סיטרואן C4 דיזל – הגרסה המומלצת


סיטרואן C4 כבר לא לגמרי מכונית חדשה. היא הושקה ב-2020. זו גם לא הפעם הראשונה שאנחנו נוהגים על C4 דור-3. למעשה, תיאמנו את גרסת הדיזל למבחן, בכדי להשלים את הסקירה על הדגם הזה ולהחליט, אילו מבין הגרסאות היא המומלצת ביותר?

כותרת הכתבה כבר מסגירה את התשובה. סיטרואן C4 משווקת בארץ בשלוש גרסאות: חשמלית, טורבו -בנזין וטורבו- דיזל. כולן ברמת גימור זהה – SHINE.

הגרסה הזולה היא בעלת מנוע הבנזין והיא עולה 147,000 ש"ח. את הדיזל תקבלו תמורת 10,000 ש"ח נוספים ואילו המחושמלת, כבר מטפסת ל-170,000 ש"ח במחיר, שנהנה עדיין ממס מופחת (שכנראה ישתנה ויתייקר בשנה הבאה).
.
היתרון בהשוואת ה-C4 בגרסותיה השונות הוא שכולן זהות ברמת האבזור, נראות זהה, ולמעשה על התרשמותנו מהמכונית בכללותה, תוכלו לקרוא במבחנים על הגרסה החשמלית, וגם על זו המונעת בבנזין, שערכנו בעבר.
.
ובכל זאת ישנם הבדלים: החשמלית היא הכבדה ביותר ושוקלת 1636 ק"ג. גרסת הבנזין היא הקלה ביותר עם 1353 ק"ג ואילו זו המונעת במנוע הדיזל שוקלת במפתיע רק 46 ק"ג יותר, בגין מנוע דיזל כבד יחסית.

C4

המשקל משפיע על יחס ההספק/ משקל וכמובן על הביצועים, חלוקת המשקל משפיעה גם על התנהגות הרכב, נוחות הנסיעה ועוד. למרות המשקל העודף, החשמלית היא הזריזה ביותר בתאוצה מהמקום (9 שניות למיאוץ ל-100 קמ"ש) תודות לאופיו וזמינותו של הכח. הדיזל ובנזין כמעט זהות בנתון הזה (9.4 מול 9.5 לטובת לוגמת הבנזין) אבל כשמדובר במהירות המרבית, הדיזל תשאיר עשן שחור לאחרות (206 קמ"ש מול 200 לבנזין ו-150 מוגבלים לחשמלית).

מנוע הדיזל מספק את המומנט המרבי הגבוה ביותר – 30.6 קג"מ ב-1750 סל"ד ובעזרת שמונת ההילוכים בתיבה האוטומטית, מאפשר ל-C4 האצות ביניים טובות, ושמירה על קצב נסיעה מהיר, גם כשטיפסנו במעלה הכביש לירושלים עם ארבעה נוסעים. מנוע דיזל מודרני הפועל שזמינות כוחו בסל"ד נמוך כל כך, מאפשר התנהלות שקטה בהרבה ממנועי דיזל מטרטרים של שנים קודמות ומאפשר גם רמת זיהום 4.

מנוע הטורבו – דיזל ארבעה צילנדרים 1500 סמ"ק הוא בעל רצועת כוח צרה יחסית, שכן, ההספק המרבי -130 כוחות סוס, מושג כבר ב-3750 סל"ד לעומת הטורבו – בנזין שלושה צילנדרים 1200 סמ"ק ( 130 כוחות סוס גם כן, המטפס ומגיע לשיאו ב-5500 סל"ד) . תודות לטורבו בעל גיאומטריה משתנה וריבוי יחסי ההעברה, הנהיגה בגרסת הדיזל נעימה, וקשה למצוא נקודה שבה המנוע חסר און, במיוחד בסיבובי המנוע השימושיים.

