העתיד שייך למכונית החשמלית. מה שהתחיל עם חזונו של שי אגסי בבטר פלייס לפני מספר שנים וממשיך עם טסלה האמריקאית ניסאן ליף ומכוניות נוספות כדוגמת מכונית המבחן שלנו -רנו 'זואי', הם פני הדברים שנראה בהמשך.
מנוע הבעירה הפנימית השורף דלק ומוכר לנו כל כך, השתדרג והשתכלל מאז הומצא לפני למעלה ממאה שנים. מנוע בנזין או מנוע דיזל, עם מגדשי טורבו, הזרקה מדוייקת, תזמונים משופרים ועוד. אין ספק שהשיפורים ניכרים אך נצילותו של מנוע הבעירה הפנימית, היתה ועודנה נמוכה יחסית. מכונית המונעת ע"י מנוע חשמלי הופיעה, הסטורית, עוד לפני מנועי השריפה הפנימית, אך בשל סיבות שונות, זכה המנוע שורף הדלקים לשליטה מוחלטת והיווה את הדרך העיקרית להנעתה של המכונית.
חשמלית, אך לא סטאטית
רנו 'זואי' היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר באירופה (ע"פ נתוני רנו). אם תחפשו לרכוש בארץ מכונית חשמלית תגלו שנכון לעכשיו, רק שתי חשמליות טהורות מיובאות לכאן. לא, אין הכוונה למכוניות היברידיות ( יונדאי איוניק או קיה נירו למשל), שהן שילוב בין מנוע חשמלי, למנוע בעירה פנימית. ההיברידיות שהן למעשה פתרון בינים עד להחלפתן במכוניות עם מנוע חשמלי בלבד, משתמשות במנוע העיקרי שלהן – מנוע הבעירה הפנימית, הן לתנועה והן להטענת מצברי המנוע החשמלי. זה האחרון, משמש לנסיעה מוגבלת מרחק ומהירות או כסייען תאוצה. היברידיות מתקדמות יותר הן ההיברידיות פלאג-אין כדוגמת הוולוו XC90 T8 הניתנות לטעינה מרשת החשמל.
כאמור, ניתן לרכוש בארץ רק שתי מכוניות חשמל טהורות – ב.מ.וו I3 ורנו זואי. את הבמוו כבר בחנו כאן ב-DRIVETIME והתרשמנו מאוד מהתכנון החכם והיכולות הגבוהות. הרנו 'זואי' מביאה את הבשורה של המכונית החשמלית במחיר שפוי ועממי יותר.
נתחיל מהסוף – רנו 'זואי' שהושקה לאחרונה בישראל היא מכונית משפחתית קטנה מסגמנט הסופר מיני. היא מתוכננת טוב, שימושית לארבעה מבוגרים, נעימה וקלילה לנהיגה אך לא מתאימה לכל מי שמחפש מכונית כדוגמת אחותה – הרנו קליאו.
'זואי', המבוססת על פלטפורמת האחות קליאו, מצוידת במנוע חשמלי המספק הספק של 88 כ"ס ו-22 קג"מ מומנט המגיע כבר בנגיעה הראשונה בדוושת הדלק (תיקון: דוושת התאוצה…). עם משקל של כמעט טון וחצי (תרומתן של הסוללות הממוקמות ברצפת הרכב ) הנתונים אלה מאפשרים תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 13.5 שניות ומהירות מירבית מוגבלת ל-135 קמ"ש. ל'זואי', תמסורת בעלת הילוך אחד בלבד ואת התאוצה שלה, השקטה, תחושו כתאוצה ליניארית רציפה ונעימה. גם בורר מצבי ידית ההילוכים, הדומה לבורר כמו בכל תיבה אוטומטית, מאפשר קיבוע מצב נסיעה – D בלבד, ללא אופציות נוספות.
זואי קלה מאוד לנהיגה. הדבר המוזר העיקרי שתרגישו בנהיגה ברכב חשמלי שכזה מלבד השקט, היא בלימת המנוע בהרפייה מדוושת התאוצה. 'זואי' גם אינה מבליטה את שונותה בסביבת הנהג. כאן תמצאו כאמור, בורר הילוכים מוכר, כפתורים ופקדי שליטה סטנדרטים ובלם יד שאפילו אינו חשמלי, אלא מכאני פשוט.
