יונדאי i30N – מכונית שמחה בימים עצובים


התקופה קשה, תקופה מחורבנת. הלבבות דואבים, דמעה זולגת מדי פעם למשמע עוד סיפור כואב מהעוטף, מחשבה על אזרחים חטופים או תמונה של חלל, חייל צעיר שרק סיים בגרויות לפני מספר חודשים…
.
ההזדמנות לבחון את i30N, ההוט האץ' הרותחת של חטיבת N של יונדאי ואחת מילדיו של הקוסם בירמן – מנהל חטיבת M של ב.מ.וו בעברו – תפסה אותי במצב רוח שפוף, עד שביני לבין עצמי תהיתי אם לדחות את ההזמנה. אתם יודעים, מכונית ספורטיבית, כזו שמעוררת תשומת לב ויורה צרורות מהאגזוז…אין ספק שההצ'באק מחומשת הדלתות ותכולת המדים (צבע הביצועים הרשמי של חטיבת N של יונדאי) יכלה להתאים לימים אחרים, אופטימיים יותר.

אין זה המפגש הראשון שלנו עם i30N. נכחנו בהשקת הדור הקודם בישראל לפני מספר שנים – ולאחר מכן השווינו אותו לפיג'ו 308GTI זצ"ל. העדפנו את הפיג'ו הקלילה, בעלת הניהוג הזורם ונוחות הנסיעה העדיפה. היונדאי החמה הרגישה קצת כמו מכונית מירוץ בוסרית; מכונית שיודעת לנסוע מהר ובטוח ולתגמל בזמנים טובים, לו היינו לוקחים אותה ליום מסלול, אבל גם כזו שלא פותחה עד הסוף ומרגישה מעט מלאכותית. בוסר, כבר אמרנו?

אלא שמאז המכונית עברה מתיחת פנים, מנועה שופר וחוזק והיא קיבלה אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים, עם לא פחות משמונה הילוכים (לעומת הששה בגיר הידני). קוסמטית, השינויים היו די מינוריים והתמקדו בעיקר ביחידות התאורה והגריל, אלא שמתחת לעור השינוי היה מהותי יותר, עם הבטחה שהנערה עם החצ'קונים תהפוך לאשה בוגרת ובשלה.

עם זאת, הפן השובב של המכונית נותר בעינו, עם שפע של תצוגות, טלמטריה ומספר מצבי נהיגה.
הידיעה שבין מצבי הנהיגה במכונית קיים גם מצב N קסטום, המאפשר לחדד חלק מהפרמטרים (מצערת, הגה, דיפרנציאל מוגבל החלקה, בולמי זעזועים) ולשמור על האגזוז שקט יחסית, הקלה עלי להרים את הכפפה. הפיצוצים במצב N בעת הרפיה מהמצערת כל כך לא מתאימים לימים אלה, קל וחומר משנתקלנו בידיעות על אופנוענים שיצאו להטיל אימה בשיירות רועשות של זדון…

אני מוצא את עצמי יושב מאחורי גלגל ההגה המזמין של המכונית התכלכלה, בחניון החשוך. המושב מצויין, אבל המנועים החשמליים שמתחתיו מרימים את בסיסו מעט גבוה לטעמי, גם במצב הנמוך ביותר. לוחץ על מתג ההתנעה והמנוע מתעורר לחיים תוך השמעת קריאות שמחה עמומות מהאגזוז…בכל זאת, אני רק במצב נורמל. היציאה מהחניון חושפת הגה מהיר (2.1 סבובים בין הנעילות), קל יחסית וקוטר סיבוב שמזכיר דגמי אלפא רומיאו של פעם…

בדומה לאותן אלפות, אני מרגיש מהמטרים הראשונים שאני נוהג במכונית יחודית ובעלת אישיות ממכרת. מצב הרוח משתפר קמעא והציפיה לקראת כבישים מאתגרים ופנויים מתחילה לקנן בי.

i30N המחודשת מתגלה כמכונית שלמה יותר, עם ניהוג בשל ועשיר מבעבר. אם תרצו, "עגול" יותר. מצב נורמל מספק דיו בנהיגה מנהלתית וגם קצת יותר מכך. נוחות הנסיעה, על מערכת המתלים עם בולמי הזעזועים האדפטיביים, נמצאת על הצד הנסבל של קשיח. המכונית אינה מפנקת, אך גם לא מטלטלת את יושביה. תגובת המצערת בריאה אך מתונה יחסית, בדיוק כפי שהיינו מצפים ממצב נהיגה כזה – וגם תיבת ההילוכים לא ממהרת להוריד הילוך בכל ליטוף של דוושת הגז. אני מצפין, הקילומטרים נבלעים מתחת לחישוקי "19 הקלילים וההילוך השמיני חושף אותי לשיוט מענג וחסר מאמץ. כה ארוך הוא ההילוך הזה, עד ש-130 קמ"ש על השעון שקולים ללא יותר מ-2000 סל"ד.