C4

46 הק"ג הנוספים, בגרסת הדיזל, המעיקים במיוחד על הגלגלים הקדמיים, לא פוגמים בהתנהגות הכביש הבטוחה של הסיטרואן. זו אמנם, לא מכונית חדה וספורטיבית ולמען ההגינות נאמר שמתוצרת הקונצרן הצרפתי אנחנו מצפים לניהוג טוב יותר, אבל יש לזה גם סיבה.
C4 תוכננה להיות מכונית שימושית, נוחה ויעילה. רכות המתלים מתורגמת לרכינת מרכב בסיבובים אבל הרכות הזו, היא גם קסמה של המכונית.

השילוב בין מנוע נעים כל כך לשימוש, עם מכונית נעימה כל כך לנסיעה, יוצרים כלי רכב שניתן לגמוע על סיפונו מרחקים גדולים מבלי להתעייף.
מרחקים גדולים ונהיגה ממושכת הם גם הסיבה שכדאי לכם להעדיף את גרסת הדיזל. מנוע דיזל יעיל יותר ממנוע בנזין, ונכון לעכשיו, מאפשר טווח נסיעה והתחדשות (מילוי דלק) יעילים יותר מכל חשמלית שבנמצא.
את גרסת C4 המתאימה לכם תבחרו ע"פ הצרכים והשימוש ברכב. בנהיגה רגועה טווח הנסיעה בדיזל הזו עשוי לעבור את 1000 הקילומטרים, בעזרתו של מיכל דלק אחד (50 ליטרים). אנחנו, במהלך מאות הקילומטרים שגמענו במבחן, עם סגנון נהיגה נמרץ, עליות ממושכות, נהיגה עירונית ורכב עמוס הארבעה מבוגרים בחלק מהזמן, השגנו צריכה של כ-6.3 ליטרים ל-100 ק"מ (כ-16 ק"מ לליטר סולר ) – נתון מצוין.

גרסת הבנזין פחות יעילה, וזולה רק במעט. זו החשמלית קצרת טווח, יקרה יותר, ותתאים לשוחרי השימוש בחשמל, ולאלה שאופי הנסיעות שלהם הוא מקומי ומשלב עצירות (טעינה) ממושכות.
אנחנו טוענים שאת C4 של סיטרואן, מכונית טובה לכשעצמה, הולם בעיקר מנוע הדיזל, גם אם למנוע הזה (ובעירה פנימית בכלל) אין, כנראה, עתיד מזהיר בשנים הבאות.

ד…די…דיז…דיזל…ז"ל?

למרות, שבאופן עקרוני, אירופה מתכוונת לאסור על ייצור מכוניות בנזין ודיזל מ-2035, מנוע הבעירה הפנימית, עדיין, לא מת. וזאת, מכיוון שהאיחוד האירופי החליט להכיר בדלקים הסינתטיים כחלופה בת קיימא. האיחוד האירופי הסכים להצעה חדשה שעשויה לסמן את סוף ייצורן של מכוניות הבנזין והדיזל החדשות – למעט בנסיבות מסוימות.

גורמים רשמיים מהאיחוד האירופי הכריזו על ההצעה להציג הפחתה של 100% בפליטה האגזוזים משנת 2035 עבור כל המכוניות והטנדרים החדשים – דבר שאמור לעודד את יצרני המכוניות לאמץ טכנולוגיות חשמליות או תאי דלק מבוססי מימן. יחד עם זאת, לאחר לחצים לא מבוטלים מצידן של גרמניה ואיטליה (כמו גם חברת G7 מיפן), בסופו של דבר, האיחוד האירופי ייאלץ לעשות מספר ויתורים לא מבוטלים.

על ההחלטה והסייגים לה, תוכלו לקרוא כאן.


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

SM V8 – איך סיטרואן כמעט והגיעה אל פסגת עולם הרכב?

Tweet סיטרואן SM היא אחת המכוניות המיוחדות שיוצרו, בין היתר בגלל השורשים החריגים שלה; היתה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page