היתרון הגדול של סובארו פורסטר היא היכולת שלו לברוח מהאספלט, רחוק יותר כמעט מכל המתחרים. מערכת הנעה כפולה מוכחת, מכלולים חסונים, ומוניטין בשטח שנכתב בהרבה אבק. אבל איך אני מתרחק מהאספלט אל האבק והשטחים הפתוחים, אותם שטחים שכיפת ברזל לא מתאמצת ליירט בהם? זה לא מסוכן?
.
הדור השישי של פורסטר הוצג ב-2023 ומתבסס על הפלטפורמה של קודמו. השינויים שיושמו הביאו לשיפור איכות הנסיעה והיכולת הדינמית. בסיס הגלגלים והגובה 267 ס"מ ו-173 ס"מ נותרו ללא שינוי, ואילו האורך והרוחב גדלו (ב-3.5 ס"מ ל-465.5 ס"מ וב-1.5 ס"מ ל-183 ס"מ, בהתאמה). תא המטען של הפורסטר מתוכנן להכיל 719 ליטרים ועם קיפול המושבים, נפח זה יעלה ל-2210 ליטרים. משקל הרכב עומד על כ-1650 ק"ג.
.
את הפורסטר הלבן קיבלנו ברמת 'ספורט' כשמתחת למכסה המנוע ארבעה צילנדרים המנפקים, ללא עזרת גדישה, 180 כוחות סוס ו-24.6 קג"מ, שינויים קלים ביחס לדגם היוצא, שינויים התורמים בעיקר לזמינות כח מוקדמת יותר. הדרך לגלגלים עוברת בתיבה רציפה בעלת 8 יחסי העברה מלאכותיים ומתפזרת בין כל פינות הרכב להנעה כפולה וקבועה. דבר שמזיז את ה'ספורט' שלנו תוך 9.4 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומביא אותה ל-204 קמ"ש מרביים.

למראה המגושם והכבד של הדגם החדש לא ממש התחברתי. אולי היו אלה הקווים הרבועים, הגריל הענק או הפרופורציות הלא מושלמות, אבל נראה כי לסובארו דרוש מעצב. עיצובה של סביבת הנהג ממשיך את הקו השמרני והמיושן – ידית ההילוכים בולטת ומסורתית, ולמרות החלפת שני הצגים מהדגם הקודם לצג אנכי גדול, האווירה השוררת בפורסטר היא של "משהו מהעבר" ולאו דווקא של "הצצה לעתיד".
אם כי, חייבים להודות כי קל להתמצא בתא הנוסעים והתחושה היא כי ישרוד שנים רבות.
.
במושב הנהג קל לאתר תנוחת נהיגה נוחה והסובארו מרגיש כרכב SUV גדול כשמכסה המנוע משתרע לפנים. אותו מרחב רב מלפנים קיים גם לנוסעים מאחור, ויחד עם תא המטען הרחב והשימושי הפורסטר עשוי להיות בהחלט רכב משפחתי שעונה על צרכי משפחה היוצאת לטיול.
אני מאיץ את מנוע הבוקסר. בתנועה מתונה הוא דוחף את הקרון הגדול ללא כל מאמץ. מעיכת דוושה לטובת תאוצה חזקה יותר (הנדרשת בעקיפה, למשל) כבר מגלה שאין מדובר במנוע מוגדש הרותם למאמץ תוספת טורבו או עזרה חשמלית. המנוע דורש סל"ד גבוה יותר, אך מספק את הסחורה, תוך התאמת יחס העברה מתאים דרך התמסורת הרציפה. הפעולה מפיקה שאון רב יותר (שהוא די נעים לאוזן, גם אם נשמע קצת מתאמץ). מצב "ספורט"מחדד ומזרז את התגובות, כמובן, אך בסופו של דבר, לא מדובר במנוע חסכוני במיוחד, מכיוון שהפורסטר יצרוך לכם, בממוצע, כ-9-10 ק"מ לליטר דלק בנסיעה ריאלית לחלוטין.
.
איכות נסיעתו של הפורסטר מתגלה ככל שפני הדרך תובעניים יותר. כשהשיבושים הם קלים (כדוגמת אספלט שבור) ומהירות הנסיעה איטית, יתגלה לכם כי בין ישבנכם לבין האספלט מבודד צמיג 235/50-19 (בגרסה הזו) שפחות מצליח במשימה. אבל, לעומת זאת, כשתנסו לצלוח איתו שבילים השזורים בבורות, אין ספק כי תתרשמו מיכולת גיהוץ השטח המשובחת של מתליו.
.
פורסטר מצטיין בשטח בזכות מרווח גחון ראוי (אם כי זווית הגישה פחות מוצלחת), מערכת מתלים טובה ובמיוחד – מערכת הנעה כפולה מצוינת. הוסיפו לזה חוסן מבני, ותבינו מדוע הפורסטר נחשב כראש לשועלי השטח, קרי – רכב השטח הרך (בשונה מרכבי שטח קשוחים יותר כדוגמת טויוטה לנד קרוזר, פורד ברונקו, ג'יפ רנגלר) שהוא מהטובים בקטגוריה.

את רוב הנסיעות יעשה הפורסטר על גבי האספלט, ושם, גם אם יתקל בכביש מפותל הוא יידע להתמודד היטב ובבטיחות, כל עוד לא תצפו ממנו להתנהגות כביש חדה, ספורטיבית או מהנה במיוחד. הרכות ומהלך המתלים הגדול יחסית, בשילוב הגה מעורפל במרכז מכוונים את הסובארו הזו לצד השימושי והבטוח, וזאת, לצד יכולות ויתרונות ההנעה הכפולה, כשהמדובר בכבישים חלקלקים.
.
הפורסטר החדש היה ונותר רכב משפחתי עם יכולות שטח מרשימות. הוא לא מיועד לעבירות טבנית מאתגרת, אבל יגיע לעומק השטח גם בידי נהגים שאינם מיומנים בנהיגה שכזו. המוניטין הוא של רכב עמיד וחסון, שלצד יתרונו בשטח מתפקד גם כרכב כביש משפחתי משובח.
.
השמרנות העיצובית קצת מאכזבת (במיוחד בעידן בו יצרני הרכב מציגים מוצרים נועזים ומלוטשים וסביבת נהג נקייה ומתקדמת), יחד עם זאת, המרחב הנדיב, האבזור הרב, היכולת הדינמית והביצועים הסבירים בהחלט, מטים את הכף לזכות הפורסטר, במיוחד – כשהערך המוסף הוא היכולת לרדת מהאספלט אל השטח.
.
209,000 ש"ח (לרמת האבזור 'ספורט') והפורסטר הזו יכולה להיות שלכם.