פעם היתה לי NSU 1000. לפרינץ הזו היו ארבע בוכנות והיא הייתה מכונית קטנטונת. סקודה קארוק בגרסת המבחן, בעלת נפח מנוע זהה לזה שבפרינץ ההיא, בוכנה אחת פחות אבל ממדים ומשקל הרבה יותר גדולים.
אני נוהג בקארוק 1.0 טורבו בגרסת סטייל ומתרשם מאוד מיחידת ההנעה הזו שכבר חוויתי עם הסיאט איביזה במבחן קודם. המנוע הזה – בנזין עם מגדש טורבו – משולב עם תיבת DSG בעלת 7 יחסי העברה, פשוט נהדר.
לא מעט הרימו גבה כששמעו על נפח המנוע הזעיר השוכן בקדמת הקרוסאובר הזה, למרות שתמצאו אותו גם באוקטביה. אנחנו מחברים מנוע בנפח שכזה בד"כ עם מכוניות מיני זעירות. מבחן הדרכים בקארוק שוב הוכיח שהביצועים הם לא תמיד פונקציה רק של נפח הצילנדרים. הקארוק לא עצל כלל וכלל ומסוגל להזניק את הקרוסאובר הזה ל-100 קמ"ש ממצב עמידה תוך 10.7 שניות. קרוסאובר בעל נפח זהה, ה- MG ZS הרגיש לנו הרבה פחות זריז.
סקודה קארוק – ג'יפון קומפקטי מבית סקודה – הוצג במחצית שנת 2017 ומחליף למעשה את הסקודה ייטי המקורי והחביב. הפעם, הבסיס לקארוק היא פלטפורמת (MQB) שאותה הוא חולק עם אחיו הגדול מבית, הקודיאק, וגם עם אחרים בקונצרן VAG כמו סיאט אטקה ופולקסווגן טיגואן. בארץ משווק הקארוק עם תיבת הילוכים ידנית או אוטו', שלוש רמות גימור ושני מנועים נוספים – מנוע 1.5 ליטר ו-2.0 ליטר דיזל, היחיד בעל הנעה כפולה ( עם מתלה אחורי רב-חיבורי במקום קורת מתח).
הקארוק דומה וכמעט זהה בעיצובו לאחיו הגדול הקודיאק. הוא קצר ממנו ב-32 ס"מ ובסיס הגלגלים קצר ב-15 ס"מ.
הוא מיועד להתחרות ביונדאי טוסון, קיה ספורטאז' פיג'ו 3008 ודומותיהן, וממש כמו הקודיאק, גם כאן העיצוב החיצוני נאה אך שמרני. לאן נעלמה היצירתיות שאיפינה דגמי קרוסאובר קודמים של סקודה כדוגמת הרומסטר והייטי?
סקודה, לא אוהבת להפתיע. כך גם עיצוב הפנים השמרני – מהונדס, קריא וברור ותודות לכך גם פשוט לתפעול. הושקעה כאן מחשבה רבה על כל פרט ופרט והוא גם מרגיש איכותי. זה לפעמים נראה משעמם, אבל זה ב-DNA של סקודה וזה יעיל. בסקודה הזו, כמו באחיותיה, תמצאו פתרונות קטנים ושימושים כמו תאים ייעודים לחפצים קטנים. מרווח הפנים טוב ובמיוחד בולט לטובה תא המטען ענק הנפח – 500 ליטרים. כאופציה ניתן להוסיף את מושבי ה- Varioflex, הנעים על מסילה וניתן להסירם מהרכב בעת הצורך.
נוחות הנסיעה טובה. כיול המתלים הוא על הצד הרך של הסקאלה – מצטיין בכבישים איכותיים, טוב ברוב סוגי האספלט. לא המכונית המתאימה לימי מסלול ונהיגה על המגבלות, אבל בהחלט מכונית משפחתית בטוחה.
ברמת הגימור 'סטייל' מולטימדיה מקורית "8, דיבורית BT, שליטה מההגה, חיישן גשם, קיפול חשמלי למראות הצד, בלם יד חשמלי הכולל פונקציית ה-Auto Hold, בקרת אקלים מפוצלת, חלונות אחוריים כהים, חיישני חניה מקוריים עם תצוגה, ועוד. בכל רמות הגימור נמצא קישוריות מורחבת לאנדרואיד אוטו, אפל קא-פליי או שיקוף MirrorLink. מפתח חכם Kessy, תאורת אווירה פנימית ב-10 צבעים, הגה קטום, חישוקי סגסוגת "17, תאורת LED ראשית אדפטיבית, מצלמה אחורית מקורית, פסי נשיאה בגג, מושבים משודרגים ועוד.
בתחום הבטיחות, מצויד הקארוק במערכות בטיחות מתקדמות. ברמת הגימור Ambition הבסיסית תמצאו בקרת שיוט אדפטיבית (עד 160 קמ"ש), מערכת Front Assist המנטרת מרחק מלפנים, מתריעה בפני סכנות ובמקרה הצורך מאטה ואף בולמת את הרכב, מערכת Lane Assist למניעת סטייה מנתיב בעלת תיקון היגוי אקטיבי, חיישני חנייה אחוריים מקוריים ומערכת לאיתור עייפות נהג – Driver Alert. ברמת הגימור Style מתווספת מצלמה אחורית מקורית Rear View Camera.
למרות המראה, הקארוק אינו מיועד לנהיגה בשטח. אמנם מרווח הגחון עדיף על גמדות משפחתיות, אך מעבר לנסיעה בשבילים כבושים, לא תגיעו איתה למקומות מאתגרים במיוחד. כן, גם בגרסת ההנעה הכפולה.
מאידך, כרכב משפחתי אופנתי, מוגבה, מרווח ואיכותי, הקארוק נותן תמורה טובה למחירו. גם עם מנוע קטן נפח הוא יספק בביצועיו וגם צריכת הדלק, בנהיגה לא מאומצת במיוחד, טובה. (כ-14 ק"מ לליטר בתנאי המבחן המגוונים).