שוק כלי הרכב החדשים בישראל תוסס. הוא נמצא בצמיחה מתמדת, כאשר בשנת 2016 נמסרו קרוב ל-300 אלף כלי רכבים חדשים לידי בעליהם. לא מזמן הושק רכב הפנאי של סיאט – אטקה, לקחנו אותו להתרשמות מקרוב.
אבל זו אינה הבשורה היחידה של שוק כלי הרכב החדשים, כי רכבי הפנאי הפכו אופנתיים עד כדי כך, שכבשו נתח שוק מדהים של כ-30% מכלל הרכבים החדשים שנמכרו פה אשתקד, והפכו לסגמנט הפופולרי בישראל. הרי נוסחה של רכב שהוא פרקטי וגדול, מצודד ומצויד, ביצועיסט אך חסכוני בדלק, מנצחת במבחן התמורה לכסף.
מסיבה זו, אין כמעט יצרן רכב, שלא נכנס בעוצמה לסגמנט הנחשק הזה, בין אם מדובר בג'יפון זעיר או ברכב פנאי יוקרתי ומגודל.
גם לסיאט יש ג'יפון
אם פעם היה מדובר בסיכון של ממש מטעם היצרן, במיוחד בקרב יצרני היוקרה/ אקזוטיקה, מאחר ורכב שכזה עלול היה להיתפס בקרב קהל היעד כהתרחקות גדולה מדי מערכי המותג, למשל פורשה קאיין שהושקה ב-2002, הרי שהיום רכב פנאי מגודל מבית מזראטי או יגואר עושה שכל רב למחלקות המסחריות של היצרנים. יש שם קונים רבים. כך גם במותגים סמי-פרימיום כמו אלפא רומיאו (שמשיקה כעת את הסטלביו החדש), ובמותגים עממים יותר.
ובכן, אם בקבוצת פולקסוואגן ישנם מזה שנים לא מעט רכבים פנאי בקרב מותגי היוקרה שלה, פולקסוואגן ואאודי, היה זה רק עניין של זמן עד שהדבר יגיע גם לסיאט וסקודה (קודיאק כבר הצגה) מותגים מבית. ואכן, לא מזמן הושק רכב הפנאי של סיאט – אטקה. לקחנו אותו ב- DriveTime להתרשמות מקרוב.
סיאט אטקה
הקווים החיצוניים והעיצוב מסגירים מהיכן הגיע. מזוויות מסוימות הוא קצת אאודי Q3. מאחרות הוא סיאט לאון דווקא. קווי פנסי ה-led הנאים, מלפנים ומאחור, מזוהים כמעט לחלוטין עם כל רכב שעוזב את קו הייצור של הקבוצה. המוצר הסופי שמתקבל הוא מעט שעטנז בין פילוסופיות עיצוביות שכבר ראינו בעבר, אך התוצאה הכללית היא רכב נאה והרמוני למדי, גם אם לא מאד מיוחד או ייחודי.
נכנסים פנימה. ראשית, שאפו לסיאט. יצרתם פה סביבת נהג מהאינטואיטיביות ביותר שיש כיום בכלי רכב מודרניים. עומס מערכות ומידע המאפיין היום את רוב המכוניות החדשות, מוגש לעיתים בסרבול, באי נוחות ואי נגישות מהירה בעת נהיגה, בריבוי כפתורים וגם בצורך בתואר אקדמי לשם תפעול.
לא כאן. המסך המרכזי וזה שבין שעוני המחוונים כוללים המון אינפורמציה, אך אני מבטיח לכם שלאחר משחק של עשרים דקות עד חצי שעה, עם כלל האפשרויות, אתם עומדים בהצלחה רבה במבחן החלפת צבע אורות האווירה, אמביינט לייטס בשפת המכוניות, מאדום לכחול, וזאת תוך מספר שניות. קל.
ואם כבר מידע רב שיש בצג המרכזי, לא רק בנות טיפש עשרה תעשינה שימוש במונח TMI. Too Much Information, אלא גם אני:
למה בג'יפון עירוני חמוד שכזה, המונע על ידי מנוע 1.4 ליטרים בן 150 כוחות סוס, הגם שביצועיו טובים למדי ונמרצים, צריך סטופר למדידת זמני הקפה ושעון הגדשה של הטורבו, כאילו היה ניסאן GTR?
ברכב שכזה, עדיף היה שיהיה שעון זמני הקפה ההפוך דל השומן שבארומה. לא הקפה במסלול המירוצים שבנורברגרינג נורדשלייפה.
