הכביש הצר באזור השרון הדרומי מטפס, יורד ומתפתל. כביש צר, מוקף בשטחים חקלאיים ובצמחיית בור. בקטע מסוים, הוא תחום בעצים, מוצל קמעא – והד קל חוזר אלי….נביחת מנוע ה-V8 בקורבט 61' האדומה והיפה של אילן יוחנן, דור ראשון לאגדה, אלביס פרסלי על גלגלים.
תא הנוסעים די צפוף, הרגליים פשוטות לפנים, ההגה קרוב לחזה, בדומה למכוניות ספורט בריטיות של פעם. מכסה המנוע ארוך, כנפיים תוחמות אותו משני צידיו – ומד סל"ד עגול וקטן מציץ אלי בינות לחישורי ההגה המתכתיים. מוט ההילוכים הקצר דורש תפעול נחוש, להגה יש את העירפול התקופתי שלו – והמנוע, על שני מאיידיו ו-270 סוסיו, מטיס אותי לפנים בכביש הצר. והנה אני שוב באותו קטע מוצל, 4000 סל"ד בהילוך הרביעי, ההד חוזר– ורגע של אושר מציף אותי, פנטזיה רגעית כאילו אני משתתף במירוץ כבישים בשנות הששים, מן טארגה פלוריו שכזה…
שברולט קורבט היא חלק בלתי נפרד מה-DNA האמריקאי. תשאלו את ג'ו ביידן – ברשותו אותה קורבט, דור שלישי, כבר למעלה מחמישים שנה…הקורבט נולדה ב-1953 כמכונית ספורט די צנועה ובנויה מפיברגלס– עד ימינו, אגב. היא הונעה במנוע 6 צילינדרים צנוע, שזה מה שהיה לשברולט להציע באותה שנה– והמכירות צלעו – אבל ב-1955 העסק התחמם. פורד השיקו את הת'אנדרבירד הסקסית – עם מנוע V8 כמובן – ושברולט הגישו את התשובה המוחצת שלהם; מאז ועד היום תצורת המנוע היחידה המוצעת בקורבט היא V8.
אם הדור הראשון היה אלביס פרסלי, הדור השני היה סוג של יגואר E טייפ אמריקאי. הדור השלישי? מן שילוב של ליברצ'ה ושחקן פורנו – הכי סבנטיז שיש – בעוד הרביעי הוריד מעט את הווליום של העיצוב והפגיש אותנו עם מחוונים דיגיטליים מרהיבים. הדור החמישי – אחד האהובים עלי – החזיר את הדרמה לעיצוב, נסע נפלא והיה האחרון להסתיר את פנסיו, בעוד השישי היה גרסה בוגרת יותר ופחות דרמטית. הדור השביעי, האחרון להציע מנוע קדמי ותיבת הילוכים ידנית, היה הטוב מכולם ואחד המרהיבים, אלא שאז הגיע הדור השמיני, C8…
תשכחו מכל מה שידעתם על קורבט, אמרו לנו. כן, מנועה עדיין בתצורת V8 והמרכב שלה בנוי מפיברגלס – אבל כאן זה נגמר. המנוע עבר למרכז המכונית – בין תא הנוסעים לסרן האחורי – כמו במכוניות ספורט כחולות דם, כמו מיטב התוצרת האיטלקית מסאנט אגאתה ומראנלו. קורבט C8 שהגיחה לעולם בתחילת העשור הנוכחי, הציעה לעולם מראה ויכולות אקזוטיות במחיר מפתיע שהחל ב-60 אלף דולר בלבד(בארה"ב)…פרארי עם צווארון כחול?
עכשיו היא כאן, ביבוא רשמי, לאחר שהפכה ללהיט ביבוא האישי והמקביל ולמעלה מ-100 יחידות ממנה עשו עלייה בתקופת הקורונה, צובעות את כבישינו העגומים בצבעים חיים ומזריקות מעט אופטימיות בין הסגרים.
לקורבט המיובאת ע"י UMI רמת הגימור הגבוהה –LT2– ובנוסף, היא מצויידת בחבילת Z51 החיונית, שמוסיפה ל-C8 הבסיסית את כל מה שחובבי ימי מסלול ומביני עניין היו מזמינים כתוספות. דיפרנציאל מוגבל החלקה, מערכת קירור מנוע לעומסי קיצון, בולמי זעזועים אדפטיביים, צמיגים מוגדלים ובלמים משודרגים. המדקדקין יוסיפו גם עזרים קוסמטיים/אוירודינמיים ותפריט עשיר יותר להגדרת מאפייני הניהוג, הנעזרים בכפתור Z אטרקטיבי על גלגל ההגה האובאלי והמוזר למראה.
