ירדנו במורד שביל העפר המוביל לכיוון הירדן ההררי. גשר הבטון שעל הנהר קרס מעצמת הזרימה החזקה – הנהר עלה על גדותיו. הלנד קרוזר הלבן ניווט את דרכו בין השלוליות הרבות, בין הסלעים החלקלקים והירוק העז שמסביב. הצפון לבש פנים של חורף. גם הטויוטה לנד קרוזר עבר מתיחת פנים.
.
ישראל היא השוק השני בגודלו עבור לנד קרוזר באירופה, אחרי רוסיה. בישראל אוהבים לרדת לשטח. השטח מאוד מגוון; בחורף תוכלו לראות כאן שלג, נחלים זורמים. בצפון בעיקר ירוק, ובדרום הרבה צבע חום – מדבר ענק, דיונות, חול סלעים. מה שרק תרצו.
.
בכדי לטייל בעומק השטח נדרש רכב שטח קשוח. אפשר להתנדב או להתגייס למילואים. לנהוג על האמר צבאי, או על רב-הינע אחר. אפשר גם לרכוש רכב שטח. יש כאלה המסתפקים ברכב שטח רך, כזה שמסוגל להתמודד עם שבילים או קצת יותר. אך יש כאלה שרוצים יותר. הבעיה – ההיצע הולך ומתדלדל.
.
לבעלי הממון יש אופציות מבית לנד רובר, מרצדס. אתם יכולים גם ללכת על משהו מבית היוצר של ג'יפ – היחיד הנושא את השם שהפך לגנרי. מהצד הזול יותר תוכלו להסתפק בסאנגיונג רקסטון או להצטופף בסוזוקי ג'ימני. מה לגבי המיצובישי פאג'רו אתם בוודאי שואלים? אז זהו – הוא כבר לא מיוצר יותר.
שמו של הטויוטה לנדקרוזר הולך לפניו, מדובר בלא פחות מאייקון בן 65 שנה, שהמוניטין הרב שלו מתבטא במחירי יד שנייה גבוהים אפילו מהמחירון הרשמי. הלנד קרוזר המוכר לנו הוא דגם שנקרא 'פראדו' שהושק ב-1985. נושא הכתבה הוא הדור הרביעי שלו שהושק ב-2009, ועבר מתיחת פנים ב-2012. הוא מכונה לנד קרוזר 150 וכאמור, זוהי מתיחת פנים, שנייה, שעבר לאחרונה.
.
ללנד קרוזר נוסחה ותיקה. בניגוד למתחרים רבים הוא נשאר נאמן למקור. המרכב שלו נפרד מהשלדה. תוכלו למצוא את זה ברנגלר של ג'יפ, בג'ימני של סוזוקי ובעוד מספר אייקוני שטח מעטים. זה יוצר חוסן מבני ומאפשר גמישות. בשטח – הגמישות חשובה. בכביש זה פחות טוב. מאחור תמצאו סרן מאסיבי ולא מתלים נפרדים. היתרון הוא יכולת טובה יותר ליצור אחיזה בין הגלגלים לקרקע. החסרון הוא, כאמור, בכביש. טויוטה הקריבה יכולת אחת לטובת השנייה. בחיים חייבים להתפשר.
בכדי לחזות ביופיו המרהיב של הצפון, בילינו כשעתיים על האספלט. אין ברירה. הקרוזר החדש לא מעניק את הנוחות העידון והאחיזה של רכב נוסעים טוב. אבל זה החדש בהחלט השתפר. הוא לא ממש רועש, למעט בהתנעה ובסיבובי סרק בבוקר קר, הוא משייט בנינוחות, אפילו ריסון תנודות המרכב וההיגוי שופרו.
.
עם מנוע 2.8 ליטר טורבו דיזל בהספק מרבי של 177 כ"ס ומומנט מרבי של 45.9 קג"מ המשודך לתיבת 6 הילוכים אוטו' ומערכת הנעה כפולה קבועה, הציפייה לביצועים מרגשים בכביש – מיותרת. ואכן, התאוצה 0-100 קמ"ש של 12.7 שניות, ומהירות מרבית של 175 קמ"ש, יאכזבו את מי שהתרגל לנוע על גבי SUV יוקרתי. שיוט ושמירה על קצב התקדמות קיימת בהחלט. מתכוונים לצאת לעקיפה – תכננו היטב, כי תאוצה חזקה לא תהיה כאן. אגב, בשיוט נינוח, נהיגה עירונית, טיפוס עליות לרמת הגולן ונהיגה בשטח, צריכת הדלק הממוצעת שהשגנו הייתה כ-9.5 ק"מ לליטר.