אמא פולקסווגן
אחרי שלמדנו שהמידע זמין לנו, והשליטה בכל מערכות הניהוג והמידע בנויים כהלכה, זה הזמן להבחין באיכות החומרים המעולה, וגם כאן, בסיאט אטקה, הנדסת האנוש פועלת כהלכה. התא בנוי מחומרים נעימים ואיכותיים, ובאופן דומה למה שנאמר לגבי העיצוב החיצוני, גם זה הפנימי משדר מיד את הקשר לאמא פולקסוואגן.
בגרסה הבכירה אותה קבלנו למבחן, האקסלנס, רמות האבזור ומערכות הבטיחות מרשימות עד מאד.
בחבילת הבטיחות אנו מוצאים ניטור מרחק מלפנים, front assist, הכוללת בלימת חירום והאטת הרכב בעת הצורך, ניטור שטחים מתים במראות הצד, התראת תנועה צולבת בעת נסיעה לאחור, ו-7 כריות אויר.
מערכות נוספות שיש ברכב כוללות מערכת עצור/סע, 4 מצבי נהיגה לבחירה, בקרת שיוט, מערכת התראת עייפות, לצד אבזור הכולל פליפרים להעברת הילוכים מההגה, חלון שמש פנוראמי, כניסה והתנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, בקרת אקלים דו אזורית עם פתח מיזוג אחורי, מראות צד מחוממות ומתקפלות חשמלית והפתעה נחמדה – סמלי סיאט עגולים יקבלו את פניכם בעת פתיחת הדלתות הקדמיות, ממש כמו ברכבים מסגמנטים יקרים בהרבה.
נהיגה ברכב מגלה רכב נעים מאד, זריז, גם אם לעיתים לוקח שבריר שניה להגדשה ולכוח להיבנות, אך מרבית הנהגים שאינם מגדירים עצמם כדינאמיים ספורטיביים, בטח לא במטלות השגרתיות היומיומיות להן נדרש הרכב הזה, לא יחושו בכך. גיר שבעת ההילוכים יבטיח שיוט שקט מאד, ויחסי העברה קרובים יסייעו לניצול כוח המנוע.
המנוע הזה אגב, אותו פגשנו ברכבים נוספים של הקבוצה, יעיל מאד, ובמבחן שכלל שיוט רגוע, נהיגה נמרצת וזחילה עירונית, הראה שניתן לייצר פה צריכת דלק ריאלית של כ-13 קילומטרים לליטר.
המרכב עצמו יעיל ומרווח, ועם רוחב נדיב של הרכב (1.84 מ'), שלושת הילדים ישבו די בנוחות מאחור, בהנחה שכסאות התינוק והבוסטרים אינם סובלים מגודל חריג במיוחד. מרווח הגחון, העומד על 18.7 ס"מ, יאפשר טיפוס מדרכות עירוני, לאוהבי הז'אנר ולמי שחייב להחנות ממש, אבל ממש קרוב לבית הקפה, מבלי שישמע את גחון הרכב גונח מכאב.
בשורה התחתונה
והמחיר? ובכן, לסיאט אטקה קיימים 4 דגמים:
דגם הפתיחה, סטייל, מתומחר באופן מאד מפתה לתמורה הגבוהה, עם 139,900 ₪. אמנם תוותרו פה על ניטור שטחים מתים, בורר מצבי נהיגה, חלון פנוראמי, keyless והסמלים המוארים החביבים שמקבלים את פנינו על המדרכה לצד הרכב, אבל כל היתר נמצא פה.
הדגם הבא, סטייל פלוס, מתומחר ב-145,900 ₪, ושם כן תקבלו את ניטור השטח המת ועוד מספר אביזרים הנעדרים מהסטייל.
הרכב הנבחן, אקסלנס, יעלה 165,900 ₪, ואילו הדגם הבכיר, אקסלנס פלוס, יעלה 187,900 ₪, והוא מצויד במושבים קדמיים מחוממים וחשמליים עם זכרונות, מצלמות היקפיות, וטעינה אלחוטית לסמרטפון.
סיאט אטקה מציג חבילה מאוזנת ואטרקטיבית מאד, במנעד מחירים גדול, שיתאים לקהל רחב מאד.
מי שיסתפק בגרסה הזולה ביותר, יוותר אמנם על גג פנורמי, אבל לא על האיכויות הפולקסוואגניות המצויות ברכב בכל פינה, על המרחב הנדיב, על המנוע היעיל, הנמרץ והחסכוני, התפעול האינטואיטיבי, על חבילת הבטיחות המקיפה וגם על האבזור העשיר.
וכן, במבחן התמורה לכסף, שסגמנט רכבי הפנאי בא להציג באופן הבולט ביותר, הוא זוכה בהמון נקודות זכות. הצליח להם, לסיאט.