לפני הכל, הקורבט היא מכונית פרקטית, לא צעצוע עדין שמחכה בחניון מפנק לגיחה מפונפנת. היא נוחה לישיבה ונוחה לנסיעה, בזכות אותה מערכת קסומה של בולמי זעזועים, המשולבת במערכת מתלים מתחייבת של עצמות עצה כפולות מלפנים ומאחור. תנו לה להביא אתכם לאילת – ותופתעו. ראשית, היא תבלע כמות סבירה של מטען. שנית, היא לא יוצרת תחושת אי נוחות בנסיעה במהירויות חוקיות – בניגוד לכמה אקזוטיות מוכרות. המנוע מציע שפע של מומנט – 64.2 קג"מ – וכל ליטוף של הדוושה הימנית ייענה בתגובה מיידית, גם ב-2000 סל"ד רגועים. שלישית, יש לה גג טארגה מתפרק – תענוג לערבים קרירים ולעונות מעבר…ותענוג לאוזן, אם נכנסתם לאחת ממנהרות כביש 6 ומעכתם את הדוושה הימנית…
490 כוחות סוס יש לה, ל-C8. הם עוברים לגלגלים האחוריים דרך תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמד עם 8 הילוכים – ומטיסים את 1610 הק"ג שלה ב-2.9 שניות מאפס למאה קמ"ש, כך מספר לנו הנתון הרשמי. עוד הוא מספר לנו, שהמכונית מגרדת את ה-300 קמ"ש מלמטה, אבל אין לנו כל כוונה לאמת את זה. על הכביש המתפתל דרומה לאורכו של ים המלח, תחומה בין נופי מדבר קדמוני מימין וימת טורקיז מתייבשת משמאל, הקורבט הלבנה מציגה יציבות כיוונית מופלאה, שינויי כיוון נטולי דרמה ויכולת עקיפה שמגדירה מחדש את חוקי הבליסטיקה, מלווה בפס קול נבחני וכועס כדבעי. הבלמים מעולים, מאיטים אותך פעם אחר פעם באופן בוטח – ורק ידית איתות זולה למראה ומגע מזכירה לך שזו עדיין שבי. צווארון כחול, כבר אמרנו?
בכביש הצר המטפס למצוקי דרגות – הכי היל-קליימב שיש – הקורבט הרחבה מתכווצת סביבך לרגע והופכת לכפפת נהיגה מהודקת. להגה המהיר יחסית 2.5 סבובים בין הנעילות – והוא נוסך בך תחושה של בטחון ודיוק בעודך שומר על מיקום קבוע של כפות הידיים. משחק בבורר מצבי הנהיגה בין ספורט לביצועים מחדד הבדלים לא משמעותיים, בעוד המכונית משתפת פעולה, נועצת את אפה הרחב ב ד י ו ק היכן שרצית – בעוד הדוושה הימנית ושפע המומנט מסייעים לשרטט קשת רחבה יותר מאחור. הקורבט היא לא מיאטה או BRZ– היא לא יכולה להיות עם משקל כזה ורוחב שכזה – אבל היא מרשימה להפליא.
הערב יורד, אנחנו מצפינים למרכז הארץ ואני נזכר בהיכרותי עם מגוון דגמי קורבט מהעבר. שאגת המנוע, תנועות המתלה המוגזמות על כבישים גליים, ה-Body flex על אספלט משובש…קורבטים תמיד העבירו חוייה בסיסית כמו המבורגר טוב ומשביע, מבלי לרדת לניואנסים של עידון…את זה השאירו לאירופה. קורבט C8 היא כבר אופרה אחרת, שמסתכלת לאירופה בלבן של העיניים – ומשאירה לה עשן בכל הקשור לתמורה למחיר, גם בישראל. 780 אלף ש"ח עולה גרסת הקופה בישראל – ועבור כ-70 אלף ש"ח נוספים תקבלו את גרסת הקונברטיבל (על אף שגם לקופה גג טארגה). צריכת הדלק, אם תהיתם, נעה סביב 6-7 ק"מ לליטר – ולא יקשה עליכם להגיע לתוצאה מעט טובה יותר בשימוש יומיומי רגוע.
תודות לאילן יוחנן(C1) ולחיים רז (C3)