.
ללנד קרוזר החדש שבכת גריל בעיצוב חדש ופנסי חזית שונים. הוא בהחלט נראה אלגנטי יותר מזה שהחליף. גם סביבת הנהג עודכנה –עיצוב פנימי נאה יותר ומסך מגע גדול יותר (8 אינץ'). עם זאת, משהו בעיצוב הפנימי עדיין מרגיש קצת מיושן.
.
גם בתחום האבזור ובמיוחד זה הבטיחותי חל שיפור חשוב בתחום עזרי הבטיחות האלקטרוניים (בגרסאות הבכירות); בלימה אוטונומית הכוללת זיהוי הולכי רגל, בקרת שיוט אדאפטיבית, התראה על סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים, עמעום אוטומטי של האור הגבוה, זיהוי כלי רכב בשטח המת של המראות, זיהוי תנועה חוצה מאחור ועוד. בתחום הנוחות מציע הקרוזר גם חלונות כהים, בקרת אקלים מאחור ופתחי מיזוג בקרת שיוט, הפעלה חשמלית למושב הנהג, כולל למסעד הגב, חימום ומיזוג למושבים הקדמיים, חימום לאחוריים, ריפוד עור לכל המושבים, חיישני חנייה ומצלמת נסיעה לאחור, מפתח חכם, גג שמש ועוד . אנחנו קיבלנו למבחן את גרסת הלימיטד שמחירה 400,000 ש"ח שכללה, את המפרט הנ"ל בנוסף לשבעה מושבים שקיימים רק בגרסה הזו.
לנד קרוזר הוא רכב גדול' זה החדש אף צמח באורכו ב-6 ס"מ. יש לו חמישה או שבעה מושבים, כשהשורה השלישית מיועדת לנמוכי קומה. גם תא המטען ענק ובמיוחד כשמקפלים את אותה שורה שלישית. דלת תא המטען נפתחת לצד אך ישנה גם אפשרות לפתוח את החלון האחורי לגישה מהירה יותר לחפצים שבתא. המחיר שמשלמים על הגודל הזה הוא בעיקר בסימטאות העירוניות, במציאת מקום חניה. למי שלא מחפש יכולות שטח, או מרחב שכזה, מומלץ ללכת על תחליפים קטנים יותר. RAV4 למשל, האח הפחות קשוח.
.
אבל מי שלא מפחד מגודל, ובמיוחד מחפש יכולות בשטח – הלנד קרוזר היא בחירה נהדרת. עם זווית גישה מצוינת (31 מע'), זווית נטישה טובה (25 מע' – כשאין וו גרירה ) ניתן להתגבר על מכשולים רבים בשטח. מרווח הגחון (21.5 ס"מ) כבר פחות מצטיין ושועלי השטח נוהגים להגביה את הקרוזר לעבירות משופרת אף יותר.
.
הלנד קרוזר יודע לשלוח את גלגליו עמוק אל הקרקע תודות למהלכי מתלה מרשימים. מערכת ההנעה הכפולה קבועה ולשיפור העבירות ניתן גם לנעול את הדיפרנציאל המרכזי. אז, החלוקה בין הסרן הקדמי לאחורי תהיה 50:50 ובמקרה של הצלבת גלגלים, תגיע הישועה ממערכת בקרת משיכה יעילה מאוד.
.
לנד קרוזר לא נכנע כל כך מהר לתכתיבי האפנה. הוא אמנם לא הרכב האידיאלי לנהיגת כביש מדוייקת ומהירה, אך כשילוב בין אספלט ושטח מכל סוגיו, הוא כנראה אחד הטובים מסוגו. במחיר החל מ-299,900 שקל לדגם הקצר או 319,900 שקל לדגם הארוך ועד ל-420,000 שקל לדגם הסהרה המפואר, הוא אמנם לא זול, אך בהתחשב בכך שקשה למצוא לו מתחרים, הברירה היא כנראה לבחור בו.
השתתף במבחן: יובל רוטנברג