שברולט סוואנה V8 – מסחרית שרירים


שלדת סולם, הנעה אחורית ומנוע קדמי-מרכזי V8 גדול… נשמע כמו מתכון למכונית שרירים אמריקאית או אוסטרלית. רק שמכונית המבחן שלנו, הפעם, שברולט סוואנה V8, יותר דומה לאמבולנס של השכן. לצערנו, אמבולנסים ורכבי ימ"מ, יס"מ וצבא מתקשרים לנו לתקופת המלחמה העצובה שאנו חווים בימים אלה, אבל הסוואנה הזו עם מנוע בנזין מלא באון, העלתה לנו קצת את המורל.

"שברולט סוואנה" היא, למעשה, "שברולט אקספרס" או אם תרצו – "ג'י-אמ-סי סוואנה" היא מיוצרת מאז 1996 ע"י ג'נרל מוטורס האמריקאית. הרכב נפוץ במיוחד בקרב כוחות הבטחון הנדרשים לרכב קשוח וחזק. את גרגור מנוע הדיזל V8 בנפח 6.5 ליטרים ומאוחר יותר 6.6 ליטרים, מכיר כל מי שעמד ליד אמבולנס או ניידת משטרה שכזו. מ-2016 הוחלף המנוע הגדול במנוע בעל 4 צילינדרים בנפח של 2.8 ליטר ובהספק של 181 כוחות סוס ולאחרונה הוחל ביבוא גרסת בנזין חזקה שכן, מחיר הסולר כבר עקף את מחיר הבנזין ויתרונו אבד במובן הזה.
.
לסוואנה שלנו מנוע חדש המכונה LT8, המבוסס על מנועים הקיימים בדגמי GM אחרים כגון הקדילק אסקלייד ואף בקורבט הספורטיבית. ללא תוספת מגדש טורבו, או ריבוי שסתומים משיג המנוע הזה הספק של 401 כ”ס ב-5,200 סל”ד ומומנט של 64.2 קג”מ המתקבלים ב-4,000 סל”ד. בדרך לגלגלים האחוריים, עוברת התפוקה הזו דרך תיבה אוטומטית אלקטרונית 6 הילוכים הכוללת הילוך יתר ומצב ייעודי לגרירה.
.

סוואנה

הסוואנה הוותיקה נראית מוכרת, מאוד מוכרת. זו מכונית מבחן שלא מסובבת ראשים, לא מעוררת סקרנות, שקופה לחלוטין. יחד עם זאת, כרכב שמשרת את כוחות הבטחון (ובמיוחד כאלה בעלי ההילה, כדוגמת ימ"מ), לסוואנה נותנים כבוד. נסיעה בסוואנה לבנה וארוכה בימי המלחמה לאזור עוטף עזה, היא כמו להסתובב עם דגמ"ח, חולצת טריקו שחורה וכובע מצחיה כשנרתיק אקדח מבצבץ מחגורת המכנסיים.

נסיעה בסוואנה מחזירה אתכם לשנות התשעים. לפחות בכל מה שקשור בתא הנוסעים וסביבת הנהג העשויה פלסטיק פשוט ועמיד. אמנם, יש כאן מסך מולטימדיה, אבל לא תראו כאן לוח מחוונים דיגיטלי וכפתורי המיזוג, בלם החניה המופעל ברגל או ידית ההילוכים מאחורי ההגה, הם עדות לגילה של השברולט הוותיקה. יחד עם זאת, לסוואנה אפשר להתרגל בקלות – לתצפית הגבוהה, להגה המאונך ולא גדול וגם לידית ההילוכים הזמינה ליד ימין. אפילו תמצאו בה מושב מתכוונן חשמלית בעל מתג כיוון הנמצא מתחת למושב (ואינו מהנוחים לשימוש), מערכות מקוריות להתראה על התנגשות או סטייה מנתיב וגם מערכת בהתקנה מקומית של זיהוי רכב בשטחים מתים.

