לפני קרוב לעשור, עלה לאוויר קמפיין מוזר, בוטה ומפתיע, באמצעות שלטי חוצות גדולים.
"כמו פולקסוואגן טוארג, רק סוחב בעליות" נאמר שם. ורסיה אחרת התריסה עם "כמו פולקסוואגן טוארג, רק יותר יפה".
ובכן, כל מי שנחשף לזה, סביר שתהה מיהו אותו אחד שמפגין עזות מצח שכזו, שעומד מאחורי הכרזות הללו, ואולי אף מסתכן בתביעה משפטית על ידי צ'מפיון-מוטורס, היבואנית שמשווקת את הטוארג, רכב שטען אז לכתר "הכבישטח הטוב בעולם".
ואז הסתבר שזה בעצם הקמפיין הפרסומי שצ'מפיון עצמה עמדה אחריו, לשיווק האח הקטן לטוארג, הטיגואן, הג'יפון הכל-חדש דאז. הקמפיין עשה בעצם עבודת מיצוב בה האח הקטן והבועט, שם את אחיו הגדול כאמת מידה ומודל חיקוי למצוינות. 9 שנים אחרי, מציגה פולקסוואגן את הדור השני של הטיגואן.
כבר מההיכרות הראשונית עם הרכב, ניכר כי היצרן השתדל מאד עם הרכב הזה, כשמלבד תחרות אל מול יצרנים אחרים, ישנה גם תחרות מבית. סיאט אטקה הנושפת בעורפו של הטיגואן מחד, ואאודי Q3 בעל הניחוח היוקרתי פרימיומי מאידך.
הטיגואן הוא רכב מרשים למראה. הרכב שקבלנו, גרסת 2 הליטרים Comfortline כפולת ההנעה שמחירו 209,900 ₪, נועל ג'נטים מגודלים ונאים בקוטר "18. קווי המרכב נעימים, זורמים ומפוסלים, ומרגישים מאד נכונים.
שימוש נרחב בניקל, פנסי הלד מלפנים ומאחור והחלונות הכהים מקנים תחושה שרירית ודינמית, יוקרתית ומכובדת.
בחניה
כניסה לרכב נותנת מיד תחושה של רכב גדול, מרווח וגבוה מקודמו. החומרים מהם בנוי תא הנוסעים איכותיים ונעימים למגע. המושב האחורי, הניתן לכוונון מרחק ולקיפול, מרווח מאד לשני מבוגרים וילד, או אף לשלושה מבוגרים לנסיעות לא מאד ארוכות.
בהמשך נגלה שיש המון תאי אחסון שימושיים ברכב הזה, אפילו שניים הנפתחים מתקרת המכונית, סטייל תאי אחסון משקפיים מגודלים עד מאד. לדעתי האישית, ויתור עליהם לטובת גג פנורמי היה מתקבל בברכה.
רשימת אבזור הנוחות ארוכה עד מאד, והתפעול אינטואיטיבי.
כבר בגרסת הכניסה, Trendline, המצוידת במנוע 1.4 ליטרים המפיק 150 כ"ס והנעה קדמית, שעלותה 164,900 ₪, ניתן למצוא בקרת אקלים תלת אזורית (הכוללת פתחי אוורור שימושיים ליושבים מאחור), מסך "8 גדול ונוח לשימוש, הכולל דיבורית בלותוס', מצלמת רוורס מקורית, מערכת שמע איכותית בעלת 8 רמקולים, מחשב דרך מפורט, מערכת app connect לחיבור לטלפון הנייד, בקרת שיוט ושליטה מלאה מגלגל ההגה.
בתחום הבטיחות והשטח ניתן למצוא כבר בגרסה זו מערכת נעילת דיפרנציאל אלקטרונית, מערכת בלימה אוטונומית בעיר, מערכת לניטור ושמירת מרחק מלפנים, מערכת להתראת עייפות, בלם יד חשמלי, Auto hold למניעת התדרדרות או גלישה ברמזורים ו- 7 כריות אוויר. מערכת למניעת סטייה מנתיב, או התראה על שטחים מתים במראות הצד – אין.
