנה נפשית שכזו, תחסוך לכם בזמן התגובה. כל שנייה קובעת.
.
4. כמעט כל דבר שימנע תאונה חזיתית, יניב תוצאה חמורה פחות. גם סטייה והתהפכות לצד הדרך עדיפה.
.
5. במקרה ואין דרך מילוט לימין, בלימה חזקה תפחית את עצמת הפגיעה ואולי גם תמנע אותה. בלימה חזקה – בעיטה בכל הכוח בדוושת הבלם. לא משנה אם הכביש יבש או רטוב. במקרה שכזה, רכב מודרני יעצר ללא שום איבוד שליטה של הנהג.
.
6. בכביש דו-סיטרי אל תיצרו האטה מעצבנת לתנועה מאחור. סעו במהירות המותרת כשהתנאים מאפשרים זאת. נסיעה איטית מדי תגרום לעצבנות ועקיפות נהגים מאחור.


.
7שימרו מרחק! במיוחד בכביש דו סיטרי ששמירת המרחק תתרום לשדה ראיה טוב יותר, זמן תגובה גדול יותר, נהיגה רגועה יותר ומקום מספק לרכב שעקף אתכם. (גם אם מדובר ברכב ארוך מאוד כמשאית פול טריילר).
.
8נעקפתם? הצמדו לימין, אל תגבירו מהירות, אבל גם אל תאטו. הנהג העוקף קיבל החלטה, אל תשנו לו את המהירות – הישארו צפויים וברורים. רק במידה והוא מתקשה לחזור לפניכם חזרה לימין, האטו ואפשרו לו כניסה חזרה.
.
9הימנעו מעקיפות בדו-סיטרי. זו פעולה הדורשת מיומנות גבוהה, וטומנת בחובה סכנה גדולה. כדאיות עקיפה היא כשהפרש המהירות בין עוקף לנעקף היא לפחות 20 קמ"ש. אחרת זמן השהיה בנתיב הנגדי ארוך מדי. ההחלטה לצאת לעקיפה חייבת להיות רק כשמשוכנעים מעבר לכל ספק שאין סיכון – שדה ראיה למרחק, לא לפני עקומה, לא לפני צומת, לא לפני מעבר חציה. במידה והחלטתם לצאת לעקיפה, צמצמו את זמן העקיפה למינימום ע"י האצה חזקה, גם אם נדרש לסחוט מהמנוע את אונו. ע"פ החוק אין לעבור את המהירות המרבית המותרת גם בעקיפה, אך כשאין ברירה במהלך העקיפה – זו כבר בעיה משנית. אם יש צורך, ציפרו קלות לנעקף שיבחין שאתם עוקפים.

עקיפות בדו -סטרי דורשות שיקול דעת רב.

10בלילה – נהיגה בכבישים שכאלה מסוכנת יותר. הימנעו מלסנוור את הבאים ממול. במידה ואתם מסונוורים האטו והפנו מבט אל מחוץ לאלומת הפנסים המסנוורת. רצוי להפנות את המבט לעבר הפס הצהוב מימין.

עקיפה בתנאי חשיכה מאוד מסוכנת! אומדן המהירות והמרחק של הרכב ממול מטעה ביותר. סעו לאט יותר בתנאי חשיכה קשים.

נהיגה בלילה דורשת משנה זהירות.

אלה מספר טיפים בנושא נהיגה בכבישים דו סטרים כדוגמת כביש 90 שנמצא בכותרות. כדאי להפנים, להיות מודעים אליהם ולהפכם להרגלי נהיגה מוטמעים.

אם ניתן, העדיפו לבחור מסלולים שלא עוברים בכבישים מסוכנים שכאלה. כמובן, חשוב לנהוג בערנות מוגברת ולא להעז לנהוג תחת השפעת עייפות. התייחסות לתמרורים שבדרך, תעזור לכם להיערך לקראת סכנות צפויות.

והכי חשוב

סעו בזהירות

להדרכות נהיגה אישיות וקבוצתיות גם לנהגים צעירים – ליחצו כאן – WWW.GALGALOVE.CO.IL


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

ארבע על ארבע – כשהכלב מצטרף לנסיעה

Tweet נסיעה ברכב עם הכלב עלולה להיות מאתגרת ומסוכנת, אך, מנגד, היא יכולה להיות גם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page