ארז אברמוב בן ה-57, ממושב חגור שבשרון הוא אלוף אמיתי. נהג מרוצי השטח המוכשר שזכה באליפויות רבות בארץ, אחראי גם על מספר פיתוחים ובניה של רכבי מרוץ שנועדו להתמודד עם שטח ובמהירות גבוהה. רכב המבחן שלנו – פורד ריינג'ר ראפטור – נולד גם הוא למטרה הזו – לרדת לשטח ולנוע בו מהר.
אז חיברנו ביניהם – בין ארז לראפטור.
.
בניר צבי במרכז של "דלק מוטורס" יבואן פורד, ניצבת לה פורד מוסטאנג צהובה ושרירית – מציצה אלינו ובולטת מבין מכוניות ההדגמה החונות שם. סוף סוף, אחרי שנים רבות, מיובאת המוסטאנג לישראל על ידי היבואן הרשמי. מנוע V8 תצורת קופה והנעה אחורית. יאמי!
.
רק שאנחנו כאן בכדי לקחת, מכונית נחשקת אחרת: ראפטור – הגרסה השרירית של הפורד ריינג'ר – הטנדר הבינוני המצליח. הטנדר הכתום והנוכח – טנדר בינוני 1 טון, אח תאום לפולקסווגן אמארוק שנבחן כאן, הוא דור שני שהוצג ב-2021 ובגרסת ראפטור כשנה מאוחר יותר. עם צמיגים גדולים, כנפיים שחורות וגדולות, מפסק גלגלים רחב יותר ושלל מדבקות, הטנדר הזה נראה אתלטי ומרשים. גם טיפוס אל הקבינה הגבוהה מותיר רושם טוב כשניצבים מול לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מולטימדיה גדול, מושבים בעיצוב ספורטיבי ומרחב מחייה גדול. ראפטור גם מאובזר בנדיבות הן מבחינת נוחות והן מבחינת התקני בטיחות אקטיבית. הביקורת הבולטת והעיקרית בסביבת הנהג, היא על בורר ההילוכים ותפעולו המסורבל.
הכתם הגדול והאדום משאיר אחריו שובל ארוך של אבק כשארז דוהר עליו בשבילי השדות. מנוע לקסוס V8 בנפח 4.0 ליטרים ובהספק של 280 כוחות סוס, מניע את הבאגי של ארז. אבל מנוע חזק ותאוצות פראיות לא מספיקות כשנוסעים בשטח. שיבושים, חריצים ובורות ממתינים לכלי הדוהר כדי לשבש את אחיזתו, לנתק אותו מהקרקע ולאלץ את הנהג להאט. כיול מתלים מתאים לקפיצים שהם למעשה בוכנות מלאות חנקן דחוס המאפשרות גם לשנות את גובה המרכב בהתאם לתוואי, הם חלק מיכולת השטח של הבאגי הזו והוכחה לגאוניותו של ארז שתכנן ובנה אותו.
לנהוג ומהר בשטח דורש מבט רחוק, תכנון מוקדם, התמודדות עם מכשולים מגוונים, אחיזה משתנה, איבודי אחיזה פתאומיים ותגובות מדודות אך מתוזמנות היטב. מיקום גלגלים לא נכון על גבי השביל יכול להחליף נסיעה מהירה בהתהפכות דרמטית ונזק גדול לרכב. נהיגת שטח מהירה מחייבת לקיחת סיכונים מחושבים, חיבור בין הנהג ורכבו וכמובן רכב המיועד לכך. וזו בדיוק הבאגי שבנה ארז אברמוב והכשרון שלו לנהוג אותו.
עכשיו ארז מאחרי הגה הראפטור, כשלפניו מנוע בנזין כפול־מגדשים 3.0 ליטר V6 המייצר 292 כ"ס ב־5500 סל"ד ו־49.1 קג"מ ב־2300 סל"ד, תיבה אוטומטית עם 10 הילוכים ואופציה בין הנעה אחורית או כפולה. בנהיגה בכביש הראפטור מספק ביצועים טובים בהחלט, ובעל התנהגות ויכולות דינמיות שאינן אופייניות לרכב גבוה שכזה, בעל מהלך מתלים ארוך וצמיגי שטח. תוסיפו לזה נוחות נסיעה טובה ובידוד רעשים מרשים ואת פרק הכביש הראפטור צולח בהצלחה רבה.