גרסת הקומפורט-ליין בה נהגנו מוסיפה בורר מצבי נהיגה (שטח, כביש, שלג או מותאם אישית), לוח שעונים דיגיטלי ומרהיב, בו ניתן לשנות את האינפורמציה ואת אופן הצגתה בפני הנהג, כניסה והנעה ללא מפתח, מערכת מצלמות היקפיות 360 מעלות, חיישנים קדמיים ואחוריים, מחסכוני ועד דינאמי, מושבים קדמיים מחוממים, ריפוד עור משולב בד, תאורת לד קדמית, מושב נהג עם כיוונונים חשמליים שונים, מגשים מתקפלים לנוחיות היושבים מאחור, והפתעה – אפשרות מסאז' למושב הנהג, מה שקשה למצוא ברכבים ברמות מחיר אלה.
בגזרת הבטיחות/נוחות ניתן למצוא גם מערכת בקרת שיוט אדפטיבית יעילה מאד.
גרסת אבזור זו, אגב, קיימת גם עם המנוע הקטן יותר, ה-1.4 ליטרים, והמחיר שם 189,900 ₪.
מתניעים
טיגואן מתגלה כרכב נוח ושקט, הנותן לעיתים תחושה כאילו הוא איטי מכפי שהוא באמת. במנוע הזה, 2.0, המפיק 180 כ"ס, ישנה השהיית טורבו קלה, ועם דריכה בריאה על דוושת התאוצה ישנו היסוס קל לחלקיק שניה. לאחר מכן הרכב שועט קדימה בנחישות מרשימה.
התנהגות הכביש טובה, עם זוויות גלגול ורכינת צד מינימליות, וקל לנהוג אותו מהר תוך שמתקבלת תחושה בטוחה וידידותית למשתמש. כיול המתלים הוא על הצד היותר נוקשה, מחד הוא לא מתנדנד כלל, מאידך בורות מסוימים או פסי האטה יכולים להוציא אותו משלוותו הכללית.
בגרסאות ההנעה הכפולה בסגמנט הזה, הציפייה ליכולות שטח, לפעמים מאכזבת. בורר מצבי שטח בטיגואן ישנה את התנהגות תיבת ההילוכים ומעבר הכוח לגלגלים, יבצע בקרת ירידה אוטומטית במדרון אך לא יהפוך את המשפחתית המוגבהת לחיית עבירות.
למרות זאת, הטיגואן מצטיין בנהיגת שבילים תודות למתלים הנפרדים וריסון המרכב הטוב. בשטחים הטכניים, מפתיעה ההנעה הכפולה ומתפקדת היטב – מחפה על איבודי אחיזה והצלבות, ללא הרבה מאמץ.
דרך המסך המרכזי ניתן לגלות פרמטרים רבים אודות הנסיעה, ולא רק נתונים של צריכת דלק או מהירות ממוצעת, כי אם גם ציון הניתן לנהג על נהיגה יעילה וחסכונית (בפולקסוואגנית מדובר בנהיגה כחולה דווקא ולא ירוקה).
צריכת הדלק הממוצעת, שכללה זחילה בפקקים עירוניים ונהיגה מהירה בין עירונית, טיפוס במעלה הררי וגם נהיגה מנהלתית וחסכונית, עמד על כ-10.5 ק"מ לכל ליטר בנזין.
מדוממים
הטיגואן מציג שיפור משמעותי מהדגם אותו החליף, והוא נותן תמורה טובה במחיר זול יותר ממתחרות הפרימיום. הוא מעוצב, מרווח, מאובזר לעילא, ודינאמי מאד. טיגואן החדש יכול ללכת בביטחון ובראש מורם, ולא רק בהשוואה לרכב אחר מבית או מבחוץ, אלא לגמרי בזכות עצמו. הוא כבר לא צריך לקרוא תיגר על אחיו הגדול, הטוארג, כפי שעשה כשרק יצא, אי שם בראשית 2008. גרסת הקומפורט-ליין מציעה אבזור נדיב אך נטולת אבזור בטיחותי, שכבר שכיח גם ברמות מחיר נמוכות יותר, כדוגמת מניעת סטייה מנתיב והתראה על שטחים מתים במראות הצד.
י