החשמלית הזו, בשונה מב.מ.וו I3 למשל, גם לא תגרום לכם להרגיש כאילו נחתתם לרגע בעתיד. לצד מצלמת נסיעה לאחור וחיישנים רגילים, תמצאו בה מערכת טעינה חכמה, חידוש נוסף בדמות מערכת בקרת אקלים שיודעת לפעול בתכנות מראש לפי שעה (לטמפרטורה של 21 מעלות), ומסך מולטימדיה המחולק לאזורים שונים בהתאם למידע הרצוי לכם. תפריטים שונים של בקרת האקלים, רדיו, טלפון וכדומה יוצגו בנפרד בלחיצה על המסך מגע עצמו ותפריט עשיר וירוק בו תמצאו פירוט מגוון לכל המקומות שהאנרגיה הלכה אליהם כולל דו"ח נסיעה מפורט. תוכלו גם לצפות בתזרים זרימת האנרגיה המתבצעת בין הסוללה והמנוע בזמן אמיתי (הסוללה נטענת ע"י הרפייה מדוושת התאוצה או שימוש בבלמים).
חשמל עירוני
'זואי' תוכננה כמכונית עירונית – הישיבה בה זקופה וגבוהה, התצפית מבעד לשמשות טובה, והיא קלילה לתמרון. הסיבה ש'זואי' איננה מכונית המתאימה לכל אחד, נעוצה בעובדה שטווח הנסיעה שלה מוגבל.
ממש כמו בטלפון הסלולארי שלכם, שבוא אתם מביטים מדי כמה דקות בדאגה במצב הסוללה, כך גם כאן.
לחיצה על כפתור חשמלי ותצוגת המילה 'READY' מאפשר תחילת תנועה שקטה. יצאתי מסוכנות רנו בת"א כשצג מצב הסוללה הבטיח 160 ק"מ טווח נסיעה ולאחר שהגעתי לאזור איילון, מרחק נסיעה של מספר קילומטרים בודדים, טווח הנסיעה ירד לכ-120 ק"מ.
בהמשך המבחן גיליתי את כפתור ה-ECO המאפשר נהיגה חסכונית יותר ומגביל את מהירות הנסיעה לכ-95 קמ"ש. מסלול הנסיעה עבר בקיבוץ עינת, משם לרעננה, רמת גן, נסיעה בתוך העיר ולמחרת נסיעה חזרה לסוכנות רנו בת"א.
הרנו חזרה עם כ-60 ק"מ טווח נסיעה לסוכנות ולמרות החששות בתחילה, מסתבר שניתן לחיות עם גזירת הגבלת הטווח.
את ה'זואי' שמחירה 132,000 ש"ח ניתן לרכוש רק אם מתאפשרת התקנת עמדת טעינה בבית הלקוח (או מקום אחר שבו הוא חונה). מחיר עמדת הטעינה 6500 ש"ח והוא כלול במחיר המכונית. עמדת הטעינה מאפשרת לטעון 80% מתכולת הסוללה בטווח זמן של כחצי שעה (אם הספק הרשת החשמלי הוא 43 קילוואט) לשעה (בהספק של 22 קילוואט). בנוסף מתוכננת פריסת עמדות טעינה ארצית של כ-40 נקודות בכל רחבי הארץ כיום, כ-80 נקודות בתוך כשנה.
חשבון חשמל
נכון להיום, מכונית חשמלית כדוגמת ה'זואי', שהיא נוסחה נפלאה במניעת פליטת מזהמים, חסכון בעלויות תפעול וגם שמירה על סביבה שקטה ונעימה, היא פתרון מוגבל.
'זואי', שלכשעצמה היא מכונית משפחתית נוחה בטיחותית (5 כוכבי ריסוק) ופרקטית, תתאים לאנשים שרמת הנסועה שלהם נמוכה ואיננה למרחקים ארוכים. למעשה, לא מעט ממשתמשי הרכב השני בבית, המסיעים את הילדים לגן וקופצים לעיר הסמוכה יוכלו להסתדר עם ה'זואי'. במיוחד כש"תחנת הדלק" נמצאת בחניה של הבית.
אך עדיין, פריסת עמדות טעינה דלה יחסית, לא מאפשרת חופש תנועה עם טווח מוגבל שכזה. באירופה הושקה זה מכבר גרסת ה-400 של הזואי המאפשרת טווח נסיעה מעשי של כ-300 ק"מ וזה כבר שיפור משמעותי. קרסו מוטורס, בחרה להשיק בישראל את 'זואי' בגרסתה הבסיסית ביותר (אך רמת האבזור הגבוהה ביותר – 'אינטנס') , כלומר עם המנוע הפחות מתקדם ועם הסוללה הוותיקה והזולה יותר, המציעה טווח נסיעה תיאורטי של 240 ק"מ (מעט יותר ממחצית הטווח של הגרסה החזקה) וטווח נסיעה מעשי של 170 ק"מ, לפי נתוני רנו. 'זואי' היא סנונית חשמלית ראשונה ולאחריה יגיעו גם הקנגו והמאסטר בגרסאות החשמל שלהם וכמובן דגמים נוספים של יצרנים מתחרים. כנראה שבעתיד, המושג 'פקק חשמל' יהיה שם נוסף לעומס תנועה ולא רק לרכיב בארון החשמל.