רק שאת ארז, לא הבאנו בכדי שיסיע אותנו כך סתם על הכביש השחור. חרטום הראפטור מופנה דרומה והאיתות מסמן ירידה מהאספלט אל השטח. השטח שארז מכיר כל כך טוב.
אנחנו בשבילי השדות האינסופיים באזור תל צפית, בית ניר, שבילים שהעלו אבק באותם אימונים ומירוצי ראלי רייד. בחוץ חם מאוד, בקבינה של הטנדר קריר. הראפטור מרחף מעל קפלי הקרקע, גלגליו נעים מעלה ומטה – עוקבים אחר תוואי השטח המשתנה. הכתם הגדול והכתום נע במהירות גבוהה שהייתה משביתה ומעיפה באויר כל רכב סטנדרטי כולל טנדר ריינג'ר בגרסאות הזולות יותר.
לרשותו של ארז בורר בין מצבי 'חיסכון', 'נורמלי', 'חלקלק', 'ספורט', 'סלעים' ו'באחה' המשנים את תגובת הרכב לתנאים השונים. על גלגל ההגה כפתורים נוספים המאפשרים לבחור את רמת השיכוך בבולמי הזעזועים, התנגדות ההגה ואפילו את הצליל הבוקע מהמפלט.
אבל את ארז מרשים במיוחד מערך המתלים המחובר לשלדה: עצמות עצה כפולות מורחבות ומחוזקות העשויות אלומיניום מלפנים, סרן חי מאחור, וכל אלה מבודדים את המרכב בעזרת ארבעה קוילאוברים חסונים בקוטר "2.5 מתוצרת FOX. החלפת קפיצי העלים של גרסת העבודה בזרועות רדיוס ארוכות וקוילאוברים היא זו שהפכה, בין היתר, את הטנדר המסורתי הקשוח לאתלט מוכשר. כושר העמסה של 580 ק"ג בראפטור נמוך יותר מגרסת ריינג'ר WILDCAT הפחות קרבי המורשה לשאת 900 ק"ג מטען. אבל מי שקונה ראפטור לא מציב את הביזנס לפני הפלז'ר.
מערכת מתלים בעלת מהלך ארוך ופעולה פרוגרסיבית יודעת להתמודד באדישות עם מהמורות קשות ביותר . ארז משייט ומרחף בקלות במהירויות שרוב הנהגים לא היו מעזים גם בתנאים פחות קיצוניים. בקרת יציבות מנוטרלת, מאפשרת לארז לבצע תמירוני הגה מדודים ולבצא סחיפות כוח פוטוגניות המגובות בעזרת בסיס גלגלים ארוך ומפשק סרנים.
אתנחתא קלה מקטע ה'באחה' וארז מפנה את חרטום הטנדר הכתום למעלה קשוח רווי מדרגות סלעים אימתניות. סיבוב החוגה למצב 'סלעים' משלב אוטומטית להילוך כוח Low ונועל דיפרנציאל אחורי. זה מספיק לרוב מצבי ההצלבה הנוצרים גם תודות למהלכי המתלה, הצמיגים הקרביים והגדולים – צמיגי 285/70 (קוטר 33' אינץ') ויחס הזחילה הנמוך. מרווח גחון של 27 ס"מ, מצריך אמנם תשומת לב בטיפוסים רעים במיוחד ורק בקצה העליה מחליט ארז לנעול גם את הסרן הקדמי אל מול המדרגה הגבוהה ביותר. טיפוס איטי ואדיש והראפטור בפסגה ללא דרמות, אבנים מתעופפות או גלגלים מונפים באויר – אלוף אמיתי!
עד לא מזמן, כשעוד היו פה מירוצי ראלי רייד, בזכות מפרט ובניה חכמה של כלי תחרותי וכמובן כשרון הנהיגה, היה ארז אברמוב כמעט ללא מתחרים וזכה באליפויות רבות. הריינג'ר ראפטור הוא מסוג הכלים הייחודים שלמרות מחירו – 475,000 ש"ח הוא בעצם ללא מתחרים בשוק המקומי למעט ג'יפ גלדיאטור רוביקון שטרם נהגנו עליו ועד שיגיע המתחרה מבית שברולט. הפורד ברונקו יקר משמעותית מהריינג'ר ולכן לא נותר לנו לספר שאת מכונית המבחן הפעם, היה קשה לנו מאוד להחזיר ליבואן. במיוחד לארז…