הצפון על כבישיו המתולתלים ממליץ לי לעבור למצב ספורט. הסאונד מהאגזוז נוכח יותר, כל הפרמטרים עולים שלב ומתחדדים. 280 הסוסים של בירמן שועטים בעוז, חוצים בקלילות את קו 6000 הסל"ד לעבר הקו האדום, מבלי לאבד נשימה. תיבת ההילוכים מיידית יותר, על אף שאני מעדיף תפעול ידני באמצעות המשוטים הגדולים והנוחים שמאחורי גלגל ההגה. החגיגה מתחילה מהעיקול הראשון, עם הגה מהיר ומדויק, שמשפיע מיידית על הקו הנבחר. המכונית צייתנית, אחיזת הכביש שלה גבוהה – והיא זורמת בנחישות מפנייה לפנייה, פחות רגישה להעברות משקל ולמשחקי זנב בטעם של פעם…אבל אל תטעו בה, החויה שהיא מספקת רחוקה מלהית סטרילית והפידבק זורם, בעוד הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה שלה עושה עבודה נהדרת במשיכתה החוצה מהפניות ללא דרמות מיותרות.

אני רצינית בכוונותי, אומרת לנו הגברת. רק התחלתי. יש באמתחתי גם מצב N מחודד יותר ואפילו מתג NGS, שיתן לכם 20 שניות של אוברבוסט..קרחנה אמיתית.

הודיתי לה בנימוס ואמרתי ש-N צורך במצב הקיצוני הזה, אלא אם עולים על מסלול מירוצים סלול היטב. בכביש הישראלי המצוי, המצב הזה הוא אוברקיל. המתלים חובטים, ההגה כבד מדי שלא לצורך והאגזוז יורה, פעם צרור ולעתים בבודדת – הדבר האחרון שרציתי…

שלוש לחיצות, שתיים מהן ממושכות על המתג המסומן בדגל השחמט, מביאות אותי למצב N קסטום. תרשים חכם המזכיר קורי עכביש מאפשר לי לשחק בין הפרמטרים ולבחור לעצמי את השילוב הרצוי. המתלים סלחניים, האגזוז שקט, ההגה במצב ביניים ויחידת הכח מחודדת. אני שם את פעמי לכביש מעניין ולעוד אחד, מחפש סיבה לנהוג לקצה השני של העיר בשביל להביא קרטון חלב – ולחזור אחרי שעה וחצי…שלא יהיה לכם ספק, בדומה לכל מכונת נהיגה ראויה, i30N היא סוג של התמכרות.

אלא שב-270 אלף שקל, ההתמכרות הזו רחוקה מלהיות זולה – ועל הדרך, גם עוקפת את מעט המתחרות שעוד נותרו לה (ואם תהיתם, הונדה סיוויק טייפ R אינה באמת מתחרה, אלא קרובה יותר לאלנטרה N במידותיה ובמיצובה), בימים שבהם תעשיית הרכב מחשבת מסלול מחדש לעבר החישמול.
עיצובה החיצוני צנוע ופשוט, כמעט בנאלי – והפנים זול וקודר. תיבת ההילוכים האוטומטית עושה עבודה מצויינת – ויעילה יותר בתנאי אמת מהידנית, לו היתה מוצעת– אך היציאה שלה מהמקום איטית ומאכזבת. בנוסף, הסוסים של בירמן מתגלים כרעבתניים במיוחד – יותר מהסוסים המקבילים מקונצרן VAG– צריכת הדלק הממוצעת תעמוד על כ-8 ק"מ לליטר, בעוד שטיול נהיגה נמרץ לרמת הגולן יוריד אתכם לפחות מ-6…

על אף חסרונותיה, i30N היא מכונית ממגנטת, מכונית שיודעת לעשות טוב לנפשו הדואבת של הנוהג בה, גם בימים קשים. למרבה הצער, היא ממחזרת את הנסיבות שאיפיינו את כשלונה המסחרי בסיבוב הקודם, טרום מתיחת הפנים…היא פשוט יקרה מדי.

כמה חבל. יונדאי i30N היא מכונית שמחה – והיא תישאר כזו גם בימים טובים יותר, שעוד יגיעו.


About שמרון אנגל

עיתונאי רכב (בעבר) ותיק ומוערך, מומחה לתחום הרכב ולהיסטוריה של כלי הרכב.

Check Also

יונדאי I20N – דעת מומחים

Tweet הם כבר בשנות החמישים של חייהם, נהגו כמעט בכל רכב אפשרי. תנו להם כביש …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page