סוואנה

גייסנו את השברולט ואת חברנו החמוש יובל וירדנו דרומה לאזור עוטף עזה. המטרה – להוביל אוכל חם שנאסף בניר צבי לטובת חיילים בבסיס אי-שם. לסוואנה הארוכה שקיבלנו בסיס גלגלים של 3.94 מטרים ותא מטען ענקי בהתאם. קופסאות האוכל שהעמסנו נבלעו בתא המטען הענק המכיל גם שתי שורות מושבים שהאחורית בהן ניתנת לקיפול.

עם המנוע הבריון אין למסחרית הזו שום בעיה לשאת בבטנה (המסוגלת להכיל 8,032 ליטרים) גם אוכל לאוגדה שלמה. בוודאי שלא עם כושר העמסה של 1321 ק"ג וכושר גרירה של 3500 ק"ג. אין לה גם בעיה להאיץ ולשעוט קדימה לחיילים הרעבים, כאילו הייתה זו מכונית ספורטיבית, בקצב של כ-8 שניות ממצב עמידה ל-100 קמ"ש. לא ששם זה נעצר. המנוע החזק מעלה סיבובים ומדלג בין ששת ההילוכים – לא מתכוון להיכנע לכוחות התנגדות הרוח הנלחמת בעוז במרכב הקופסתי (והבלתי אווירודינאמי בעליל). התאוצה נעשית בצורה חלקה והמהירות – תלת-ספרתית, כיאה לקופה שרירית נמוכת-קומה ורחבת גלגלים ולא לוואן.

סוואנה לא רק ארוכה אלא גם גבוהה. 2.11 מטרים ומרכז כובד גבוה הם לא מתכון הגיוני לנהיגה מהירה בעיקולים. בוודאי לא עם שלדת משאית וצמיגים מסחריים. ובכל זאת, הסוואנה מפתיעה ביכולת לא רעה ובאחיזה ובתקשורת סבירים בהחלט. נהיגה ספורטיבית אינה כוס התה של המכונית הזו וגם ניסיון להחלפת הילוכים ידנית מעוררת אי חשק, תודות לכפתור על ידית הבורר המסרבל את הפעולה.

סוואנה

אי – שם במדבר, אנחנו מתקרבים לאוהל ארעי, ומספר חיילי מילואים שמצאו את עצמם כך, באמצע החיים במלחמה. הדלתות נפתחות לרווחה, הארגזים נשלפים והאוכל החם שלא ממש הספיק להתקרר, מועבר לרכב אחר. לסוואנה ולנו יש עוד דרך ארוכה חזרה. עם צריכת דלק של כ-5-6 ק"מ לליטרים בנהיגה אסרטיבית, טווח הנסיעה על מיכל של 117 ליטרים יספיק, לפחות, ל-650 קילומטרים.

שברולט סוואנה V8 בנזין היא רכב חזק, זריז וגם אם הוא ותיק מאוד, עדיין כוחו במותניו. לשימושים מסוימים אין לו, כנראה, תחליף. עלויות דלק מינימליות הן, כנראה, לא היתרון היחסי שלו, אבל הוא הרכב החזק ביותר בקטגוריה.
עכשיו כבר הרבה אחרי ה-20 לאוקטובר – המועד בו ערכנו את המבחן הנ"ל, ואנחנו עדיין במלחמה שסיומה לא נראה באופק, אבל אנחנו חזקים וברור שננצח.


About אייזיק דוידוביץ

עורך האתר. חי, אוהב ונושם את תחום הנהיגה והרכב. מדריך ותיק לנהיגה מתקדמת ועיתונאי בעל ניסיון בכתיבה למדורי הרכב בכלי התקשורת המובילים. ניתן ליצור קשר במייל iseack@drivetime.co.il

Check Also

געגועי לשברולט קמארו

Tweet אף פעם לא נהגתי בשברולט קמארו.בשום גרסה שלה..בעצם, זה לא נכון. בשנת 2011 עשיתי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Sorry, our business is not operational at this hour

Please try our contact page